Moduły zapłonowe do malucha.pdf

(1077 KB) Pobierz
(126p ELEKTRONICZNE MODU\243Y Z...)
126p ELEKTRONICZNE MODUýY ZAPýONOWE
file:///I:/do%20chomikowania/man%20plyta/strony%20www/elektryk...
ELEKTRONICZNE MODUŁY
ZAPŁONOWE
126p
UKŁADY ZAPŁONOWE
W "maluchach" stosowanych było kilka róŜnych układów zapłonowych:
UKŁAD ZAPŁONOWY ROZDZIELACZOWY stosowany do 1984r. W
samochodach z tym układem zapłonowym większość problemów z uruchomieniem
silnika i jego niewłaściwą pracą powstawało właśnie w układzie zapłonowym.
Awaryjne elementy to: szczotki rozdzielacza, palec rozdzielacza pęknięty lub
nadpalony, źle ustawione i wypalające się styki przerywacza, kondensator
przerywacza, pęknięta kopułka, zanieczyszczone lub źle ustawione elektrody
świecy które przy niskiej energii wyładowania iskrowego w tym układzie często
uniemoŜliwiały prawidłowy przeskok iskry, regulator odśrodkowy. Od 1983 w
układzie rozdzielaczowym dokonano zmiany charakterystyki regulatora
odśrodkowego dla silników z głowicą oznaczoną symbolem "E". Starsze
regulatory odśrodkowe swoje największe wyprzedzenie 18 stopni uzyskiwały przy
3000 obr. a nowsza wersja "E" 21 stopni przy 3900 obrotów.
UKŁAD ZAPŁONOWY BEZROZDZIELACZOWY stosowany od 1984r.
Wyeliminowanie z układu zapłonowego rozdzielacza (palca i kopułki) zwiększyło
trwałość układu oraz obniŜyło zuŜycie paliwa (uszkodzony palec lub kopułka
"produkowały" duŜą ilosć "wypadających zapłonów" powodujących niedopalanie
paliwa i związany z tym spadek mocy). Nowy aparat zapłonowy bezrozdzielaczowy
współpracował z nowymi cewkami zapłonowymi dwubiegunowymi dającymi
wysokie napięcie bezpośrednio na świece zapłonowe. Cewki dwubiegunowe
stosowane w pierwszym okresie produkcji miały rezystancję uzwojenia
pierwotnego około 3 ohmów (ZELMOT typ 4240.0.000.1) i nie wymagały
stosowanego w późniejszych wersjach przewodu oporowego. Kolejne cewki
dwubiegunowe (ZELMOT 4240.0.000.2 i 4240.0.000.3 oraz BIAZET 101)
wymagały juŜ stosowania przewodu oporowego o rezystancji około 1,7 ohma.
1 z 12
2009-09-12 22:48
151365892.003.png 151365892.004.png
126p ELEKTRONICZNE MODUýY ZAPýONOWE
file:///I:/do%20chomikowania/man%20plyta/strony%20www/elektryk...
Przewody oporowe były teŜ instalowane w róŜniących się wykonaniach.
Najprostsze rozwiązanie to włączenie szeregowo do zasilania układu zapłonowego
(przewód biegnący w tylnej wiązce za silnikiem z okolicy lewego wlotu powietrza
do cewki zapłonowej). Wadą był spadek napięcia w przewodzie oporowym
podczas uruchamiania silnika. Sposobem na to były przewody oporowe (z diodami
montowane od 1990r) które w chwili rozruchu poprzez bocznik zasilały układ
zapłonowy z pominięciem opornika. Zaletą był łatwiejszy rozruch ale nadal
pozostała wada w postaci ograniczenia prądu płynącego przez cewkę na wolnych
obrotach (szczególnie odczuwalna przy słabym akumulatorze na niŜszych
obrotach) a takŜe w najwyŜszym zakresie prędkości obrotowych (mały kąt
zwarcia)
UKŁAD ZAPŁONOWY ELEKTRONICZNY stosowany od 1994r.
Wyeliminowany został aparat zapłonowy i kondensator. Zastosowane układy
bezstykowe umoŜliwiły sterowanie kątem wyprzedzenia zapłonu według dwóch
charakterystyk zaleŜnych od prędkości obrotowej i podciśnienia w przewodzie
ssącym (dla małego i duŜego obciąŜenia silnika). Kilka stosowanych układów
elektronicznych Nanoplex lub GL226 róŜni się między sobą kształtem
charakterystyk wyprzedzenia zapłonu. Wszystkie te układy składają się z modułu,
czujnika elektromagnetycznego (magnetoindukcyjnego), odpowiedniego koła
pasowego z występami dla czujnika (wersje 4 lub 10 stopni), czujnika podciśnienia
w układzie dolotowym, tłumika ciśnienia i cewki zapłonowej dwubiegunowej o
rezystancji 0,4950,605ohma (BIAZET 303)
CEWKI ZAPŁONOWE
Przez wiele lat produkcji "malucha" stosowano w nim kilkanaście typów cewek
zapłonowych. Cewki zapłonowe z którymi się spotykałem to:
ZELMOT typ 4220.0.000.2 o rezystancji uzwojenia pierwotnego 3,073,33ohma,
rezystancji uzwojenia wtórnego 67508250ohmów (przeznaczona do układów
zapłonowych z rozdzielaczem)
ZELMOT typ 4220.8.000.4 o rezystancji uzwojenia pierwotnego 3,073,33ohma,
rezystancji uzwojenia wtórnego 67508250ohmów (przeznaczona do układów
zapłonowych z rozdzielaczem)
ZELMOT typ 4220.8.000.5 o rezystancji uzwojenia pierwotnego 3,073,33ohma,
rezystancji uzwojenia wtórnego 67508250ohmów (przeznaczona do układów
zapłonowych z rozdzielaczem)
ZELMOT typ BE 200 B o rezystancji uzwojenia pierwotnego 3,103,40ohma,
2 z 12
2009-09-12 22:48
151365892.005.png
126p ELEKTRONICZNE MODUýY ZAPýONOWE
file:///I:/do%20chomikowania/man%20plyta/strony%20www/elektryk...
rezystancji uzwojenia wtórnego 67508250ohmów (przeznaczona do układów
zapłonowych z rozdzielaczem)
MARELLI typ BE 200 B o rezystancji uzwojenia pierwotnego 3,103,40ohma,
rezystancji uzwojenia wtórnego 56706930ohmów (przeznaczona do układów
zapłonowych z rozdzielaczem)
MARTINETTI typ G 52 S o rezystancji uzwojenia pierwotnego 3,003,30ohma,
rezystancji uzwojenia wtórnego 65008000ohmów (przeznaczona do układów
zapłonowych z rozdzielaczem)
ZELMOT typ 4220.8.000.6 o rezystancji uzwojenia pierwotnego 3,073,33ohma,
rezystancji uzwojenia wtórnego 67508250ohmów (przeznaczona do układów
zapłonowych z rozdzielaczem)
ZELMOT typ 4231.0.000.6 o rezystancji uzwojenia pierwotnego 1,201,40ohma,
rezystancji uzwojenia wtórnego 50009000ohmów (z zamontowanym rezystorem
dodatkowym o wartości 1,7ohma)
ZELMOT typ 4240.0.000.1 o rezystancji uzwojenia pierwotnego 3,073,33ohma,
rezystancji uzwojenia wtórnego 977513800ohmów (przeznaczona do układów
zapłonowych bezrozdzielaczowych bez przewodu oporowego)
ZELMOT typ 4240.0.000.2 o rezystancji uzwojenia pierwotnego 1,441,60ohma,
rezystancji uzwojenia wtórnego 977513800ohmów (przeznaczona do układów
zapłonowych bezrozdzielaczowych z zamontowanym przewodem oporowym o
wartości 1,7ohma)
ZELMOT typ 4240.0.000.3 o rezystancji uzwojenia pierwotnego 1,52ohma,
rezystancji uzwojenia wtórnego 67508250ohmów (przeznaczona do układów
zapłonowych bezrozdzielaczowych z zamontowanym przewodem oporowym o
wartości 1,7ohma)
BIAZET typ 101 o rezystancji uzwojenia pierwotnego 1,471,57ohma, rezystancji
uzwojenia wtórnego 7000 12000ohmów (przeznaczona do układów zapłonowych z
bezrozdzielaczowych z zamontowanym przewodem oporowym o wartości 1,7ohma)
BIAZET typ 303 o rezystancji uzwojenia pierwotnego 0,4950,605ohma,
rezystancji uzwojenia wtórnego 66608140ohmów (przeznaczona do układów
zapłonowych elektronicznych)
Pomiary rezystancji wykonywane w temperaturze 20 stopni Celsjusza. Niektóre typy cewek
mogą mieć dwa róŜne oznaczenia np. ZELMOT 4220.0.000.2 moŜe być teŜ oznaczony jako BE
200 B. Najczęściej oznaczenia znajdują się na izolatorze albo w górnej części bocznej
powierzchni aluminiowej obudowy.
3 z 12
2009-09-12 22:48
151365892.006.png
126p ELEKTRONICZNE MODUýY ZAPýONOWE
file:///I:/do%20chomikowania/man%20plyta/strony%20www/elektryk...
MODUŁY STYKOWE /elektroniczne przerywacze/
Moduły stykowotranzystorowe są najtańszymi urządzeniami eliminującymi wady
układów zapłonowych mechanicznych (klasycznych przerywaczy). Zwiększają czas
wyładowania iskrowego z 0,3ms do około 2,53,0ms. Zwiększają wartość
wysokiego napięcia pozwalając na zwiększenie odstępu elektrod świec do 1mm
(przyspieszenie spalania mieszanki). Eliminują wypalanie styków przerywacza
poniewaŜ w takim układzie przez przerywacz przepływa prąd 100120mA (prąd
samooczyszczania styków). Tak niski prąd oprócz obniŜenia temperatury styków i
wielokrotnego zwiększenia trwałości styków i ślizgu (który przy niŜszej
temperaturze pracy równieŜ się zuŜywa znacznie wolniej) ma dodatkowo wysoką
precyzję w wyznaczaniu punktu zapłonu. Spowodowane jest to przerwaniem
przepływu prądu w czasie faktycznego rozwarcia styków a nie w czasie zaniku
łuku elektrycznego między stykami (który nie występuje w tym układzie a który
powodował nieprecyzyjne przerywanie obwodu). Ten typ modułu uŜywam w
prywatnym "maluchu" od 1989r i przejechałem ponad 200tys.km z jedną tylko
wymianą przerywacza. Płynniej pracujący silnik wolniej się zuŜywa i do tej pory
nie ma potrzeby wykonania remontu silnika. Tylko raz wymieniałem rozrząd (w
róŜnych publikacjach znalazłem potwierdzenie, Ŝe okres między wymianami
rozrządu zwiększa się z około 35tys.km do 8090tys.km.) Układy stykowe są
niewraŜliwe na zewnętrzne pole elektromagnetyczne (z silnie obciąŜonej prądnicy
lub alternatora) które czasem moŜe zakłócić pracę układów bezstykowych. Długi
czas wyładowania iskrowego ułatwia zapłon nawet bardzo ubogiej mieszanki
która występuje w pierwszej fazie pracy zimnego silnika (przy utrudnionym
odparowaniu). ZuboŜenie mieszanki występuje teŜ przy gwałtownym otwarciu
przepustnicy i ułatwienie zapłonu w tym momencie zwiększa elastyczność silnika.
Właśnie wzrost elastyczności silnika jest przewaŜnie zauwaŜany jako jedna z
pierwszych zalet po zamontowaniu modułow stykowotranzystorowych. Dokladne
spalanie mieszanki dzięki większej energii wyładowania iskrowego eliminuje
zjawisko "wypadających zapłonów" (niezapalone porcje mieszanki paliwowej
trafiające do układu wydechowego). Takie niezapalone porcje mieszanki obniŜają
moc silnika a po ich wyeliminowaniu wzrasta moc i jednocześnie nieznacznie
zmniejsza się ilość spalanego paliwa (całe dostarczane paliwo jest
wykorzystywane). Oprócz oszczędności paliwa i znacznemu zwiększeniu trwałości
rozrządu oraz przerywacza zwiększa się takŜe trwałość gładzi w cylindrach.
Spowodowane jest to znacznie szybszym uruchamianiem silnika (skrócenie czasu
rozruchu czyli pracy tłoków bez smarowania zmniejsza szybkie zuŜywanie się
współpracujących powierzchni mój "maluch" przejechał dotychczas ponad
200tys.km. bez remontu silnika i nadal remont nie jest potrzebny dodam, Ŝe
jeŜdŜę na oleju Lotos mineralnym i wymieniam go co około 10 tys.km). W kilku
róŜnych fachowych publikacjach poświęconych układom zapłonowym doszukałem
się informacji, Ŝe trwałość świec współpracujących z układami elektronicznymi
wzrasta do 5080tys.km. Oczywiscie naleŜy okresowo sprawdzać stan świec,
odległość elektrod choć przy współpracy z elektronicznymi modułami tolerancja
4 z 12
2009-09-12 22:48
151365892.001.png
126p ELEKTRONICZNE MODUýY ZAPýONOWE
file:///I:/do%20chomikowania/man%20plyta/strony%20www/elektryk...
odległości elektrod jest bardzo duŜa od "fabrycznego" 0,60,7mm aŜ do 1mm
(zalecam z moimi modułami). Aktualnie zamontowane u mnie świece Iskra mają
przebieg ok. 60tys.km (i nadają się do dalszej eksploatacji). Warunkiem
zwiększenia trwałości świec jest teŜ prawidłowa regulacja składu mieszanki
paliwowej. Wszystkie wymienione moduły umoŜliwiają przepływ przez przerywacz
prądu o wartości 100120mA (prąd samooczyszczania styków). Zwiększenie
odstępu elektrod świec powoduje oprócz wzrostu trwałości świec takŜe wzrost
mocy silnika. Spowodowane jest to szybszym spalaniem mieszanki co pozwala na
zmniejszenie kąta wyprzedzenia zapłonu uzyskując maksymalne ciśnienie w
cylindrach w tym samym punkcie co poprzednio czyli około 15 stopni po GMP.
MoŜliwość zmniejszenia kąta wyprzedzenia powoduje, Ŝe początek spalania
następuje później i później następuje przeciwdziałanie ciśnienia na tłok przed
osiągnięciem GMP. Jest to zaleta którą powinni docenić zwolennicy ustawiania
kąta wyprzedzenia zapłonu na 13 stopni.
W przypadku UKŁADU ZAPŁONOWEGO BEZROZDZIELACZOWEGO moduł
stykowy moŜna dołączyć do układu w prosty sposób po wcześniejszym
zdemontowaniu przewodu łączącego cewkę zapłonową z przerywaczem, odłączeniu
kondensatora przerywacza poniewaŜ jest juŜ niepotrzebny (zwiększa się
bezawaryjność układu zapłonowego) i zastąpieniu przewodu oporowego zwykłym
przewodem.
5 z 12
2009-09-12 22:48
151365892.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin