LITERATURA:
1. A. Heinz, Język i językoznawstwo, I rozdz. s. 7-92, W-wa 1988. / Metodologia badań lingwistycznych.
2. John Lyons, Wstęp do językoznawstwa, W-wa 1975. / Historia językoznawstwa.
3. R. Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, W-wa 2007., s. 145-200, III cz. / Wybrane problemy metodologiczne.
4. J. Fisiak, Wstęp do współczesnych teorii lingwistycznych, W-wa 1985.
5. J. Bobrowski, Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998.
6. J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin 2001.:
· T. Dobrzyńska, Tekst, s. 293-314.
· R. Tokarski, Słownictwo jako interpretacja świata, s. 343-370.
· D. Zdunkiewicz, Akty mowy, s. 269-280. !!!
· A. M. Lewicki, Językoznawstwo polskie XX w.
7. H. Kardela, Podstawy gramatyki kognitywnej, W-wa 2004.
8. E. Tabakowska, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków 2001.
9. G. Lakoff, M. Johnson, Metafory w naszym życiu.
10. J. Anusiewicz, Lingwistyka kulturowa, Wrocław 1994.
11. D. Buttler, Język i my, 4 cz. Pomarańczowa.
13.02.2010 r. Dzieje / historia językoznawstwa
Historia pisma: wynalazek pisma był przełomowym momentem. Pismo pozwoliło utrwalić informację.
Piktogramy – pierwsze pismo, pismo obrazkowe, posiadające fizyczne podobieństwo, interpretowano je.
Ideogramy – uproszczone, występują w porządku liniowym. Coraz mniej było fizycznego podobieństwa.
Alfabet – litery (litera to graficzny opis głoski). Wynaleziono je do zapisu dźwięku. 22 głoski, Grecy dołożyli samogłoski.
Rozwój językoznawstwa:
1. Indie:
· fonetyka - (święte księgi – wedy), względy religijne i filologiczne. Najlepsza fonetyka do przełomu XVIII / XIX wieku.
· morfologia
· leksykologia
Gramatyka Paniniego – synchroniczna, opisywała stan, powstała na użytek praktyczny, gramatyka opisowa.
Ferdynand de Saussure – opis synchroniczny, badania synchroniczne są metodą, która opisuje stan. (Diachronia – opisujemy zmiany)
2. Grecja:
· demokracja, pełna swoboda, filozofowie
· nie było względów praktycznych nad językiem
· dwa nurty:
-filozoficzny
-logiczny
· gramatyka była rezultatem zainteresowań filozoficznych, filologicznych. Postawa laicka. Nastawienie teoretyczne.
· „język jest nierozerwalnie związany z myśleniem”
filozofia i psychologia (dwie kolebki)
· „myślenie jest narzędziem poznawania rzeczywistości”
język – myślenie – rzeczywistość („triada”)
27.02.2010 r. Starożytność – podsumowanie
FONETYKA MORFOLOGIA LEKSYKOLOGIA+semantyka SKŁADNIA
HINDUSI + (ani plus ani minus) + -
GRECY - 8 części mowy ETYMOLOGIA +
RZYM -----„----- (nawyk językowy przyjęli od Greków) -----„-----
1. Brak rozróżnienia poszczególnych płaszczyzn językowych.
2. Gramatyki były wyłącznie opisowe. Brak paradygmatów deklinacyjnych i koniugacyjnych.
3. Język był w starożytności traktowany jako suma / zbiór luźnych elementów.
Językoznawstwo teoretyczne:
a) relacja: język-rzeczywistość PLATON
1. Skoro język jest związany z myśleniem, czy jest narzędziem poznania rzeczywistości?
2. Jaka jest natura rzeczywistości? Czy jest to byt obiektywny czy subiektywny?
3. Czy związek języka z rzeczywistością jest naturalny czy konwencjonalny?
4. Jaka jest motywacja wyrazów w stosunku do rzeczywistości? Czy ona jest konwencjonalna czy nie?
b) relacja: język-myślenie-rzeczywistość ARYSTOTELES
1. Język jest zgodny z myśleniem o rzeczywistości.
2. Jakie jest / może być myślenie o rzeczywistości? Albo prawdziwe albo fałszywe.
3. Narodziła się logika i składnia dzięki tej „triadzie”, dzięki Arystotelesowi.
4. Obiektem badań: system i tekst, a nie rzeczywistość.
5. Poznanie rzeczywistości zależy od struktury psychofizycznej człowieka.
6. Między językiem, a rzeczywistością brak związku przyczynowego.
7. Czy przyporządkowanie języka rzeczywistości jest oparte na regularności, czy jest nieregularne?
Średniowiecze:
· Wschód (Bizancjum)
Rozprzestrzenia się gramatyka rzymska, powstaje alfabet. Rosło w potęgę Imperium Romańskie. Arabowie dokonywali ogromnej ilości przekładów z greki. Arabowie zwrócili uwagę na rdzenie. Wielka waga morfologii (Koran).
· Zachód
Panowała wszechstronnie łacina i scholastyka (czyli: fideizm + racjonalizm). Nie znano greki. Podjęto wątek Arystotelesa (logika, logiczna semantyka Arystotelesa) i uniweralia. Spór realistów i nominalistów.
Nowożytność (XV-XVIII w.)
1. Pojawiają się języki narodowe.
2. Językoznawstwo teoretyczne, materiałowe, szczegółowe i uniwersalne.
3. Zaczynają się pojawiać gramatyki narodowe.
4. Brak językoznawstwa teoretycznego.
5. Inwentaryzacja i porównywanie języków świata.
6. Prajęzykiem był hebrajski.
7. Początki typologii języka.
Wiek XVII-XVIII w.
1. Itensyfikacja badań szczegółowych i badań ogólnych.
2. Pojawia się językoznawstwo diachroniczne.
3. Wrócono do relacji język-myślenie-rzeczywistość.
4. Rozwój językoznawstwa materiałowego.
5. Zaczyna dominować nurt psychologiczny.
6. Badania materiałowe: fonetyka, morfologia, semantyka, dominowała etymologia. Brak składni. Rozwój prac leksykograficznych, klasyfikacja języków diachroniczna.
1. Ewolucjonizm, psychologizm, biologizm.
2. Rozwija się językoznawstwo diachroniczne pod wpływem nauk biologicznych.
3. Powstała metoda i gramatyka porównawcza.
4. Okres, w którym językoznawstwo dzięki zastosowaniu obiektywnej metody staje się nauką.
5. Zgromadzono materiał językowy w zakresie rodziny europejskiej, ustalono klasyfikację genealogiczną, postęp w klasyfikacji typologicznej.
6. Postęp w: fonetyce, morfologii, semantyce.
7. Pojawiły się nowe działy: onomastyka i dialektologia.
8. Badano stosunek: język-psychika.
13.03.2010 r. cd.
Językoznawstwo jako nauka.
Wolhelm von Humboldt: synchronia, opis stanów, analiza synchroniczna języków. Założenia jego koncepcji są natury psychologiczno-filozoficznej. Zdaniem Humboldta język narodowy jest wypadkową działania języka i psychiki (ducha narodu), w której odzwierdziedla się subiektywne widzenie rzeczywistości. To subiektywne widzenie rzeczywistości jest formą pojęciową decydującą o kulturze i narodzie. Celem badania języków jest dotarcie do psychiki (ducha) narodu i człowieka. Postulował badanie języka statyczne i ewolucyjne (synchronia i diachronia). Stosunek język-rzeczywistość jest i naturalny i konwencjonalny. Humboldt ujmował język jako dzieło (system) i działanie (dziś: parole). Odróżniał język jako abstrakt i mówienie jako konkret.
1. Skrajny empiryzm i pozytywizm; podporządkowanie nauk humanistycznych przyrodniczym.
2. Usunięcie wszelkiej metafizyki.
3. Unikanie teorii, ogólnych koncepcji jako a priori nienaukowych; gromadzenie, opisywanie faktów konkretnych, materiałowych, traktowanie języka jako sumy jednostkowych faktów.
4. Niedostrzeganie języka jako systemu (langue).
5. Lekceważenie gramatyki opisowej.
6. Zmiany w języku są spowodowane psychiką.
7. Podstawą interpretacji zjawisk językowych jest psychologizm.
8. Językoznawstwo nie było nauką autonomiczną.
9. Geneza języków indoeuropejskich.
10. Klasyfikacje pojednawcze.
POZYTYWIZM:
1. Usunięcie metafizyki, wypowiedzi oceniających i normatywnych.
2. Naukowe jest poznawanie osiągnięte za pomocą metod nowożytnego językoznawstwa.
3. Uznanie za naukowe twierdzeń opartych na empirycznych danych.
4. Zainteresowania badawcze ograniczone do empirycznie danych faktów (empiryzm – doświadczenie).
1857 – Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk
1872 – Akademia Umiejętności w Krakowie, dziś: PAU: Polska Akademia Umieniętności
1874 – Komisja Językoznawstwa wydaje słowniki
1881 – Powstaje Kasa im. Mianowskiego
1885 – „Prace filologiczne”
1901 – Poradnik językowy nr 1
1905 – Towarzystwo Kursów Naukowych
1907 – Towarzystwo Naukowe Warszawskie
1908 – Rocznik slawistyczny
Dokonania:
· Pierwsze ćwierćwiecze: badania historyczne (Brickner: „Dzieje języka polskiego”; Jan Łoś: „Przegląd...”)
· Fonetyka historyczna: Ułaszyn, Rozładowski, Tytus Benni (zastosował palatogramy)
· Dialektologia: Lucjan Malinowski, Kazimierz Nicz
· Gramatyka opisowa: Baudouin de Courtenie
· Składnia: Stanisław Szober !!!
· „Historia języka” Walczak (do wojny)
Dyskusje problemowe:
· pochodzenie polskiego języka literackiego XV / XVI wiek
· pochodzenie Słowian
· rozwijała się dialektologia i onomastyka
27.03.2010 r. Działy wiedzy o języku
1. językoznawca, teoretyk, indoeuropeista, slawista, twórca podstaw gramatyki historycznej języka polskiego.
2. autor terminów i koncepcji przyswojonych i rozwiniętych w XX wieku
3. zasługi:
· wskazał na rolę analogii jako jednej z przyczyn zmian językowych
· zwrócił uwagę na społeczny charakter języka
· wyróżnił dwie dyscypliny zajmujące się dźwiękami mowy (fonetyka, fonologia)
· podkreślił i wskazał w języku praw statycznych i dynamicznych
· podkreślał wagę badania języków żywych, narodowych i małych grup społecznych
· obok badań materiałowych, szczegółowych akcentował konieczność uogólnień (językoznawstwo ogólne)
· zapoczątkował badania nad językiem staropolskim, gramatykę historyczną, historią języka, onomastyką
· podjął badanie języka dzieci
· podkreślał konieczność uwzględnienia w badaniach językowych czynników psychologicznych, społecznych
· uznawał językoznawstwo za jedną z nauk o człowieku
4. nie był strukturalistą, ale wywarł ogromny wpływ na kształtowanie się metodologii strukturalistycznej
Fonetyka:
· palatogramy
· metoda kimograficzna (badanie siły wydechu)
· labiograficzna (wargi)
· rendgenograficzna
· kinorendgenograficzna
· laryngologiczna
Składnia
...
alfs28