poziom_i_struktura_popytu_na_prace.pdf
(
5019 KB
)
Pobierz
poziom.cdr
Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Białymstoku
Instytut Pracy i Spraw Socjalnych w Warszawie
Poziom i struktura popytu na pracę
w świetle badań
podlaskich pracodawców
Redakcja naukowa
Ryszard Cz. Horodeński
Cecylia Sadowska‐Snarska
Białystok – Warszawa 2010
R
ECENZJA
P
ROF
.
DR HAB
.
A
NDRZEJ
B
OCIAN
A
UTORZY
C
ZĘŚĆ
I
–
R
YSZARD
H
ORODEŃSKI
,
C
ECYLIA
S
ADOWSKA
‐S
NARSKA
C
ZĘŚĆ
II
–
C
ECYLIA
S
ADOWSKA
‐S
NARSKA
C
ZĘŚĆ
III
–
M
IROSŁAWA
C
YWONIUK
C
ZĘŚĆ
IV
–
M
ACIEJ
M
UCZYŃSKI
Copyright © by Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Białymstoku and Instytut
Pracy i Spraw Socjalnych w Warszawie, Białystok‐Warszawa 2010
ISBN 978‐83‐61247‐18‐0
Publikacja została przygotowana w ramach realizacji projektu badawczego „Ba‐
danie potrzeb podlaskiego rynku pracy”, finansowanego z Europejskiego Fundu‐
szu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
D
RUK
Podlaska Spółdzielnia Produkcyjno‐Handlowo‐Usługowa
15‐182 Białystok, ul. 27 Lipca 40/3
Tel./fax 085 675‐48‐02, www.podlaska.com.pl
Spis treści
W
PROWADZENIE
................................................................................................................ 7
CZĘŚĆ I. POZIOM I STRUKTURA POPYTU NA PRACĘ W WOJEWÓDZTWIE
PODLASKIM W LATACH 1999‐2008 ...................................................................... 9
1.1.
W
PROWADZENIE
........................................................................................................ 11
1.2.
I
STOTA POPYTU NA PRACĘ
............................................................................................. 11
1.3.
Z
MIANA POZIOMU POPYTU NA PRACĘ W WOJEWÓDZTWIE PODLASKIM W LATACH
1999‐2008 ....... 14
1.4.
P
OPYT NA PRACĘ WEDŁUG SEKTORÓW GOSPODARKI
............................................................ 18
1.5.
S
TRUKTURA POPYTU NA PRACĘ WEDŁUG DZIEDZIN DZIAŁALNOŚCI GOSPODARKI
........................... 22
1.6.
S
TRUKTURA POPYTU NA PRACĘ W SEKTORZE USŁUGOWYM
.................................................... 25
1.7.
S
TRUKTURA POPYTU NA PRACĘ W PRZEMYŚLE
.................................................................... 27
CZĘŚĆ II. POTRZEBY KADROWE PODLASKICH FIRM W ŚWIETLE BADAŃ
ILOŚCIOWYCH ................................................................................................... 31
2.1.
U
WAGI METODOLOGICZNE
............................................................................................ 33
2.2.
O
GÓLNA CHARAKTERYSTYKA BADANYCH PRZEDSIĘBIORSTW
.................................................. 34
2.2.1. Rodzaj działalności przedsiębiorstw .................................................................... 34
2.2.2. Rok powstania firm .............................................................................................. 36
2.2.3. Forma własności oraz organizacyjno‐prawna ..................................................... 37
2.2.4. Rozmiary badanych firm ...................................................................................... 39
2.2.5. Lokalizacja badanych firm ................................................................................... 40
2.2.6. Zasięg działalności ............................................................................................... 42
2.3.
S
YTUACJA EKONOMICZNA PODLASKICH FIRM ORAZ PERSPEKTYWY ICH ROZWOJU
......................... 44
2.4.
C
HARAKTERYSTYKA ZATRUDNIONYCH ORAZ RUCH KADROWY W
BADANYCH FIRMACH
................... 49
2.4.1. Struktura zatrudnienia według formy zatrudnienia ............................................ 49
2.4.2. Struktura zatrudnienia według poziomu wykształcenia ...................................... 54
2.5.
P
OLITYKA KADROWA FIRM
............................................................................................ 59
2.5.1. Ruch kadrowy ...................................................................................................... 59
2.5.2. Przyczyny zwolnień pracowników ....................................................................... 66
2.5.3. Przyczyny przyjęć pracowników .......................................................................... 70
2.6.
T
RUDNOŚCI W POZYSKIWANIU PRACOWNIKÓW
.................................................................. 74
2.7.
O
CZEKIWANIA PRACODAWCÓW WOBEC KANDYDATÓW DO PRACY
........................................... 80
2.7.1. Stanowiska dyrektorskie i kierownicze ................................................................ 80
2.7.2. Stanowiska specjalistów ...................................................................................... 84
2.7.3. Stanowiska administracyjno‐biurowe ................................................................. 86
2.7.4. Stanowiska fizyczne i produkcyjne ...................................................................... 88
2.8.
S
POSOBY REKRUTACJI NOWYCH PRACOWNIKÓW
................................................................. 90
2.8.1. Najskuteczniejsze sposoby rekrutacji pracowników na stanowiska
dyrektorskie i kierownicze ................................................................................... 92
4
P
OZIOM I STRUKTURA POPYTU NA PRACĘ
…
2.8.2. Najskuteczniejsze sposoby rekrutacji pracowników na stanowiska
specjalistów ......................................................................................................... 94
2.8.3. Najskuteczniejsze sposoby rekrutacji pracowników na stanowiska
administracyjno‐biurowe .................................................................................... 96
2.8.4. Najskuteczniejsze sposoby rekrutacji na stanowiska pracowników fizycznych
i produkcji ............................................................................................................ 98
2.9.
P
RZEWIDYWANE ZMIANY KADROWE I ICH PRZYCZYNY
........................................................... 99
2.10.
P
ERSPEKTYWICZNE POTRZEBY KADROWE PODLASKICH FIRM A EDUKACJA ZAWODOWA
.............. 103
2.10.1. Ocena ponadgimnazjalnego szkolnictwa zawodowego w województwie
podlaskim przez pracodawców...................................................................... 104
2.10.2. Poziom średnich szkół zawodowych .............................................................. 106
2.10.3. Poziom szkół wyższych .................................................................................. 108
2.11.
K
IERUNKI KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO W KONTEKŚCIE BIEŻĄCYCH I
PERSPEKTYWICZNYCH
POTRZEB
KADROWYCH
............................................................................................. 110
2.11.1. Kierunki kształcenia na poziomie zasadniczych szkół zawodowych .............. 110
2.11.2. Kierunki kształcenia na poziomie średnich szkół zawodowych ..................... 115
2.11.3. Kierunki kształcenia na poziomie szkół wyższych .......................................... 119
2.12.
P
RZYSZŁOŚCIOWE KIERUNKI KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO NA
P
ODLASIU W OPINII
PRACODAWCÓW
..................................................................................................... 124
CZĘŚĆ III. POTRZEBY SZKOLENIOWE PODLASKICH FIRM W ŚWIETLE BADAŃ
ILOŚCIOWYCH ................................................................................................. 129
3.1.
W
STĘP
................................................................................................................... 131
3.2.
Z
AKRES DZIAŁALNOŚCI SZKOLENIOWEJ
............................................................................ 134
3.3.
P
RZYCZYNY BRAKU SZKOLEŃ PRACOWNIKÓW
................................................................... 143
3.4.
T
EMATYKA DOTYCHCZASOWYCH SZKOLEŃ KIEROWNICTWA I PRACOWNIKÓW
............................ 154
3.5.
Ź
RÓDŁA FINANSOWANIA SZKOLEŃ
................................................................................. 156
3.6.
T
YPY DOTYCHCZASOWYCH SZKOLEŃ
............................................................................... 160
3.7.
K
RYTERIA WYBORU OFERT SZKOLENIOWYCH
..................................................................... 165
3.8.
P
REFEROWANE TERMINY ODBYWANIA SZKOLEŃ
................................................................ 168
3.9.
B
ARIERY UCZESTNICTWA PRACOWNIKÓW W SZKOLENIACH
................................................... 170
3.10.
S
ZKOLENIA A SYSTEM MOTYWACYJNY PRACOWNIKÓW
,
KSZTAŁTOWANIE ŚCIEŻKI KARIERY I OCEN
PRACOWNICZYCH
.................................................................................................... 172
3.11.
O
BSZARY POTRZEB SZKOLENIOWYCH PODLASKICH FIRM
..................................................... 182
3.11.1. Potrzeby szkoleniowe z zakresu prawa ......................................................... 183
3.11.2. Potrzeby szkoleniowe z zakresu finansów i kontroli ..................................... 184
3.11.3. Potrzeby szkoleniowe z zakresu prac biurowych .......................................... 186
3.11.4. Potrzeby szkoleniowe z zakresu zarządzania funduszami i projektami UE ... 188
3.11.5. Potrzeby szkoleniowe z zakresu języków obcych .......................................... 190
3.11.6. Potrzeby szkoleniowe z zakresu rozwoju zasobów ludzkich ......................... 191
3.11.7. Potrzeby szkoleniowe z zakresu marketingu ................................................. 193
Plik z chomika:
przemekn5
Inne pliki z tego folderu:
pracodawcy2011_popr.pdf
(343736 KB)
003(1).pdf
(205 KB)
dotychczasowe_i_perspektywiczne_wykorzystanie_elastycznych_form_zatrudnienia(1).pdf
(2177 KB)
doktorat2933.pdf
(1706 KB)
nitecki+stanislaw.pdf
(130 KB)
Inne foldery tego chomika:
Skany
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin