zespół krzxyku kociego.pdf

(337 KB) Pobierz
740699829 UNPDF
PRACA POGL¥DOWA
2003, VOL 33, NO 4, 265-272
PORADNICTWO GENETYCZNE W ZESPOLE
MONOSOMII 5P („KRZYKU KOCIEGO”)
CZÊŒÆ I. DIAGNOZA FENOTYPU.
FENOTYP MORFOLOGICZNY I FENOTYP
ZACHOWANIA (BEHAWIORALNY)
GENETIC COUNSELLING IN MONOSOMY 5P („CRI DU CHAT”) SYNDROME.
PART I. PHENOTYPE DIAGNOSIS.
MORPHOLOGICAL AND BEHAVIORAL PHENOTYPE
Renata Posmyk, Alina T. Midro
Zak³ad Genetyki Klinicznej AM w Bia³ymstoku
Streszczenie: Omówiono cechy fenotypu w zespole monosomii 5p („krzyku kociego”) wynikaj¹ce z utraty
czêœci ramienia krótkiego chromosomu 5, przy czym brakuj¹cy fragment mo¿e byæ ró¿nej wielkoœci.
Uwzglêdniono w opisie zarówno cechy morfologiczne, wady narz¹dów wewnêtrznych, jak te¿ zaburze-
nia rozwoju psychoruchowego, rozwoju mowy i relacji spo³ecznych ze szczególnym uwzglêdnieniem
mo¿liwoœci rozwoju istniej¹cych umiejêtnoœci i potrzeb kszta³tuj¹cych istotn¹ czêœæ fenotypu zachowania
dziecka.
S³owa kluczowe: poradnictwo genetyczne, zespó³ monosomii 5p „krzyku kociego”, fenotyp morfologiczny, feno-
typ behawioralny
Abstract: Phenotypic features of monosomy 5p („Cri du chat”) syndrome, which is due to a loss of a fragment of
the short arm of chromosome 5, were described. The missing material may be of different size. We discuss mor-
phological features and internal organ malformations, as well as changes of psychomotor developmental profile,
speech development and social relations of these children. A particular stress was paid on presented deve-
lopmental abilities and needs, which compose the essential part of the behavioral phenotype.
Key words: genetic counselling, monosomy 5p syndrome, morphological phenotype, behavioral phenotype
Zespó³ monosomii 5p (ang. Monosomy 5p syndrome-
M5ps) (inaczej zespó³ „krzyku kociego”, franc. „cri du chat”,
ang. „cat cry” syndrome) [OMIM#123450] jest zespo³em
uwarunkowanym genetycznie z widoczn¹ zmian¹ chro-
mosomow¹ lub utrat¹ genów s¹siedzkich w obrêbie ramion
krótkich chromosomu 5 (1). Zespó³ charakteryzuje siê wystê-
powaniem monotonnego, piskliwego p³aczu o wysokiej to-
nacji g³osu (tzw. „krzyk koci”), zaburzeniami rozwoju mowy
oraz funkcji poznawczych, a tak¿e wzglêdnie sta³¹ obecno-
œci¹ swoistych ma³ych wad rozwojowych (cech dysmorficz-
nych) i zmienn¹ czêstoœci¹ wystêpowania du¿ych wad roz-
wojowych, w tym wad narz¹dów wewnêtrznych (2, 3, 4).
Do okreœlenia tego zespo³u u¿ywa siê te¿ nazwy zespó³
Lejeune’a, która pochodzi od nazwiska francuskiego gene-
tyka Jerome Lejeune’a, przez którego po raz pierwszy zosta-
³a dostrze¿ona chromosomowa przyczyna odmiennego fe-
notypu u trójki, niespokrewnionych ze sob¹, dzieci (5).
U tych dzieci stwierdzono: niski wzrost, ma³og³owie, po-
wtarzaj¹ce siê cechy morfologiczne twarzy, takie jak: zwiêk-
szona odleg³oœæ miêdzy wewnêtrznymi k¹cikami oczu,
zmarszczka nak¹tna, ma³a, cofniêta bródka oraz nisko osa-
dzone ma³¿owiny uszne. Zwrócono tak¿e uwagê na opóŸ-
niony rozwój psychoruchowy i upoœledzenie umys³owe.
U ca³ej trójki opisanych wówczas dzieci obserwowano po
PRZEGL¥D PEDIATRYCZNY 2003, VOL 33, NO 4 265
740699829.008.png 740699829.009.png 740699829.010.png
Posmyk R., Midro A. T.
urodzeniu, niespotykany u innych dzieci, p³acz. Przypomi-
na³ on miauczenie kocie (5). Ten objaw uznano za wiod¹cy
w tym zespole i dlatego ca³y zespó³ nazwano póŸniej ze-
spo³em „krzyku kociego”. Dziœ wiadomo, ¿e nie zawsze on
wystêpuje (1).
Badanie kariotypu u tych dzieci wykaza³o skrócenie krót-
kich ramion chromosomów z grupy B jako wynik delecji
terminalnej powsta³ej de novo. PóŸniejsze badania cytoge-
netyczne Germana i wsp. za pomoc¹ metody autoradiogra-
fii oraz badania Casperssona i wsp. z wykorzystaniem flu-
orescencyjnych metod pr¹¿kowych pozwoli³y zró¿nicowaæ
chromosomy z grupy B wskazuj¹c, ¿e delecja opisana przez
Lejeune’a i wsp. dotyczy³a chromosomu 5 (5, 6, 7). St¹d te¿
pochodzi kolejny synonim nazwy zespo³u: zespó³ „5p-”.
Inna nazwa – zespó³ „monosomii 5p” obrazuje formê nie-
zrównowa¿enia materia³u genetycznego w obrêbie krótkie-
go ramienia chromosomu 5, jakie mo¿e powstaæ w tym scho-
rzeniu nie tylko w wyniku prostej delecji, ale i innych me-
chanizmów cytogenetycznych. Ta ostatnia nazwa jest coraz
czêœciej u¿ywana i aktualnie propagowana, zw³aszcza przez
stowarzyszenia rodzin i osób z tym zespo³em jako przeciw-
stawienie siê ze wzglêdu na pejoratywny wydŸwiêk nazwy
z. „krzyku kociego”, utrwalonej ju¿ w piœmiennictwie. Rza-
dziej u¿ywa siê jeszcze nazwy monosomia czêœciowa 5p
celem podkreœlenia, ¿e nie ca³e krótkie ramiê chromosomu
5 ulega utracie (8).
Zespó³ monosomii 5p nale¿y do zespo³ów rzadko wystê-
puj¹cych. Czêstoœæ wystêpowania zespo³u szacuje siê na
oko³o od 1:37 000 do 1:50 000 noworodków oraz 1:350
osób z zaburzeniami rozwoju umys³owego (9). W Polsce
dziêki wspó³pracy ze Stowarzyszeniem na rzecz osób z rzad-
kimi zespo³ami genetycznymi „GEN” mamy informacjê o
20 rodzinach. Wydaje siê, ¿e w ka¿dej poradni genetycznej,
których jest 27 we wszystkich regionach naszego kraju, za-
rejestrowano dotychczas, co najmniej, po dwie rodziny z
wystêpowaniem tego zespo³u u dzieci. W polskojêzycznych
czasopismach ukaza³o siê tylko 7 doniesieñ (10-16).
Z uwagi na pod³o¿e genetyczne omawianego zespo³u
wszystkie rodziny tych dzieci powinny byæ objête poradnic-
twem genetycznym. Jest ono definiowane jako proces dia-
gnostyczno-prognostyczny, który polega na udzielaniu infor-
macji osobom z zaburzeniami genetycznymi oraz ich rodzi-
nom o rodzaju zmian genetycznych prowadz¹cych do od-
miennoœci fenotypowych, wp³ywie zmian genetycznych na
stan zdrowia i rozwoju dziecka oraz oszacowaniu prawdo-
podobieñstwa powtórzenia siê rozpatrywanej zmiany gene-
tycznej (lub zwi¹zanych z ni¹ odmiennoœci fenotypowych) w
rodzinie (17). Przekazanie tej informacji ma s³u¿yæ pomoc¹
rodzinom tak, aby na podstawie najnowszych danych, który-
mi dysponuje wspó³czesna wiedza medyczna, mog³y one
podj¹æ istotne ¿yciowe decyzje. Nale¿y dodaæ, ¿e odmienno-
œci fenotypowe s¹ uwa¿ane przez wielu autorów za chorobê
genetyczn¹, co nie przes¹dza o s³usznoœci takiego pogl¹du.
Dzieci z zespo³em monosomii 5p s¹ kierowane do porad-
ni genetycznej w ró¿nym wieku rozwojowym, dlatego do
postawienia diagnozy lub jej weryfikacji przez lekarza gene-
tyka klinicznego niezbêdna jest znajomoœæ symptomatologii
z ka¿dego okresu ¿ycia rozwojowego. Najczêœciej rodziny s¹
kierowane z powodu charakterystycznego monotonnego i
piskliwego p³aczu u dziecka w okresie noworodkowym lub
niemowlêcymi, wspó³istniej¹cego wystêpowania niskiej masy
cia³a przy urodzeniu, zmniejszonego napiêcia miêœniowego,
trudnoœci w karmieniu, zaburzonego odruchu ssania i odru-
chu po³ykania, s³abego przybierania na wadze, ma³og³owia
oraz zespo³u „typowych” cech dysmorficznych (patrz feno-
typ morfologiczny), niekiedy z dodatkow¹ obecnoœci¹ ró¿-
nych wad narz¹dów wewnêtrznych (patrz dalej).
Innym powodem poszukiwania porady genetycznej jest
rozpoznanie u p³odu niezrównowa¿onego kariotypu w po-
staci czêœciowej monosomii 5p. Wyniki takie uzyskiwano
w badaniach prenatalnych wykonywanych z powodu za-
awansowanego wieku matki, badañ przesiewowych w suro-
wicy krwi matki, rzadziej w wyniku przesiewowych badañ
ultrasonograficznych, w których mo¿na stwierdziæ uogól-
niony obrzêk p³odu i IUGR (zespó³ opóŸnionego wzrastania
p³odu) (18-22).
Kolejnym powodem zg³oszenia siê do poradni genetycz-
nej mo¿e byæ nosicielstwo translokacji chromosomowych
wzajemnych lub inwersji z po³o¿eniem punktów z³amania
na krótkim ramieniu chromosomu 5, zarejestrowane u któ-
regoœ z rodziców wskutek poronieñ samoistnych, wczesnych
zgonów noworodków lub innych niepowodzeñ ci¹¿owych.
Poradnictwo genetyczne realizowane jest w kilku etapach
dostosowanych do indywidualnej sytuacji i problemów da-
nej rodziny. Postêpowanie podobne jest jak w innych rodzi-
nach doœwiadczonych wystêpowaniem zaburzeñ wywo³y-
wanych zmianami chromosomowymi lub submikroskopo-
wymi (ryc. 1).
W I czêœci pracy zostanie omówiony aktualny stan wie-
dzy umo¿liwiaj¹cy realizowanie pierwszego etapu porady
genetycznej zwanego diagnoz¹ fenotypow¹. Obejmuje on
ocenê cech charakteryzuj¹cych fenotyp, które s¹ istotne w
rozpoznawaniu tego zespo³u ze szczególnym uwzglêdnie-
niem cech somatycznych (fenotyp morfologiczny) i cech roz-
woju umys³owego (fenotyp zachowania). W³aœciwe rozpo-
znanie danego zespo³u genetycznego umo¿liwia realizowa-
nie dalszych etapów porady genetycznej, a w praktyce kli-
nicznej pediatrycznej oznacza koniecznoϾ poszukiwania i
dalszej dok³adnej diagnostyki wad rozwojowych narz¹dów
wewnêtrznych, jak te¿ oceny zaburzeñ neurologicznych,
psychicznych i innych, które mog¹ wystêpowaæ u poszcze-
gólnych pacjentów ze zmianami genetycznymi oraz podjê-
cie odpowiedniej diagnostyki i terapii. Pe³na opieka jest pro-
cesem d³ugotrwa³ym, trudnym i z³o¿onym. Interdyscyplinar-
noœæ diagnostyki i terapii osób z zaburzeniami genetyczny-
mi sprawia, ¿e w³aœciw¹ opiekê medyczn¹ warunkuje do-
bra wspó³praca pomiêdzy lekarzami wielu specjalnoœci.
Diagnoza fenotypowa
W naszym rozumieniu diagnoza fenotypowa zaburzeñ
wywo³anych okreœlonymi zmianami (mutacjami) genomo-
wymi obejmuje ocenê cech fenotypu, rozumianego jako
zbiór cech fizycznych i funkcjonalnych, i poszukiwanie tych
cech, które wystêpuj¹ z wiêksz¹ powtarzalnoœci¹ w grupie
osób z okreœlon¹ (tak¹ sam¹) zmian¹ (mutacj¹) genomow¹ i
mog¹ byæ wyrazem zmienionej ekspresji danego genu (ge-
nów), kszta³tuj¹cej charakterystyczne odmiennoœci fenoty-
pu (zespó³ uwarunkowany genetycznie). Diagnoza fenoty-
powa mo¿e byæ potwierdzona, jeœli s¹ dostêpne odpowied-
nie testy, diagnoz¹ zmian na poziomie genomu i od jej traf-
noœci zale¿y wybór metod diagnostycznych na poziomie
zmian genomowych.
Poniewa¿ w zespole monosomii 5p wystêpuj¹, tak jak w
wiêkszoœci poznanych dotychczas zespo³ów z patologi¹
chromosomow¹, zaburzenia morfogenezy, szczególnie w
obrêbie czêœci twarzowej g³owy, oraz odmienny przebieg
rozwoju nabywania umiejêtnoœci poznawczych i rucho-
wych, w ocenie fenotypu tego zespo³u dla celów diagno-
stycznych nale¿y uwzglêdniaæ zarówno wybrane cechy
morfologiczne (fenotyp morfologiczny), jak te¿ poziom roz-
woju i obecnoϾ istotnych cech behawioralnych (fenotyp
zachowania).
a) fenotyp morfologiczny
Na fenotyp morfologiczny osoby z danym zespo³em,
wywo³anym przez zmiany chromosomowe, sk³ada siê zbiór
cech antropologicznych (w tym cech dysmorficznych zwa-
266 PRZEGL¥D PEDIATRYCZNY 2003, VOL 33, NO 4
740699829.011.png 740699829.001.png
Poradnictwo genetyczne...
nych inaczej ma³ymi wadami rozwojowymi) oraz klinicz-
nych (w tym tzw. du¿ych wad, czyli wad narz¹dów we-
wnêtrznych). Wyst¹pienie charakterystycznego p³aczu o
wysokich tonach w okresie noworodkowym, zwi¹zanego z
odmienn¹ budow¹ i/ lub funkcj¹ krtani oraz obecnoœæ ma-
³ych i du¿ych wad rozwojowych w wiêkszoœci przypadków
powinno nasuwaæ podejrzenie z. monosomii 5p z koniecz-
noœci¹ weryfikacji rozpoznania badaniem cytogenetycz-
nym (24). Dane anamnestyczne wskazuj¹ na to, ¿e wyró¿-
niaj¹cy siê swoj¹ tonacj¹ p³acz u noworodków zanika w
ci¹gu kilku miesiêcy (2). Noworodki najczêœciej maj¹ ni-
sk¹ masê przy urodzeniu, mog¹ byæ wiotkie, wystêpuj¹
trudnoœci z karmieniem, ma³o przybieraj¹ na wadze. Mo¿e
te¿ wystêpowaæ s³aby odruch ssania, utrudnione oddycha-
nie (9, 14, 16, 22, 25, 26). Istotn¹ wskazówk¹ przy ustala-
niu rozpoznania zespo³u jest obecnoœæ charakterystyczne-
go „gestalt”, oznaczaj¹cego swoiste rysy twarzy, zazwyczaj
rozpoznawalne przez doœwiadczonego dysmorfologa, co
w uproszczeniu okreœla siê jako „typowa twarz” dla dane-
go zespo³u (27). Na powtarzalne odchylenia fenotypowe
twarzy w zespole monosomii 5p sk³adaj¹ siê: wyraŸnie za-
znaczone guzy czo³owe, okr¹g³a, asymetryczna twarz („ksiê-
¿ycowata”), du¿a odleg³oœæ miêdzyk¹cikowa oczu, skoœnie
w dó³, czasem p³asko ustawione szpary powiekowe, p³aska
i szeroka nasada nosa, krótki grzbiet nosa, krótkie filtrum,
ma³a cofniêta bródka, nisko osadzone, dysplastyczne ma³-
¿owiny uszne (9, 14, 16). Na skórze mog¹ wystêpowaæ
wrodzone naczyniaki i wyrostki przyuszne (9). Dodatkowo
s¹ spotykane inne zmiany kostno-stawowe jak: czêœciowa
syndaktylia skórna , nadmierna ruchomoœæ stawów, koœla-
woœæ koñczyn (9, 14, 16, 25).
Ocena dermatoglifów wskazuje na zmniejszon¹ liczbê
listewek skórnych na opuszkach palców z przewag¹ wirów
i ³uków oraz zmniejszon¹ liczb¹ pêtlic ³okciowych, obec-
noœæ bruzdy poprzecznej na d³oniach, wysokie po³o¿enie
trójramiennika t’ na d³oni oraz pojedyncza bruzda zgiêcio-
wa w okolicy palca V (9, 16).
Rozpoznawanie z. monosomii 5p w wieku szkolnym (ryc.
2), w wieku dorastania i w wieku doros³ym mo¿e nastrêczaæ
trudnoœci z uwagi na wp³yw wieku na zmiany fenotypu mor-
fologicznego (25, 28). Zaobserwowano, ¿e twarz staje siê
w¹ska, pod³u¿na, szerokie rozstawienie ga³ek ocznych
zmniejsza siê, a zmarszczka nak¹tna jest mniej zaznaczona,
grzbiet nosa siê wyd³u¿a, szpara ust jest szeroka, k¹ciki ust
po³o¿one poziomo, wywiniêta na zewn¹trz czerwieñ wargi
dolnej, pog³êbia siê wada zgryzu (9, 25). Odnotowano obec-
noœæ d³ugich ma³¿owin usznych (29). Zwraca³o uwagê przed-
wczesne siwienie (25, 29). Na podstawie ostatnich badañ
w³oskiej grupy 80 pacjentów w ró¿nym wieku, Cerrutti-Ma-
inardi i wsp. wyró¿nili osiem cech dysmorficznych czêœci
twarzowej g³owy, które pozostaj¹ niezmienione wraz
z wiekiem pacjenta, a mianowicie, szeroka nasada nosa,
zmarszczka nak¹tna, zez, skierowane ku do³owi k¹ciki ust,
krótkie filtrum, nisko osadzone uszy, ma³a, cofniêta bro-
da, bruzdy poprzeczne d³oni (30). Nie s¹ to cechy zgodne
z wczeœniejsz¹ propozycj¹ Niebuhra. Natomiast wszyscy
badani, podobnie jak we wczeœniejszych opisach, mieli
te¿ utrzymuj¹ce siê ma³og³owie pierwotne i niski wzrost.
W powy¿szych badaniach o charakterze badañ poprzecz-
nych, czyli przeprowadzanych w poszczególnych gru-
pach wiekowych ró¿nych osób, czêœæ obserwacji mo¿e
byæ wynikiem niepe³nej ekspresji cech, b¹dŸ zmiennoœci
miêdzyosobniczej, a nie oczekiwan¹ zmian¹ wywo³an¹
przez wiek.
Dynamikê zmian w ci¹gu ¿ycia rozwojowego tych sa-
mych pacjentów (badania pionowe) opisano jak dot¹d jedy-
nie u siedmiu pacjentów (25). Z obserwacji tych pacjentów
wynika³o, ¿e twarz wyd³u¿a³a siê wraz z wiekiem, bardziej
widoczna by³a jej asymetria, nasada nosa i jego grzbiet by³y
bardziej wypuk³e. Pog³êbia³y siê wady zgryzowe. Inne ce-
chy nie podlega³y wp³ywowi wieku. Ma³a liczba zbadanych
wskazuje, ¿e nadal otwarta pozostaje sprawa zakresu wp³y-
wu wieku na rozwój poszczególnych cech i wymaga dal-
szej oceny w badaniach prospektywnych tych samych osób.
Rozpoznanie kliniczne mog¹ wspieraæ zmiany uwidocz-
nione w badaniach radiologicznych, wœród których obser-
wuje siê sp³aszczenie k¹ta podstawy czaszki, skrócenie IV
koœci œródrêcza i/lub œródstopia, klinodaktyliê, syndaktyliê
prawdziw¹, g³ównie miêdzy III a IV palcem r¹k oraz syndak-
tyliê skórn¹ pomiêdzy II i III palcami stóp, pog³êbiaj¹ce siê
wraz z wiekiem skrzywienie boczne krêgos³upa i dysplazjê
stawów biodrowych (7, 9, 25, 29, 31, 32).
Z uwagi na to, ¿e obraz zmienionych cech morfologicz-
nych jest wzglêdnie sta³y, choæ mo¿e wykazywaæ pewn¹
dynamikê zmian wraz z wiekiem rozwojowym, to stanowi
istotne narzêdzie diagnostyczne w klinicznym rozpoznawa-
niu zespo³u u wiêkszoœci dzieci lub osób doros³ych z kla-
syczn¹ postaci¹ zespo³u. Nale¿y dodaæ, ¿e opisywane s¹
nietypowe przypadki, gdy objawy ograniczaj¹ siê do wystê-
powania tylko objawów nieprawid³owego p³aczu bez zmian
dysmorficznych i zaburzeñ rozwoju umys³owego, jak te¿
przypadki z typowym spektrum cech morfologicznych twa-
rzy, ale bez cech zmienionego p³aczu (30, 33).
W przeciwieñstwie do wzglêdnej sta³oœci obrazu cech
dysmorficznych, wspó³istniej¹ce objawy kliniczne oraz
wady narz¹dów wewnêtrznych wystêpuj¹ z du¿¹ zmienno-
œci¹ w zakresie rodzaju wad, ich zaawansowania i czêstoœci
wystêpowania w poszczególnych uk³adach.
– Uk³ad nerwowy: Zaburzenia neurologiczne czasami
charakteryzuj¹ siê objawami uszkodzenia oœrodkowego
Rycina 1. Etapy porady genetycznej.
1. Diagnoza fenotypowa:
a) fenotyp morfologiczny
– ocena cech morfologicznych (ma³ych anomalii rozwojowych
tzw. MCA)
– ocena kliniczna (wady narz¹dów wewnêtrznych)
b) fenotyp zachowania (behawioralny)
– rozwój funkcji poznawczych
– rozwój mowy
– rozwój psychoruchowy
– rozwój interakcji spo³ecznych
– umiejêtnoœci i potrzeby rozwojowe dzieci
– problem wtórnego upoœledzenia umys³owego
c) weryfikacja rozpoznania klinicznego
– badanie kariotypu
– badania molekularne
– definicja regionu krytycznego i genów kandyduj¹cych
d) ró¿nicowanie
3. Analiza rodowodowa form wystêpuj¹cych rodzinnie
4. Okreœlenie wielkoœci prawdopodobieñstwa powtórzenia siê
w rodzinie
5. Prognoza rozwoju dziecka:
– ruchowego
– umys³owego
– mowy
– umiejêtnoœci dziecka
– ryzyka chorób nowotworowych
– prze¿ywalnoœci
– p³odnoœci
– inne
6. Problemy psychologiczne rodziny zwi¹zane z przekazaniem
diagnozy i prognoz¹ genetyczn¹ dziecka
7. Sposoby zapobiegania negatywnym skutkom odmiennoœci ge-
netycznej
PRZEGL¥DPEDIATRYCZNY2003,VOL33,NO 4 267
740699829.002.png 740699829.003.png
Posmyk R., Midro A. T.
uk³adu nerwowego pod postaci¹ niedow³adów i/lub pora-
¿eñ wiotkich oraz zespo³ów piramidowego i korowego (10).
Napiêcie miêœniowe doœæ czêsto wykazuje zmiany w okre-
sie cyklu ¿yciowego: od jego zmniejszenia w okresie nowo-
rodkowym i wczesnodzieciêcym do wzmo¿enia u dzieci
starszych, ze wzmo¿onymi te¿ odruchami œciêgnistymi,
chodem na szerokiej podstawie (9, 25, 29). Mog¹ wystêpo-
waæ drgawki oraz zaburzenia koordynacji ruchowej. Bada-
nia mózgu za pomoc¹ rezonansu magnetycznego (MRI) wy-
konane w kilku przypadkach wykaza³y niedorozwój robaka
lub ca³ego mó¿d¿ku, atrofiê pnia mózgu zw³aszcza w okoli-
cy mostu (34-36).
– Narz¹d wzroku - najczêœciej wystêpuj¹ zez i krótko-
wzrocznoœæ, rzadziej zaæma, sporadyczne s¹ przypadki za-
niku nerwu wzrokowego (9).
– Narz¹d s³uchu - u ma³ych dzieci wystêpuj¹ nawracaj¹-
ce zapalenia ucha œrodkowego (8).
– Uk³ad sercowo-naczyniowy - najczêstsze wady serca
to ubytek przegrody miêdzykomorowej (VSD), ubytek prze-
grody miêdzyprzedsionkowej (ASD), przetrwa³y przewód
têtniczy (PDA), rzadziej tetralogia Fallota (9, 22).
– Uk³ad oddechowy - czêste wady w postaci d³ugiej, wiot-
kiej i zakrzywionej nag³oœni, bardzo w¹skiej, wyd³u¿onej
krtani (9, 24). Fa³dy nalewkowo-nag³oœniowe mog¹ byæ po-
grubia³e (16). Stwierdzono, ¿e podczas fonacji wytwarza
siê przestrzeñ powietrzna na tylnej czêœci krtani (9, 24). Czê-
ste s¹ nawracaj¹ce choroby infekcyjne dróg oddechowych
(9, 10, 11, 22). Opisywane s¹ te¿ przypadki RDS u nowo-
rodków (9, 22).
– Uk³ad pokarmowy i pow³oki brzuszne - opisano brak
œledziony, wypadanie odbytnicy, obecnoœæ przepukliny pa-
chwinowej i przepuklinê kresy bia³ej (9, 37).
– Uk³ad moczowy - nieprawid³owoœci w budowie i funk-
cji nerek nie s¹ czêste. W licznej grupie 331 osób przedsta-
wionych w pracy przegl¹dowej przez Niebuhra i wsp. w
1978 r. odnotowano je w 9 przypadkach (9). By³y to: nerka
podkowiasta, nerka ektopowa, agenezja nerki, wodonercze.
W póŸniejszych pracach nie podawano opisów wad nerek
w przypadkach prostej delecji chromosomu 5p.
– Uk³ad p³ciowy - u ch³opców spotyka siê wnêtrostwo,
spodziectwo, ma³e pr¹cie, wodniak j¹dra; u dziewczynek
– przerost ³echtaczki, niedorozwój warg sromowych wiêk-
szych, dwuro¿n¹ macicê (9).
b) fenotyp zachowania (behawioralny)
Pojêcie fenotypu zachowania (behawioralnego) zosta³o
wprowadzone w 1971 r. przez Nyhana, który zwróci³ uwagê
na swoist¹ charakterystykê zachowañ pacjentów z zespo³a-
mi uwarunkowanymi genetycznie, na podstawie której mo¿-
na wysnuwaæ wnioski diagnostyczne danego zespo³u ana-
logicznie do obecnoœci spektrum cech dysmorficznych (cha-
rakteryzuj¹cych dane schorzenie) (38). W nowszym ujêciu
Flinta i Yule na fenotyp zachowania sk³ada siê charaktery-
styczny zbiór cech ruchowych, poznawczych, lingwistycz-
nych i spo³ecznych stale zwi¹zany ze schorzeniem natury
biologicznej (39). Sformu³owanie „stale zwi¹zany” nale¿y
rozumieæ podobnie, jak okreœli³ je potem Plomin, ¿e te ce-
chy s¹ mierzalne i mog¹ byæ obserwowane w sposób po-
wtarzalny (40). Nale¿y te¿ pamiêtaæ w tym kontekœcie o de-
finicji fenotypu jako fizycznej ekspresji genów, dokonuj¹cej
siê w ci¹gu ca³ego cyklu ¿yciowego cz³owieka jako indywi-
dualnej jednostki w wyniku wspó³dzia³ania czynników za-
równo genetycznych, jak i œrodowiskowych (41). Istotnym,
wiêc elementem fenotypu behawioralnego jest jego ocena
w trakcie rozwoju jak np. ocena rozwoju psychoruchowe-
go, rozwoju mowy itd.
W zespole monosomii 5p ocena cech rozwoju umys³o-
wego w latach 60. opiera³a siê pocz¹tkowo na obserwacjach
osób przebywaj¹cych w instytucjach zamkniêtych. Formu-
³owano wówczas wnioski o g³êbokim upoœledzeniu umy-
s³owym (IQ poni¿ej 20) z brakiem mowy i ze znacznie ogra-
niczonymi mo¿liwoœciach rozwoju psychoruchowego. Pu-
³ap zdolnoœci samodzielnego funkcjonowania okreœlano na
3 lata wieku rozwojowego, a w póŸniejszych pracach Wil-
kinsa i wsp. i Carlina donoszono o mo¿liwoœciach osi¹gniê-
cia spo³ecznej dojrza³oœci na poziomie 5-6 lat po edukacji
specjalnej (29, 42, 43, 44). W po³owie lat 90. zaczê³y siê
ukazywaæ bardziej optymistyczne opisy mo¿liwoœci rozwo-
Rycina 2. Fenotyp 9-letniego ch³opca T.O. z zespo³em monosomii 5p.
268 PRZEGL¥D PEDIATRYCZNY 2003, VOL 33, NO 4
740699829.004.png 740699829.005.png
Poradnictwo genetyczne...
jowych w monosomii 5p. Badania angielskie Cornish i Pi-
gram by³y oparte na danych ankietowych i objê³y grupê 27
dzieci w wieku od 4 do16 lat wychowywanych w rodzinie.
Wa¿ne jest, ¿e wiele z tych dzieci mia³o ju¿ wówczas dostêp
do nauczania: oko³o 17% z badanych uczêszcza³o do nor-
malnych szkó³ publicznych ze specjaln¹ opiek¹ dostosowa-
n¹ do ich potrzeb, 38% – do szkó³ dla dzieci ze œrednim
stopniem trudnoœci w uczeniu siê. Badania wykaza³y, ¿e dzie-
ci nie mia³y zaburzeñ neurologicznych, nie stwierdzano na-
padów padaczkowych ani zaburzeñ napiêcia miêœniowego,
wzrok i s³uch pozostawa³ w zakresie normy, a ich profil roz-
wojowy w zakresie rozwoju ruchowego tylko w kilku przy-
padkach nie by³ zadawalaj¹cy. Wiêkszoœæ dzieci osi¹gnê³a
zdolnoœæ do samodzielnego poruszania siê, koniecznej sa-
moobs³ugi z prawid³owo rozwiniêt¹ du¿¹ i ma³¹ motoryk¹.
Istotne, ¿e dzieci potrafi³y, aczkolwiek nie za pomoc¹ mowy
czynnej, wyra¿aæ swoje potrzeby i emocje; ponad po³owa
z nich pos³ugiwa³a siê w swej komunikacji pozawerbalnej
indywidualnym jêzykiem gestów lub, jeœli zosta³y tego na-
uczone, tak¿e zrozumia³ym jêzykiem migowym; siedmioro
dzieci potrafi³o porozumiewaæ siê s³ownie. Wiele dzieci chêt-
nie wchodzi³o w interakcje spo³eczne z innymi ludŸmi. Au-
torzy podkreœlali, ¿e lepsze mo¿liwoœci rozwojowe wykazy-
wa³y dzieci, których rozwój by³ odpowiednio wczeœnie sty-
mulowany oraz przebywaj¹ce w œrodowiskach domowych.
W charakterystyce fenotypu zachowania autorki zwróci³y
jednoczeœnie uwagê na negatywne formy zachowania takie,
jak obecnoœæ samouszkodzeñ u dzieci, stereotypie rucho-
we, nadwra¿liwoœæ na dŸwiêki, obsesyjne przywi¹zywanie
siê do przedmiotów, niezgrabnoœæ ruchowa, problemy ze
snem, zaburzenia nastroju. Kilkoro dzieci wykazywa³o za-
chowania autystyczne poprzez unikanie kontaktu wzroko-
wego oraz objawy wycofywania siê spo³ecznego. W dal-
szych badaniach tej grupy wykorzystano uznane testy neu-
ropsychologiczne do oceny zdolnoœci poznawczych i lin-
gwistycznych poprzednio opisanej grupy 27 dzieci (46).
W zakresie zdolnoœci poznawczych zastosowano skalê We-
chslera i wyniki uzyskane w skali globalnej nie odbiega³y od
wyników wczeœniej publikowanych tj. IQ nie by³ wy¿szy ni¿
50. Podstawowym problemem rzutuj¹cym te¿ na wyniki te-
stów, oceniaj¹cych inteligencjê i obecnoœæ form nieakcepto-
wanego spo³ecznie zachowania, by³o stwierdzenie znacz-
nych ró¿nic pomiêdzy rozwojem mowy percepcyjnej, kszta³-
tuj¹cej siê na poziomie dostosowanym do wieku, w stosun-
ku do znacznie opóŸnionego rozwoju mowy ekspresyjnej
z du¿ymi zaburzeniami artykulacji. Du¿e ró¿nice w pozio-
mie rozumienia i nadawania mowy mog¹ byæ powodem wyso-
kiego stopnia frustracji dziecka przez brak w³aœciwej komuni-
kacji i nisk¹ ocenê jego mo¿liwoœci przez otoczenie. Najnow-
sze doniesienie Cornish i Bramble podaje, ¿e poprawa komu-
nikacji znacznie zmniejszy³a czêstoœæ negatywnych form za-
chowania u badanych dzieci (46). Clarke i Boer przeprowadzili
badania oceniaj¹ce fenotyp zachowania dzieci z zespo³em mo-
nosomii 5p w porównaniu do dzieci z z. Pradera-Willego,
z. Smith-Magenis oraz do innych dzieci z niepe³nosprawno-
œci¹ z³o¿on¹ o nieustalonej etiologii (47). Instrumentem ba-
dawczym by³a analiza kwestionariuszy opracowanych do
oceny fenotypu zachowania (ang. Aberrant Behavior Chec-
klist) zawieraj¹cych spis 58 znanych form zachowañ niedo-
stosowanych do sytuacji i oczekiwañ spo³ecznych. Zosta³y
one podzielone na 5 czêœci i ocenione przez rodziców lub
opiekunów w 4 stopniowej skali. W grupie dzieci z monoso-
mi¹ 5p najczêœciej odnotowywano cechy nadpobudliwoœci
z zaburzeniami pamiêci, brak oznak zmêczenia, wybucho-
woϾ, brak koncentracji. Podobne wyniki uzyskano za po-
moc¹ tego samego instrumentu badawczego przez tych au-
torów we wspó³pracy z grup¹ amerykañsk¹ obejmuj¹c ba-
daniem ³¹cznie 146 dzieci. Najnowsze wyniki podobnych
badañ zosta³y uzyskane przez badaczy w³oskich oceniaj¹-
cych grupê 80 dzieci (30). Zwrócono tu po raz pierwszy
uwagê, ¿e nabywanie nowych umiejêtnoœci rozwojowych
dokonywa³o siê w wieku od 2 miesiêcy do 18 lat bez utraty
¿adnej z poprzednio zdobytych umiejêtnoœci. Podobnie jak
we wczeœniejszych pracach Cornish i wsp. stopieñ upoœle-
dzenia umys³owego i zaburzeñ zachowania u w³oskich dzieci
by³ ró¿ny: od lekkiego do g³êbokiego z/ lub bez agresyw-
nych form zachowania, ale poza jednym wyj¹tkiem domi-
nowa³y ró¿nego stopnia zaburzenia zdolnoœci porozumie-
wania siê z otoczeniem, wynikaj¹ce z ograniczeñ mowy
czynnej (45).
Pos³ugiwanie siê subiektywnymi obserwacjami i opinia-
mi rodziców, wype³niaj¹cych znormalizowane kwestiona-
riusze ukierunkowane na wyszukiwanie g³ównie negatyw-
nych form zachowania u dzieci lub pos³ugiwanie siê testami
opracowanymi dla populacji dzieci z prawid³owym karioty-
pem, do której dzieci z monosomi¹ 5p nie nale¿¹, maj¹ swo-
je ograniczenia i nie zast¹pi¹ bezpoœredniej obserwacji za-
chowania dzieci przez fachowców. Obserwacyjn¹ metodê
bezpoœredniego badania fenotypu zachowania dzieci ze
schorzeniami genetycznymi zaproponowa³y Stengel-Rut-
kowski i Anderlik z wykorzystaniem w badanym œrodowi-
sku elementów pedagogiki Montessori (48, 49). Metoda Sten-
gel-Rutkowski i Anderlik, bardziej przyjazna dziecku, doty-
czy oceny jego mo¿liwoœci rozwojowych i umiejêtnoœci,
a w konsekwencji sformu³owania realnych potrzeb, których
zaspokajanie poprzez interwencje œrodowiskowe mo¿e za-
pobiegaæ negatywnym skutkom spo³ecznym obecnoœci za-
burzeñ genetycznych. Odbiega to od tradycyjnego poszuki-
wania defektów i u³omnoœci dziecka charakteryzuj¹cych fe-
notyp zachowania. Gwa³towny rozwój genetyki zachowa-
nia, jaki obserwujemy od 10 lat wymusza wprowadzenie
tych zagadnieñ do praktyki lekarskiej (50). Zaliczamy do nich
elementy pedagogiki Montessori, na bazie, na której rozwi-
jana jest metoda obserwacyjna badania fenotypu zachowa-
nia. Dobrze skonstruowane otoczenie przygotowane do pra-
cy wed³ug Montessori oraz swoisty dialog z dzieckiem pod-
czas pracy - zabawy z zastosowaniem dwóch podstawo-
wych zasad pedagogiki montessoriañskiej jest gwarantem
ujawniania siê spontanicznego sposobu zachowania dziec-
ka podczas sesji i ograniczenia do minimum interakcji tera-
peuta - dziecko, jak te¿ innych wp³ywów œrodowiskowych.
Pierwsza zasada g³osi: „pomó¿ mi to zrobiæ samemu” i uczy
nas, ¿e nale¿y jedynie wspomagaæ dzieci w samodzielnym
wykonywaniu podjêtych przez nie czynnoœci. Druga zasada
mówi: „patrz na dziecko”, czyli koncentruj siê na przebiegu
bie¿¹cego zadania - zabawy, jako wyraz samo realizuj¹cych
siê naturalnych, wewnêtrznych potrzeb i umiejêtnoœci roz-
wojowych dziecka. Metoda oceny fenotypu zachowania jest
oparta na bezpoœredniej obserwacji i filmowaniu zachowa-
nia dzieci w trakcie terapii zajêciowej z terapeutk¹ monteso-
riañsk¹, a nastêpnie na szczegó³owej analizie uzyskanego
materia³u z obserwacji zarejestrowanych kamer¹ video.
Z przeprowadzonej przez nas tym sposobem bezpoœredniej
analizy fenotypu zachowania u 6-letniego ch³opca z karioty-
pem 46,XY,del(5)(p15.3), wynika, ¿e dziecko posiada³o sze-
reg umiejêtnoœci poznawczych, komunikacyjnych i spo³ecz-
nych, mia³o dobrze rozwiniêt¹ motorykê du¿¹ i dobr¹ koor-
dynacjê wzrokowo-ruchow¹ (Posmyk i wsp. w opracowa-
niu). Miêdzy innymi ch³opiec potrafi³ dostosowaæ siê do
nowej, nie doœwiadczanej przedtem sytuacji, swobodnie
wykonuj¹c swoje zadanie-zabawê podczas uczestniczenia
w warsztatach terapeutycznych w obecnoœci 20 obcych mu
osób i terapeutki. Sam wybra³ interesuj¹cy go materia³ spo-
œród szeregu propozycji przedstawionych przez terapeutkê
do zabawy-pracy, która polega³a na przelewaniu przez lejek
zabarwionego p³ynu z dzbanka do butelek o ró¿nej wielko-
œci. Wykonywa³ to po raz pierwszy w ¿yciu. Umia³ samo-
dzielnie, bez interwencji terapeutki, rozpoczynaæ sw¹ pra-
PRZEGL¥D PEDIATRYCZNY 2003, VOL 33, NO 4 269
740699829.006.png 740699829.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin