Wykład 15. (1)
Styl poznawczy to preferowany sposób funkcjonowania poznawczego, odpowiadający indywidualnym potrzebom jednostki.
Style poznawcze kształtują się w dzieciństwie i mimo podlegania zmianom rozwojowym odznaczają się stosunkowo dużą stałością.
Możliwości poznawcze (zdolności) określają maksymalny, dostępny jednostce poziom funkcjonowania.
Preferencje odnośnie stylów poznawczych oznaczają poziom, który najbardziej odpowiada jednostce, i który wybiera ona w sytuacjach na taki wybór pozwalających.
(rozwój) ---------------® preferencje
¬--------------
Wykład 15. (2)
Wybrane wymiary stylów poznawczych:
1. Refleksyjność – impulsywność (J. Kagan)
Ujawnia się w sytuacjach rozwiązywania problemów poznawczych. Impulsywność to tendencja do szybkiego udzielania odpowiedzi i popełniania wielu błędów; refleksyjność to tendencja do długiego namyślania się i popełniania niewielu błędów;
2. Zależność – niezależność od pola (H. Witkin)
to stopień, w jakim spostrzeganie determinowane jest przez ogólną organizację pola percepcyjnego.
Zależność od pola to tendencja do spostrzegania globalnego [całościowego] (części doświadczane są jako stopione z całością; styl globalny).
Niezależność od pola to tendencja do „przełamywania” zastanej organizacji pola, do wyodrębniania poszczególnych części i spostrzegania ich jako względnie niezależnych od całości (styl analityczny).
3. Abstrakcyjność – konkretność (K. Goldstein, M.
Scheerer) określa preferencje dotyczące poziomu ogólności stosowanych kategorii poznawczych.
Wykład 15. (3)
I. Rozróżnienia tego, co jest efektem stałych preferencji indywidualnych od tego, co jest uwarunkowane sytuacyjnie.
- zadania powinien cechować pewien stopień
niejednoznaczności (dający swobodę wyboru);
- instrukcja do zadań powinna nie precyzować
dokładnie, co lub jak robić;
- zadania powinny być niepodobne do znanych
badanemu zadań (np. zadań szkolnych);
- sytuacje badania powinny być sytuacjami
pośrednimi, tzn. wyznaczać ogólny kierunek
aktywności a zarazem dawać pewien stopień
dowolności reakcji;
- w sytuacjach badania konieczna jest precyzyjna
kontrola czynników sytuacyjnych,
Wykład 15. (4)
II. Rozróżnienia możliwości (zdolności) od preferencji (stylów poznawczych)
- zadania muszą leżeć w granicach możliwości
badanego (ich stopień trudności musi być
dostosowany do możliwości badanego).
III. Właściwa interpretacja cech funkcjonowania poznawczego, wymagająca wykrycia ich znaczenia w procesach regulacji, które zmienia się w zależności od sytuacji.
- zadania wymagają ścisłego definiowania
wskaźników operacyjnych w celu wykrycia
faktycznego znaczenia stylu poznawczego w
procesach regulacji (np. refleksyjność, mierzona
czasem potrzebnym badanemu na udzielenie
odpowiedzi, wydaje się zupełnie co innego oznaczać
w sytuacjach zadaniowych zawierających ryzyko i
wzbudzających niepokój o wyniki (można ją
wówczas interpretować jako „ostrożność”, której
celem jest uniknięcie złej odpowiedzi), niż w
sytuacjach swobodnych, nie mających takiego
charakteru (można ja wówczas interpretować jako
tendencję do przedłużania kontaktu z zadaniem w
celu pełnego wykorzystania możliwości
sytuacyjnych).
spodpowieki