Agnieszka Charko
Szkoła Podstawowa
w Konstantynowie
KONSPEKT LEKCJI TECHNIKI W KLASIE IV
Liczba godzin: 1
Temat: Badamy właściwości papieru.
Cele:
-poznanie właściwości papieru,
-poznanie sposobów określenia kierunku, w którym przebiegają włókna papieru,
-badanie właściwości papieru,
-pobudzanie do zdobywania praktycznej wiedzy,
-kształcenie umiejętności logicznego myślenia i wyciągania wniosków
-wyrabianie nawyku segregacji odpadów – makulatura.
Metody: pogadanka, pokaz z instruktażem, ćwiczenia.
Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne: próbki papieru do demonstracji jego właściwości, próbki papieru do ćwiczeń, karta pracy, naczynie z wodą
Przebieg zajęć:
Czynności nauczyciela
Czynności ucznia
Faza wprowadzająca
Nauczyciel podaje temat lekcji.
Pogadanka na temat „Papier w naszym życiu”
-ranga i znaczenie wynalezienia papieru,
-miejsce papieru w życiu codziennym,
-zastosowanie różnych rodzajów papieru,
-znaczenie przemysłu papierniczego,
-wykorzystanie surowców wtórnych.
Każdy rodzaj papieru jest unikalny i ma różne właściwości. Jest ich wiele, ale omówimy tylko kilka.
Nauczyciel omawia i demonstruje:
-białość,
-chłonność,
-gładkość lub inaczej szorstkość,
-nieprzezroczystość,
-odporność,
-grubość,
-kierunek ułożenia włókien.
Uczniowie zapisują temat. „Badamy właściwości papieru”.
Uczniowie udzielają odpowiedzi odwołując się do wiadomości zdobytych na poprzednich lekcjach.
Faza realizacyjna
Badanie jednej z właściwości papieru – kierunku ułożenia włókien
Nauczyciel odwołuje się do doświadczeń uczniów:
Czy zauważyliście, wykonując prace z papieru, że nie zawsze papier ładnie nam się zgina?
Nauczyciel demonstruje na kawałku brystolu
Przy wykonywaniu prac z papieru ważna jest umiejętność poznawania kierunku ułożenia włókien.
Mamy cztery sposoby wyznaczania kierunku ułożenia włókien w papierze:
-przez rozerwanie,
-przez załamanie,
-przez rozciąganie krawędzi,
-przez zwilżenie.
Nauczyciel dzieli klasę na 4 osobowe grupy, poleca wykonać poszczególne zadania i zaobserwować co dzieje się z papierem.
Nauczyciel podaje instrukcje.
Jak zachowuje się papier w poszczególnych próbach?
Nauczyciel poleca zaznaczenie strzałką kierunku włókien.
Nauczyciel poleca sporządzenie notatki na podstawie przeprowadzonych badań oraz wklejenie próbek badanego papieru.
Uczniowie otrzymują kawałki papieru (po 4 dla każdego ucznia i 4 większe dla każdej grupy )
Wykonują ćwiczenia wg instrukcji -
badają kierunek ułożenia włókien kolejnymi sposobami, najpierw wspólnie z nauczycielem używając dużych kawałków papieru a następnie indywidualnie.
Uczniowie prezentują i porównują wyniki oraz wyciągają wnioski.
Zaznaczają kierunek włókien.
Uczniowie wspólnie redagują notatkę, wklejają do zeszytów próbki badanego papieru.
Faza III - podsumowanie
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące:
-Jakie właściwości papieru poznaliśmy na lekcji?
-Jakimi sposobami badaliśmy kierunek ułożenia włókien papieru?
-czy papier lepiej zgina się wzdłuż czy w poprzek włókien?
Nauczyciel zapowiada temat następnej lekcji „Kartka urodzinowa” i poleca przyniesienie kolorowego papieru, bibułek, kleju i nożyczek
Uczniowie udzielają odpowiedzi.
Uczniowie zapisują w zeszycie.
najlepsze1234