badanie_orientacyjne_sluchu.doc

(13 KB) Pobierz

Badanie orientacyjne słuchu

 

Wg D. Borkowskiej-Gaertig, Metody orientacyjnego badania słuchu u małych dzieci opracowane i wystandaryzowane w Instytucie Matki i Dziecka, opublikowane w: G. Lindner „Podstawy audiologii pedagogicznej” PWN W-wa 1976r.

 

  Próba przeznaczona do badania dzieci powyżej 6rż

-          badamy oddzielnie ucho prawe i lewe z odległości ok. 5 m zasłaniając usta

-          poleca się powtarzać usłyszane wyrazy

-          powyżej 5 nieprawidłowych powtórzeń należy skierować dziecko na audiometryczne badanie słuchu oraz do laryngologa

-          pamiętaj, że pewne zniekształcenia wyrazów przy powtarzaniu ich przez dziecko mogą wynikać z nieprawidłowej wymowy, a nie z niedosłuchu

 

Lista wyrazów do badania słuchu:

 

« ucho prawe Krysia, dziewięć, sala, lato, chłopak, pole

« ucho lewe Kazia, dziesięć, drzewo, tata, lampa, kotek

 

Zestaw kontrolny do badania słuchu:

 

« ucho prawe – Stasia, siedem, klasa, mama, domek, okno

« ucho lewe -  Jadzia, dziewięć, szkoła, góra, Tomek, głowa

 

   Próba przeznaczona do badania dla dzieci od 3 do 5rż

-          badamy oddzielnie ucho lewe i prawe z odległości 3m

-          poleca się dziecku pokazać przedmiot, obrazek lub część ciała

-          prawidłowe pokazanie 4 lub 5 desygnatów świadczy o dobrym słuchu

 

Lista wyrazów do badania słuchu:

« ucho prawe – podaj lalkę, podaj misia, podaj auto, podaj klocek

« ucho lewe – podaj kubek, podaj talerz, podaj łyżkę, podaj nożyk, podaj grzebień

 

Zestaw kontrolny:

« ucho prawe – pokaż nos, pokaz ucho, pokaz oko, pokaż włoski, pokaż ząbki

« ucho lewe – pokaz rękę, pokaż nogę, pokaż brzuszek, pokaż głowę, pokaż palec

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin