rekrutacja i selekcja.doc

(129 KB) Pobierz
PROCEDURA DZIAŁAŃ

PROCEDURA DZIAŁAŃ

          REKRUTACYJNO – SELEKCYJNYCH                                                    

Planowanie personelu

[diagnoza  wyposażenia, potrzeb i obsad personalnych]

Wybór  narzędzia rekrutacyjnego

Wynajęcie zewnętrznej firmy doradztwa personalnego

Konkurs wewnętrzny

Wytypowanie kandydata



Rekrutacja zewnętrzna



Rekrutacja wewnętrzna



Wybór strategii rekrutacyjnej

Ustalenie wzorcowego profilu kandydata

Opis stanowiska pracy

Wybór strategii selekcyjnej



Wybór narzędzi selekcyjnych

Dokonanie oceny końcowej

Podjęcie decyzji rekrutacyjnej



















Rekrutacja samodzielna

                                                                                                                                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PLANOWANIE PERSONELU

 

1. Planowanie potrzeb personalnych

2. Planowanie wyposażenia personalnego

3. Planowanie obsad personalnych

 

PODSTAWOWE  ZADANIA

OPISU STANOWISKA PRACY

 

1.           usytuowanie stanowiska pracy w  

     strukturze organizacyjnej  i jego

     powiązania hierarchiczne [stanowisko

     nadrzędne , stanowisko podległe]

2.           cel istnienia stanowiska

3.           zakres zadań, uprawnień

     i odpowiedzialności

4.           relacje stanowiska pracy z podmiotami

     wewnętrznymi i zewnętrznymi

5.           warunki pracy i wyposażenie stanowiska

6.           wymagania kwalifikacyjne/kompetencyjne

     dla stanowiska pracy

 

 

   Podmioty odpowiedzialne za sporządzanie opisów stanowisk pracy

·    osoby zajmujące opisywane stanowiska

·    bezpośredni przełożeni osób zajmujących opisywane stanowiska

·    zespoły zadaniowe

·    zewnętrzni konsultanci

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WADY I ZALETY REKRUTACJI

WEWNĘTRZNEJ I ZEWNĘTRZNEJ

 

 

Rekrutacja wewnętrzna

Rekrutacja zewnętrzna

Zalety

·       Niskie koszty

·       Pozytywny wpływ na kulturę organizacyjną i atmosferę w miejscu pracy

·       Pozytywny wpływ motywacyjny na pracowników firmy

·       Obustronna znajomość pracownika i pracodawcy

·       Z reguły duży wybór kandydatów do pracy

·       Możliwość pozyskania pracowników, którzy mają doświadczenie

·       Możliwość poznania wizerunku firmy na zewnętrznym rynku pracy

·       Weryfikacja kandydatów na podstawie ewentualnych sukcesów odniesionych w poprzednich miejscach pracy

·       Wnoszenie przez nowych pracowników tzw. świeżej krwi

Wady

·       Zasada Petera – kandydat na poprzednim stanowisku pracy osiągnął maksimum swoich możliwości rozwojowych

·       Ograniczona liczba ewentualnych kandydatów

·       Możliwość pojawienia się konfliktów personalnych

·       Brak wnoszenia prze pracowników tzw. świeżej krwi

·       Możliwość wytworzenia się bariery psychologicznej w stosunku do nowych pracowników z zewnątrz,

    w przypadku gdy

     rekrutacja wewnętrzna

     była prowadzona przez

     dłuższy czas

·       Wyższe koszty

·       Możliwość obniżenia poziomu motywacji u pracowników już zatrudnionych

·       Dłuższa procedura rekrutacji

·       Kandydata z zewnątrz z reguły przechodzi okres adaptacji, w czasie którego jego efektywność będzie obniżona

·       Ryzyko dobrania kandydata niewłaściwego, który w skrajnym przypadku może odejść z firmy

 

ORGANIZACJA WEWNĘTRZNEGO

KONKURSU REKRUTACYJNEGO

 

ETAPY

 

1.    ustalenie reguł wyłaniania  i oceny kandydatów

2.    wybranie osób, które będą podejmowały decyzje rekrutacyjno-selekcyjne

3.    wskazanie osób, które będą mogły uczestniczyć w  konkursie [pion, jednostki organizacyjne, zawody, ograniczenia wiekowe, wykształcenie]

4.    przedstawienie oferty udziału w konkursie potencjalnym kandydatom

5.    przeprowadzenie oceny kandydatów i wyłonienie zwycięscy

 

ZASADY

- nie należy zmieniać reguł w czasie trwania konkursu [podważenie wiarygodności konkursu]

- osoba ostatecznie wybrana powinna otrzymać stanowisko będące przedmiotem konkursu [podważenie zaufania do polityki kadrowej firmy]

- osoby uczestniczące w konkursie [które go nie wygrały]  nie powinny być w jakikolwiek sposób „karane”

- z reguły konkursy takie pozwalają na wyłonienie grupy osób, które można wykorzystać w podejmowaniu przyszłych decyzji personalnych

 

W przypadku  firm państwowych oraz organów administracji publicznej  konkury stanowiskowe  są przeprowadzane na podstawie zapisów zawartych w  określonych aktach prawnych

 

Rodzaje rekrutacji

Rekrutacja wewnętrzna

1.  otwarta

2.  zamknięta

 

[ogłoszenia wewnętrzne w prasie zakładowej, intranecie, na tablicach ogłoszeń, korzystanie z księgi sukcesorów, przeprowadzanie konkursu zamkniętego]

 

Rekrutacja zewnętrzna

1.  ogłoszenia prasowe, radiowe, telewizyjne

2.  internet

3.  skorzystanie z usług zewnętrznych firm doradztwa personalnego

4.  banki danych

5.  poszukiwania bezpośrednie [direct search]

6.  zgłoszenia samoistne „aplikanci z ulicy”

7.  rekomendacje pracowników

8.  rekrutacja z uczelni i szkół wyższych

9.  agencje pośrednictwa pracy

10.                   targi  [giełdy] pracy

ZASADY WSPÓŁPRACY

Z ZEWNĘTRZNĄ FIRMĄ REKRUTACYJNĄ

 

1.    sprawdzenie  kompetencji i wiarygodności firmy [ poprzez zapoznanie się z listą dotychczasowych jej klientów czy referencjami]

2.    zapoznanie się z technologią działania firmy

3.    ustalenie, czy firma ma doświadczenie w pracy w danej branży, w poszukiwaniu kandydatów o podobnej specjalności  czy na podobnym stanowisku

4.    ustalenie , czy firma zatrudnia konsultantów o wystarczających kompetencjach czy umiejętnościach

5.    odpowiednie skonstruowanie umowy :

 

- szczegółowe zdefiniowanie efektu rekrutacji [przedstawienie dostatecznej listy kandydatów, akceptacja przedstawionych kandydatów, zatrudnienie ich

- określenie obowiązków firmy rekrutacyjnej

- określenie okresu gwarancyjnego [powtórzenie nieodpłatnie rekrutacji w przypadku, gdyby zatrudniony kandydat zwolnił się przed upływem określonego czasu]

- wprowadzenie zasadu off limits [firma rekrutacyjna zobowiązuje się przez określony czas nie kontaktować się z zatrudnionym  za jej pośrednictwem kandydatem, ani z innymi pracownikami firmy-klienta

 

 

 

 

ZALETY I WADY KORZYSTANIA

Z USŁUG ZEWNĘTRZNYCH FIRM REKRUTACYJNYCH

 

Zalety

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin