R09-1.DOC

(1408 KB) Pobierz
ROZDZIAŁ 1









Rozdział 9. w Rysowanie linii              63









 

Rozdział 9.
Rysowanie linii

Jeśli zaczynasz uczyć się programu do obróbki bitmap, to w zasadzie rozpoczynasz od odręcznego rysowania linii i krzywych. Jednak na początku w programach wektorowych tworzy się raczej kwadraty czy koła, ponieważ łatwo je narysować i modyfikować . Masz wtedy możliwość wypróbowania od razu, jak nadaje się kolory, obraca, pochyla, czyli wykonuje się coś, co w programach do tworzenia grafiki rastrowej w zasadzie nie występuje. Oczywiście, narysowaną linię można też obrócić czy pochylić

Strona: 1
Co to za słowo?

, ale – moim zdaniem – znacznie lepszy efekt uzyskuje się z większymi obiektami.

 

 

Rysunek. 9.1.
Narzędzie

Freehand Tool

CorelDRAW oferuje trzy narzędzia do rysowania odręcznego, które pojawią się po dłuższym przytrzymaniu lewego przycisku myszy na aktualnie wybranym narzędziu rysowania:

1.       rysunek odręczny,

2.      krzywe Béziera,

3.      pisak.

Przedstawię teraz pierwsze z nich, pozostałe dwa narzędzia omówię w jednym z następnych rozdziałów

One są omówione jeszcze w tym rozdziale. Może chodzi o podrozdziały?

.

Rysunek odręczny

Narzędzie to jest bardzo podobne do odręcznego rysowania ołówkiem po kartce papieru. Niestety, zauważysz zapewne, że powstała w ten sposób krzywa nie odpowiada dokładnie tej, którą rysowałeś. Jest to związane z tym, że narysowana przez Ciebie krzywa musi zostać przekształcona na krzywe Béziera, czyli muszą zostać utworzone węzły
i odpowiadające im punkty kontrolne, które określają przebieg danego segmentu krzywej. Gdyby narysowana krzywa miała być idealnie taka jak ta, którą rysowałeś, musiałoby powstać bardzo dużo węzłów, co w efekcie znacznie skomplikowałoby opis krzywej
i w przypadku wielu takich obiektów spowolniłoby pracę programu. Dlatego właśnie dobierana jest najbardziej zbliżona krzywa z niewielką liczbą węzłów.

Aby narysować krzywą, kliknij w dowolnym miejscu ekranu i trzymając wciśnięty lewy przycisk myszy przeciągnij nią po ekranie (podobnie jak to robisz ołówkiem po kartce papieru). Powstanie w ten sposób nieregularna krzywa.

Możesz też narysować linię prostą. Wciśnij i puść lewy przycisk myszy, przesuń wskaźnik w inne położenie i ponownie naciśnij lewy przycisk myszy. Gdy podczas przesuwania myszy będziesz trzymał wciśnięty klawisz Ctrl, to wskaźnik będzie się poruszał skokowo co 15 stopni. Umożliwi to np. łatwe narysowanie idealnej linii poziomej, pionowej lub pochylonej pod kątem np. 45 stopni.

W każdej chwili możesz dorysować dalszą część dowolnej linii. Wybierz narzędzie Pick Tool i zaznacz interesującą Cię krzywą. Następnie wybierz narzędzie rysowania odręcznego i przesuń wskaźnik w pobliże jednego z końców linii (z dokładnością do 5 punktów). Wskaźnik myszy zmieni się z trybu rysowania nowej linii na tryb dorysowywania do istniejącej linii .

Jeżeli chcesz narysować odręcznie kształt zamknięty, musisz ostatni punkt utworzyć
w tym samym miejscu, w którym zacząłeś. Możesz utworzyć oczywiście kształt zamknięty, złożony z linii prostych, jak i odręcznych, pamiętaj jednak, iż w przypadku linii prostych musisz zawsze zaczynać następną linię w miejscu końca poprzedniej. Utworzone w ten sposób krzywe są zamknięte obiektami, które możesz wypełnić dowolnym kolorem lub deseniem.

 

 

Rysunek. 9.2.
Przykłady krzywych zamkniętych narysowanych odręcznie

W trakcie rysowania możesz także zmazać fragment krzywej, ale nie możesz puścić lewego przycisku myszy. Trzymając cały czas wciśnięty przycisk myszy, dodatkowo wciśnij klawisz Shift i cofaj się po narysowanej linii. Gdy kursor znajdzie się w pobliżu jakiegoś węzła, zostanie usunięty cały odcinek krzywej aż do tego węzła.

Jeżeli będziesz chciał zmienić kolor narysowanej krzywej, pamiętaj, że nie ma ona wypełnienia, więc musisz ustawiać zawsze kolor konturu. Do krzywych stosują się prawie wszystkie polecenia dostępne w narzędziu Outline Tool. Na rysunku 9.3 znajduje się kilka krzywych z różnymi zakończeniami (strzałkami).

Rysunek. 9.3.
Przykłady różnych zakończeń krzywych otwartych

Krzywe Béziera

Gdy rysujesz krzywą, program sam decyduje, gdzie i ile węzłów należy umieścić, aby powstała krzywa była zbliżona do tej, którą rysowałeś. Jeżeli chcesz jednak sam decydować, gdzie mają się znajdować węzły, powinieneś rysować krzywe przy pomocy narzędzia Bezier Tool (krzywe Béziera). Klikając na ekranie, umieszczasz kolejno poszczególne węzły, a program sam połączy je z poprzednimi linią prostą. Jeżeli jednak przytrzymasz wciśnięty lewy przycisk myszy, to będziesz mógł także określić położenie punktów kontrolnych.

Punkty kontrolne będą zawsze ustawiane symetrycznie względem węzła. Możesz to zmienić – w trakcie rozmieszczania punktów kontrolnych przytrzymaj wciśnięty klawisz C, aby przekształcić węzeł w węzeł ostry, a klawisz S, aby utworzyć węzeł gładki. Gdy jednak przytrzymasz wciśnięty klawisz Alt, możesz zmienić położenie węzła.

Pisak

Zdecydowanie jednak najciekawszym narzędziem jest pisak (Artistic Media Tool). Dzięki niemu możesz tworzyć krzywe o przeróżnych kształtach i grubościach w dowolnym ich odcinku. Jednak po narysowaniu krzywej jest ona przekształcana na obiekt zamknięty, tak więc możesz nie tylko definiować kontur, ale także i wypełnienie. Gdy wybierzesz to narzędzie, pojawi się odpowiedni pasek z dostępnymi czterema rodzajami końcówek pisaków:

 

 

Rysunek. 9.4.
Pasek właciwości
dla narzędzia Artistic Media Tool

1.       pisak tworzy linię o grubości zmiennej, zgodnej z wzorcem, wybranym uprzednio z listy rozwijanej Preset Stroke List,

2.      pędzel pozwala tworzyć niezwykle efektowne linie, tworzone na podstawie wzorca, wybieranego z listy rozwijanej Brus Stroke List. Utworzony obiekt jest podobny do naturalnych pociągnięć pędzlem,

3.      aerozol tworzy linię na podstawie gotowych wzorców różnych rysunków, wybieranych z listy rozwijanej Spraylist File List,

4.       kaligrafowanie rysuje linie o grubości zależnej od kierunku rysowanej krzywej; kąt końcówki pisaka możesz ustalić w polu Calligraphic Angle,

5.      pisak czuły na nacisk pozwala rysować specjalnym pisakiem, tzw. tabletem; jeżeli nie masz takiego pisaka, to grubość linii możesz regulować strzałkami na klawiaturze, choć wtedy efekt będzie daleki od zamierzonego:

strzałka w górę - zwiększenie grubości,

strzałka w dół - zmniejszenie grubości.

 

 

Rysunek. 9.5.
Przykłady krzywych, narysowanych różnymi pisakami

Środki artystyczne (Artistic Media) możesz też wywołać, korzystając z górnego menu Effects. Pojawi się wtedy okno dokowane, zawierające w dolnej części pisaki, które możesz wykorzystać, oraz w górnej części listę ostatnio użytych pisaków.

Pisaki możesz zastosować nie tylko do kształtów odręcznie rysowanych, ale także do gotowych obiektów. Aby to zrobić najłatwiej, wystarczy zaznaczyć narysowany obiekt, a następnie wybrać z okna dokowanego interesujący Cię pisak.

Na rysunku 9.6 pokazano efekt uzyskany narzędziem Artistic Media w dwóch gotowych obiektach. Aby polepszyć efekt, możesz dowolnie regulować grubość użytego pisaka dzięki Artistic Media Tool Width, znajdującemu się na pasku właściwości tego narzędzia.

 

 

Rysunek. 9.6.
Zastosowanie narzędzia Artistic Media dla spirali
i kwadratu

 









C:\roboczy\cwiczenia do skladu\CorelDRAW 10. Ćwiczenia praktyczne\6 po skladzie wstepnym\po skladzie 2\r09-1.doc              63

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin