protokoły unijne.pdf

(425 KB) Pobierz
291542281 UNPDF
9.5.2008
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
C 115/201
PROTOKOŁY
291542281.002.png
9.5.2008
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
C 115/203
PROTOKÓŁ (nr 1)
W SPRAWIE ROLI PARLAMENTÓW NARODOWYCH
W UNII EUROPEJSKIEJ
WYSOKIE UMAWIAJĄCE SIĘ STRONY,
PRZYPOMINAJĄC , że sposób, w jaki parlamenty narodowe sprawują kontrolę nad swoimi rządami
w odniesieniu do działań Unii Europejskiej, należy do organizacji i praktyki konstytucyjnej każdego
Państwa Członkowskiego,
PRAGNĄC zachęcić parlamenty narodowe do bardziej aktywnego udziału w działaniach Unii
Europejskiej i zwiększyć możliwość wyrażania przez nie ich punktu widzenia w sprawie projektów
aktów prawodawczych Unii Europejskiej, a także w innych kwestiach, które mogą stanowić dla nich
przedmiot szczególnego zainteresowania,
UZGODNIŁY następujące postanowienia, które są dołączone do Traktatu o Unii Europejskiej, Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii
Atomowej:
TYTUŁ I
INFORMACJE DLA PARLAMENTÓW NARODOWYCH
Artykuł 1
Dokumenty konsultacyjne Komisji (zielone księgi, białe księgi i komunikaty) są przekazywane, po ich
opublikowaniu, parlamentom narodowym bezpośrednio przez Komisję. Komisja przekazuje również
parlamentom narodowym roczny program prac legislacyjnych oraz wszelkie inne dokumenty
dotyczące planowania legislacyjnego lub strategii politycznej równocześnie z ich przekazaniem
Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
Artykuł 2
Projekty aktów prawodawczych kierowane do Parlamentu Europejskiego i do Rady są przekazywane
parlamentom narodowym.
Do celów niniejszego Protokołu przez „projekty aktów prawodawczych” rozumie się wnioski Komisji,
inicjatywy grupy Państw Członkowskich, inicjatywy Parlamentu Europejskiego, wnioski Trybunału
Sprawiedliwości, zalecenia Europejskiego Banku Centralnego i wnioski Europejskiego Banku
Inwestycyjnego mające na celu przyjęcie aktu prawodawczego.
Projekty aktów prawodawczych pochodzące od Komisji są przekazywane parlamentom narodowym
bezpośrednio przez Komisję równocześnie z ich przekazaniem Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
Projekty aktów prawodawczych pochodzące od Parlamentu Europejskiego są przekazywane
parlamentom narodowym bezpośrednio przez Parlament Europejski.
291542281.003.png
C 115/204
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
9.5.2008
Projekty aktów prawodawczych pochodzące od grupy Państw Członkowskich, Trybunału
Sprawiedliwości, Europejskiego Banku Centralnego lub Europejskiego Banku Inwestycyjnego są
przekazywane parlamentom narodowym przez Radę.
Artykuł 3
Parlamenty narodowe mogą przesyłać przewodniczącym Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji
uzasadnioną opinię na temat zgodności projektu aktu prawodawczego z zasadą pomocniczości,
zgodnie z procedurą przewidzianą w Protokole w sprawie stosowania zasad pomocniczości
i proporcjonalności.
Jeżeli projekt aktu prawodawczego pochodzi od grupy Państw Członkowskich, przewodniczący Rady
przekazuje uzasadnione opinię lub opinie rządom tych Państw Członkowskich.
Jeżeli projekt aktu prawodawczego pochodzi od Trybunału Sprawiedliwości, Europejskiego Banku
Centralnego lub Europejskiego Banku Inwestycyjnego, przewodniczący Rady przekazuje uzasadnione
opinię lub opinie danej instytucji lub organowi.
Artykuł 4
Termin między przekazaniem parlamentom narodowym projektu aktu prawodawczego w językach
urzędowych Unii a datą jego wpisania do wstępnego porządku obrad Rady w celu jego przyjęcia lub
przyjęcia stanowiska w ramach procedury prawodawczej wynosi osiem tygodni. W pilnych
przypadkach możliwe są wyjątki, które zostają uzasadnione w akcie lub w stanowisku Rady.
Z wyjątkiem przypadków pilnych, które zostały należycie uzasadnione, w ciągu tych ośmiu tygodni nie
zawiera się żadnego porozumienia w sprawie projektu aktu prawodawczego. Z wyjątkiem przypadków
pilnych, które zostały należycie uzasadnione, termin między wpisaniem projektu aktu prawodawczego
do wstępnego porządku obrad Rady a przyjęciem stanowiska wynosi dziesięć dni.
Artykuł 5
Porządki obrad i wyniki posiedzeń Rady, w tym protokoły posiedzeń Rady rozpatrującej projekty
aktów prawodawczych, są przekazywane bezpośrednio parlamentom narodowym, równocześnie z ich
przekazaniem rządom Państw Członkowskich.
Artykuł 6
Jeżeli Rada Europejska zamierza powołać się na artykuł 48 ustęp 7 akapit pierwszy lub drugi Traktatu
o Unii Europejskiej, parlamenty narodowe są informowane o tej inicjatywie Rady Europejskiej co
najmniej sześć miesięcy przed przyjęciem jakiejkolwiek decyzji.
Artykuł 7
Trybunał Obrachunkowy przekazuje swoje sprawozdanie roczne parlamentom narodowym w celach
informacyjnych, równocześnie z przekazaniem go Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
291542281.004.png
9.5.2008
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
C 115/205
Artykuł 8
Jeżeli krajowy system parlamentarny nie jest jednoizbowy, artykuły 1–7 stosuje się do izb tworzących
parlament narodowy.
TYTUŁ II
WSPÓŁPRACA MIĘDZYPARLAMENTARNA
Artykuł 9
Parlament Europejski i parlamenty narodowe wspólnie określają sposób organizacji i wspierania
skutecznej i systematycznej współpracy międzyparlamentarnej w ramach Unii.
Artykuł 10
Konferencja organów parlamentarnych wyspecjalizowanych w sprawach Unii może przedkładać
wszelkie uwagi, które uzna za właściwe, pod rozwagę Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji.
Konferencja ta wspiera ponadto wymianę informacji i najlepszych praktyk między parlamentami
narodowymi a Parlamentem Europejskim, w tym między ich wyspecjalizowanymi komisjami. Może
także organizować konferencje międzyparlamentarne na wybrane tematy, w szczególności w celu
omówienia zagadnień wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, w tym wspólnej polityki
bezpieczeństwa i obrony. Uwagi przedłożone przez konferencję nie wiążą parlamentów narodowych
ani nie przesądzają ich stanowiska.
291542281.005.png 291542281.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin