EKSPLOATACJA I BHP - MASTIFF.pdf
(
804 KB
)
Pobierz
741744106 UNPDF
V KONSERWACJA I OBSŁUGA
1 PODSTAWOWE ZASADY BHP
Podczas wykonywania czynności konserwacyjnych i serwisowych należy przestrzegać
ogólnych przepisów BHP oraz poniższych wytycznych:
•
Obsługa, czynności serwisowe i konserwacyjne powinny być wykonywane na
prostym i czystym podłożu.
•
Przed przystąpieniem do prac należy wóz oczyścić i umyć. Szczególnie należy
zwrócić uwagę na podwozie.
•
Podczas czynności obsługowych silnik spalinowy wozu musi być wyłączony,
hamulec awaryjny lub postojowy zaciągnięty, masa odłączona za pomocą
rozłącznika masy, pod koła należy podłożyć kliny.
•
Nie pracować pod wozem opartym jedynie na podnośniku.
•
Czynności w obrębie silnika spalinowego lub innych gorących elementów
przeprowadzać jedynie w sytuacjach awaryjnych. W takim przypadku bezwzględnie
używać odzieży ochronnej.
•
Rozlane na wóz płyny eksploatacyjne natychmiast usunąć. Płyn hamulcowy może
uszkodzić powłokę lakierniczą.
•
W przypadku rozlania na podłoże oleju lub innego płynu eksploatacyjnego należy
niezwłocznie go uprzątnąć.
•
Przed rozpoczęciem prac przygotować niezbędne narzędzia, czyściwa, pojemniki,
itp. tak, aby były pod ręką.
•
Używać wyłącznie sprawnych narzędzi. Sprzęt wadliwy może grozić uszkodzeniem
elementu wozu lub uszkodzeniem ciała.
•
W czasie manipulacji w komorze silnika w kabinie umieścić tabliczkę informującą
o zakazie uruchamiania silnika.
•
Podczas pracy przy układzie paliwowym zachować szczególną ostrożność. Opary
paliwa są łatwopalne i stwarzają zagrożenie pożarowe. Podczas pracy przy
układzie paliwowym należy mieć w pobliżu gaśnicę ręczną.
Nie odłączenie zasilania grozi powstaniem zwarcia podczas czynności
serwisowych lub obsługowych.
Rozdział
V,
strona 1
www.rlorenc.com
2 MATERIAŁY EKSPLOATACYJNE, CZĘŚCI ZAMIENNE
Płyny, oleje, smary
paliwo
Olej napędowy, norma EN 590 lub analogiczna *
70L
płyn hamulcowy Płyn hamulcowy DOT 4, ESD-M6C57-A
1,5L
olej silnikowy
5w30 A1/B1 ,A3/B4 ,C3 zalecany FORD FORMULA
"F" 5W30 - MOTORCRAFT 5W30 XR+ A3/B4,C3
7L
olej skrzyni biegów WSD-M2C200-C
2L
olej skrzyni
rozdzielczo-
redukcyjnej
SQM-2C9010-A
1L
olej most przód OE FORD - nr. Kat. FINIS 1197783
2,5L
olej most tył
OE FORD - nr. Kat. FINIS 1197783
2,5L
układ skrętu
Płyn układu wspomagania ATF DII, DEXRON IID
4,5L
płyn chłodniczy etylenowo-glikolowy
9,4L
smary
ŁT-45***
*Dopuszcza się olej napędowy z dodatkiem do 5 % biokomponentów (RME - bio diesel).
**Alternatywnie można stosować olej silnikowy SAE 5W-30 spełniający wymagania
specyfikacji
WSS-M2C913-B
.
*** Można zastosować zamiennie inny smar po konsultacji z producentem.
Zalecamy stosowanie wyłącznie paliwa wysokiej jakości bez żadnych
dodatkowych składników.
Części zamienne
W celu ułatwienia zamawiania części zamiennych producent przygotował dwa katalogi
części i akcesoriów. Elementy wozu podzielono na dwie grupy:
Grupa
I
– podzespoły seryjnego pojazdu FORD RANGER. Zawierają się w niej min.
następujące elementy:
•
Wyposażenie kabiny (wyłączając elementy stanowiące część adaptacji - skrzynki
bezpiecznikowe, kokpit sterowniczy, manometry, wyłącznik masy).
•
Silnik wraz z osprzętem.
•
Elementy napędu.
•
Elementy zawieszenia osi
I
.
•
Układ kierowniczy (wyłączając układ śledzenia).
•
Materiały eksploatacyjne wyłączając materiały dla osi wleczonej i elementów
wózka.
Rozdział
V,
strona 2
www.rlorenc.com
Grupa
II
– elementy wykorzystane do konwersji pojazdu seryjnego na wóz górniczy. Są to
min:
•
Układ śledzenia ruchu (przekazanie skrętu na oś
III
).
•
Wózek pędny wraz z osią
III.
•
Drzwi, zderzak, klamki itp.
•
Zabudowa i elementy platformy.
•
Wentylator na masce.
•
Instalacja uziemiająca.
•
Elementy układu hamulcowego (pompa
II
)
Katalog części Grupy
II
użytkownik otrzymuje w formie papierowej oraz elektronicznej,
natomiast katalog elementów Grupy
I
w postaci dostępu do wirtualnej bazy danych
E-CAT
firmy FORD.
System E-CAT
zawiera wszystkie niezbędne informacje dotyczące części, rysunki
złożeniowe oraz ceny poszczególnych produktów. Baza jest dostępna w trybie on-line
poprzez przeglądarkę internetową. Wirtualny katalog jest stale aktualizowany i zawiera
aktualnie produkowane przez firmę FORD części i komponenty. Elementy wycofane
z produkcji są automatycznie eliminowane z bazy i zastępowane zamiennikami nowszej
generacji. Rozwiązanie takie upraszcza zakup i zamawiania wielu części i materiałów
eksploatacyjnych, które jako oryginalne są rekomendowane przez producenta wozu
MASTIFF x20. Dostęp do wirtualnej bazy danych odbywa się przez zalogowaniu na
stronie internetowej przy użyciu specjalnego klucza przekazanego użytkownikowi.
Zrzut ekranu programu FORD E-CAT
Rozdział
V,
strona 3
www.rlorenc.com
3 ZABEZPIECZENIE ANTYKOROZYJNE
MASTIFF x20 jest fabrycznie zabezpieczony przed korozją. Dbałość o warstwę
antykorozyjną oraz jej konserwacja wydłuży znacząco żywotność wozu.
Podstawowymi przyczynami powstawania korozji są:
•
Uszkodzenia warstwy antykorozyjnej (odpryski lakieru, zarysowania, przetarcia lub
inne uszkodzenia warstwy antykorozyjnej)
•
Działanie agresywnego środowiska, wilgoci i zanieczyszczeń w trudno dostępnych
miejscach.
•
Niesystematyczne oczyszczanie wozu.
Zaleca się szczególną dbałość o wóz użytkowany w trudnych warunkach takich jak:
•
Zasolenie wody.
•
Zasolenie powietrza.
•
Duża wilgotność.
•
Duże różnice temperatur.
•
Długotrwałe zawilgocenie.
W celu skutecznej ochrony wozu przed korozją należy stosować się do poniższych
wskazówek:
Mycie wozu w sposób oczywisty poprawia jego żywotność oraz umożliwia lokalizację
uszkodzeń powłoki lakierniczej lub ognisk korozji mogących być zamaskowanymi przez
błoto lub zanieczyszczenia.
Zaleca się regularne mycie wozu i dbałość o powłokę lakieru oraz warstwy antykorozyjnej
(szczególnie zabezpieczenie podwozia). Po każdej jeździe należy oczyścić z błota
elementy zawieszenia (korzystnie wodą pod ciśnieniem), a w szczególności wahacze.
Osadzające się tam błoto w przypadku wyschnięcia może być przyczyną uszkodzenia
mechanicznego.
Szczególnie podatne na korozję są elementy podwozia, ponieważ są narażone na
uszkodzenia mechaniczne warstwy antykorozyjnej i najmniej widoczne.
Należy dbać o czystość kabiny oraz platformy. Błoto gromadzące się w zakamarkach ma
szkodliwy wpływ na powłokę zabezpieczającą np. lakier.
Wóz powinien być parkowany w przewiewnych lub dobrze wentylowanych
pomieszczeniach. Wilgoć parująca z wozu i utrzymująca się w powietrzu, w słabo
wentylowanym pomieszczeniu sprzyja korozji.
W razie zlokalizowania uszkodzenia lakieru lub warstwy antykorozyjnej należy takie
uszkodzeni niezwłocznie usunąć.
•
Powierzchnie podlegające naprawie powinny być oczyszczone z rdzy
i zanieczyszczeń, a następnie odtłuszczone i osuszone.
Rozdział
V,
strona 4
www.rlorenc.com
•
Zaleca się przeprowadzenie konserwacji bezpośrednio po oczyszczeniu
uszkodzonego miejsca.
•
Środki konserwujące lub farba antykorozyjna powinny być dokładnie nałożone
i ściśle przylegać.
•
Nie dopuszcza się pozostawienia zanieczyszczeń pod warstwą konserwującą lub
lakierem.
Przy czyszczeniu wozu z użyciem wody pod ciśnieniem, sprężonego powietrza
stosować okulary ochronne oraz rękawice ochronne.
Użytkownik zobowiązany jest do okresowych przeglądów nadwozia
i podwozia. Ich częstotliwość określa terminarz przeglądów okresowych.
Rozdział
V,
strona 5
www.rlorenc.com
Plik z chomika:
silvox
Inne pliki z tego folderu:
4 INSTRUKCJA OBSŁUGI MASTIFF.pdf
(3296 KB)
7 SYTUACJE AWARYJNE.pdf
(330 KB)
EKSPLOATACJA I BHP - MASTIFF.pdf
(804 KB)
3 CHAR TECHNICZNA.pdf
(171 KB)
Inne foldery tego chomika:
SWS LENA - DTR
SWT-T KRZYSZTOF (DTR)
TEAM 20 - LAND ROVER
TORO - DTR
TORO 1250
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin