1. Wstęp
Seryjny wał korbowy z Fiata 126p nie jest dokładnie wyważony.Chcąc dać wał do wyważenia możemy zapłacić nawet do 150zł z jednej strony jest to nie opłacalne a natomiast z drugiej wręcz przeciwnie.Wyważony wał korbowy spełnia dużą rolę przy pracy silnika na wolnych jak i wysokich obrotach.
Mój kumpel dał do wyważenia na wadze złotniczej układ korbowy z malucha czyli tj. wał korbowy, tłoki, korbowody, koło zamachowe po tej modyfikacji uzyskał niezłe osiągnięcia bez żadnych przeróbek oprócz wyważenia , autko rozkręciło mu się aż do 140km/h a ponadto uzyskało jeszcze lepszą równomierną pracę na wolnych obrotach.
W tym oto tuningu silnika jest opisane jakie można dopasować inne wały korbowe np. z Fiat 126p Bis lub Cinquecento 700 , są one już dokładnie wyważone, a ceny także są w miarę np. Wał korbowy Cinquecento 700 na giełdzie kosztuje 200 zł, a z fiata 126p Bis 180zł czyli cena wałów praktyczne pokrywa się z samą operacją wyważenia seryjnego wału z Malucha, a jednak co nowe to nowe, a ponadto wytrzymałość mechaniczna takiego wału korbowego z CC700 lub Bis jest dużo większa i przy zastosowaniu wielu modyfikacji opisanych na stronie możemy uniknąć ... zobaczcie sami !!
2. Dopasowanie wału korbowego z CC700
Przed zamontowaniem wału korbowego z Cinquecento 700 do Fiata 126p należy wykonać kilka przeróbek które można zaliczyć do wad tej modyfikacji.
• fabrycznie nowy wał z CC700 jest zaślepiony od strony rozrządu natomiast w seryjnym wale korbowym z Malucha w tym samym miejscu jest otwór który służy do wprowadzenia oleju na czopy główne i korbowe natomiast w wale z CC700 olej jest wprowadzany poprzez panewkę główną od strony rozrządu. W celu tej modyfikacji należy rozwiercić tę zaślepkę wiertłem 12mm -14mm lub rozwiertakiem stożkowym po tej operacji należy dokładnie oczyścić kanały z wiórów po wierceniu (najlepiej wodą pod ciśnieniem)
• kolejną przeróbką jak i problemem jest główna śruba która mocuje koło pasowe do wału. W fiacie 126p śruba ta ma gwint M25x1,25 i nie pasuje do wału korbowego z CC700 ponieważ skok gwintu jest inny M25x1,5 ponadto śruba z Fiata 126p ma wywiercony otwór o średnicy 10mm który służy do doprowadzenia oleju do wału. Celem przeróbki jest zakupienie orginalnej śruby głównej z CC700 M25x1,5 mocującej koło pasowe, i rozwiercenie w niej centralnie otworu o średnicy 10mm
• pozostałą i najtrudniejszą przeróbką jest skrócenie czopa głównego od strony rozrządu o 10mm gdyż tyle jest on za długi i przy zakładaniu wału zablokuje go, że nie będzie można nim obrócić aby dokonać tej przeróbki należy oddać wał do specjalistycznego warsztatu tokarskiego.
Poza tym czopy główne jak i korbowe mają ten sam wymiar co seryjny wał z Malucha .
Natomiast przy montażu takiego wału musimy pamiętać aby wymienić wszystkie panewki na nowe czyli główne i korbowe cena kpl. na giełdzie nie powinna przekroczyć 60zł jest to bardzo ważne, bo gdy tego nie wykonamy możemy zniszczyć wał korbowy, dlatego że stare panewki te które były założone z innym wałem korbowym mają odkształcenia lub są rozkalibrowane co może spowodować zakleszczenie się nowego wału i jego ukręcenie. Otwory w wale na mocowanie koła zamachowego mają ten sam gwint i można zastosować seryjne śruby.
Wady tej modyfikacji przeważają nad Zaletami i z tego powodu nie polecam tej przeróbki lecz sugerując się wyżej opisanymi wskazówkami praktycznie można to wykonać .
3. Zastosowanie wału korbowego z Fiata 126BIS
Aby zastosować wał korbowy z Fiat 126p Bis nie trzeba robić żadnych jego przeróbek gdyż czopy główne jak i korbowe mają ten sam wymiar co seryjny wał z Malucha .
Natomiast przy montażu takiego wału musimy pamiętać, aby wymienić wszystkie panewki na nowe czyli Główne i korbowe cena kpl. na giełdzie nie powinna przekroczyć 60zł jest to bardzo ważne, bo gdy tego nie wykonamy możemy zniszczyć wał korbowy, dlatego że stare panewki te które były założone z innym wałem korbowym mają odkształcenia lub są rozkalibrowane co może spowodować zakleszczenie się nowego wału i jego ukręcenie. Specjalna śruba czyli największa w silniku ma również ten sam skok gwintu i bezproblemowo pasuje jak również śruby mocujące koło zamachowe.
Zalety tej modyfikacji znajdziesz w Wstępie.
4. Sportowy wał korbowy
Zastosowanie sportowego wału korbowego jest bardzo dobrą rzeczą, gdyż poza równomierną pracą silnika na wolnych i wysokich obrotach osiągamy większą MOC silnika co łączy się z lepszym przyśpieszeniem jak i prędkością. Wał ten ma inny skok czopów korbowych przez co uzyskujemy większą pojemność skokową a gdy ponadto zrobimy trzeci szlif cylindrów będziemy mieli do dyspozycji nawet 700 cm.
Wały tego typu można zakupić w firmie Kałuzy, Chojnackiego, Grabowskiego, Świątka i innych, którzy specjalizują się w tej dziedzinie.
lvkasz