żeglarz_jachtowy-program_kursu_i_egzaminu.pdf

(195 KB) Pobierz
QPrint
MATERIAýY SZKOLENIOWE NA PATENT
ņEGLARZA JACHTOWEGO I STERNIKA JACHTOWEGO
1. Ramowy program szkolenia na stopnie Ňeglarskie
PATENT ņEGLARZA JACHTOWEGO
1. Przepisy
a) prawo drogi na wodach ĻrdlĢdowych
b) sygnaþy wzywania pomocy
c) znaki i sygnaþy stosowane na wodach ĻrdlĢdowych
d) przepisy lokalne
e) zasady postħpowania w razie wypadku i awarii; ubezpieczenia
f) zasady zachowania siħ na jachcie, obyczaje Ňeglarskie, flagi i bandery
g) zasady organizacji regat; podstawowe przepisy
h) podstawowe zasady ochrony Ļrodowiska
2. Budowa jachtw
a) podstawowe nazewnictwo czħĻci skþadowych typowego jachtu ĻrdlĢdowego
b) zasady bezpiecznego posþugiwania siħ instalacjami jachtowymi
c) podstawowe elementy i obsþuga wspþczesnego jachtowego silnika przyczepnego
3. Teoria Ňeglowania
a) kursy wzglħdem wiatru, wiatr rzeczywisty i pozorny, zawietrznoĻę i nawietrznoĻę, praca Ňagli, dziaþanie
steru
b) zapobieganie wywrotkom Î statecznoĻę
4. Locja
a) oznakowanie nawigacyjne na wodach ĻrdlĢdowych
b) zagroŇenia i przeszkody Ňeglugowe, informacje o budowlach hydrotechnicznych
5. Meteorologia
a) skala BeauforteÓa z opisem
b) typowe zjawiska meteorologiczne, bryzy, odbicia, szkwaþy itp. Zjawiska niebezpieczne i ich oznaki
c) komunikaty meteorologiczne
6. Ratownictwo
a) Ļrodki bezpieczeıstwa i sposoby posþugiwania siħ nimi
b) wywrotka jachtu Î zachowanie zaþogi i ratowanie wywrconego jachtu
c) czþowiek w wodzie Î niebezpieczeıstwa
d) zagroŇenia poŇarowe
7. Prace bosmaıskie
a) podstawowe wħzþy Ňeglarskie i mocowanie lin do osprzħtu
8. Manewrowanie jachtem
a) klar do wypþyniħcia i portowy
b) podstawy cumowania i kotwiczenia
c) obsþuga Ňagli i osprzħtu
d) manewrowanie jachtem o powierzchni Ňagli min. 15 m 2 pod Ňaglami
e) manewrowanie jachtem Ňaglowym pod silnikiem
f) manewr Ðczþowiek za burtĢÑ
PATENT STERNIKA JACHTOWEGO
1. Przepisy
a) MPZZM
b) podstawowe dokumenty jachtu morskiego
c) oglne zasady postħpowania w portach krajowych i zagranicznych; przekraczanie granicy
2. WiadomoĻci o jachtach Ňaglowych
a) eksploatacja urzĢdzeı i wyposaŇenia jachtu morskiego
b) statecznoĻę poprzeczna jachtu Ňaglowego; maþy jacht w warunkach morskich
c) eksploatacja i obsþuga przyczepnych i stacjonarnych silnikw spalinowych
d) instalacja elektryczna; akumulatory, ich obsþuga i þadowanie
3. Nawigacja
a) korzystanie z kompasu: ustalanie kursu i namiarw
b) podstawy nawigacji terestrycznej
c) podstawowe i pomocnicze przyrzĢdy nawigacyjne, obsþuga systemw Decca i GPS
d) praca na mapie
4. Locja
a) oznakowanie nawigacyjne systemu IALA region A
b) Ļwiatþa nawigacyjne i ich charakterystyki
c) morskie pomoce nawigacyjne i ich wykorzystanie (mapy nawigacyjne, spisy Ļwiateþ, locje, spisy
sygnaþw radiowych)
d) znaki i skrty stosowane na mapach polskich
e) przygotowanie nawigacyjne wejĻcia do portu
5. Meteorologia
a) przewidywanie zmian pogody
b) podstawowe przyrzĢdy meteorologiczne i jak z nich korzystaę
c) ukþady baryczne, cyrkulacja mas powietrza
d) radiowe komunikaty meteorologiczne dla Ňeglugi, system NAVTEX
6. Sygnalizacja i þĢcznoĻę
a) sygnaþy wzywania pomocy, wykorzystanie Ļrodkw pirotechnicznych
b) sygnaþy ostrzegawcze, wybrane flagi MKS
7. Ratownictwo
a) Ļrodki bezpieczeıstwa i sposoby posþugiwania siħ nimi
b) postħpowanie w wypadku awarii (mielizna, poŇar, przeciek, opuszczania jachtu)
c) przygotowanie do sztormu i techniki sztormowania
d) wspþdziaþanie ze stacjami ratownictwa i Ļmigþowcem ratowniczym
e) sztrandowanie
f) Ðczþowiek za burtĢÑ na morzu na maþym jachcie
8. Manewrowanie jachtem
a) manewrowanie jachtem balastowoÎmieczowym lub balastowym pod Ňaglami o powierzchni powyŇej 30
m 2 i pod silnikiem
b) wykorzystanie cum i szpringw w manewrach portowych
2
1. Przepisy
5
4
2. Budowa jachtu
2
3. Teoria Ňeglowania
4
4. WiadomoĻci o jachtach
3
5. Nawigacja
2
4
6. Locja ĻrdlĢdowa
3
7. Locja morska
2
2
8. Meteorologia
2
2
9. Sygnalizacja
1
10. Ratownictwo
2
2
11. Prace bosmaıskie
2
12. Manewrowanie jachtem
100
30
w tym na silniku
1
1
Z
1. Nadzr nad szkoleniem Ňeglarskim sprawujĢ:
Î Komisja Szkolenia ZarzĢdu PZņ, ktra nadzoruje wszystkie kursy i egzaminy Ňeglarskie,
Î upowaŇnione przez Polski ZwiĢzek ņeglarski Î Okrħgowe ZwiĢzki ņeglarskie, ktre nadzorujĢ kursy i
egzaminy im zgþoszone.
2. Dopuszcza siħ wszelkie formy szkolenia, ktre zapewniajĢ realizacjħ programu, np. stacjonarne,
weekendowe, z rozbiciem na teoretyczne i praktyczne, w zorganizowanych rejsach.
3. Organizatorem szkolenia moŇe byę osoba prawna lub fizyczna po speþnieniu niŇej podanych warunkw.
Kurs powinien byę zgþoszony i uzyskaę akceptacjħ wþaĻciwej jednostki organizacyjnej upowaŇnionej
przez PZņ zgodnie z UchwaþĢ ZarzĢdu w tej sprawie z dnia 15.04.2000 r.
Zostanie zapewniony udziaþ kadry instruktorskiej, w tym:
Î Kierownika Wyszkolenia ņeglarskiego (KWņ) z uprawnieniami instruktora Ňeglarstwa i patentem
Ňeglarskim wyŇszym niŇ najwyŇsze uprawnienia uzyskiwane na kursie
Î pozostaþych instruktorw w liczbie zapewniajĢcej realizacjħ programu szkolenia;
- zostanie zapewnione wþaĻciwe zabezpieczenie ratownicze akwenu i sprzħtu,
- kurs musi byę realizowany na sprzħcie szkoleniowym zgodnym z wymaganiami programu szkolenia i
posiadajĢcym waŇny wpis rejestracyjny,
-wskazane jest ubezpieczenie uczestnikw i kadry od NW, oraz kadry od OC.
4. Organizator szkolenia zapewnia sprzħt wymagany do szkolenia i egzaminu. Szkolenie praktyczne
moŇe byę realizowane na jachcie mieczowym o powierzchni oŇaglowania
minimum 15 m 2 , na jachcie kabinowym o powierzchni oŇaglowania minimum 16 m 2 , albo na jachcie
dwumasztowym. Do szkolenia z silnikiem wymagany jest jacht Ňaglowy o dþugoĻci powyŇej 5 m.
3
125602988.004.png 125602988.005.png 125602988.006.png 125602988.007.png 125602988.001.png 125602988.002.png 125602988.003.png
Szkolenie praktyczne na powinno byę realizowane na jachcie kabinowym o
powierzchni pomiarowej Ňagli powyŇej 30 m 2 lub na jachcie dwumasztowym o nie mniejszej powierzchni
Ňagli.
5. Za odbycie szkolenia uznaje siħ ukoıczenie kursu zgþoszonego wg wzoru i zatwierdzonego przez
jednostkħ organizacyjnĢ upowaŇnionĢ przez Komisjħ Szkolenia OZņ.
6. Zgþoszenie kursu powinno zawieraę:
Î nazwħ i siedzibħ organizatora kursu,
Î miejsce, termin i rodzaj kursu,
Î imiħ i nazwisko KWņÎta,
Î imiona i nazwiska kadry instruktorskiej,
Î typ i liczbħ jednostek pþywajĢcych przeznaczonych do szkolenia,
Î dla kursw teoretycznych: miejsce, dni i godziny zajħę,
Î dla szkolenia praktycznego: akwen i przystaı szkolenia,
Î ramowy harmonogram kursu,
Î przewidywany termin egzaminu i wniosek o powoþanie komisji egzaminacyjnej.
7. Kierownik Wyszkolenia ņeglarskiego winien przeprowadzię sprawdzian pþywacki, lub uznaę dokument
stwierdzajĢcy umiejħtnoĻę pþywania.
Fakt ten winien byę odnotowany w karcie egzaminacyjnej.
8. Dokumentacja kursu powinna zawieraę:
Î zgþoszenie kursu z akceptacjĢ,
Î dziennik zajħę lub KsiĢŇkħ Rozkazw Dziennych,
Î karty zaliczeı umiejħtnoĻci,
Î sprawozdanie KWņ.
9. Dokumentacja egzaminu powinna zawieraę:
Î wniosek o dopuszczenie do egzaminu z zaþĢcznikami,
Î protokþ komisji egzaminacyjnej,
Î karty egzaminacyjne,
Î dowd wpþaty opþaty egzaminacyjnej,
Î rozliczenie kosztw komisji egzaminacyjnej.
10. Opþaty za egzamin i wystawienie patentu (lub duplikatu) ustala corocznie Prezydium PZņ.
11. Egzaminy na patenty Ňeglarza i sternika jachtowego przeprowadza siħ w caþoĻci przed jednĢ komisjĢ
egzaminacyjnĢ.
12. Komisje egzaminacyjne na patenty Ňeglarza jachtowego i sternika jachtowego powoþuje ZarzĢd
Polskiego ZwiĢzku ņeglarskiego lub z jego upowaŇnienia ZarzĢdy Okrħgowych ZwiĢzkw ņeglarskich.
Komisje egzaminacyjne na patenty jachtowego sternika morskiego i kapitana jachtowego powoþuje
Prezydium Polskiego ZwiĢzku ņeglarskiego.
ZZ
13. Egzamin moŇe byę przeprowadzony tylko przez komisjħ egzaminacyjnĢ powoþanĢ przez jednostkħ
organizacyjnĢ, ktra zatwierdziþa kurs.
14. Komisja egzaminacyjna musi siħ skþadaę z co najmniej 3 osb, w tym wiħcej niŇ 50% z uprawnieniami
instruktora Ňeglarstwa. PrzewodniczĢcy KE musi mieę patent Ňeglarski wyŇszy od patentu, na ktry
odbywa siħ egzamin (z wyjĢtkiem egzaminu na patent kapitana jachtowego) oraz patent instruktora
Ňeglarstwa PZņ. Czþonkowie komisji muszĢ mieę patent Ňeglarski wyŇszy od patentu na ktry odbywa
siħ egzamin, lub patent instruktora Ňeglarstwa i patent Ňeglarski rwny patentowi na ktry odbywa siħ
egzamin.
Od 2001 roku w skþad KE na wszystkie stopnie mogĢ wchodzię tylko osoby posiadajĢce stopieı
Instruktora ņeglarstwa PZņ.
Z
4
15. Rejestr wydanych patentw powinien byę przechowywany wieczyĻcie, natomiast protokoþy komisji
egzaminacyjnych i karty egzaminacyjne przez odpowiednio 5 i 3 lata.
16. Tryb powoþywania komisji egzaminacyjnej i zatwierdzania wynikw egzaminu:
Î komisje egzaminacyjne na dane patenty Ňeglarskie powoþuje wyþĢcznie ZarzĢd PZņ lub ZarzĢd OZņ.
Niniejsze prawo nie podlega cesji. Sekretarz komisji egzaminacyjnej jest odpowiedzialny za pobranie
opþat w ustalonej wysokoĻci i ich prawidþowe rozliczenie w jednostce, ktra powoþaþa komisjħ,
Î na powoþujĢcym komisjħ ciĢŇy obowiĢzek ubezpieczenia czþonkw komisji od NW i OC. Jednostka
organizacyjna powoþujĢca komisjħ winna przeprowadzię nadzr nad procesem szkolenia w zakresie
realizacji programu, uŇywanego sprzħtu, bezpieczeıstwa oglnego kursu i egzaminu,
Î do potwierdzenia odbycia szkolenia uprawniona jest jednostka organizacyjna szkolenia i KWņ kursu w
oparciu o potwierdzenie przez jednostkħ organizacyjnĢ PZņ zgþoszenia kursu, dziennik zajħę lub inny
dokument stwierdzajĢcy jego prawidþowoĻę.
4. Wytyczne dla komisji egzaminacyjnych do przeprowadzenia egzaminu z
manewrowania jachtem na patent Ňeglarza i sternika jachtowego
1. ZaþoŇenia wstħpne
1. Egzamin z przedmiotu ÐManewrowanie jachtemÑ obejmuje:
a) manewrowanie jachtem pod Ňaglami i silnikiem,
b) pracħ w charakterze czþonka zaþogi,
c) umiejħtnoĻę dowodzenia i kierowania zaþogĢ.
2. UmiejħtnoĻę manewrowania jachtem naleŇy sprawdzię:
a) przy sile wiatru (2Î6) ° B,
b) na akwenach ĻrdlĢdowych lub morskich osþoniħtych.
3. UmiejħtnoĻci naleŇy sprawdzię: dla Î na jachcie kabinowym o powierzchni
pomiarowej Ňagli nie mniejszej niŇ 16 m 2 lub na jachcie dwumasztowym, natomiast dla
Î na jachcie kabinowym o powierzchni pomiarowej Ňagli powyŇej 30 m 2 lub na jachcie
dwumasztowym o nie mniejszej powierzchni Ňagli.
4. Na oba stopnie obowiĢzuje sprawdzenie umiejħtnoĻci manewrowania jachtem Ňaglowym o dþugoĻci
pomiarowej > 5 m, pod silnikiem pomocniczym.
2. Zakres wymagaı
1. ZdajĢcy powinien wykonaę wszystkie manewry podstawowe oraz przynajmniej dwa dowolnie wybrane
przez komisjħ egzaminacyjnĢ manewry dodatkowe:
1) manewry podstawowe:
a) zwrot przez sztag,
b) zwrot przez rufħ,
c) manewr Ðczþowiek za burtĢÑ,
d) odejĻcie i dojĻcie do nabrzeŇa,
2) manewry dodatkowe:
a) dojĻcie do boi,
b) odejĻcie od boi,
c) stawanie na kotwicy,
d) odejĻcie z kotwicy,
e) refowanie,
f) praca cumami.
2. W odniesieniu do pracy w charakterze zaþogi naleŇy sprawdzię umiejħtnoĻci:
a) reagowania na przechyþy jachtu (balastowanie) bez polecenia prowadzĢcego,
b) prowadzenia foka w stosunku do kierunku wiatru i ustawienia grota,
c) zachowania siħ w czasie alarmu Ðczþowiek za burtĢÑ,
d) prawidþowego wykonywania poleceı prowadzĢcego jacht,
e) prawidþowego odpowiadania na komendy,
f) utrzymywania klaru jachtu w czasie pþywania i postoju.
3. W odniesieniu do dowodzenia i kierowania zaþogĢ naleŇy sprawdzię umiejħtnoĻci wydawania komend i
poleceı oraz ich egzekwowania i wykonywania we wþaĻciwym momencie.
4. Komisja Egzaminacyjna moŇe, jako uzupeþnienie egzaminu praktycznego, sprawdzię znajomoĻę zasad
wykonywania manewrw wymienionych w pkt II.1.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin