Badanie orientacyjne słuchu
Wg D. Borkowskiej-Gaertig, Metody orientacyjnego badania słuchu u małych dzieci opracowane i wystandaryzowane w Instytucie Matki i Dziecka, opublikowane w: G. Lindner „Podstawy audiologii pedagogicznej” PWN W-wa 1976r.
◄ Próba przeznaczona do badania dzieci powyżej 6rż
- badamy oddzielnie ucho prawe i lewe z odległości ok. 5 m zasłaniając usta
- poleca się powtarzać usłyszane wyrazy
- powyżej 5 nieprawidłowych powtórzeń należy skierować dziecko na audiometryczne badanie słuchu oraz do laryngologa
- pamiętaj, że pewne zniekształcenia wyrazów przy powtarzaniu ich przez dziecko mogą wynikać z nieprawidłowej wymowy, a nie z niedosłuchu
Lista wyrazów do badania słuchu:
« ucho prawe – Krysia, dziewięć, sala, lato, chłopak, pole
« ucho lewe – Kazia, dziesięć, drzewo, tata, lampa, kotek
Zestaw kontrolny do badania słuchu:
« ucho prawe – Stasia, siedem, klasa, mama, domek, okno
« ucho lewe - Jadzia, dziewięć, szkoła, góra, Tomek, głowa
◄ Próba przeznaczona do badania dla dzieci od 3 do 5rż
- badamy oddzielnie ucho lewe i prawe z odległości 3m
- poleca się dziecku pokazać przedmiot, obrazek lub część ciała
- prawidłowe pokazanie 4 lub 5 desygnatów świadczy o dobrym słuchu
« ucho prawe – podaj lalkę, podaj misia, podaj auto, podaj klocek
« ucho lewe – podaj kubek, podaj talerz, podaj łyżkę, podaj nożyk, podaj grzebień
Zestaw kontrolny:
« ucho prawe – pokaż nos, pokaz ucho, pokaz oko, pokaż włoski, pokaż ząbki
« ucho lewe – pokaz rękę, pokaż nogę, pokaż brzuszek, pokaż głowę, pokaż palec
Nelly_Brown