WSM_11-01-01_pl.pdf

(1124 KB) Pobierz
745312522 UNPDF
11:01-01
Wydanie 3 pl
Ramy podwozia
1 710 550
Scania CV AB 2003, Sweden
745312522.004.png 745312522.005.png 745312522.006.png
Spis treści
Spis treści
Konstrukcja ramy
Podłużnice...............................................................3
Belki poprzeczne....................................................3
Część przednia........................................................4
Część środkowa......................................................5
Część tylna..............................................................6
Oznaczenia typów ram podwozia ..................................................................................7
Ramy prasowane....................................................8
Ramy walcowane....................................................9
Siły i ruchy w ramach podwozia Siły statyczne.........................................................10
Siły dynamiczne....................................................11
Siły boczne............................................................11
Siły skrętne............................................................12
Rozłożenie napięć w belkach ramy ................................................................................13
Opis czynności serwisowych i
naprawczych
Prace przy ramach ze stali o podwyższonej
wytrzymałości.......................................................15
Wymontowanie belek poprzecznych.................20
Zamontowanie belek poprzecznych..................22
2
Scania CV AB 2003, Sweden
11:01-01
 
Konstrukcja ramy
Konstrukcja ramy
Podłużnice
Podłużnice mają wysokość 270 mm.
Wszystkie podłużnice oprócz 4x2 EB
i 6x2/4 LB mają taką samą wysokość na
całej długości belki, niezależnie od typu
ramy.
Ramy są szersze w części przedniej.
Zewnętrzna szerokość części przedniej oraz
tylnej są takie same dla wszystkich typów
ram. Dzięki temu zawsze pasują one do
komponentów montowanych na zewnątrz
do podłużnic. Różna grubość materiału, z
którego wykonane są podłużnice musi
zostać zrekompensowana przez różną
długość belek poprzecznych. Patrz rysunek.
Belki poprzeczne
Belki poprzeczne mogą być pojedyncze lub
podwójne i zazwyczaj mają dwa elementy
końcowe. Te części są takie same dla
wszystkich długości belek poprzecznych.
Długość kompletnej belki poprzecznej
zależy od tego, w jaki sposób jest ona
przyspawana.
Belki poprzeczne mają różne grubości,
zależnie od typu ramy. Są też podwójne
belki poprzeczne.
Belki poprzeczne ponumerowane są
zgodnie z ich położeniem w ramie. Belka
pierwsza znajduje się z przodu.
11:01-01
Scania CV AB 2003, Sweden
3
745312522.001.png
Konstrukcja ramy
Część przednia
1 Przednia belka ramy przeznaczona jest dla ramy z zawieszeniem na resorach piórowych
lub z pełnym zawieszeniem pneumatycznym.
Na tej belce znajdują się mocowania silnika.
2 Wsporniki resorów piórowych.
3 Na ramie dla pojazdów z zawieszeniem całkowicie pneumatycznym znajduje się wspornik
drążka reakcyjnego.
4
Scania CV AB 2003, Sweden
11:01-01
745312522.002.png
Konstrukcja ramy
Część środkowa
4x2
Wózek
napędowy
1 Druga belka poprzeczna jest taka sama we wszystkich typach ramy (oprócz 4x4 i 6x6).
W odróżnieniu od innych belek poprzecznych, czoło skierowane jest w górę, jak
odwrócona litera U. Nie wystaje poza poprzeczkę. Ułatwia to zabudowę nadwozia.
2 Ramy w pojazdach 4x2 mają poprzeczkę tej konstrukcji tylko w części środkowej.
Tak samo F800 i F950.
3 W ramach pojazdów z wózkiem napędowym trzecia belka poprzeczna to belka pojedyncza
dla F950 i podwójna dla F958.
4 W pojazdach z wózkiem napędowym czwarta poprzeczka zawsze jest pojedyncza.
Na tej poprzeczce znajduje się łożysko podporowe wałka pośredniego.
11:01-01
Scania CV AB 2003, Sweden
5
745312522.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin