Ewangelik-Katolik.doc

(689 KB) Pobierz

tytuł: "Ewangelik - Katolik"

autor: *.*

 

SPIS TREŚCI

Przedmowa

Objawienie

Bóg

Bóg Ojciec

Syn Boży

Duch święty

Bóg w Trójcy Świętej jedyny

Człowiek

Grzech

Usprawiedliwienie

Kościół

Lud kościelny i urząd kościelny

Celibat

Zakony

Hierarchia kościelna

Papiestwo

Stanowisko ewangelickie wobec papieża

Kult Marćć

Sakramenty

Chrzest

Komunia Św.

Msza

Ewangelicka nauka o władzy kluczów

Inne sakramenty Kościoła Rzymskokatolickiego

Bierzmowanie

Pokuta

Małżeństwo

Kapłaństwo

Namaszczenie chorych

Pobożność

Kult świętych

Rzeczy ostateczne

Ekumenia

Konieczność Reformacji

Krótki zarys Reformacji w Polsce

Konfesja Augsburska

 

, PRZEDMOWA

Oddaję do rąk Czytelnika kolejne wydanie książeczki "Ewangelik - katolik" Sądzę, że powinna ona spełnić podwÓjne zada-

nie. Ma przypomnieć ewangelikom rozproszonym w środowisku

katolickim naukę naszego Kościoła i zorientować ich w różnicach

wyznaniowych, z drugiej zaś strony może ona trafić i do rąk

katolików, którzy zainteresują się różnicami wyznaniowymi,

; i wtedy książeczka spełni rolę informacyjną.

Porównanie nauk dwu Kościołów nie jest sprawą najłatwiejszą,

starałem się uczynić to z szacunkiem dla stanowiska obu Koś-

' ciołów.

Dla informacji Czytelnika dodaję, iż każdy problem przedsta-

wiłem, zgodnie z tytułem pracy, najpierw z punktu widzenia

ewangelickiego, potem katolickiego. Gdy rozważania były dłuższe,

zamieszczałem na ich końcu - zestawienie. Jeśli problematyka

dotyczyła tylko Kościoła Rzymskokatolickiego, podawałem po

jej omówieniu stanowisko ewangelickie.

Ze względu na to, iż podstawowym pismem doktrynalnym

Kościoła EwangelickoAugsburskiego jest Konfesja Augsburska,

a w roku 1980 przypadło jej 450-lecie, wydajemy w niniejszej

' pozycji przekład tej księgi symbolicznej z języka łacińskiego.

Autor

 

Objawienie

Boga poznajemy o tyle, o ile daje się sam poznać. Daje się zaś

On poznać w objawieniu. Znamy objawienie: w stworzeniu,

w Słowie Bożym i w chwale.

Jak człowieka, tak i Boga poznajemy w Jego dziełach. Wiara

chrześcijańska widzi dzieło Boże w stworzeniu wszechświata.

Oglądając świat w świetle wiary poznajemy wszechmoc Bożą,

miłość Pana i Jego chwałę (Ps.19;104; Rzym.1,201. Bóg odzywa

się również do człowieka w sumieniu (Rzym. 2,141.

Podstawowym źródłem objawienia dla chrześcijan jest Słowo

Boże. Jego zasadniczą treść stanowi zbawienie dokonane w Jezusie

Chrystusie. W Nim Bóg daje się poznać jako Zbawca (Jan 20,30).

Ostateczne objawienie Boga nastąpi wtedy, gdy wierzący ujrzą

Go w chwale (I Kor.13,10-121.

Oba Kościoły - Ewangelicki i Rzymskokatolicki - przyjmują

te trzy formy objawienia, istnieją jednak różnice w nauce o obja-

wieniu w Słowie Bożym.

Kościół Ewangelicki stoi na stanowisku, że Słowo Boże znaj-

duje się tylko w Piśmie Św. Głosi więc zasadę "tylko Pismo Św."

Biblia sama mówi o sobie, że powstała pod działaniem Ducha

Świętego (II Piotra 1,211 i jest świadectwem o Jezusie Chrystusie

(Jan 5,39). Ewangelia, stanowiąca jądro Pisma Św., jest mocą

Bożą, która powoduje zbawienie człowieka (Rzym.1,16). Zwiasto-

wanie Słowa Bożego jest warunkiem istnienia Kościoła. Kościół

jest tam, gdzie się wiernie zwiastuje Ewangelię i gdzie się udziela

Sakramentów według ustanowienia Chrystusa.

Oba Kościoły Chrześcijańskie przyjęły kanon Pisma Św., to

jest zbiór ksiąg biblijnych zestawiony ostatecznie w II wieku po

Chr. Dla Kościoła Ewangelickiego miernikiem wartości ksiąg

biblijnych jest to, czy one "tchną Chrystusem" (I Kor. 3,111.

Kościół Katolicki uznaje poza księgami kanonicznymi również

księgi apokryficzne, dodatkowe, które mają znaczeniedrugorzędne.

Kościół Ewangelicki kładzie duży nacisk na żywe zwiastowanie

Słowa Bożego (viva vox - tj. "żywy głos"). Oczekuje się, że

Słowo będzie zwiastowane w mocy Ducha Świętego (I Tes. 1,5],

budząc pewność zbawienia (II Tym. 1,12). Kazanie nie jest tylko

informacją, lecz jest zwiastowaniem Ewangelii.

Pismo Św. ma w Kościele Ewangelickim najwyższy autorytet,

pierwsze miejsce, prymat. Ono stanowi kryterium nauki kościelnej.

Kościół Rzymskokatolicki przyjmuje dwa źródła objawienia:

Pismo Św. i tradycję. Zasadę tę sformułowano w Konstytucji

o Objawieniu II Soboru Watykańskiego.

Konstytucja ta akcentuje silniej znaczenie Pisma Św. niż daw-

niejsze dekrety Kościoła Katolickiego. Konstytucja uważa Pismo

Św. za "najwyższe prawidło wiary", porównuje Słowo Boże do

Ciała Chrystusowego (Sakramentu Ołtarza, wzywa do nauczania

i czytania Biblii (r. VI, 211. Konstytucja przyjmuje współczesne

metody badania Pisma Św., dlatego istnieje możliwość wywodze-

nia z niego dogmatów maryjnych i in. Wybitny teolog katolicki

Karl Rahner powiedział, że Pismo Św. jest jednorazowym, niepo-

wtarzalnym wydarzeniem zbawczym, jest Słowem Bożym, a nie

tylko je zawiera.

Lecz Kościół Katolicki przyjmuje obok Pisma Św. drugie

źródło objawienia, a jest nim tradycja. Tradycja wchodzi w skład

depozytu apostolskiego. Mówiąc o nim Konstytucja o Objawieniu

głosi: "Święta Tradycja i Pismo Św. stanowią święty depozyt

Słowa powierzony Kościołowi".

A więc i tradycja, nie tylko Pismo Św., ma znaczenie kanonicz-

ne. W Kościele Katolickim głosi się, iż istnieje Biblia tripartita

(trzyczęściowa), składają się na nią Stary i Nowy Testament oraz

tradycja. Pismo Św. i tradycja są więc równorzędne. Konstytucja

o Objawieniu zwykle wymienia na pierwszym miejscu tradycję,

a na drugim Pismo Św. Do tradycji należy wszystko, co przynosi

życie Kościoła, co Kościół zgromadził i gromadzi, jest więc ona

żywa i się rozrasta. W skład jej wchodzą pisma ojców Kościoła,

dekrety soborów i papieży, formy obrzędów, zwyczaje. Kościół

przez urząd nauczający dysponuje treścią tradycji i ją reguluje.

W Konstytucji o Objawieniu wiele miejsca poświęcono tradycji.

Powiedziano, iż "Tradycja Św. i Pismo Św. ściśle się ze sobą łączą

i komunikują. Obydwoje bowiem wypływają z tego samego

źródła Bożego i zrastają się jakoś w jedno" (r. II,9). Konstytucja

stwierdza: "Albowiem Pismo Św. jest mową Bożą utrwaloną pod

działaniem Ducha Świętego na piśmie, a Święta Tradycja, Słowo

Boże przez Chrystusa Pana i Ducha Świętego powierzone aposto-

łom, przekazuje w całości ich następcom, by oświeceni Duchem

prawdy, wiecznie je w swym nauczaniu zachowywali (...], toteż

obydwoje należy z równym uczuciem czci i poważaniem przyjmo-

wać" r. 11,91.

Kościół Ewangelicki nie widzi w tradycji kościelnej źródła

objawienia, choć z nią nie zrywa jako ze świadectwem wiary,

jeśli jest zgodna z Pismem Św. i zwiastuje Jezusa Chrystusa. Luter

powiedział: "Jest rzeczą niebezpieczną i straszną wierzyć wbrew

świadectwu, wierze i nauce całego Kościoła chrześcijańskiego".

Reformator stwierdził jednak w roku 1521, iż Kościół się myli,

"jeśli naucza wbrew Słowu Bożemu". Kościół Ewangelicki od-

rzuca więc tradycję, o ile zawiera ona nauki ludzkie (Mat. 15,31,

nie uzasadnione w Piśmie Św., jak mariologia, kult obrazów, reli-

kwii i in. Kościół Ewangelicki ma swe księgi symboliczne, lecz ich

autorytet jest wtórny, zależy od Pisma Św., i mogą one być inaczej

formułowane, aby lepiej oddać treść Pisma Św.

W Kościele Katolickim tradycja ma podwójne znaczenie: jest

uzupełnieniem Pisma Św., co grozi niebezpieczeństwem wprowa-

dzenia nauk niebiblijnych, a jednocześnie jest podstawą wykładu

(interpretacji Pisma Św.

Konstytucja o Objawieniu głosi: "Ponieważ Pismo Św. powinno

być czytane i interpretowane w tym samym Duchu, w jakim zo-

stało napisane, należy (...] uwzględniać treść i jakość całej Biblii,

mając na oku żywą Tradycję całego Kościoła oraz analogię wiary

(r. III,121".

Tradycja jest więc probierzem wykładu Pisma Św. wbrew

ewangelickiej zasadzie: "tylko Pismo Św.". Takie traktowanie tra-

dycji grozi niebezpieczeństwem, że wykład Słowa Bożego stanie

się podstawowym obowiązującym tekstem.

Ostatecznym, nadrzędnym kryterium wykładu Pisma Św. jest

urząd nauczający Kościoła. "Wszystko, co dotyczy sposobu inter-

pretowania Pisma Św., podlega ostatecznie sądowi Kościoła,

który ma od Boga polecenie i posłannictwo strzeżenia i wyjaśnia-

nia Słowa Bożego".

Konstytucja o Objawieniu głosi dalej: "Zadanie zaś autentycz-

nej interpretacji Słowa Bożego, spisanego czy przekazanego przez

Tradycję, powierzone zostało samemu tylko żywemu Urzędowi

Nauczycielskiemu Kościoła" (r. II,10). Zasada ta jest związana

z dogmatem o nieomylności papieża. Konstytucja o Objawieniu

stawia ostatecznie na jednym poziomie trzy wartości: "Jasne więc

jest, że Święta Tradycja, Pismo Św. i Urząd Nauczycielski Koś-

cioła (...) tak ściśle ze sobą się łączą i zespalają (...), że jedno bez

pozostałych istnieć nie może" (r. II,10). Mimo więc podniesienia

powagi Pisma Św. w ostatnim czasie, jego znaczenie w Kościele

Katolickim jest wobec silnego podkreślania znaczenia tradycji

i urzędu kościelnego nadal bardzo zredukowane.

To stanowi największą różnicę między Kościołami. Reformacja

przyjęła tylko jeden autorytet - Pismo Św. Luter głęboko prze-

żył upadek autorytetów, które znał od młodości - tradycji i pa-

piestwa. Odrzucił je jednak, gdy urząd kościelny na podstawie

tradycji potępił naukę o usprawiedliwieniu z łaski przez wiarę

w Jezusa Chrystusa. Wtedy Luter pozostał przy wyłącznym auto-

rytecie Pisma, pozostałe bowiem autorytety nie wytrzymały kry-

tyki w świetle Biblii.

