Motywacja 3.pdf

(1853 KB) Pobierz
Microsoft Word - Motywacja 3
Herzberg wyodrębnił dwie grupy potrzeb:
¾ Potrzeby dotykające pracy – powodujące, że to co bogate w pracy nas zadowala.
¾ Potrzeby zniechęcające do pracy gdy nie są przez nią spełnione.
Inaczej do motywacji podchodzą Vroom i Gruszczyńska .
Gruszczyńska twierdzi, że chcemy pracować w dobrej atmosferze, bo inaczej jesteśmy
nieusatysfakcjonowani.
Vroom z kolei twierdzi, że najbardziej efektywni jesteśmy niekoniecznie gdy w pracy panuje
świetna atmosfera, a raczej gdy widzimy, że nasze oczekiwania związane z pracą będą
spełnione (przykładowo widzimy możliwość otrzymania nagrody za wykonaną pracę – wówczas
nasza wydajność jest wyższa).
Fazy wzrostu i spadku motywacji do pracy mogą przybierać charakter etapowy i różnorodny.
Oto kilka możliwości:
Nagroda
Ponieważ jak dotąd oczekiwania
co do pracy i nagrody zostają
spełnione więc motywacja dalej
wzrasta.
START
Nagroda
Po wykonaniu pierwszego zadania i
otrzymaniu nagrody motywacja spada.
Jednakże pojawia się kolejne zadanie więc
motywacja znów wzrasta w oczekiwaniu
nagrody, lecz gdy ta nie nadchodzi następuje
wyraźne zniechęcenie.
START
Nagroda
Przypadek beznadziejny...
START
Jednakże nasza efektywność nie zależy wyłącznie od stopnia zaspokojenia naszych potrzeb.
Poziom efektywności zależy raczej od wiary pracownika, że jego oczekiwania będą spełnione.
Dopiero potem liczy się to czy nagroda rzeczywiście zaspokoiła potrzeby.
Działania motywujące.
Oprócz płac bardzo ważnym elementem wpływającym na motywację pracowników jest ocena
pracownicza . Ocena jest narzędziem motywacji, awansu (bądź też degradacji). Pozwala ona
1
159020102.001.png
stwierdzić, że chcąc realizować inną strategię muszę dokonać zmian w zespole. Ocena powinna
być sprawiedliwą informacją o poziomie zasobów ludzkich w firmie.
Ocena musi być oceną ludzi o ludziach (nie może być wykonywana przez maszyny). Jak
zapewnić obiektywizm oceny (uniknąć uprzedzeń wynikających z wyglądu zewnętrznego
pracownika, jego psychiki, itp.). Trzeba spełnić cały szereg warunków, jednakże
najważniejszym z nich jest szerokość oceny – musi ona dotykać wielu różnych osób i instytucji.
Oczywiście ocena musi być jawna.
Nie powinna mieć miejsce sytuacja, która jest niestety tradycyjna:
Przełożony
Ocena pochodząca z
jednego źródła
Podwładny
Znacznie lepszym rozwiązaniem jest 360 – stopniowa ocena personelu.
Przełożony (n+1)
Klienci zewnętrzni
Samoocena
Klienci wewnętrzni
Oceniany pracownik
Podlegli pracownicy
Współpracownicy
Dostawcy firmy
Inni
Jakie jest miejsce oceniania w zarządzaniu zasobami ludzkimi? Innymi słowy – po co
oceniamy?
Monitorowanie wyników
pracy
Dobór personelu
Ograniczanie zatrudnienia
Planowanie zatrudnienia
OCENIANIE
Identyfikacja i rozwój
potencjału pracy
Kształtowanie stosunków
pracy
Wynagradzanie pracowników –
wycena pracy, np. taryfikatory
Motywowanie
pracowników
Kiedy robić ocenę? Systematycznie, tzn. przynajmniej raz w roku.
2
159020102.002.png
Co ocena powinna zawierać? Powinna być kompleksowa, tzn. nie zawierać informacji
dotyczącej jedynie jakości pracy, fachowości czy doświadczenia. Powinna być oparta na
szeregu kryteriów takich jak np.:
Wiedza fachowa;
Znajomość zakładu i procedur.
Efektywność i jakość pracy;
Wykonywanie dobrej jakościowo pracy szybko, w terminie, wydajnie i przydatnie.
Motywacja do zwiększania zasobu kompetencji;
Doskonali własną przydatność zawodową – posiada ciekawość poznawczą.
Planowanie i organizacja pracy;
Organizacja i planowanie sposobu realizacji zadań tak by efektywnie wykorzystywać
czas pracy.
Decyzyjność;
Rozwijanie nowych technik pracy.
Innowacyjność;
Zdolność samodzielnego realizowania zadań.
Komunikatywność;
Jasne formułowanie myśli.
Zachowanie;
Przestrzeganie regulaminów, BHP, itp.
Praca z innymi;
Stwarza atmosferę, pomaga innym.
Na podstawie wyników oceny możemy zdecydować o utrzymaniu, awansowaniu, przeszkoleniu
lub nawet zwolnieniu pracownika...
3
159020102.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin