Wszystko ma swoją cenę
Cena – wartość produktu wyrażona w pieniądzu
Każdy produkt i usługa są wycenione, choć w praktyce zamiast określenia „cena” stosuje się też:
- opłata
- czynsz
- honorarium
- prowizja
- odsetki
- czesne
- składka itd.
Funkcje cen
Czyli co można osiągnąć dzięki dobrze ustalonej cenie:
- maksymalny wzrost sprzedaży (udział w rynku)
- osiągniećie pożądanego poziomu zysku
a) kwotowo
b) procent od wartości sprzedaży
- zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych
- pozyskanie nowych nabywców produktu
- wyeliminowanie konkuretów z rynku lub przetrwanie samemu
- budowanie wizerunku firmy
Co należy znać przed podjęciem decyzji o cenie?
- wielkość popytu na produkt, w tym popyt potencjalny i efektywny
- elastyczność cenową popyt na produkt
- docelowe segmenty nabywców (grupy potencjalnych klientów)
- jakie alternatywne strategie promocyjne można zastosować w promocji sprzedaży?
- na jakim etapie cyklu życia na rynku znajduje się produkt?
Cena postulowana i cena tranzakcyjna
Cena postulowana – suma pieniędzy, za którą oferujący produkt gotów jest go sprzedać
- ceny postulowane mają charakter nominalny (są publikowane w formie cennikóów)
- jako ceny wyjściowe służa do określenia wykonalnych slternatyw wyboru strategii rynkowych
Cena tranzakcyjna – suma pieniędzy, za którą dokonano tranzakcji
- ceny tranzakcyjne otrzymywane są po uwzględnieniu rabatów
- odzwierciedlają preferencje oferującego co do poredników
- pilność zaspokajania potrzeb wytwórczych przedsiębiorstwa
Kiedy cena jest ważnym narzędziem marketingu?
- przy wysokiej elastyczności cenowej popytu
- dla produktów homogenicznych podobnych do konkurencyjnych
- przy nikłych walorach innych instrumentów marketingu (tzn. produktu reklamy itd.)
Trzy formuły ustalania cen
W jaki sposób ustala się cenę?
1. Na podstawie poziomu popytu (oczekiwań nabywców)
2. Na podstawie kosztów
3. Na podstawie cen produktów konkurencyjnych
Zapamiętaj!
Marketing preferuje popytową i konkurencyjną orientację w procesie kształtowania cen
Jak ustalać ceny w zależności od jakości produktu
1. Strategia premiująca
§ (wysoka, cena, wysoka jakość)
§ Skierowana do segmentów o wysokich dochodach
2. Strategia penetrująca
§ (umiarkowana cena, wysoka jakość)
§ Zakłada szybką akceptację produktu i rozwój popytu
3. Strategia korzystnego kupna
§ (niska cena, wysoka jakość)
Stosowana przez silne przedsiębiorstwa, pozwala na szybkie opanowanie rynku
Dlaczego cena jest elementem strategii przedsiębiorstwa?
§ Cena jest odzwierciedleniem koncepcji działania
§ przedsiębiorstwa
§ Cena odzwierciedla przeznaczenie rynkowe produktu
§ Cena jest uzależniona od sposobu promocji wyrobu
§ Cena powinna zapewniać osiągnięcie celów ,zaplanowanych przez przedsiębiorstwo (pokrycie kosztów działalności oraz wygospodarowanie zysku)
Kiedy cena ma mniejsze znaczenie jako narzędzie marketingu
§ Przy niskiej elastyczności cenowej popytu
§ Dla produktów wyróżniających się od konkurncyjnych, np. unikatowych
§ Jeśli rynek jest zmonopolizowany
§ Przy znacznych walorach innych instrumentów marketingu (tzn. produktu, reklamy, itd.)
Strategie cen oparte na kosztach
§ wielkość kosztów + marża zysku
§ punkt wyjścia: koszty stałe, koszty zmienne
§ zmierza do uzyskania określonej stopy zysku od nakładów inwestycyjno-kapitałowych
§ stosowana zwykle przez wielkie korporacje
§ oparta na kosztach krańcowych
Uwaga!
Wadą strategii zorientowanych na koszty jest zbyt małe znaczenie, jakie przypisuje się popytowi rynkowemu i postawom nabywców.
W ujęciu marketingowym koszty powinny być dostosowane do pożądanego poziomu ceny ł która może być zaakceptowana przez potencjalnych nabywców.
Strategie oparte na cenach produktów konkurencyjnych (1)
Strategie te uzależnione są, od:
Strategie oparte na cenach produktów konkurencyjnych (2)
Warunki monopolu
§ Największa swoboda w dziedzinie ustalania i zmian cen,
§ Swoboda w zakresie różnicowania cen
§ Zainteresowanie zmianami popytu i kosztów
§ Zwykle wysoki i jednolity poziom cen
Warunki oligopolu
§ Duża intensywność konkurencji
§ Możliwość skutecznego konkurowania ceną i zwiększania udziału w rynku poprzez głębokie zmiany cen (niebezpieczeństwo "wojny cenowej")
§ Możliwość wywierania wpływu na konkurentów poprzez opóźnianie ich działań adaptacyjnych (pozycja lidera cenowego)
§ Przedsiębiorstwo może być zmuszone do zmian cen pod wpływem decyzji i postępowania konkurentów (postępowanie adaptacyjne)
Strategie oparte na cenach produktów konkurencyjnych (3)
Warunki polipolu
(duża liczba konkurentów o małym udziale w rynku)
§ Duża intensywność konkurencji lecz niewielka możliwość konkurowania ceną ze względu na płytkie zmiany cen, związane. z małym udziałem w rynku
§ Szybkie postępowanie adaptacyjne konkurentów
§ Konkurenci dostosowują się do ceny ukształtowanej przez rynek
Klasy cenowe na rynku samochodów osobowych
Klasa cenowa
Marka
Perfekcja
Mercedes Benz
Luksus
Lexus Audi
Specjalne wymagania
Volvo, Porshe
Środkowy segment
Volkswagen, Opel
Prostota i wygoda
Fiat, Citroen
To samo, ale tanie
Hyundai, Daewoo
Tylko cena
Yugo, Maluch
Strategie dyskryminacji.
Czyli zróżnicowanie cen produktu według kryterium:
§ kredyty dla firm i osób fizycznych,
§ zniżki dla studentów i osób starszych w muzeach
§ np. ta sama ilość majonezu kosztuje mniej w jednym opakowaniu 5009 niż w dwóch mniejszych po 250g
§ Big Mac w restauracjach w różnych krajach
§ np. usługi turystyczne i hotelarskie, bilety lotnicze, połączenia telefoniczne, ceny energii elektrycznej.
Podstawowe rodzaje popytu
Wskaźnik, elastyczności cenowej popytu (E)
To iloraz tempa wzrostu popytu (rP/P) i tempa 'wzrostu ceny danego produktu (rC/C)
E= rP/P : rC/C
Wskaźnik, elastyczności cenowej popytu (E). Przykład
Popyt na dany produkt wynosi 1.000 jednostek przy cenie 90 zł za jednostkę produktu.
Nastąpił wzrost ceny jednostkowej produktu do 99 zł (wzrost O 10%), co spowodowało spadek popytu do 800 jednostek (spadek o 20%).
E=(800-1000)/1000 (99-90)/90= I(-2)I =2
Jak ustalić cenę na podstawie poziomu o tu?
Metoda ta odwołuje się do oceny zależności pomiędzy ceną a popytem.
Reakcję' popytu na zmianę cen opisuje wskaźnik elastyczności cenowej popytu (E)
Uwarunkowania wpływające na wielkość tego wskaźnika mogą być podstawą kształtowania polityki cen
Czynniki wpływające na elastyczność. cenową popytu
§ dobra trwałego użytku charakteryzują się wyższą elastycznością w porównaniu do dóbr o niższym stopniu trwałości;
§ dobra nie posiadające substytutów – popyt nieelastyczny, w miarę wzrostu substytucyjności dobra wskaźnik elastyczność rośnie
§ im pilniejszą potrzebę zaspokaja dany produkt, tym mniej elastyczny cenowo jest popyt na niego
§ rynki zmonopolizowane - niższa elastyczność cenowa popytu,
§ ...
imagine_all