Psychologia osobowości - Jerzy Trzebiński - Kompedium wykładów.doc

(517 KB) Pobierz
sylabus2001

 

PROF. DR HAB. JERZY TRZEBIŃSKI

 

 

 

 

SYLABUS WYKŁADU Z OSOBOWOŚCI

 

 

 

Uwaga: dokładne konspekty do wszystkich moich wykładów znajdują się w internetowej witrynie SWPS w pliku DLA STUDENTÓW: MATERIAŁY I INFORMACJE OD WYKŁADOWCÓW: TRZEBIŃSKI-OSOBOWOŚĆ-PEŁNY KONSPEKT

 

1.     WPROWADZENIE: SPECYFIKA PSYCHOLOGII OSOBOWOŚCI 9.10

 

HALL, C., & LINDZEY, G.  TEORIE OSOBOWOŚCI, ROZDZ. 1: ISTOTNE WŁASNOŚCI       TEORII   OSOBOWOŚCI.  WARSZAWA:  PWN.

 

 

 

2. TEORIA FREUDA:   STRUKTURA OSOBOWOŚCI 16.10

     

HALL. C.,  &  LINDZEY, G. TEORIE OSOBOWOŚCI , ROZDZ. 2: Klasyczna teoria psychoanalityczna  Freuda. WARSZAWA:  PWN.

 

DRAT-RUSZCZAK  K. TEORIE OSOBOWOŚCI - PODEJŚCIE PSYCHODYNAMICZNE I HUMANISTYCZNE (STR. 601-618). . W: J. STRELAU (RED.) PSYCHOLOGIA: PODRĘCZNIK AKADEMICKI, TOM II. GDAŃSK: GWP.  2000.

 

 

3.  TEORIA FREUDA: ROZWÓJ I FUNKCJE OSOBOWOŚCI 23.10

 

FREUD, Z. POZA ZASADĄ PRZYJEMNOIŚCI: ROZDZIAŁ: EGO I ID. WARSZAWA: PWN.

 

 

4.     TEORIA ADLERA 30.10

 

HALL, C.,  & LINDZEY, G. TEORIE OSOBOWOŚCI, ROZDZ. 5:  TEORIE  PSYCHOSPOŁECZNE: ADLER, FROMM, HORNEY, SULLIVAN.  WARSZAWA: PWN.

 

DRAT-RUSZCZAK K. TEORIE OSOBOWOŚCI - PODEJŚCIE PSYCHODYNAMICZNE I HUMANISTYCZNE (STR. 618-640). W : J. STRELAU (RED.) PSYCHOLOGIA: PODRĘCZNIK AKADEMICKI, TOM II. . GDAŃSK: GWP.  2000. 

 

 

5. TEORIA JUNGA 6.11

 

HALL, C., & LINDZEY, G. TEORIE OSOBOWOŚCI, ROZDZ. 4  ANALITYCZNA TEORIA JUNGA. WARSZAWA:  PWN.

 

6. TEORIA E. ERIKSONA  13.11

 

HALL, C. & LINDZEY, G. TEORIE OSOBOWOŚCI, ROZDZ. 3: WSPÓŁCZESNA TEORIA PSYCHOANALITYCZNA. WARSZAWA: PWN.

 

 

7. TEORIA SULLIVANA 20.11

    TEORIA FROMMA

 

FROMM, E. SZKICE Z PSYCHOLOGII RELIGII. ROZDZIAŁ: LUDZKI LOS JAKO KLUCZ DO PSYCHOANALIZY HUMANISTYCZNEJ. (27-70). WARSZAWA: KiW, 1966.

 

8. EGZYSTENCJALIZM I WSPÓŁCZESNA PROBLEMATYKA

   OSOBOWOŚCI 27.11

 

9. TEORIA LAINGA.

    KONSTRUKCJONIZM SPOŁECZNY W PSYCHOLOGII OSOBOWOŚCI 04.12

 

 

LAING, R. PODZIELONE JA. CZĘŚĆ DRUGA (77-168). POZNAŃ: REBIS, 1995.

 

10. TEORIE HUMANISTYCZNE 11.12

 

DRAT-ŁUSZCZAK K. TEORIE OSOBOWOŚCI - PODEJŚCIE PSYCHODYNAMICZNE I HUMANISTYCZNE. (STR. 640-652). W: J. STRELAU (RED.). PSYCHOLOGIA: PODRĘCZNIK AKADEMICKI. TOM II.. GDAŃSK: GWP. 2000.

 

 

11. WSPÓŁCZESNE POZNAWCZE  KONCEPCJE OSOBOWOŚCI:

      CHARAKTERYSTYKA PARADYGMATU 18.12

 

TRZEBIŃSKI, J. SCHEMATY POZNAWCZE I SKRYPTY W ZACHOWANIACH SPOŁECZNYCH. W: LEWICKA & TRZEBIŃSKI (RED.). PSYCHOLOGIA SPOSTRZEGANIA SPOŁECZNEGO. KiW. WARSZAWA. 1976.

 

12. WSPÓŁCZENE POZNAWCZE KONCEPCJE OSOBOWOŚCI –

      PRZEGLĄD ZAGADNIEŃ CZ. I   08.01

 

KOFTA, M. & DOLIŃSKI,  D. POZNAWCZE PODEJŚCIE DO OSOBOWOŚCI (STR. 561-601), W: J. STRELAU (RED.) PSYCHOLOGIA: PODRĘCZNIK AKADEMICKI. TOM II. GWP.  GDAŃSK. 2000.

 

13. WSPÓŁCZESNE POZNAWCZE KONCEPCJE OSOBOWOŚCI –

      PRZEGLĄD ZAGADNIEŃ CZ. II.

     NARRACJE W PROBLEMATYCE OSOBOWOŚCI.  15.01

 

Greenwald, a. Pratkanis, a. „JA” JAKO CENTRALNY SCHEMAT POSTAW. NOWINY PSYCHOLOGICZNE 2/1998. WARSZAWA, (20-70) 

 

MARKUS, H. JA W MYŚLI I PAMIĘCI. W: T. MARUSZEWSKI (RED.) POZNANIE, AFEKT, ZACHOWANIE, (102-130). WARSZAWA: PWN, 1993.

 

TRZEBIŃSKI, J. NARRACYJNE KONSTRUOWANIE RZECZYWISTOŚCI W: J. TRZEBIŃSKI (RED.). NARRACJA JAKO SPOSÓB ROZUMIENIA ŚWIATA. GDAŃSK: GWP. 2001. 

 

 

14. NARRACJE I OSOBOWOŚĆ   22.01

 

STEMPLEWSKA–ŻAKOWICZ K. KONCEPCJE NARRACYJNEJ TOŻSAMOŚCI: OD HISTORII ŻYCIA DO DIALOGOWEGO „JA”. W: J. TRZEBIŃSKI (RED.). NARRACJA JAKO SPOSÓB ROZUMIENIA ŚWIATA. GDAŃSK: GWP. 2001.

 

TRZEBIŃSKI, J. AUTONARRACJE NADAJĄ KSZTAŁT ŻYCIU CZŁOWIEKA. W: J. TRZEBIŃSKI (RED.). NARRACJA JAKO SPOSÓB ROZUMIENIA ŚWIATA. GWP. 2001

 

 

15. DOŚWIADCZENIE I WIEDZA RACJONALNA W STRUKTURZE    OSOBOWOŚCI

 

EPSTEIN, S. WARTOŚCI Z PERSPEKTYWY POZNAWCZO-PRZEŻYCIOWEJ TEORII „JA”. W: j. Reykowski, N. Eisenberg, E. Staub, (red.). Indywidualne i społeczne wyznaczniki wartościowania, (11-32). WROCŁAW: OSSOLINEUM, 1993. 

 

MARUSZEWSKI, T. PAMIĘĆ AUTOBIOGRAFICZNA JAKO PODSTAWA TWORZENIA DOŚWIADCZENIA INDYWIDUALNEGO. W: J. STRELAU (RED.). PSYCHOLOGIA: PODRĘCZNIK AKADEMICKI, TOM. II. GWP. GDAŃSK. 2000.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAOCZNE

 

 

1.     WPROWADZENIE: SPECYFIKA PSYCHOLOGII OSOBOWOŚCI 6.10

 

HALL, C., & LINDZEY, G.  TEORIE OSOBOWOŚCI, ROZDZ. 1: ISTOTNE WŁASNOŚCI       TEORII   OSOBOWOŚCI.  WARSZAWA:  PWN.

 

 

 

2. TEORIA FREUDA:   STRUKTURA OSOBOWOŚCI 20.10

     

HALL. C.,  &  LINDZEY, G. TEORIE OSOBOWOŚCI , ROZDZ. 2: Klasyczna teoria psychoanalityczna  Freuda. WARSZAWA:  PWN.

 

DRAT-RUSZCZAK  K. TEORIE OSOBOWOŚCI - PODEJŚCIE PSYCHODYNAMICZNE I HUMANISTYCZNE (STR. 601-618). . W: J. STRELAU (RED.) PSYCHOLOGIA: PODRĘCZNIK AKADEMICKI, TOM II. GDAŃSK: GWP.  2000.

 

 

3.  TEORIA FREUDA: ROZWÓJ I FUNKCJE OSOBOWOŚCI 27.10

 

FREUD, Z. POZA ZASADĄ PRZYJEMNOIŚCI: ROZDZIAŁ: EGO I ID. WARSZAWA: PWN.

 

 

5.     TEORIA ADLERA 28.10

 

HALL, C.,  & LINDZEY, G. TEORIE OSOBOWOŚCI, ROZDZ. 5:  TEORIE  PSYCHOSPOŁECZNE: ADLER, FROMM, HORNEY, SULLIVAN.  WARSZAWA: PWN.

 

DRAT-RUSZCZAK K. TEORIE OSOBOWOŚCI - PODEJŚCIE PSYCHODYNAMICZNE I HUMANISTYCZNE (STR. 618-640). W : J. STRELAU (RED.) PSYCHOLOGIA: PODRĘCZNIK AKADEMICKI, TOM II. . GDAŃSK: GWP.  2000. 

 

 

5. TEORIA JUNGA 03.11

 

HALL, C., & LINDZEY, G. TEORIE OSOBOWOŚCI, ROZDZ. 4  ANALITYCZNA TEORIA JUNGA. WARSZAWA:  PWN.

 

6. TEORIA E. ERIKSONA  17.11

 

HALL, C. & LINDZEY, G. TEORIE OSOBOWOŚCI, ROZDZ. 3: WSPÓŁCZESNA TEORIA PSYCHOANALITYCZNA. WARSZAWA: PWN.

 

 

7. TEORIA SULLIVANA 24.11

    TEORIA FROMMA

 

FROMM, E. SZKICE Z PSYCHOLOGII RELIGII. ROZDZIAŁ: LUDZKI LOS JAKO KLUCZ DO PSYCHOANALIZY HUMANISTYCZNEJ. (27-70). WARSZAWA: KiW, 1966.

 

8. EGZYSTENCJALIZM I WSPÓŁCZESNA PROBLEMATYKA

   OSOBOWOŚCI 25.11

 

9. TEORIA LAINGA.

    KONSTRUKCJONIZM SPOŁECZNY W PSYCHOLOGII OSOBOWOŚCI 01.12

 

 

LAING, R. PODZIELONE JA. CZĘŚĆ DRUGA (77-168). POZNAŃ: REBIS, 1995.

 

10. TEORIE HUMANISTYCZNE 15.12

 

DRAT-ŁUSZCZAK K. TEORIE OSOBOWOŚCI - PODEJŚCIE PSYCHODYNAMICZNE I HUMANISTYCZNE. (STR. 640-652). W: J. STRELAU (RED.). PSYCHOLOGIA: PODRĘCZNIK AKADEMICKI. TOM II.. GDAŃSK: GWP. 2000.

 

 

11. WSPÓŁCZESNE POZNAWCZE  KONCEPCJE OSOBOWOŚCI:

      CHARAKTERYSTYKA PARADYGMATU 05.01

 

TRZEBIŃSKI, J. SCHEMATY POZNAWCZE I SKRYPTY W ZACHOWANIACH SPOŁECZNYCH. W: LEWICKA & TRZEBIŃSKI (RED.). PSYCHOLOGIA SPOSTRZEGANIA SPOŁECZNEGO. KiW. WARSZAWA. 1976.

 

12. WSPÓŁCZENE POZNAWCZE KONCEPCJE OSOBOWOŚCI –

      PRZEGLĄD ZAGADNIEŃ CZ. I   12.01

 

KOFTA, M. & DOLIŃSKI,  D. POZNAWCZE PODEJŚCIE DO OSOBOWOŚCI (STR. 561-601), W: J. STRELAU (RED.) PSYCHOLOGIA: PODRĘCZNIK AKADEMICKI. TOM II. GWP.  GDAŃSK. 2000.

 

13. WSPÓŁCZESNE POZNAWCZE KONCEPCJE OSOBOWOŚCI –

      PRZEGLĄD ZAGADNIEŃ CZ. II.

     NARRACJE W PROBLEMATYCE OSOBOWOŚCI.  13.01

 

Greenwald, a. Pratkanis, a. „JA” JAKO CENTRALNY SCHEMAT POSTAW. NOWINY PSYCHOLOGICZNE 2/1998. WARSZAWA, (20-70) 

 

MARKUS, H. JA W MYŚLI I PAMIĘCI. W: T. MARUSZEWSKI (RED.) POZNANIE, AFEKT, ZACHOWANIE, (102-130). WARSZAWA: PWN, 1993.

 

TRZEBIŃSKI, J. NARRACYJNE KONSTRUOWANIE RZECZYWISTOŚCI W: J. TRZEBIŃSKI (RED.). NARRACJA JAKO SPOSÓB ROZUMIENIA ŚWIATA. GDAŃSK: GWP. 2001. 

 

 

14. NARRACJE I OSOBOWOŚĆ   18.01

 

STEMPLEWSKA–ŻAKOWICZ K. KONCEPCJE NARRACYJNEJ TOŻSAMOŚCI: OD HISTORII ŻYCIA DO DIALOGOWEGO „JA”. W: J. TRZEBIŃSKI (RED.). NARRACJA JAKO SPOSÓB ROZUMIENIA ŚWIATA. GDAŃSK: GWP. 2001.

 

TRZEBIŃSKI, J. AUTONARRACJE NADAJĄ KSZTAŁT ŻYCIU CZŁOWIEKA. W: J. TRZEBIŃSKI (RED.). NARRACJA JAKO SPOSÓB ROZUMIENIA ŚWIATA. GWP. 2001

 

 

15. DOŚWIADCZENIE I WIEDZA RACJONALNA W STRUKTURZE    OSOBOWOŚCI

 

EPSTEIN, S. WARTOŚCI Z PERSPEKTYWY POZNAWCZO-PRZEŻYCIOWEJ TEORII „JA”. W: j. Reykowski, N. Eisenberg, E. Staub, (red.). Indywidualne i społeczne wyznaczniki wartościowania, (11-32). WROCŁAW: OSSOLINEUM, 1993. 

 

MARUSZEWSKI, T. PAMIĘĆ AUTOBIOGRAFICZNA JAKO PODSTAWA TWORZENIA DOŚWIADCZENIA INDYWIDUALNEGO. W: J. STRELAU (RED.). PSYCHOLOGIA: PODRĘCZNIK AKADEMICKI, TOM. II. GWP. GDAŃSK. 2000.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uwaga: Tekst sylabusa jest przeznaczony tylko dla studentów SWPS do wewnętrznego użytku i nie jest przeznaczony do publikacji, cytowania, etc.

 

 

 

SYLABUS WYKŁADÓW

 

WYKŁAD I

 

Tematyka wykładu :

Przegląd głównych kierunków teoretycznych zajmujących się osobowością.

 

 

TREŚĆ WSTĘPNEGO WYKŁADU

1. Z czego wynika i na czym polega specyfika psychologii osobowości

2. Co to jest osobowość?

3. Rodowód problematyki osobowości

4. Przegląd głównych nurtów teoretycznych zajmujących się osobowością                           

 

Wyjątkowość psychologii osobowości

 

1.Trudny przedmiot: umysł ludzki jest przystosowany do poznawania świata zewnętrznego, a nie do wnikania w psychikę. Człowiek „z urodzenia” nie jest psychologiem introspekcyjnym, ani uważnym, dociekliwym obserwatorem cudzej psychiki.

 

2. Teorie osobowości są zbyt obciążone wiedzą potoczną.

 

3. Teorie osobowości są zbyt obciążone ideologią.

 

4. Brak wymagań zewnętrznych ze strony „inżynierów”.

 

     Te powody częściowo wyjaśniają  specyfikę psychologii osobowości. Wszystkie one powodują przede wszystkim to,  że teoria osobowości :

- jest a aprioryczna wobec faktów i narzuca badaczowi hipotezy.

- jest wiele szkół

- jest nieprecyzyjna

 

 

PROBLEM PARADYGMATÓW W NAUCE

 

Skąd się paradygmaty biorą?

 

Z bardziej ogólnej nauki, lub z metafory służącej do rozumienia danego obszaru rzeczywistości.

     Gdy stoimy przez zjawiskami wykraczającymi poza nasze bezpośrednie doznania (widok, działanie, przestrzeń czasowa) to często uciekamy się do metafor, analogii. wziętych są z naszego codziennego życia. W metaforze zawarta jest teza o świecie. Metafora wyznacza pytania, zakres możliwych odpowiedzi, kierunek myślenia.

 

 

     Myślenie o osobowości może być oparte na następujących metaforach :

(a) Roślina z potencjałami wzrostu (plan rozwoju)

(b) Walka odrębnych, danych przez naturę systemów: biologicznego i społecznego

(c) System przetwarzania informacji np. naukowiec amator

(d) Człowiek - aktor w przedstawieniach określonych przez społeczeństwo

 

Rola metafor w psychologii osobowości  - stawianie specyficznych problemów

 

człowiek - roślina: jakie potencje, dlaczego są blokowane, kiedy są rozwijane, jak się przejawia „prawda” (co jest „prawdą”)

człowiek rozdarty  (jak walczą, jaką stosuję strategię, kto wygrywa i jakim kosztem, na czym polega klęska w osiągnięciu consensusu)

człowiek badacz amator: kiedy popełnia błędy, jak wnioskuje, jak wyciąga z pamięci (brak emocji, motywacja jako konkluzja z poznania)

człowiek aktor - nie ma „prawdy”, czy dobrze pełni, dlaczego się wyłamuje, współdziałanie między aktorami, przechodzenie przez cykl ról.

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin