Temat kompleksowy: Europejskie dzieci
Cele ogólne:
- nabywanie wiadomości o tradycji, kulturze i życiu ludzi w Wielkiej Brytanii,
- kształtowanie umiejętności liczenia w zakresie 7,
Cele operacyjne
Dziecko:
· wskaże położenie Wielkiej Brytanii na mapie Europy,
· zna barwy flagi Wielkiej Brytanii i ich układ,
· kojarzy Wielką Brytanię z Kubusiem Puchatkiem, Robin Hoodem, królową, Big Benem – najsłynniejszym zegarem na świecie
· wie, że Brytyjczycy piją herbatę,
· poprawnie liczy w zakresie 7.
Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Metody: oglądowa, ćwiczeń praktycznych, pracy z tekstem.
Środki dydaktyczne: mapa Europy, flaga Wielkiej Brytani, załączniki, korona
Przebieg zajęć:
1. N-lka wita w sali dzieci i specjalnego gościa – Kubusia Puchatka (dzieci wita w języku polskim, Kubusia – w języku angielskim). Pyta dzieci, dlaczego tak zrobiła. Gdy padnie poprawna odpowiedź (Kubuś pochodzi z Anglii), wszystkie dzieci witają Kubusia Puchatka po angielski „Hello” lub „Good morning”. Następnie chętne dziecko lub n-lka wskazuje na mapie Europy Wielką Brytanię ( zwracamy uwagę , że jest to kraj wyspiarski) i jej flagę.
2. N-lka pokazuje rysunek Robin Hooda odsłaniając go fragmentami. Zadanie dzieci polega na odgadnięciu, kto to jest. Wyjaśnia, że Robin Hood też pochodzi z Anglii.
Zabawa ruchowa doskonaląca umiejętność rzucania do celu – rzucamy woreczkiem do celu.
3. Kubuś prosi dzieci o nazwanie jego przyjaciół (Królik, Maleństwo, Kangurzyca,
Sowa, Tygrysek, Prosiaczek) – podział nazw na sylaby i określenie pierwszej głoski
w wyrazie. Następnie rozdaje dzieciom karty zadaniowe. Zadaniem dzieci jest
przeliczenie wszystkich bohaterów i zaznaczenie ich liczby za pomocą kropek w
wyznaczonym miejscu. (karta pracy nr 1)
4. Kubuś Puchatek ma problem, ponieważ za chwilę ma wizytę na zamku u królowej, a
on jeszcze jest w Polsce. Prosi dzieci, aby mu doradziły, którym środkiem lokomocji
dotrze najszybciej w wyznaczone miejsce. Gdy dzieci zaproponują samolot, Kubuś
podziękuje za pomoc i w nagrodę weźmie dzieci ze sobą na wizytę do
królowej (przypominamy o manierach).
5. Wizyta na zamku u królowej. N-lka zakłada koronę i pełni rolę królowej. (Przywitanie – chłopcy ukłon, dziewczynki – dygnięcie). Zaproszenie na herbatkę. Każdy w swojej filiżance popija herbatę małymi łykam..
6. Pożegnanie z Królową i Kubusiem. Dalsze samodzielne zwiedzanie kraju z pomocą broszur i przewodnika.
Zajęcia popołudniowe (do wyboru):
1. Rozegranie meczu piłkarskiego Polska – Anglia – podział dzieci na 2 drużyny.
2. Oglądanie fragmentu bajki o Kubusiu Puchatku.
3. Kolorowanki o Kubusiu Puchatku.
Opracowała: mgr Magdalena Czapkiewicz – nauczycielka Przedszkola w Szczodrzykowie
Karta pracy nr 1
Nazwij przyjaciół Kubusia Puchatka. Policz ich, a następnie narysuj w ramce tyle kropek, ile ich jest.
joly