TEMaty na ustną.doc

(54 KB) Pobierz
Od antyku do pozytywizmu

Od antyku do pozytywizmu.

1.                   Ustosunkuj się do stwierdzenia: Współczesny człowiek powinien znać Biblię nie tylko ze względów religijnych.

2.                   Różne sposoby nawiązań do Biblii w literaturze współczesnej.

3.                   Gatunki literacki w Biblii. Wybrane zilustruj przykładami.

4.                   Miłość człowieka najważniejszym przesłaniem Biblii. Uzasadnij temat w odwołaniu do Nowego Testamentu.

5.                   Motywy mitologiczne, ich funkcja artystyczna w znanych Tobie utworach literackich.

6.                   Wielkość i tragizm bohaterów Homera i Sofoklesa.

7.                   Najistotniejsze cechy teatru antycznego. Uwzględnij środki, jakimi posługiwał się i funkcje jakie pełnił.

8.                   Na czym polega tragizm w dramacie antycznym ?

9.                   Średniowieczna pieśń maryjna - "Bogurodzica" a "Lament świętokrzyski".

10.               Znacznie "Bogurodzicy" dla kultury polskiej.

11.               Artystyczne i językowe wartości "Bogurodzicy". ( Wskazana pamięciowa znajomość tekstu ).

12.               Bohater literacki średniowiecza w Twojej ocenie.

13.               Motywy średniowieczne we współczesnej poezji polskiej.

14.               Jakie wartości dostrzegasz w świeckich zabytkach litertury średniowiecznej ?

15.               Przedstaw świat wartości człowieka średniowiecza i renesansu na wybranych przykładach.

16.               Tradycje antyczne i polskie realia w twórczości J. Kochanowskiego.

17.               Stosunek osoby mówącej do świata we "Fraszkach" J. Kochanowskiego lub"Bajkach" I. Krasickiego.

18.               "Treny" Kochanowskiego wobec konwencji gatunku.

19.               Dom i świat w twórczości M.Reja i Kochanowskiego.

20.               Miłość - jako temat poezji J.Kochanowskiego i J.A.Morsztyna.

21.               J.Kochanowski i M.Sęp-Szarzyński o miejscu człowieka w świecie.

22.               Człowieczy los w poezji M.Sępa-Szarzyńskiego i J.Kasprowicza.

23.               Renesansowy "wzorzec" szczęśliwości ziemiańskiej w wybranych utworach epoki.

24.               Na przykładzie wykaż związki literatury staropolskiej z dorobkiem twórców europejskich.

25.               Oceń dorobek lieracki renesansu w zakresie gatunków i form wersyfikacyjnych.

26.               Jaki model życia proponowali pisarze XVI w. ? Omów na wybranych przykładach literackich.

27.               Sarmata o sobie - inni o Sarmacie w wybranych utworach literackich różnych epok.

28.               Małe formy poetyckie (epigramat, fraszka, bajka) w literaturze dawnej. Czy Twoim zdaniem zawierają one treści o charakterze uniwersalnym ?

29.               Spory o barok. Jakich znasz pisarzy tej epoki, jakie problemy, niepokoje, wartości znajdujesz w ich utworach ?

30.               Tematy, nastroje i koncepty liryki barkokowej.

31.               Czy dzieła Moliera mogą bawić współczesnego widza ?

32.               Wskaż w twórczości I.Krasickiego tematy, problemy i zjawiska bliskie, Twoim zdaniem, człowiekowi XX w. ( zobacz j.polski )

33.               Wady społeczne odzwieciedlane w renesansowej fraszce i oświeceniowej bajce. Skąd popularność tych gatunków w wymienionych epokach ?

34.               I.Krasicki jako obserwator i krytyk społeczeństwa XVIII w.

35.               Motyw odpowiedzialności obywatelskiej w literaturze politycznej polskiego oświecenia.

36.               Zdefiniuj pojęcie wolterianizmu i wskaż jago obecność nie tylko w opowiastkach Woltera.

37.               Wykorzystując znane Ci utwory, scharakteryzuj dydaktyczną funkcję polskiego oświecenia.

38.               Trzy kręgi tematyczne w liryce F. Karpińskiego.

39.               Wyjaśnij, dlaczego pisarez epoki oświcenia najchętniej wypowiadali się w takich gatunkach jak: komedia, satyra, bajka.

40.               Ludowość ballad A.Mickiewicza.

41.               "Dziady" cz. III - tragizm bohatera czy tragizm narodu ?

42.               Twoja interpretacja Wielkiej Improwizacji.

43.               Na podstawie treści III cz. "Dziadów" Mickiewicza rozwiń myśl zawartą w słowach Piotra Wysockiego: "Nasz naród jak lawa..."

44.               Bohaterowie romantyczni w poszukiwaniu celu życia na przykładzie III cz. "Dziadów" i "Kordiana".

45.               Polski bohater romantyczny i jego przeobrażenia w utworach A.Mickiewicza.

46.               Buntownicy czy szaleńcy, czyli o bohaterze polskiego romantyzmu.

47.               Cechy dramatu romantycznego na wybranym przykładzie.

48.               Rola poezji i poety w utoworach literackich romantyzmu.

49.               Poeta jako bohater literacki w utowrach romantyków.

50.               J.U.Niemcewicz powiedział o epopei A.Mickiewicza: "W tym dziele narodowość polska nie zginie". Jak rozumiesz tę myśl ?

51.               Różne widzenie świata szlacheckiego w "Panu Tadeuszu".

52.               Polemika z romantycznym modelem miłości w "Ślubach panieńskich" A.Fredry.

53.               Określ osobowość A.Mickiewicza lub J.Słowackiego, twórcy i człowieka swojej epoki.

54.               "Kordian" Juliusza Słowackiego jako dramat romantyczny.

55.               Motyw powstania listopadowego w utworach A.Mickiewicza lub J.Słowackiego.

56.               Twórczość Słowackiego jako głos w dialogu romantyków na temat narodu i poezji.

57.               Słowacki o sobie i swojej twórczości w znanych lirykach.

58.               C.K.Norwid - romantyk czy twórca, który przerósł epokę ?

59.               Wielcy ludzie i wielkie idee w liryce C.K.Norwida.

60.               Rozprawa Z.Krasińskiego z romantycznym poetą i romantyczną poezją w "Nie-Boskiej komedii".

61.               Tragizm jednostki i tragizm dziejów w "Nie-Boskiej komedii" Z.Krasińskiego.

62.               Ulubione gatunki literackie epoki romantyzmu. Scharakteryzuj dwa przez siebie wybrane.

63.               Sonet jako gatunek literacki. Omów na przykładzie wybranych utworów Mickiewicza i Staffa.

64.               Moja interpretacja haseł romantycznych zawartych w poezji wielkich wieszczów.

65.               Elementy autobiograficzne w twórczości wybranego poety.

66.               Najbliższy Ci poeta romantyczny. Uzasadnij wybór.

67.               Kult uczucia w poezji romantycznej.

68.               Orientalizm w twórczości romantyków. Omów zjawisko na dowolnie wybranym przykładzie.

69.               Czym różni się koncepcja służby Ojczyźnie w literaturze romantyzmu i pozytywizmu ? Wykażna wybranych przykładach literackich.

70.               Jakie przeżycie pokoleniowe ukształtowało generackę pozytywistów ? Jaki wyraz znalazło w ich twórczości ?

71.               Czy pozytywiści byli antyromantyczni ? Scharakteryzuj ich stosunek do ideałów poprzedniej epoki.

72.               Tradycje powstania styczniowego w znanych Ci utworach literackich.

73.               Nowy typ bohatera w programach i praktyce literackiej okresu pozytywizmu.

74.               Wymień dwie najważniejsze - według Ciebie - poweści pozytywistyczne. Uzasadnij wybór i scharakteryzuj wybrany utwór.

75.               Czy zadzasz sie, że "Lalkę" B.Prusa mażna nazwać "powieścią o staconych złudzeniach" ?

76.               Które określenie "Lalki" Prusa wydaje Ci sięnajtrafniejsze:

·         powieść o miłości

·         powieść o narodzinach polskiego kapitalizmu

·         powieść panorama społeczna ?

Uzasadnij swój wybór.

77.               W jakim sensie - na tle naszej literatury narodowej - Wokulski mógłby uchodzić za antybohatera literackiego ?

78.               "Lalka" Prusa to dla Ciebie powieść psychologiczna, realistyczna czy tendencyjna ? Uzasadnij stanowisko.

79.               Dlaczego powieść i nowela stały się gatunkami dominującymi w literaturze okresu pozytywizmu ?

80.               Galeria Sienkiewiczowskich postaci w "Potopie". Ich plastyka i funkcje w utworze.

81.               Postacie kobiece w prozie pozytywistycznej.

82.               Dlaczego powieści polskiego pozytywizmu są chętnie filmowane ?

83.               Poezja w "niepoetyckiej" epoce, jej tematyka i gatunki.

84.               Jake ideały wyrażone w utworze Asnyka "Do młodych" i "Odzie do młodości" Mickiewicza są nadal aktualne i dlaczego ?

85.               Jakie miejsce wyznaczasz Konpnickiej w polskiej historii literatury ?

86.               Funkcje czasopism literackich w okresie pozytywizmu i Młodej Polski.

87.               Wskaż obecność programowych haseł pozytywistycznych w dziełach literackich.

88.               Powieść polska w kontekście eurpoejskim. Czy mieliśmy, Twoim zdaniem, polskiego Balzaka, Zolę czy Dostojewskiego ?

89.               Który z poznanych utworów romantycznych lub pozytywistycznych zaliczyłbyś do klasyki literackiej ?

Część druga.

Od Młodej Polski do współczesności.

90.               Jaką postawę wobec życia przyjęli artyści młodopolscy? Wyjaśnij na podstawie wybranych utworów poetyckich.

91.               Echa filozofii epoki "fine de siecil" w twórczości...

92.               Wskaż słowa klucze wspólne wybranemu nurtowi poezji młodo-polskiej (tekst).

93.               Podobieństwa i różnice w romantycznej i modernistycznej koncepcji poety i poezji.

94.               Liryka jako forma refleksji i liryka jako zapis doznań w okresie Młodej Polski.

95.               Przedstaw reprezentatywne utwory dla "liryki nastrojów" końca XIX w.

96.               Przemiany postaw i poetyki J. Kasprowicza.

97.               Człowieczy los w poezji J. Kasprowicza i L. Staffa.

98.               Postawy światopoglądowe w młodopolskiej poezji L. Staffa.

99.               Typy dialogu w "Weselu" S. Wyspiańskiego i ich rola w ocenie współczesnego autorowi społeczeństwa.

100.           "Nieprzewidziani goście" bronowickiej Chaty - ich funkcja w dramacie Wyspiańskiego.

101.           "Wesele" S. Wyspiańskiego pytaniem o świadomość narodową Polaków.

102.           Sądy S. Wyspiańskiego i A. Mickiewicza o narodzie polskim w "Weselu" i w "Dziadach" cz. III.

103.           Nowatorstwo teatralne dramaturgii S. Wyspiańskiego (na wybranym przykładzie).

104.           "Wesele" Wyspiańskiego w odbiorze współczesnych - największe inscenizacje teatralne i adaptacje filmowe.

105.           Ustosunkuj się do stwierdzenia, że "Dulska jest wśród nas".

106.           Wady i zalety społeczności lipeckiej w "Chłopach" Wł. Reymonta.

107.           Jakie kierunki artystyczne epoki Młodej Polski dostrzegasz w powieści Wl, Reymonta "Chłopi"?

108.           Czy zgadzasz się że stwierdzeniem, iż słowa Żeromskiego " trzeba rozrywać rany narodu, aby nie zabliźniły się błoną podłości" mogą być mottem jego twórczości z okresu Młodej Polski. Wypowiedź uzasadnij przykładami z lektur.

109.           St. Żeromski i S. Wyspiański - dwugłos w sprawach Polski.

110.           W odniesieniu do postawy wybranego bohatera np. Tomasza Judyma lub Zenona Ziembiewicza skonkretyzuj pojęcia: moral-ność, etyka, obowiązek, poświecenie.

111.           Jak literatura polska XIX w. demaskowała mity narodowe?

112.           Jedność elementów muzycznych, malarskich i słownych w literaturze Młodej Polski. Omów na przykładzie wybranego dramatu lub utworu lirycznego czy opowiadania.

113.           Fascynacje tatrzańskie w literaturze i sztuce Młodej Polski.

114.           Impresjonizm -jego istota i rola w poznanej twórczości Młodej Polski.

115.           Określ istotę naturalizmu i wskaż rolę, jaką odegrał w poznanych przez Ciebie utworach modernizmu.

116.           Spojrzenie pisarzy młodopolskich na wieś - oceń literackie i artystyczne wyznaczniki tego tematu.

117.           Gatunki dramatu modernistycznego. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.

118.           Jakie problemy moralne i artystyczne literatury polskiej końca XIX w. zachowały aktualność w świecie współczesnym?

119.           Stosunek do tradycji w poezji XX-lecia międzywojennego.

120.           Sformułuj program poetycki J. Tuwima wyrażony w wierszach z okresu XX-leda międzywojennego.

121.           Sposób budowania świata w poezji J. Przybosia.

122.           "Skamander" a "Awangarda" -dwa różne programy poetyckie ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin