Psychologia osobowości - Teorie uczenia sie.doc

(48 KB) Pobierz
PAMIĘĆ i UCZENIE ĆW 7

PAMIĘĆ i UCZENIE ĆW 7

I)                  HALL, LINDZEY

 

Albert BANDURA &  teorie uczenia się społecznego

Zach czł można zrozumieć tylko w kategoriach wzajemnej interakcji bodźców zew i we procesów poznawczych- wzajemna interakcja determinantów poznawczych, behawioralnych i środowiskowych

R warunkowe przeważnie nie są wywoływane automatycznie, lecz aktywizowane przez daną osobę na podstawie wyuczonych oczekiwań.

ZMIANA KONCEPCJI WZMOCNIENIA: wzm to operacja informująca i motywacyjna a nie mechaniczny wzmacniacz R ! Bandura dodał 2 typy wzm do klasycznego „wzm bezpośredniego”- samowzmocnienie (wew standardy) i wzmocnienie zastępcze- model jest karany lub nagradzany, też zastępcze nabywanie uwarunkowanych klasycznie R emocjonalnych (lęk)  

ZASADY UCZ SIĘ OBSERWACYJNEGO

Zdarzenie modelowane → procesy uwagi→ procesy przechowywania→ procesy wytwarzania→ procesy motywacyjne→ wzorzec dopasowania

DETERMINIZM WZAJEMNY: zmieniając środowisko lub wytwarzając warunkowe autopodniety, ludzie wpływają na bodźce, na które R.

- interakcja jednokierunkowa [ osoby i sytuacje to niezależne byty które generują zachowanie]

-               -||-              dwukierunkowa [ osoby i syt zależą od siebie, ale zach to tylko konsekwencja]

              -||-              wzajemna [wszystko determinuje się nawzajem]

SYSTEM JA- struktury poznawcze, które dostarczają mechanizmów odniesienia, oraz zbiór funkcji składowych percepcji, oceniania i regulacji zach.

- samoobserwacja

- proces oceniania (osobiste standardy a zach)

- R na samego siebie (+ oceny- korzystna R, tylko zach mające osobiste znaczenie generują R, standardy samooceny mogą być przyswajane zastępczo)       

*MECH za pomocą których zach zostaje odcięte od konsekwencji dla samooceny

[uzasadnienie moralne                            [minimalizowanie                                          [dehumanizacja

Łagodzące porównania                            ignorowanie lub fałszywe                            przypisywanie

Eufemistyczne określenia]              interpretowanie konsekwencji]              winy]

                            |                                                                      |                                                        |

Karygodne postępowanie                                          szkodliwe skutki                                          ofiara

                            |                                                                      |

                            ______________________________

                            Przemieszczenie lub rozproszenie odpowiedzialności

ZASTOSOWANIE DO TERAPII- R emocjonalne można wygaszać bezpośrednio i zastępczo- węże (najlepsze modelowanie uczestniczące, potem symboliczne (film) i odwrażliwianie (wyobraźnia).

POCZUCIE WŁASNEJ SKUTECZNOŚCI- pierwotnym źródłem lęku jest postrzegana nieskuteczność pod względem zdolności radzenia sobie z potencjalnie awersyjnymi zdarzeniami, unikanie syt które są spostrzegane jako przekraczające zdolności radzenia sobie.

 

OSOBA(oczekiwania dot skuteczności) → ZACH (ocz. Dot. wyniku) → WYNIK

 

OCZEKIWANIA DOT SKUTECZNOŚCI

Źródło                                                                                    Sposób wzbudzenia

Osiągnięcia w wykonywaniu zad                - modelowanie uczestniczące - odwrażliwienie wykonaniowe -  ekspozycja wykonaniowa - wykonanie pod wpływem autoinstrukcji

      

      Dośw zastępcze                                                        - modelowanie na żywo i symboliczne

 

Perswazja słowna                                                        - sugestia, namawianie, autoinstrukcja, terapie interpretacyjne

 

Pobudzenie emocjonalne               - atrybucja, relaksacja, biolog sprzężenie zwrotne, odwrażliwienie   symboliczne, ekspozycja symboliczna

 

 

Ludzie mogą kontrolować zdarzenia, poczucie daremności wysiłków powoduje niskie poczucie skuteczności własnej albo ocena wyników.

BADANIA: dzieci 3-5 lat BOBO modelowanie agresji

 

 

II)              SZMIGIELSKA

 

SPOŁ- UCZ teoria osobowości Juliana B. Rottera

 

To próba połączenia uczeniowych i poznawczych teorii zach. Przesłanki- wzmocnienie nie jest zw z redukcją popędu fizjologicznego i zach innych ludzi determinuje zach jednostki

PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA:

a)      jednostką analizy w studiach nad osobow. Jest interakcja czł z otoczeniem (podejście historyczne)

b)     Wyj wykorzystujące konstrukty osobow jest niezależne od wyj za pomocą konstruktów którymi posługują się inne dziedziny wiedzy – różne cele – różne sp opisów- różne pytania ;-)

c)      Zach zachodzi w czasie i przestrzeni (wow- powalające stwierdzenie!) – odrzuca redukcjonizm i dualizm

d)     Nie wszystkie zach da się opisać za pomocą konstruktów (tylko u org złożonych i o określonym stopniu rozwoju)

e)      Dośw jednostki wzajemnie na siebie wpływają- osob to jedność, rola przeszłości

f)       Zach jest ukierunkowane na cel- motywacja; środowisko to cel,wzmocnienie; osoba ma potrzeby

g)     Poj się zach wyznacza nie tylko naturę, hierarchię celów ale też ANTYCYPACJĘ (oczekiwanie) że cele zostaną osiągnięte

Potrzeby psychol (wyrastają z biolog):

a.       uznania statusu jednostki

b.      dominacji

c.       niezależności

d.      ochrony

e.       miłości i uczuć

f.        komfortu fizycznego

PODST KONSTRUKTY POJĘCIOWE

1.      Potencjał zachowania- im większy tym większe prawdop że zach wystąpi (cel)- ma charakter względny, zach to każda R na bodziec znaczący pod warunkiem, że może być zmierzona w  sp  bez- lub pośredni (wypowiedzi,Em, marzenia)

2.      Oczekiwania- subiektywizm konkretne (okr syt) i uogólnione (klasa syt), charakter poznawczy

3.      Wart. Wzmocnienia- motywacja

4.      sytuacja psychologiczna- zmienne sytuacyjne

5.      POCZUCIE KONTROLI WZMOCNIEŃ- kontinuum od zew do wew, indywidualna właściwość czł

Badania: SKALA I-E- wynik wysoki to kontrola zew, niski- wew; *os o wew poczuciu kontroli są: nonkonformistyczne, mniej uległe i sugestywne, ambitne, wnikliwe, tolerancyjne, sumienne, odpow, niezależne, współdziałają, znają siebie, dar przekonywania mają *o zew- bezradne, pasywne, lękliwe

Rozwój poczucia kontroli: (rola rodziców i nauczycieli ! pierworodne i jedynacy- wew, dzieci najmłodsze w rodzinie- zew);

Stadium I – zawsze zew (sukces i porażka)

Stadium II- sukces-wew a porażka- zew

Stadium III- zawsze jedno (zew lub wew)

A o znaczeniu tej teorii radze sobie doczytać ;-0 str 222

III)          TAVRIS, WADE

 

SPOŁECZNE I POZNAWCZE TEORIE UCZENIA

 

TEORIE SPOŁ UCZ SIĘ – teorie uczenia się, które podkreślają interakcje czł ze środowiskiem, uczenie się przez obserwację, procesy poznawcze i przekonania motywujące.

 

DOLLARD, MILLER- teoria społecznego uczenia się- procesy uczenia polegają na obserwacji innych ludzi w kontekście społecznym- w latach 60 i 70 dodano do tej teorii nowy element- zdolność czł do czynności poznawczych na wyższym poziomie- ludzie mają swoję poglądy, przekonania i oczekiwania, które wpływają na odbieranie inf, podejmowanie decyzji, rozumowanie i rozw. Problemów.

Nie do końca zgadzają się z behawiorystami- uwarunkowania środowiska nie są jedynymi czynnikami wpływającymi na zachowanie, ludzie często dokonują samodzielnego wyboru sytuacji, w które chcą się angażować. Nie można oddzielić zachowania od jego psychologicznego znaczenia.

Behawioryści: linia bodziec → R

Społ. Ucz.: KOŁO środowisko- cechy osobowości- zachowanie- WZAJEMNY DETERMINIZM 

 

MISCHEL, BANDURA poznawcza teoria społ ucz się lub społeczna teoria poznawcza

 

*Nowoczesne teorie społ ucz wyznaczają 3 kierunki Bad które odróżniają je od trad behawioryzmu:

a)      ucz się przez obserwację i rola modeli [warunkowanie zastępcze w behawioryzmie; eksperyment Bandury- dwóch facetów bije się o zabawki → większa agresja u dzieci oglądających to; ekspert E. Hanna i A. Meltzoff- rok- dzieci uczą się od rówieśników, 14-18 m-cy  przenoszą efekty nauki na inne sytuacje- wg teoretyków społ ucz się to nie kat bodziec- R, ale też PROCESY MYŚLENIA]

b)     procesy poznawcze takie jak spostrzeganie i interpretacja zdarzeń [Tolman i Honzik- eksperyment- szczury- labirynt uczenie się utajone (nie ujawnione natychmiast w widocznej R, wyst bez wyraźnego wzmocnienia)- dzięki mapie poznawczej (psychiczna reprezentacja środowiska)- przedmiotem ucz się jest więc wiedza o R i jej skutkach a nie sama R!]

c)      przekonania motywujące np. trwałe oczekiwanie sukcesu lub porażki, wiara w zdolność opanowania nowych umiejętności i osiągania celów (zdanie rozwojówki;-p) [wyuczone nawyki i przekonania stopniowo zaczynają żyć własnym życiem i wywierać własny wpływ na zachowanie- mogą silniej działać niż nagrody i kary; motywacja- Bandura motywacja i ocena własnych osiągnięć odbywa się poprzez wyznaczanie celów, wykorzystywanie rezultatów i planowanie- rola poczucia kontroli, pesymizmu/optymizmu; ROTTER- lokalizacja kontroli; samospełniające się proroctwa- skala I/E lokalizacji kontroli – wew(kapitan okrętu; zw z wykształceniem akademickim) i zew (ofiara losu;-p);

styl wyjaśniania- SELIGMAN- gdy próby kontroli otoczenia się nie powiodą → wyuczona bezradność- os przyjmujące pesymistyczny, bezradny styl wyj. Interpretują zdarzenia jako WEWNĘTRZNE (to moja wina), TRWAŁE i GLOBALNE a przy przegranej myślą o tym jak fatalnie się czują; zaś optymiści: ZEW (to egzamin był be), PRZEJŚCIOWE (zdam w II terminie) i o OGRANICZONYM zasięgu (uczenie zdam na 5)- przy przegranej skupiają się na tym co mogą jeszcze zrobić

BANDURA- poczucie własnej skuteczności (wiara w skuteczną realizację zamiarów)- źródła:

- dośw w nabywaniu nowych umiejętności i pokonywaniu przeszkód w drodze do sukcesu (porażka też ważna)- ucz się na błędach ( przy niskim poczuciu skuteczności- porażka to katastrofa)

-dość zastępcze modeli odnoszących sukcesy

              - zachęta i perswazja innych

              - ocena własnego stanu fizjologicznego

              DWECK cele zw z OSIĄGNIĘCIAMI (ucz się dla stypendium) i Z UCZENIEM SIĘ (ależ to ciekawe)

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin