pytania.docx

(20 KB) Pobierz

Co to jest strategia konsolidacji i jakie przynosi efekty Opiera się na łączeniu działań dla uzyskania korzyści skali; kons magazynów (zmniejszenie liczby, grupowanie zapasów, zamówień, ładunków, współpraca między mag), kons transportu (harmonogramowanie dostaw, grupowanie geograficzne). Efekty: można uzyskać taki sam poziom obsługi rynku przy niższym poziomie zapasów Co to jest strategia mieszana, kryteria wyboru strategia wielowariantowa; tańsza, przynosi lepsze rezultaty w strefie kosztów. Kryterium wyboru jest równowaga między kosztem magazynowania, a stopniem możliwości odpowiedzi na potrzeby klientów Co to jest strategia racjonalizacji, specjalizacji i odroczenia Racjonalizacja produkcji i dystrybucji: (metoda Pareto, ABC): zakłada, że firma może mieć wiele rodzajów produktów i klientów, jednak nie można sprzedawać „wszystkiego wszystkim”, trzeba stale analizować asortyment, klientów i koszty; ograniczenie asortymentowe, standaryzacja części, półwyrobów, zespołów, materiałów, korzystanie z krzywej doświadczeń Odroczenie logistyczne: opóźnianie ostatecznego kształtu produktu do jednego z ostatnich etapów produkcji; odraczanie realizacji zamówienia respektując CRZ (akceptowalny czas realizacji zamówienia), odraczanie zmian lokalizacji zapasów od ostatniej chwili (zmiana miejsca magazynowania dopiero z chwilą zamówienia), opóźnianie przekształcenia produktu standardowego w „personifikowany” Specjalizacja dystrybucji: Trzeci kontrahent (zalety: koszty stałe pokrywają producenci, wsparcie dystrybucyjne MŚP, oszczędności skali; wada: utrata kontroli nad dystrybucją, oddalenie od klienta), Podział całości na centra zysku (obniżenie kapitału, kosztów, lepsza kontrola, tworzenie wartości dodanej, stabilizacja cen Zasady określania kosztów logistycznych -Określanie kosztów obsługi klienta w odniesieniu do konkretnego miejsca na rynku (powiązanie kosztów z poziomem, na którym powstają -Analiza kosztów i przychodów w odniesieniu do rodzaju klientów, produktów, segmentów rynku, kanałów dystrybucyjnych -Unikanie posługiwania się wartościami średnimi (bardzo rozbieżne wartości min i max) -Budowa kosztorysu zorientowanego na rezultat w oparciu o misję, klienta, produkt (trzeba odejść od alokacji kosztów względem działów)

Za pomocą jakich metod można obliczać koszty logistyczne- krótka charakterystyka Analiza ABC (powiązanie kosztów z czynnościami), Powiązanie kosztów z misją dystrybucji I podejście (Misja dystrybucji- zestaw celów jakie powinien osiągnąć system dystrybucyjny w obrębie specyficznego produktu lub rynku; zasady: -należy wyodrębnić wszystkie pola działań związane z misjami dystrybucji: transport, magazynowanie, utrzymanie zapasów –wyodrębnić koszty dla każdego pola –pominąć koszty stałe i te które są ponoszone po zaniechaniu misji) –wyodrębnić i brać do obliczeń koszty przypisywalne; fazy kosztorysowania: -określenie segmentu Ok. i czynników ok. –identyfikacja czynników, które zmieniają koszty obsługi –określenie środków wykorzystywanych do ok –przypisanie kosztów czynności poszczególnym typom klientów lub segmentom Analiza opłacalności klienta Podejście II (obliczanie „marży pokrycia klienta”, kalkulacja zyskowności, budowanie macierzy opłacalności klienta (y: wartość sprzedaży netto: niska, wysoka x: koszt OK: niski, wysoki Możliwe strategie: Budowanie (n,n) – tani klienci, zwiększać sprzedaż nie zwiększając kosztów, zacieśnienie relacji, koszty rosną wolniej niż zyski; Ochrona (w,n)- najlepsze pole, zmniejszamy prawdopodobieństwo, że zaczną szukać innych dostawców, utrzymanie aktualnych klientów, obniżanie kosztów, partnerstwo, budowanie zaufania, pogłębianie relacji; Rewizja kosztów (w,w)- niebezpieczna grupa klientów, nie koncentrujemy się na przychodach tylko na zyskach, zwiększanie i konsolidacja dostaw, obopólne obniżanie kosztów, rewizja kosztów, dziele nie się kosztami; Niebezpieczeństwo (n,w) ustalenie czy są strategiczne racja dla utrzymania klienta, jeśli nie to rezygnacja, jeśli tak to zmniejszanie kosztów Za pomocą jakich zmiennych logistycznych i w jaki sposób można zwiększyć ROI Zmienne logistyczne: obsługa klienta, zakupy, sterowanie produkcją, przygotowanie zamówienia, przewóz, magazynowanie, sterowanie zapasami, pakowanie, działalność promocyjna, koszty utrzymania zapasów, koszty leasingu, dzierżawy Jak? Zwiększać zyski (zwiększać przychody, zmniejszać koszty), zmniejszać inwestowany kapitał (środki trwałe, obrotowe-zapasy, gotówka), ciągła kontrola z.logistycznego (stopnia wykorzystania środków trwałych, z. powierzchnią magazynową, planowania transportu, liczby i lokalizacji fabryk, magazynów), obniżenie poziomu zapasów(podwójny wpływ-obniżenie kapitału i kosztów utrzymania); ROI=Zysk/Kapitał=Zysk/Sprzedaż * Sprzedaż/Kapitał= Marża* Obrót kapitałowy; wzrost ROI, gdy obrót kapitałowy>1

Jakie koszty logistyczne i w jaki sposób wpływają na ROE (zwrot z kap. Własnego) Sprzedaż netto (poziom obsługi klienta), koszty wyrobów sprzedanych (koordynacja logistyczna, integracja funkcji zaopatrzenia i produkcji), wydatki na administrację i zbyt (przygotowanie zamówienia, przewóz, magazynowanie, sterowanie zapasami, pakowanie, działalność promocyjna), k. oprocentowania (k. utrzymania zapasów, leasingu, dzierżawy). Koszty logistyczne obniżają zyski a tym samym zwrot z nakładów inwestycyjnych Co to jest zapas buforowy i cykliczny Buforowy- zapas, który pokrywa zaspokojenie odchylenia popytu od spodziewanego cykliczny- zapas potrzebny do zaspokojenia popytu spodziewanego Co to są koszty przypisywalne. Wymień kilka rodzajów i napisz dlaczego, po co i gdzie się je stosuje koszty bezpośrednie, których będzie można uniknąć w danej jednostce funkcjonalnej, jeżeli produkt lub funkcja nie będzie wykonywana. Rodzaje: koszty realizacji zamówienia, czas menedżera przeznaczony dla konkretnego klienta, niestandardowe opakowania, koszty transportu, prowizje, utrzymanie zapasów dla klienta. Stosuje się je np. przy analizie opłacalności klienta, aby określić czy zarabiamy na danym kliencie czy nie Jakie są potrzebne informacje do zaprojektowania pakietu obsługi klienta Należy uwzględnić: jakie czynniki wpływają na decyzje zakupu, rozpoznać indywidualne wymogi klienta, określić wartość OK. (OK.=Jakość/Koszt). Należy również określić kluczowe czynniki OK.

Jakie są zasady projektowania pakietu obsługi klienta Wg Shaycon’a i Ritza należy uwzględnić: kluczowe czynniki ok. (zacząć od pakietu idealnego), analizę zysków (wpływ wybranych czynników ok. na udział w rynku i koszty), benchmarking (inicjatywy konkurencji w ok.), jakie nowe czynniki wprowadzić a jakie wyeliminować, zmiany jakie przedsiębiorstwo powinno wprowadzić, czynnik czasu (POK krótko czy długoterminowy);;; Projektowanie POK – pakiet długoterminowy: -wytyczne dla pakietu długoterminowego -Obecność rynkowa (zapasy blisko kluczowych rynków) -Margines ceny (obniżka dla większych ilości) -Bodźce promocyjne dla klientów kupujących mniejsze ilości -Wspieranie promocji dobrą dystrybucją -Stworzenie bodźców obniżających dostawy interwencyjne -Koncentracja na punktualności dostaw Jaka jest metodologia i logika tworzenia systemu obsługi klienta Zdefiniowanie ogólnej filozofii i polityki OK: nasza postawa, organizacja, odpowiedzialność - Opracowanie standardów OK uwzględniając zależności między (Poziomem OK a kosztami oraz Właściwościami różnych segmentów rynku) - Informacja dla klientów czego mogą oczekiwać w ramach OK.;;; Etapy budowy OK: Określenie kluczowych czynników OK., Hierarchizacja czynników OK. (koncentracja na najistotniejszych, bo nie jesteśmy w stanie obsłużyć wszystkich), Określenie pozycji przedsiębiorstwa w zakresie OK wobec konkurencji, Segmentacja rynku ze względu na wymogi OK., Wybór, projekt Pakietu OK., Wprowadzenie zarządzania i kontroli POK

pakiet OK. opracowany, co zrobić by skutecznie stosować i zarządzać Należy zapewnić klientowi produkt z ok.> ok. konkurencji i kosztach umożliwiających konkurencyjne ceny i zyski; Aby efektywnie zarządzać należy stosować: podejście procesowe, Ok. jako główny proces, właściciel procesu (menadżer ok.- koordynacja, znajdowanie rozwiązań w wąskich gardłach, ustalanie priorytetów), stworzenie funkcji logistycznej Czym uwarunkowany jest poziom obsługi klienta usługi towarzyszące, niezawodność i pewność dostawy, łatwość współpracy, serwis posprzedażny, zaufanie Jakie czynniki wpływają na rolę logistyki w przedsiębiorstwie. Czy rola logistyki jest taka sama w przedsiębiorstwach? Czynniki: -Produktywność (wydajność), rentowność, +ryzyko; Nie ma takiego samego znaczenia we wszystkich przedsiębiorstwach, zależy głównie od obsługi klienta, obsługi zaopatrzeniowej, kosztów logistycznych Jakie są nowe wyzwania dla logistyki w związku z ewolucją otoczenia Uzyskanie przewagi konkurencyjnej (podstawowe wyzwanie), umieszczenie produktu na rynku (podstawowa funkcja); rozwinięcie nowych strategii ERC, CMR, wyjście poza obszar produkcji, zwiększenie dostępności produktów, nowe sposoby organizacji produkcji w przedsiębiorstwie i łańcuchu dostaw, nowe organizacje łączące sieci przemysłowe, logistyczne, lokalne, kontynentalne i światowe, nowe sieci przepływów od dostawców do klientów, logistyka jako nowa dziedzina nauki Nowe funkcje logistyki Logistyczna integracja: geograficzna, sektorowa (techniczno/komercyjno/marketingowo-logistyczna), funkcjonalna (integracja logistyki z produktem, minimalizacja konfliktów między funkcjami), systemowa (traktowanie otoczenia jako zmienne zależne, rozszerzenie granic systemu, współpraca logistyczna między przedsiębiorstwami, specjalizacja 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin