Aeroplan 2004-4 (49).pdf

(12188 KB) Pobierz
732200552 UNPDF
732200552.002.png
Dariusz Sałata, Krzysztof Sałata, Andrzej Wrona
SA-342 w barwach francuskich. Śmigłowce te zostały zakupione także przez: Ango-
lę, Burundi, Chiny, Cypr, Egipt, Ekwador, Gabon, Gwineę Bissau, Irak, Irlandię, Jor-
danię, Jugosławię, Kamerun, Katar, Kenię, Libię, Maroko, Rwandę, Senegal, Syrię,
Trynidad i Tobago, Tunezję i Wielką Brytanię / Zdjęcie: Krzysztof Sałata
Główną siłę uderzeniową francuskiego 1 pułku śmigłowców bojowych (ler Regiment d'Helicopteres de Combat) stanowią SA-342 Gazelle. Konstruk-
cja, której korzenie sięgają lat 1960. Wtedy to francuska Sud Aviation zawarła 2 kwietnia 1968 umowę z brytyjskim Westlandem o wspólnym opracowa-
niu i uruchomieniu produkcji lekkiego śmigłowca wielozadaniowego (porozumienie dotyczyło także wspólnych prac nad francuską Pumą i angielskim
Lynxem). Aby skrócić czas opracowania nowego modelu do dalszych prac rozwojowych wybrano skonstruowany przez Francuzów śmigłowiec SA-340,
którego prototyp (numer 001) oblatano 7 kwietnia 1967 (projekt opracowano zgodnie z wymaganiami francuskich wojsk lądowych, sprecyzowanymi
w 1965). Nową konstrukcję wyposażono w silnik Turbomeca Astazou II, napędzający trójłopatowy wirnik opracowany przez niemiecki Bolkow.
Twórcy SA-340 zastosowali nowatorskie rozwiązanie śmigła ogonowego. Otunelowany trzynastołopatowy wentylator (nazwany fenestronem), zabudo-
wano na drugim prototypie, który pierwszy lot odbył 12 kwietnia 1968.
W lipcu 1969 zdecydowano o nadaniu nowej konstrukcji nazwy Gazelle.
Pół roku później, 1 stycznia 1970 doszło do fuzji Sud Aviation z Nord Avia-
tion. Nowopowstałe przedsiębiorstwo przyjęło nazwę Aerospatiale.
6 sierpnia 1971 oblatano pierwszy seryjny egzemplarz SA-341 Gazelle (nu-
mer 1001). Do produkcji weszły następujące wersje śmigłowca:
• SA-341B - dla Army Air Corps (oznaczenie brytyjskie Gazelle AH Mk. 1,
pierwszy lot 28 kwietnia 1968);
• SA-341C - wersja dla Royal Navy {Gazelle HT Mk.2);
• SA-341D - Gazelle HT Mk.3
• SA-34IE - Gazelle HCC Mk.4, salonka zbudowana dla Royal Air Force;
• SA-341F - wersja francuska dla Aviation Legere de 1'Armee de Terre;
• SA-341 G - wersja cywilna;
• SA-341H - eksportowa wersja wojskowa (produkowana na licencji przez
jugosłowiańskie zakłady SOKO).
Część śmigłowców wersji F uzbrojono w działko GIAT M.621 kaliber 20
mm (spotyka się oznaczenie SA-341 Canon). Na czterdziestu Gazellach F Fran-
cuzi założyli przykadłubowe wysięgniki przystosowane do przenoszenia czte-
rech pocisków przeciwpancernych HOT. Nad kabiną zamontowano system
celowniczy SFIM APX M334 (zastąpiony później nowszym M397). Tak skon-
figurowanym Gazellom nadano oznaczenie SA-341 M.
W 1977 śmigłowiec narodził się ponownie. Do budowy kolejnych wersji
zastosowano nowe materiały i technologię. Wzmocniono konstrukcję kadłuba
i zabudowano nowe silniki rodziny Astazou o podwyższonej mocy. Nowe wer-
sje śmigłowców otrzymały następujące oznaczenia:
• SA-342J - cywilna wersja przeznaczona na eksport;
• SA-342L - eksportowa wersja wojskowa;
• SA-342M - wersja francuska, mająca zastąpić SA-341 F;
• SA-342LE - wersja wojskowa produkowana w Egipcie (licencja oraz linia
produkcyjna odkupiona od Westlanda).
światło pozycyjne na koń-
cu statecznika pionowego
Zdjęcia: Andrzej Wrona
732200552.003.png
Śmigłowce w wersji M występują w dwóch wariantach: SA-342M Viviane
oraz SA-342M ATAM. Pierwszy to Gazelle uzbrojony w pociski HOT (4 lub
6). W miejsce celowników M397 zainstalowano nowsze SFIM Viviane. Skła-
dają się one z kamery telewizyjnej, systemu FLIR oraz, dalmierza laserowego.
Viv:ane pozwala odnajdywać cele, a następnie niszczyć je w każdych warun-
kach pogodowych w dzień i w nocy. System ten może również służyć do pod-
świetlania celów (efektywny zasięg lasera wynosi 10 km).
Gazelle ATAM przeznaczony jest do zwalczania śmigłowców oraz samolo-
tów transportowych przeciwnika. W tym celu śmigłowiec uzbrojono w 4 pociski
Mistral (system celowniczy T-2000). Ponadto wszystkie Gazelle M wyposażo-
no, w autopilota firmy SFIM oraz systemy nawigacyjne Crouzet Nadir i Decca
Doppler 80.
Chrzest ogniowy Gazelle przeszły podczas wojny o Falklandy. 21 maja
1982 korpus ekspedycyjny armii brytyjskiej przystąpił do ataku na zajęte
przez Argentyńczyków wyspy. W pierwszym dniu walk łupem obrony prze-
ciwlotniczej padły dwa SA-342 (trzeciego utracono w późniejszym okresie
walk). W tym samym roku Syria użyła Gazelle w wojnie z Izraelem w połu-
dniowym Libanie. Dziesięć lat później śmigłowce te brały udział w operacji
Pustynna Burza. Brak jakichkolwiek świadectw użycia Gazelle przez Irak. Po
stronie koalicji wykorzystywały je Francja, Wielka Brytania, Kuwejt oraz Zjed-
noczone Emiraty Arabskie. Ponadto SA-342 brały udział w wojnach domo-
wych w kilku państwach afrykańskich (np. w Rwandzie i w Czadzie).
Dariusz Sałata, Krzysztof Sałata, Andrzej Wrona
Głowica wirnika głównego opracowanego przez zakłady Bolkow
732200552.004.png
Belka ogonowa. Na jej górnej powierzchni wał przeniesienia napędu śmigła ogonowego
Fenestron - widok z lewej i z prawej strony
Pod obudową
mieści się
system
nawigacyjny
Crouzet Nadir
Wlot powietrza do chłodnicy oleju
Sposób moco-
wania podwozia
płozowego
Zdjęcia:
Andrzej Wrona
732200552.005.png
Dysza wylotowa
silnika. Aby ob-
niżyć temperatu-
rę gazów wylo-
towych można
na niej zamonto-
wać specjalną
osłonę
Obrotowa głowica systemu SFIM Viviane
Tylna część belki ogonowej
732200552.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin