Uwaga: dokładne konspekty do wszystkich moich wykładów znajdują się w internetowej witrynie SWPS w pliku DLA STUDENTÓW: MATERIAŁY I INFORMACJE OD WYKŁADOWCÓW: TRZEBIŃSKI-OSOBOWOŚĆ-PEŁNY KONSPEKT
1. WPROWADZENIE: SPECYFIKA PSYCHOLOGII OSOBOWOŚCI 9.10
HALL, C., & LINDZEY, G. TEORIE OSOBOWOŚCI, ROZDZ. 1: ISTOTNE WŁASNOŚCI TEORII OSOBOWOŚCI. WARSZAWA: PWN.
2. TEORIA FREUDA: STRUKTURA OSOBOWOŚCI 16.10
HALL. C., & LINDZEY, G. TEORIE OSOBOWOŚCI , ROZDZ. 2: Klasyczna teoria psychoanalityczna Freuda. WARSZAWA: PWN.
DRAT-RUSZCZAK K. TEORIE OSOBOWOŚCI - PODEJŚCIE PSYCHODYNAMICZNE I HUMANISTYCZNE (STR. 601-618). . W: J. STRELAU (RED.) PSYCHOLOGIA: PODRĘCZNIK AKADEMICKI, TOM II. GDAŃSK: GWP. 2000.
3. TEORIA FREUDA: ROZWÓJ I FUNKCJE OSOBOWOŚCI 23.10
FREUD, Z. POZA ZASADĄ PRZYJEMNOIŚCI: ROZDZIAŁ: EGO I ID. WARSZAWA: PWN.
4. TEORIA ADLERA 30.10
HALL, C., & LINDZEY, G. TEORIE OSOBOWOŚCI, ROZDZ. 5: TEORIE PSYCHOSPOŁECZNE: ADLER, FROMM, HORNEY, SULLIVAN. WARSZAWA: PWN.
DRAT-RUSZCZAK K. TEORIE OSOBOWOŚCI - PODEJŚCIE PSYCHODYNAMICZNE I HUMANISTYCZNE (STR. 618-640). W : J. STRELAU (RED.) PSYCHOLOGIA: PODRĘCZNIK AKADEMICKI, TOM II. . GDAŃSK: GWP. 2000.
5. TEORIA JUNGA 6.11
HALL, C., & LINDZEY, G. TEORIE OSOBOWOŚCI, ROZDZ. 4 ANALITYCZNA TEORIA JUNGA. WARSZAWA: PWN.
6. TEORIA E. ERIKSONA 13.11
HALL, C. & LINDZEY, G. TEORIE OSOBOWOŚCI, ROZDZ. 3: WSPÓŁCZESNA TEORIA PSYCHOANALITYCZNA. WARSZAWA: PWN.
7. TEORIA SULLIVANA 20.11
TEORIA FROMMA
FROMM, E. SZKICE Z PSYCHOLOGII RELIGII. ROZDZIAŁ: LUDZKI LOS JAKO KLUCZ DO PSYCHOANALIZY HUMANISTYCZNEJ. (27-70). WARSZAWA: KiW, 1966.
8. EGZYSTENCJALIZM I WSPÓŁCZESNA PROBLEMATYKA
OSOBOWOŚCI 27.11
9. TEORIA LAINGA.
KONSTRUKCJONIZM SPOŁECZNY W PSYCHOLOGII OSOBOWOŚCI 04.12
LAING, R. PODZIELONE JA. CZĘŚĆ DRUGA (77-168). POZNAŃ: REBIS, 1995.
10. TEORIE HUMANISTYCZNE 11.12
DRAT-ŁUSZCZAK K. TEORIE OSOBOWOŚCI - PODEJŚCIE PSYCHODYNAMICZNE I HUMANISTYCZNE. (STR. 640-652). W: J. STRELAU (RED.). PSYCHOLOGIA: PODRĘCZNIK AKADEMICKI. TOM II.. GDAŃSK: GWP. 2000.
11. WSPÓŁCZESNE POZNAWCZE KONCEPCJE OSOBOWOŚCI:
CHARAKTERYSTYKA PARADYGMATU 18.12
TRZEBIŃSKI, J. SCHEMATY POZNAWCZE I SKRYPTY W ZACHOWANIACH SPOŁECZNYCH. W: LEWICKA & TRZEBIŃSKI (RED.). PSYCHOLOGIA SPOSTRZEGANIA SPOŁECZNEGO. KiW. WARSZAWA. 1976.
12. WSPÓŁCZENE POZNAWCZE KONCEPCJE OSOBOWOŚCI –
PRZEGLĄD ZAGADNIEŃ CZ. I 08.01
KOFTA, M. & DOLIŃSKI, D. POZNAWCZE PODEJŚCIE DO OSOBOWOŚCI (STR. 561-601), W: J. STRELAU (RED.) PSYCHOLOGIA: PODRĘCZNIK AKADEMICKI. TOM II. GWP. GDAŃSK. 2000.
13. WSPÓŁCZESNE POZNAWCZE KONCEPCJE OSOBOWOŚCI –
PRZEGLĄD ZAGADNIEŃ CZ. II.
NARRACJE W PROBLEMATYCE OSOBOWOŚCI. 15.01
Greenwald, a. Pratkanis, a. „JA” JAKO CENTRALNY SCHEMAT POSTAW. NOWINY PSYCHOLOGICZNE 2/1998. WARSZAWA, (20-70)
MARKUS, H. JA W MYŚLI I PAMIĘCI. W: T. MARUSZEWSKI (RED.) POZNANIE, AFEKT, ZACHOWANIE, (102-130). WARSZAWA: PWN, 1993.
TRZEBIŃSKI, J. NARRACYJNE KONSTRUOWANIE RZECZYWISTOŚCI W: J. TRZEBIŃSKI (RED.). NARRACJA JAKO SPOSÓB ROZUMIENIA ŚWIATA. GDAŃSK: GWP. 2001.
14. NARRACJE I OSOBOWOŚĆ 22.01
STEMPLEWSKA–ŻAKOWICZ K. KONCEPCJE NARRACYJNEJ TOŻSAMOŚCI: OD HISTORII ŻYCIA DO DIALOGOWEGO „JA”. W: J. TRZEBIŃSKI (RED.). NARRACJA JAKO SPOSÓB ROZUMIENIA ŚWIATA. GDAŃSK: GWP. 2001.
TRZEBIŃSKI, J. AUTONARRACJE NADAJĄ KSZTAŁT ŻYCIU CZŁOWIEKA. W: J. TRZEBIŃSKI (RED.). NARRACJA JAKO SPOSÓB ROZUMIENIA ŚWIATA. GWP. 2001
15. DOŚWIADCZENIE I WIEDZA RACJONALNA W STRUKTURZE OSOBOWOŚCI
EPSTEIN, S. WARTOŚCI Z PERSPEKTYWY POZNAWCZO-PRZEŻYCIOWEJ TEORII „JA”. W: j. Reykowski, N. Eisenberg, E. Staub, (red.). Indywidualne i społeczne wyznaczniki wartościowania, (11-32). WROCŁAW: OSSOLINEUM, 1993.
MARUSZEWSKI, T. PAMIĘĆ AUTOBIOGRAFICZNA JAKO PODSTAWA TWORZENIA DOŚWIADCZENIA INDYWIDUALNEGO. W: J. STRELAU (RED.). PSYCHOLOGIA: PODRĘCZNIK AKADEMICKI, TOM. II. GWP. GDAŃSK. 2000.
ZAOCZNE
1. WPROWADZENIE: SPECYFIKA PSYCHOLOGII OSOBOWOŚCI 6.10
2. TEORIA FREUDA: STRUKTURA OSOBOWOŚCI 20.10
3. TEORIA FREUDA: ROZWÓJ I FUNKCJE OSOBOWOŚCI 27.10
5. TEORIA ADLERA 28.10
5. TEORIA JUNGA 03.11
6. TEORIA E. ERIKSONA 17.11
7. TEORIA SULLIVANA 24.11
OSOBOWOŚCI 25.11
KONSTRUKCJONIZM SPOŁECZNY W PSYCHOLOGII OSOBOWOŚCI 01.12
10. TEORIE HUMANISTYCZNE 15.12
CHARAKTERYSTYKA PARADYGMATU 05.01
PRZEGLĄD ZAGADNIEŃ CZ. I 12.01
NARRACJE W PROBLEMATYCE OSOBOWOŚCI. 13.01
14. NARRACJE I OSOBOWOŚĆ 18.01
Uwaga: Tekst sylabusa jest przeznaczony tylko dla studentów SWPS do wewnętrznego użytku i nie jest przeznaczony do publikacji, cytowania, etc.
SYLABUS WYKŁADÓW
WYKŁAD I
Tematyka wykładu :
Przegląd głównych kierunków teoretycznych zajmujących się osobowością.
TREŚĆ WSTĘPNEGO WYKŁADU
1. Z czego wynika i na czym polega specyfika psychologii osobowości
2. Co to jest osobowość?
3. Rodowód problematyki osobowości
4. Przegląd głównych nurtów teoretycznych zajmujących się osobowością
Wyjątkowość psychologii osobowości
1.Trudny przedmiot: umysł ludzki jest przystosowany do poznawania świata zewnętrznego, a nie do wnikania w psychikę. Człowiek „z urodzenia” nie jest psychologiem introspekcyjnym, ani uważnym, dociekliwym obserwatorem cudzej psychiki.
2. Teorie osobowości są zbyt obciążone wiedzą potoczną.
3. Teorie osobowości są zbyt obciążone ideologią.
4. Brak wymagań zewnętrznych ze strony „inżynierów”.
Te powody częściowo wyjaśniają specyfikę psychologii osobowości. Wszystkie one powodują przede wszystkim to, że teoria osobowości :
- jest a aprioryczna wobec faktów i narzuca badaczowi hipotezy.
- jest wiele szkół
- jest nieprecyzyjna
PROBLEM PARADYGMATÓW W NAUCE
Skąd się paradygmaty biorą?
Z bardziej ogólnej nauki, lub z metafory służącej do rozumienia danego obszaru rzeczywistości.
Gdy stoimy przez zjawiskami wykraczającymi poza nasze bezpośrednie doznania (widok, działanie, przestrzeń czasowa) to często uciekamy się do metafor, analogii. wziętych są z naszego codziennego życia. W metaforze zawarta jest teza o świecie. Metafora wyznacza pytania, zakres możliwych odpowiedzi, kierunek myślenia.
Myślenie o osobowości może być oparte na następujących metaforach :
(a) Roślina z potencjałami wzrostu (plan rozwoju)
(b) Walka odrębnych, danych przez naturę systemów: biologicznego i społecznego
(c) System przetwarzania informacji np. naukowiec amator
(d) Człowiek - aktor w przedstawieniach określonych przez społeczeństwo
Rola metafor w psychologii osobowości - stawianie specyficznych problemów
człowiek - roślina: jakie potencje, dlaczego są blokowane, kiedy są rozwijane, jak się przejawia „prawda” (co jest „prawdą”)
człowiek rozdarty (jak walczą, jaką stosuję strategię, kto wygrywa i jakim kosztem, na czym polega klęska w osiągnięciu consensusu)
człowiek badacz amator: kiedy popełnia błędy, jak wnioskuje, jak wyciąga z pamięci (brak emocji, motywacja jako konkluzja z poznania)
człowiek aktor - nie ma „prawdy”, czy dobrze pełni, dlaczego się wyłamuje, współdziałanie między aktorami, przechodzenie przez cykl ról.
...
spodpowieki