do badania dzieci z upośledzeniem umysłowym
opracowała mgr Ewa Włodarczyk
Informacja o dziecku
.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
I. Stan narządów mowy
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
1. Stan narządów artykulacyjnych.
- języka ...................................................................................................................
- warg ...................................................................................................................
- zgryzu ...................................................................................................................
- podniebienia twardego .................................................................................................
- podniebienia miękkiego ...............................................................................................
- języczka ...................................................................................................................
2. Sprawność motoryczna narządów mowy. Aneks nr 1
II. Oddech ...............................................................................................................................
III. Fonacja ...............................................................................................................................
IV. Tempo mowy ........................................................................................................................
V. Rytmiczność ..........................................................................................................................
VI. Badanie rozumienia znaczenia wyrazów:
kolory: czerwony zielony
żółty czarny
biały niebieski
pomarańczowy fioletowy
części ciała (pokazywane i nazywanie)
powtarzanie wyrazów:
zegarek – telefon ..................................................................................................
radio – piłka .......................................................................................................
nos – oko – grzebień ............................................................................................
noga – pióro – stół ...............................................................................................
VII. Badanie zrozumienia zadań:
Ø zamknij oczy
Ø zamknij zeszyt
Ø połóż samochód na ławce, a książkę na oknie
Ø połóż książkę na ławce, a samochód na podłodze
XII. Rozumienie stosunków przestrzennych:
za / przed / pod / obok / na / w / nad
IX. Mowa samodzielna.
X. Wypowiedź na temat obrazka.
XI. Używanie form gramatycznych.
XII. Orientacyjna badanie słuchu (wg. J. Styczek).
Ucho lewe Ucho prawe
XII. Badanie słuchu fonetycznego (wg. A.Lipińskiej).
XIV. Badanie artykulacji (wg. G. Demel).
XV. Słuchowa analiza i synteza wyrazów:
N W C S
§ ucho
§ oko
§ osa
§ las
§ mak
§ dom
§ woda
§ rzeka
§ stół
§ trawa
§ klasa
§ krokodyl
§ listonosz
§ galaretki
XVI. Wywiad rodzinny.
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
XVII. Rozpoznanie.
XVIII. Program terapii logopedycznej.
XIX. Ocena postępów ucznia.
XX. Wnioski do dalszej pracy.
.....................................................................................................................................................
Aneks nr 1
KARTA BADAŃ MOTORYKI ARTYKULACYJNEJ
Próba Języka:
1. Wysuwanie i chowanie do jamy ustnej.
2. Kierowanie języka do kącika ust.
3. Kierowanie języka do brody i nosa.
4. Wyciąganie szerokiego języka.
5. Wykonanie grotu.
6. Wykonanie „rynienki”.
7. Wykonanie „rureczki”.
8. Ruch okrężny po zębach.
9. Ruch okrężny po wargach.
10. Klaskanie językiem.
11. Unoszenie języka do podniebienia.
12. Masowanie czubkiem języka policzków.
Próby Warg:
PRÓBY JĘZYKA
Nr próby
A
B
C
D
1
ćw. wykonane jest poprawnie
Język duży, dodatkowo występują współruchy
Język rusza się na boki i szybko chowa się do buzi
Język wysuwa się do warg
...
Nelly_Brown