LOGOPEDIA_12.DOC

(27 KB) Pobierz

Lalometr –to niezwykle prosta pomoc logopedyczna, do mierzenia postępów podczas nauki wymowy spółgłosek dzieci z dyslalią. Może być wykorzystywany przy terapii każdej z odmian dyslalią, -substytucja, deformacja i elizja, bo zawsze punktem wyjścia jest prezentacja poprawnie brzmiącej głoski, i wywoływanie jej u dziecka.

 

Budowa lalometru-

Lalometr składa się z 18 etapów, bez opanowania danego etapu, nie można wspiąć się w górę,

Lalometr zasadniczy jest uniwersalny, tylko lalometr papierowe są jednorazowego użytku, po części przypomina formularz, logopeda wypełnia, wpisuje daty w chwili gdy uczeń osiągnie dany etap. Lalometr papierowy pozwala zauważyć jak szybko postępuje poprawa w wymowie, lub można porównać lalometry papierowe kilku głosek, i wyciągnąć wnioski- które głoski uczeń szybciej przyswoił, lub które etapy lalometru są najcięższe do przebycia.

Z lalometrem należy zapoznać dziecko w momencie gdy umie wykonać podstawowe ćwiczenia, by mieć punkt zaczepienia ustawić strzałkę na pierwszym etapie.

 

Z uwagi na prostotę, sami na poczekaniu możemy dobrać ćwiczenia do poszczególnych etapów lalometru.

Ostatnie cztery etapy ćwiczeń z lalometrem odnoszą się do miejsca przebywania dziecka w danej chwili- 15) w poradni-w warunkach sztucznych, w max ciszy, gdzie najłatwiej jest się skupić 

16) w domu- w znanym środowisku, utrwala ćwiczenia, tempo poprawy zależy od zaangażowania rodziny,

17)w szkole-samo musi pamiętać o poprawnej wymowie, 18)zawsze- jak wymawia, gdy pozornie nikt nie zwraca na nie uwagi.    

 

Dziecko otrzymuje świadectwo ukończenia ćwiczeń, co znaczy ze opanowało wymowę wszystkich głosek- funkcja chwaląca, motywująca, wychowawcza- uczciwość, szczerość.

Lalometr to satysfakcja dla dziecka i  rodziców. Jeśli rodzice osiągną satysfakcje z postępów dziecka, będą pilnowali aby nadal ćwiczyło. Przerwa lub bezczynność to często najgorsze co może spotkać dziecko.

Kształci w dziecku ocenę samego siebie, włożonej pracy i możliwości. 

 

Zadania

·         Pomaga dziecku w pracy nad wykształceniem i utrwaleniem dźwięku, czynnie włącza dziecko do pracy nad sobą i  nad dźwiękiem

·         Pomaga uświadomić opiekunowi i rodzicom jak wiele czasu i etapów trzeba przejść do prawidłowej artykulacji głosek

·         funkcja chwaląca, motywująca, wychowawcza- uczciwość, szczerość

·         satysfakcja dla dziecka i  rodziców

·         Kształci w dziecku ocenę samego siebie, włożonej pracy i możliwości

·         pozwala zauważyć jak szybko postępuje poprawa w wymowie, można porównać lalometry papierowe kilku głosek, i wyciągnąć wnioski- które głoski uczeń szybciej przyswoił, lub które etapy lalometru są najcięższe do przebycia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skorek E.M. -,,Z logopedia na ty-podręczny słownik logopedyczny,, IMPULS Kraków 2002

 

Sachajska Elżbieta- ,,Lalometr, pomoc w terapii dzieci dyslalicznych,,

,,Logopedia19 (1992) Lubelska Spółdzielnia Wydawnicza Lublin

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin