i_droid_instrukcja65.pdf

(1717 KB) Pobierz
robot 65 10-12
KROK PO KROKU
PüYTKA
TESTOWA
Do bieýcego numeru zosta¸ do¸czony
g¸wny element tego etapu montaýu
Ð p¸ytka testowa. Przyda si« ona
do zwi«kszenia funkcjonalnoæci i-D01.
POTRZEBNE B¢D...
1
personalizacji i przysz¸ych przemian i-D01. P¸ytka testo-
wa pozwoli ci budowa wedle uznania obwody elek-
tryczne i w¸cza je do robota, zwi«kszajc tym samym jego
wyposaýenie. P¸ytka testowa powinna znale si« na pokry-
wie pojemnika na baterie w zasobniku. W¸aænie poprzez za-
sobnik (a zw¸aszcza dzi«ki dziesi«ciopinowemu z¸czu komu-
nikacyjnemu ) odbywa si«
b«dzie wymiana danych z i-D01. P¸ytka testowa
sk¸ada si« z trzydziestu linii gniazd do pod¸cze-
nia elementw elektrycznych. Do kaýdego gniaz-
da moýe by pod¸czone jedno wyprowadzenie ele-
mentu elektronicznego. Z tego wzgl«du, aby pod-
¸czy na przyk¸ad diody, trzeba b«dzie uýy dwch
gniazd. Wkrtce b«dziesz mg¸ przetestowa uýy-
cie p¸ytki z prbnym obwodem umieszczonym
w zestawie z czujnikami æwiat¸a.
1. wkr«tak krzyýakowy
KOMPONENTY
1.
1. p¸ytka testowa i-D01
PüYTKA TESTOWA
MONTAû
taæma klejca, dzi«ki ktrej b«dzie
moýna przyczepi p¸ytk« do pokrywy
pojemnika na baterie. Aby ¸atwiej by¸o
przeprowadzi instalacj«, wyjmij najpierw
pokrywk« zasobnika (zdj«cie po prawej).
10
PüYTKA
TESTOWA
C z«æ do¸czona do tego numeru jest bardzo waýna do
1 Z ty¸u p¸ytki testowej znajduje si«
125667372.005.png 125667372.006.png 125667372.007.png 125667372.008.png
PüYTKA TESTOWA
PüYTKA TESTOWA (CIG DALSZY)
MONTAû
papier ochronny z grnej warstwy taæmy
klejcej (ods¸aniajc w ten sposb cz«æ z klejem)
i przygotuj si« do umieszczenia samej p¸ytki
na pokrywie pojemnika na baterie. Ustaw p¸ytk«
w taki sposb, jak pokazano na zdj«ciu po lewej
stronie Ð tak by kolumny gniazdek oznaczone
jako ãaÓ, ãbÓ, ãcÓ, ãdÓ i ãeÓ znalaz¸y si«
po stronie dwch zaczepw przykrywki,
oznaczonych na zdj«ciu czerwonymi strza¸kami.
to bardzo uwaýnie, poniewaý raz
umieszczon p¸ytk« trudno b«dzie odklei.
Dociænij, tak by oba elementy æciæle
do siebie przylega¸y (zdj«cie po prawej).
Ponownie umieæ pokryw«
nad pojemnikiem na baterie w zasobniku.
Przykr« j odpowiednim wkr«tem (po lewej).
11
2 Teraz we do r«ki p¸ytk« testow, zdejmij
3 Umieæ p¸ytk« na przykrywce. Zrb
4 ZakoÄczy¸ si« montaý p¸ytki testowej.
125667372.001.png
KROK PO KROKU
FAKTY
DO CZEGO SüUûY PüYTKA TESTOWA
Kaýdy robot jest zbiorem wsp¸dzia¸ajcych ze sob
podsystemw mechanicznych i elektronicznych.
Te ostatnie sk¸adaj si« z obwodw zbudowanych
z mniej lub bardziej z¸oýonych elementw, po¸czonych
ze sob. P¸ytka testowa to instrument wykorzystywany
w elektronice (i robotyce) w¸aænie po to, by ¸atwo
i szybko tworzy obwody elektryczne.
Angielska nazwa breadboard (dos¸ownie ãdeseczka
do chlebaÓ) wzi«¸o si« z doæ rozpowszechnionej
wærd pierwszych radioamatorw praktyki uýywania
drewnianych deseczek (zwykle uýywanych do krojenia
chleba) jako podk¸adki do tworzenia obwodw
elektrycznych. Funkcja pozosta¸a taka sama,
cho wraz z pojawieniem si« zminiaturyzowanych
komponentw elektronicznych jej wygld uleg¸ duýej
zmianie. Nastpi¸o wi«c przejæcie od drewna do plastiku,
w ktrym wyci«to dziurki (tak zwane socket, czyli
gniazda), do ktrych moýna w¸oýy koÄcwk«
elektryczn elementw. Normalnie gniazda podzielone
s na strefy, a w ich ramach Ð na linie. Wszystkie
znajdujce si« w jednej linii gniazda po¸czone s
ze sob metalow szyn (niewidoczn, poniewaý
znajduje si« wewntrz plastikowej konstrukcji),
a zatem w praktyce dwa gniazda tej samej linii maj
ten sam potencja¸ elektryczny (czyli jest na nich
to samo napi«cie).
Pewne gniazdka (oznaczone zazwyczaj symbolami ã+Ó
i ãÐÓ) s¸uý do zasilania i pod¸czenia do uziemienia,
co jest niezb«dne do ãoýywieniaÓ elementw
umieszczonych na p¸ytce. Obwody konstruowane s
w bardzo prosty sposb. Kiedy zdecydujemy si«, jaki
obwd chcemy stworzy, trzeba zaopatrzy si«
w niezb«dne elementy (zwyk¸e przewody, oporniki,
diody, lampki i tak dalej), ca¸y czas sprawdzajc,
czy da si« ich uýy w standardowej p¸ytce testowej.
Waýna jest gruboæ i rozstawienie ich wyprowadzeÄ.
Nast«pnie naleýy rozmieæci elementy na p¸ytce, w¸oýy
koÄcwki elementw w gniazdka, tak by po¸czy je
w rýne linie i stworzy poýdany obwd.
Na koÄcu naleýy pod¸czy zasilanie i ewentualne
ãsygna¸yÓ (czyli dane wejæciowe i wyjæciowe dla obwodu
stworzonego na p¸ytce), uwaýajc, by do dwch
gniazdek o tym samym napi«ciu (po¸czonych jednym
przewodem) nie przy¸oýy rýnego napi«cia.
Gdy chcemy stworzy inny obwd, wystarczy wyj
wszystkie elementy, po uprzednim od¸czeniu zasilania
i przewodw sygna¸owych.
Moýliwoæ wielokrotnego uýytku tych samych gniazd
p¸ytki testowej jest w¸aænie jednym z mocnych punktw
tego rodzaju urzdzeÄ. Kolejnym jest ich
wszechstronnoæ. Istnieje bowiem praktycznie
nieograniczona iloæ obwodw wykorzystujcych p¸ytk«
testow jako podstaw«, mog one teý osign bardzo
wysoki poziom z¸oýonoæci (zdj«cie powyýej). W gruncie
rzeczy p¸ytka testowa pod kaýdym wzgl«dem stanowi
sprz«tow platform« eksperymentaln, ktrej
w przypadku i-D01 moýna uýywa do rozszerzenia
wyposaýenia robota (na zdj«ciu po lewej: realizacja
systemu reagujcego na æwiat¸o, ktry zostanie opisany
w kolejnych numerach).
Rzecz jasna p¸ytka testowa ma teý pewne wady
w porwnaniu z innymi technikami tworzenia obwodw,
jedn z nich jest przede wszystkim stosunkowa
prowizorycznoæ stworzonych obwodw. Bez wtpienia
jednak s one idealne do eksperymentw i to jest
tak naprawd« powd, dla ktrego si« je buduje.
12
125667372.002.png 125667372.003.png 125667372.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin