zdjęcie studyjne w domu(1).pdf

(310 KB) Pobierz
Microsoft Word - Zdjęcie studyjne w domu.doc
Zdjęcie studyjne w domu.
Zdjęcia sesyjne bez dużych nakładów finansowych, profesjonalnego sprzętu i studia - Niemożliwe? A jednak! Wystarczy
jedynie oświetlony pokój, komputer z odpowiednim programem graficznym, aparat fotograficzny, trochę czasu i
cierpliwości.
Kwestia zdjęć studyjnych jest szeroko poruszana w wielu pozycjach książkowych poświęconych fotografii. Autorzy
informując nas o sprzęcie, pomieszczeniach i oświetleniu jakie jest potrzebne do wykonania wyżej wspomnianych zdjęć,
zapominają o osobach, które mają na wyposażeniu jedynie niedrogi aparat cyfrowy i kogoś z rodziny, kto może im
pozować w roli modela(ki). Na szczęście każdy z nas może stworzyć własne zdjęcie studyjne w zaciszu swojego domu,
a co najważniejsze tanim kosztem. Jedynym koniecznym wymogiem jest posiadanie komputera z odpowiednim
oprogramowaniem graficznym (np. Photoshop) i aparatu fotograficznego - najlepiej cyfrowego (w przypadku aparatu
kompaktowego musimy posiadać również skaner, aby dostarczyć wykonane przez nas zdjęcie na dysk twardy naszego
komputera).
Przygotowanie
W warunkach mieszkaniowych nie mamy możliwości ustawienia modela(ki) na czystym - niczym nie zasłoniętym tle.
Chyba, że ktoś nie posiada w domu mebli, a ściany są pozbawione tapet i wszelkiego rodzaju obrazków na nich
zawieszonych. Tło nie stanowi jednak dla nas żadnego problemu, ponieważ odpowiednim jego przygotowaniem
zajmiemy się w programie graficznym (w naszym przypadku będzie to Photoshop). Jeżeli chodzi o oświetlenie to w
naszym domu, mieszkaniu posiadamy okna, które stanowią świetne jego źródło. Pierwszą czynnością niezbędną do
wykonania zdjęcia portretowego będzie zatem znalezienie dobrze oświetlonego pomieszczenia - czyli takiego z dużymi
oknami.
Tło
Portret studyjny wykonany w specjalnym, przeznaczonym do tego celu pomieszczeniu na ogół wykonuje się na
przygotowanym wcześniej tle, które dalej nie zostaje poddane żadnej obróbce. W naszym przypadku, jak już wcześniej
wspomnieliśmy, nie musimy koncentrować się na tym czy zdjęcie wykonujemy na tle wersalki, czy obrazka na ścianie.
Tłem zajmiemy się w Photoshopie - ponieważ do tego właśnie służy m.in. ten program. Jedynym wyborem, którego
możemy dokonać to ustalenie odcienia tła. Jeżeli chcemy wykonać portret na jasnym tle, to ustawiamy modela(kę) w
taki sposób, aby suma barw przedmiotów znajdujących się zanim była koloru jasnego. Odwrotnie postępujemy w
przypadku gdy chcemy uzyskać ciemny odcień tła.
Światło
Literatura fachowa opisuje nam jak należy odpowiednio przygotować oświetlenie - lampy studyjne i różnego rodzaju
odbłyśniki. Zapewniam jednak was, że można ustawić naszego modela(kę) tak, że lampa błyskowa nie będzie
potrzebna, a pomoże nam w tym światło dzienne - wpadające przez nasze okno. Osoba, którą portretujemy jest w
bezruchu, a my wolimy wykorzystać światło dzienne, które da nam łagodną fotografię o gładkiej, lekko zretuszowanej
twarzy. W przypadku użycia lampy błyskowej, na twarzy modela(ki) mogą powstać refleksy świetlne i efekt czerwonych
oczu. Oczywiście wady te można usunąć przy pomocy oprogramowania graficznego - jednak dla amatora może to
stanowić spory problem.
5980161.006.png 5980161.007.png
Ustawienie modela
Jeżeli namówiliśmy już kogoś z rodziny lub znajomego na pozowanie i znaleźliśmy najlepiej oświetlony pokój w naszym
mieszkaniu, to zajmujemy się teraz odpowiednim ustawieniem modela(ki).
Przy wykonywaniu zdjęcia portretowego model(ka) powinien być ustawiony twarzą w kierunku okna, z którego
czerpiemy oświetlenie. Zdjęcie nasze robimy bez użycia lampy, więc nie możemy fotografować pod światło.
Posiadając aparat cyfrowy mamy możliwość wykonania kilku próbnych zdjęć i dobraniu takiego ustawienia, które nam
najbardziej odpowiada.
Musimy również zwrócić uwagę na intensywność światła dziennego. Jeżeli jest to mocne słońce - to należy ustawić
modela(kę) dalej od okna, aby na jego twarzy nie powstały jasne odblaski. W przypadku szarugi - gdzie słońce
schowane jest za chmurami, ustawiamy modela(kę) jak najbliżej okna.
Pamiętajmy, aby wykonać co najmniej kilkanaście zdjęć, z których wybierzemy to jedno
Kadr
Podczas ustawiania modela(ki) koncentrujemy się jedynie na ustawieniu jego twarzy, tak aby była ona prawidłowo
oświetlona.
Kadrowaniem zdjęcia zajmiemy się w Photoshopie i tam ustawimy odpowiednie proporcje twarzy w odniesieniu do
reszty tła.
Programy graficzne dają nam duże możliwości jeżeli chodzi o kadrowanie fotografii. Za pomocą Photoshopa usuniemy
niepotrzebne, puste fragmenty zdjęcia - pozostawiając jedynie twarz modela(ki).
Przekształcenie zdjęcia zrobionego w domu na zdjęcie studyjne
Pobierz plik źródłowy do wykonania tutoriala
Kadrowanie
Otwieramy zdjęcie, które chcemy poddać studyjnej stylizacji [Ctrl]+[O] i kadrujemy je tak, aby postać znajdowała się na
środku fotografii. W tym celu wybieramy z przybornika narzędzie Kadrowanie (Crop Tool) i zaznaczamy naszą postać
(przyciemnione fragmenty obrazu zostaną odrzucone). Uchwyty ramki kadrowania umieszczone w rogach i na
krawędziach, służą do nanoszenia poprawek (związanych z wielkością kadrowanego obrazu). Po dokładnym ustawieniu
ramki kadrowania zatwierdzamy nasze ustawienia klawiszem [Enter].
Konwersja ze zdjęcia
Kolejną czynnością będzie konwersja naszego zdjęcia do skali szarości (Pomiń ten krok, jeżeli chcesz pozostać przy
kolorowym portrecie). Wybieramy opcję Obrazek>Tryb>Kolor Lab (Image>Mode>Lab Color), aktywujemy zakładkę
Kanały (Channels), a następnie zaznaczamy kanał Jasność (Lightness).
Po wykonaniu tej czynności zdjęcie zrobi się czarno-białe, jednak nadal będzie się składać z kanału, który zawiera
informacje o kolorach. Kolejno wybieramy menu Obrazek>Tryb>Skala szarości... (Image>Mode>Grayscale) - w celu
usunięcia zbędnego, wyżej wspomnianego kanału.
5980161.008.png
Powielanie warstwy
Tworzymy kopię warstwy tła, na nowo powstałej warstwie stosujemy filtr Filtr>Rozmycie>Rozmycie gaussowskie...
(Filter>Blur>Gaussian Blur...) z wartością Promienia (Radius): 32 piksele. Dzięki temu zabiegowi fotografia będzie na
tyle rozmyta i niewyraźna, że znikną przedmioty z tła zdjęcia.
Teraz wybieramy narzędzie Gumka (Eraser Tool), którą wymażemy portretowaną postać (w naszym przypadku jest to
postać dziewczynki). Wymazywania dokonujemy na wcześniej powielonej warstwie, którą poddaliśmy rozmyciu
gaussowskiemu. W celu ułatwienia wymazywania zmniejszamy krycie warstwy do 60%. Po zakończeniu tej czynności
przywracamy wartość krycia ponownie na 100%.
Edycja warstwy - kolejne poprawki
Zajmiemy się teraz dokładnym wymazaniem włosów. Cały czas pracując na powielonej warstwie wybieramy gumkę z
niewielkim pędzlem o łagodnej końcówce. Zmniejszamy krycie Gumki (nie warstwy) do 15 - 25%. Powiększamy zdjęcie i
wymazujemy delikatnie krawędzie postaci. Małe krycie pędzla gumki pozwoli nam na uwidocznienie końcówek włosów.
W przypadku zbyt dużego wymazania, któregoś z elementów modela(ki), ostatnio wykonaną czynność anulujemy
używając [Ctrl]+[Z].
Następnie łączymy powieloną warstwę z tłem. Z menu wybieramy Warstwa>Złącz widoczne (Layer>Merge Visible).
5980161.009.png 5980161.001.png
Wygładzanie skóry
Ponownie powielamy warstwę z naszym zdjęciem [Ctrl]+[J]. Kolejny raz używamy rozmycia gaussowskiego
Filtr>Rozmycie>Rozmycie gaussowskie... (Filter>Blur>Gaussian Blur...), ale tym razem z wartością Promień (Radius): 2
piksele. Kolejno wybieramy gumkę z miękką końcówką pędzla i wymazujemy przy jej pomocy oczy, usta, nozdrza,
paznokcie - krótko mówiąc takie miejsca, którym chcemy nadać ostrość i wyrazistość.
Ponieważ podczas rozmazywania twarzy włosy także uległy temu procesowi, ponownie wymażemy je gumką (o dużej
średnicy i z kryciem do 30-50%). Po wykonaniu tych czynności łączymy wszystkie warstwy Warstwa>Złącz widoczne
(Layer>Merge Visible).
Uwydatnianie oczu
W tym kroku zajmiemy się uwydatnieniem oczu. Wybieramy narzędzie Lasso (Lasso Tool) i zaznaczamy białko lewego,
a następnie prawego oka (z wciśniętym klawiszem [Shft]). Kolejno używamy opcji Zaznacz>Wtapianie...
(Select>Feather...) z wartością Promień (Feather Radius): 2 piksele. Następnie aktywujemy menu
Obrazek>Dopasuj>Jasność/Kontrast... (Image>Adjustments>Brightness/Contrast...) z następującymi parametrami:
Jasność (Brightness): 20, Kontrast (Contrast): 5.
Osoby, które wybrały wariant kolorowej fotografii i nie konwertowały zdjęcia do skali szarości, powinny teraz usunąć
czerwone przebarwienia z białek oczu. W tym celu używamy Obrazek> Dopasuj> Barwa/Nasycenie... (Image>
Adjustments> Hue/Saturation...), z listy Edycja (Edit) wybieramy Czerwienie (Reds) i przesuwamy suwak Nasycenie
(Saturation) w lewo - redukując tym samym nasycenie koloru czerwonego (w wybranym wcześniej przez nas fragmencie
fotografii). Kolejno z listy Edycja (Edit) wybieramy opcję Podstawowy (Master) i przesuwamy suwak Jasność (Lightness)
w prawo, aby rozjaśnić zaznaczony obszar zdjęcia. Dokonane zmiany zatwierdzamy przyciskiem [OK].
5980161.002.png 5980161.003.png
Uwydatnianie oczu c.d.
W celu jeszcze większego uwydatnienia oczu (bez względu czy wybraliśmy wariant kolorowej, czy też czarno-białej
fotografii) posłużymy się prostą, ale bardzo skuteczną metodą.
Powielamy warstwę z naszym zdjęciem [Ctrl]+[J], wybieramy narzędzie Pędzel (Brush Tool), z miękką, małą końcówką,
kolorem czarnym oraz kryciem 30-40%. Powiększamy zdjęcie (fragment z oczami) i delikatnie obrysowujemy powieki
tak, aby je przyciemnić. Następnie zmieniamy końcówkę pędzla na twardą, bardzo małą i poprawiamy rzęsy. Jeżeli po
tych czynnościach efekt wyda się zbyt intensywny, to możemy trochę zmniejszyć krycie warstwy. Po uwydatnieniu oczu,
łączymy wszystkie warstwy Warstwa>Złącz widoczne (Layer>Merge Visible). Powyższą metodę, którą uwydatnialiśmy
oczy możemy zastosować również do przyciemnienia ust.
Korekta odcieni
Dokonamy teraz korekty odcieni, która spowoduje ostateczne poprawienie wyglądu fotografii. Wykorzystamy do tego
Obrazek> Dopasuj>
Poziomy... (Image> Adjustments> Levels...) z odpowiednim ustawieniem poziomów wejścia (w naszym przypadku
wartość ta wynosi: 49; 1,00; 255). Na tym kończymy naszą pracę.
5980161.004.png 5980161.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin