15.doc

(25 KB) Pobierz

Psychologia społeczna wykład 3-4           29.11.98

Na poprzednim wykładzie omówiłem sprawy związane z rozwojem psychologii społecznej oraz metody badawcze w niej stosowane i w ten sposób zakończyliśmy część wstępną.

Przechodzimy do spraw, które są bardziej merytoryczne. Chcę omówić dzisiaj dwie rzeczy:

• poznawczą reprezantacją świata społecznego problem znany zapewne z zajęć z psych. ogólnej)

• chciałbym też zacząć mówić o postawach, które są ważnym elementem psychologii

społecznej.

Zacznijmy od przykładu: niech nim będą nasze zajęcia o charakterze wykładu. Każdy z państwa ma jakiś pogląd, jakąś reprezentację poznawczą tego, czym jest wykład. Mamy coś, co się nazywa reprezantacją poznawczą wykładu, który jest oczywiście fragmentem szerokiej reprezentacji świata społecznego, w którym funkcjonujemy. Można zapytać: dlaczego nazywamy to reprezentacją, a nie np. odzwierciedleniem (obowiązującym za moich czasów). Psychologowie dzisiaj raczej nie mówią o odzwierciedleniu, ale o reprezentacji. Pierwsza różnica jest taka, że każdy ma różniące się poglądy na temat tego czym jest wykład, jaki powinien być wykład itd. Mówiąc inaczej: mamy do czynienia z czymś bardzo subiektywnym. Każdy z państwa uczęszczał do innych szkół, choć może są tacy, którzy chodzili do jednej szkoły w tym samym czasie, mieli tych samych nauczycieli. Można powiedzieć wówczas, że te osoby mają pewną wspólną, podobną pulę doświadczeń z tym, co się nazywa wykładem. Państwo chodzicie na te same wykłady, wobec czego wasze doświadczenia subiektywne są w miarę podobne, ale tym niemniej one się różnią z różnych powodów (o których będzie mowa). Zakładając, że część z państwa uczęszcza jeszcze na jakieś inne wykłady, znowu można powiedzieć, że ta pula doświadczeń jednak każdej osoby jest różna i wobec tego, w świadomości każdej z tych osób jest reprezentowane w miarę subiektywne (indywidualne) doświadczenie. Każdy ma różne doświadczenia z różnymi aspektami naszego społeczeństwa, dlatego czasami tak trudno nam się porozumieć (wrócimy do tego).

Jednym z elementów wykładu jest np. postać wykładowcy. Na pytanie: jak państwo oceniacie poszczególnych wykładowców na dowolnej skali, zapewne okazałoby się, że będą spore różnice w tej ocenie. Mogłoby się okazać, że oceniając mnie na prostej szkolnej skali są tacy, którzy dają mi piątkę i są tacy, którzy dają mi dwóję. Wynika to z tego, że jednak wcześniejsze doświadczenia z wykładowcami były takie, że treści tzw. schematów dotyczących wykładowcy u każdej osoby są inne. Podobnie z pytaniem o schemat ptaka, kiedy to większość osób mieszkających w mieście odpowiada, że jest to gołąb. Nikt nie powie, że kaczka miałaby być najlepszym egzemplarzem, który charakteryzowałby schematem pod tytułem „ptak". Byłby to raczej wróbel, gołąb, z pewnością nie pingwin, ponieważ tu fruwanie odgrywa istotną rolę, ale także to z czym mamy na co dzień do czynienia. Wracając do przykładu wykładu - każdy ma jakiś egzemplarz charakterystyczny dobrego wykładu, ale też każdy miał inne doświadczenia i wobec tego różnimy się tym, co to znaczy dobry wykład itd.

Każdy z nas ma do czynienia z subiektywnymi doświadczeniami ze światem społecznym i te subiektywne doświadczenia, po różnych przetworzeniach stanowią reprezentacje jako całość, zaś fragmenty reprezentacji to poszczególne aspekty, obiekty które... .

Zauważcie, że powodem tego, że nagle rozluźniliście się (mowa o bieżącym wykładzie) był odgłos prawdopodobnie tłumionego kaszlu, który to odgłos nie pasuje do spokojnej atmosfery, która powinna panować na wykładzie. Chciałbym, abyście państwo wzięli pod uwagę, że bardzo

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin