praca roczna z HLP.pdf

(110 KB) Pobierz
Microsoft Word - praca roczna z HLP.doc
PRACAROCZNA
ZHISTORII
LITERATURY
POLSKIEJ
Kamilśochowski,rokI,grupaD
TragediaEpaminondyStanisława
Konarskiegojakowalkaoreformęi
zniesienieliberumveto 1
1 łac.wolneniepozwalam
„W chwili upadku politycznego i ogólnego rozkładu narodowego Ŝycia, jaki
zapanował za Sasów: Augusta II i zwłaszcza za syna jego, Augusta III, kiedy całe
społeczeństwoleciałowprzepaśći,cosmutniejsza,niezdawałosobienawetzupadkuswego
sprawy, znalazł się człowiek, który złe przejrzał, a uczuciem patrjotycznem wiedziony
zrozumiałizdałsobiejasnoztegosprawę,iŜjednotylko,conaródodniechybnejzguby
moŜe uchować, to szkoła i oświata. Człowiekiem tym był ksiądz Stanisław Hieronim
Konarski.” 2
StanisławKonarskiurodziłsię30września1700rokuwśarczycachkołoJędrzejowa,
azmarł3sierpnia1773wWarszawie.PochodziłzeszlacheckiejrodzinyherbuGryf.Jego
prawdziwe imię to Hieronim Franciszek Konarski. W historii zapisał się jako reformator
szkolnictwa i Ŝycia politycznego w Polsce XVIII w. Po wstąpieniu do zakonu pijarów
przybrałimięStanisławodŚw.Wawrzyńca.Postracierodzicówwwieku9latoddanyzostał
dokolegiumpijarskiegowPiotrkowie.Wroku1715wstąpiłdozakonupijarówwPodolińcu,
gdziewcześniejprzebywalijegostarsibracia:AntoniiIgnacy.Pozdobyciuwykształcenia
humanistycznego,wyjechałdoItalii,gdzierozpocząłstudianaukowewsłynnympijarskim
CollegiumNazarenum.WRzymiezetknąłsięzprawdziwymrozkwitemkatolicyzmu.Wroku
1729opuściłRzymiudałsięnadalszestudiadoFrancji,gdzieostatecznieukształtowałsięw
nim pogląd na nowy typ szkoły. Bardzo duŜy wpływ miało na to poznanie prądów
wychowawczychreprezentowanychprzezteoriewychowawczemyślicieliLocke’aiRollina.
Popowrociedokrajupodjąłsięobronyistniejącychkolegiówpijarskich,wobecjezuitów,
którzyrościlisobiepretensjedowyłącznościnaprowadzenieszkolnictwaśredniegowPolsce.
W roku 1740 Konarski otworzył w Warszawie słynny zakład pijarski Collegium Novum,
przemianowanypóźniejnaCollegiumNobilium,wktórymzprzerwamipełniłfunkcjęrektora
przez25lat.SzkołypijarskiestałysięośrodkamikulturyiŜyciawPolsce,natomiastośrodki
jezuickie oparte jeszcze na starych zasadach przeŜywały upadek. Od lat czterdziestych
StanisławKonarskipodjąłwalkęprzeciw„liberumveto”ipoświęciłsiępracynadreformą
ustrojusejmowego,czegoowocembyłoczterotomowedzieło:Oskutecznymradsposobie,
nawiązujące do stosowania zasady większości sejmowej i zmiany przestarzałych procedur
sądowych. Stanisław Konarski w ciągu swojego Ŝycia stworzył wiele dzieł i pism
politycznych,takjaknp.powstaławroku1756TragedjaEpaminondy,którejwduŜejmierze
będzie poświęcona ta praca. Niespełna trzy miesiące po śmierci księdza Stanisława
2 WacławKloss,StanisławKonarskiijego„TragedjaEpaminondy”,[w.]TragedjaEpaminondy.Wpięciu
aktach,StanisławKonarski,oprac.WacławKloss,Warszawa1923,s.3.
HieronimaKonarskiego sejmdelegacyjny powołałdoŜycia KomisjęEdukacjiNarodowej,
którejprojektopracowałdwadzieścialatwcześniej.
WcałejEuropieOświeceniemiałopolegaćnaracjonalnym,sprawiedliwym,zgodnym
znaturąplanowaniuświata.Charakterystycznydlategookresuduchpragmatyzmuskłaniał
do poprawy społeczeństwa i do reformowania wszelkich instytucji, zaczynając od
politycznych,akończącnaszkolnych.JeŜelichodzioRzeczpospolitą,togłówniekładziono
nacisk na wzmocnienie, uwidocznienie władzy królewskiej, aby wyswobodzić kraj od
zagubionej i zdemoralizowanej demokracji szlacheckiej. Owocem dąŜenia do reformy
RzeczpospolitejbyłabogataliteraturapolitycznaioświatowaokresuOświecenia.Pierwszym
krokiemwstronęreformybyłodziełoStanisławaLeszczyńskiego,pamiętającejeszczeczasy
saskie.DziełoGłoswolnywolnośćubezpieczający–botakbrzmijegotytuł–przedstawia
cały projekt ustroju Rzeczypospolitej. Leszczyński w swoim dziele niestety nie widział
konieczności zniesienialiberumveto, ale podawał sposoby, które zapobiegałyby zrywaniu
sejmów.Wutworzetymautorskupiasięraczejnasposobachegzekucjipraw.Twierdzi,Ŝe
brakegzekwowaniaprawajestgłównąprzyczynąubóstwawkraju.
NastępcąLeszczyńskiegojestStanisławKonarski.TodziękiniemuwduŜejmierze
nastąpiło przejście od „upadłego” Baroku czasów saskich do Oświecenia. W swoim
najbardziej znanym dzieleOskutecznymradsposobie, skupia się na głównej przyczynie
chaosuwpaństwie,amianowicienazasadzieliberumveto.UwaŜa,Ŝetymcosprawia,Ŝe
państwo poprawnie funkcjonuje jest sejm. Jest zdecydowanym przeciwnikiem zrywaniu
sejmówidlategoduŜaczęśćtegodziełajestpoświęconaliberumveto.Zdecydowaniepopiera
demokrację,twierdząc,Ŝezasadawiększościzawszeidziewparzezwolnością.Podkoniec
pierwszej części swojego dzieła, Konarski podaje szereg powodów dla których ta zasada
powinna zostać zniesiona i przestać funkcjonować w państwie polskim:Refleksjatrzecia.
SkarŜymysiętudzieŜ,ŜepróŜneinieskuteczneprawa,Ŝeegzekucjiniemają,aźródłategotak
strasznegowidziećniechcemydefektu,tojest,Ŝesejmówiradyniemamy.śeprawaw
inszychkrajachobserwowanesą,bojestzawsze,ktoprawazachowaniadogląda,ktomamoc
egzekwowaniaprawa,poprawieniaprawa,ijeŜelisięmniejskutecznieznajduje,obostrzeniai
konieczniegoprzyprowadzeniadoskutku.Unasnikttejmocyniema,tylkojedynesejmy. 3
UwaŜam,ŜespokojniemoŜnastwierdzićiŜtodziełojestswoistymprojektemkonstytucjidla
Polski.
3 StanisławKonarski,Oskutecznymradsposobieiinnepismapolityczne,wyd.im.Ossolińskich,Wrocław2005,
s.108.
Przy okazji warto jeszcze wspomnieć o jednym z następców Konarskiego, a
mianowicie o Hugonie Kołłątaju. Stworzył on obfitą publicystykę związaną z obradami
Sejmu Czteroletniego (17881792). W dziele ListyAnonima, autor ustala ogólne zasady
zgodnezideałamiOświecenia.Zaznacza,ŜewRzeczypospolitejsystemsprawowaniawładzy
uległ degradacji i wymaga on natychmiastowych zmian. Zmianami tymi ma być
wprowadzenieustroju,wktórymdecydującygłosniebędziemiałajednostkowawola,lecz
prawo.Wdzieletymznajdziemyzasadyfunkcjonowaniaorganówwładzyustawodawczeji
wykonawczej.DlategowspominaoHugoniebowiemwyŜejwymienionedzieło,taksamojak
utwórOskutecznymradsposobieKonarskiegojestszczegółowymprojektemkonstytucji.
SprawykształceniaiwychowaniamłodzieŜyidorosłychpochodzącychzewszystkich
klas to kolejne i nie mniej waŜne załoŜenie epoki Oświecenia. Wszystkie sztandarowe
postacietejŜeepokizdawałysobiesprawęztegoiŜjedynąmoŜliwościąpostępujestedukacja
obejmująca najszersze kręgi społeczeństwa. Reforma szkolnictwa miała miejsce w całej
oświeceniowejEuropie.WłaśnieStanisławowiKonarskiemuzawdzięczamypierwszykrokw
dziedzinieedukacji,bowiemtoonzałoŜyłw1740rokuwspominanejuŜwcześniejCollegium
Nobilium. On jako pierwszy zauwaŜył jak bardzo Polska została wyprzedzona przez inne
narodyeuropejskiewtematycenaukiijakbardzozaniedbałaswójrozwójedukacji.Podniósł
onznaczenieszkółpublicznych,niepowoływałsięnatradycje,tylkopragnąłwychowywaćw
duchu patriotyzmu i zrozumienia spraw państwowych. Jego nauki polegały na rzetelnej
analizie.Pragnąłabyludzieposiadaliwiedzępraktyczną,stosowaną,anietylkoteoretyczną.
Stawiałonćwiczeniapraktycznenadteorięireguły.NieustanniepodkreślałbezuŜyteczność
wszelkichregułidefinicji.
Podobne zasady nauczania wyznawał Konarski w stosunku do poetyki i poezji.
Omawianie poezji miało przede wszystkim prowadzić do wydobycia myśli zawartej w
utworze. Twierdził, Ŝe naleŜy zwracać uwagę na figury ekspresywne mogące znaleźć
zastosowanie w sztuce i umiejętności mowy. Lecz Konarski twierdził, Ŝe największe
znaczenie oświatowowychowawcze miał teatr. Był to niezwykle waŜny składnik szkoły
pijarskiej,bowiemsilnieoddziaływałnazewnątrz.TeatruKonarskiegomaswojeźródłow
klasycystycznejliteraturzefrancuskiej.Tacytwórcyjak:LaFontanie,Corneille,Moliereczy
Wolterbyliwyznacznikiemnowejscenyteatralnejwszkolepijarskiej.Konarskisamstarał
się przystosować te teksty do warunków krajowych i wymogów szkoły. Wyodrębnił on
gatunektragedii,kierującysięwłasnymiprawamigatunkowymiiprzedstawiającykonkretne
Zgłoś jeśli naruszono regulamin