Reformacja przyjęła zasadę, iż Pismo Św. jest samo instrumen-

tem wykładu. Prawdy należy w nim szukać, porównując różne

wypowiedzi Słowa Bożego i pamiętając, że istotnym jądrem Biblii

jest zbawcze dzieło Jezusa Chrystusa.

Kościół Ewangelicki wzywa swych współwyznawców do pilnej

lektury Pisma ţw., przypominając wypowiedź Pana Jezusa: "Sło-

wa, które powiedziałem do was, są duchem i żywotem" (Jan 6,63).

Bóg

Bóg Ojciec

Bóg jest wzniosły, pełen chwały, jest ponad światem, w istocie

Swej niepojęty (Job 11,17 i n.; Rzym: 11,33-36l. Jest On nie-

dostępny dla naszego poznania. Prorok Izajasz mówi, iż jest

Bogiem ukrytym (Izaj. 45,15). Myśl ta wysuwa się na czoło

Lutrowych rozważań o Bogu.

Bóg jest święty i budzi bojaźń i lęk - mysterium tremendum

(II Mojż. 3,6; Izaj. 6,1-5; Łuk. 5,8). Bóg jest daleki i niewidzialny

(II Mojż. 33,20), a jednak "jest blisko każdego z nas" (Dz. Ap.17,

27-28). Jego Boski majestat budzi najwyższą cześć i stwarza

dystans, lecz Bóg chce, by Go szukano i Jemu bezgranicznie ufano.

"Wątpienie jest największą obrazą Boga" - mówi Luter.

Bóg jest wieczny, jest ponad czasem, a jednocześnie uczestniczy

w doczesnośći (Ps.19I. Wieki są w Jego ręku, przed Jego obliczem

powstają i giną narody, a jednocześnie idzie jak cień za każdym

człowiekiem, który Mu zawierzył swój los (Ps. 121). "Niepojęty

Bóg sam obnaża swą wewnętrzną istotę, wylewa się na zewnątrz"

( Luter].

Bóg jest wszechmocnym Stwórcą (I Mojż. 1), wszechświat

świadczy o Jego chwale (Ps.104l, On ogarnia świat, a jednocześnie

pamięta o rzeczach drobnych i strzeże ich (Mat. 6,26-30; 10,

29-301.

Między człowiekiem i Bogiem jest ogromny dystans, Luter

mówi, iż Bóg "igra" z człowiekiem, a jednocześnie wynosi go, na-

daje mu niezwykłą godność i w jego ręce oddaje świat. Majestat

Boży skłania człowieka do posłuszeństwa (Dz. Ap. 4,19; II Kor.

7,15), również do posłuszeństwa wobec Słowa Bożego (Jer. 7,23).

Bóg jest potężny i groźny - "góry topnieją przed obliczem

Pana" (Ps. 97,51, a jednak słudze swemu Eliaszowi objawia się

"w cichym i łagodnym powiewie" (I Król. 19,12). Bóg jest moca-

rzem (Ps. 14,5-6; Izaj.10,21), a jednocześnie w proroczym obra-

zie Syn Boży ukazał się "jako korzeń z suchej ziemi I...) wzgar-

dzony i opuszczony przez ludzi" (Izaj. 53,2-31. Kto obcuje

z Bogiem, wielbi Go i korzy się przed Nim. Luter mówi, że wola

Boża nie jest poddana żadnym prawom ani zasadom, gdyż nikt nie

jest ponad Pana. "On niczemu nie podlega, sam jest prawem dla

wszystkich rzeczy". Lecz Bóg nie jest despotą, tylko Jego myśli

są inne niż nasze [Izaj. 55,8).

Bóg jest dawcą życia IDz. Ap.17,251 i jest nieśmiertelny (I Tym.

6,10), a przecież Syn Jego skosztował goryczy śmierci (Fil. 2,81.

Jedynie o Bogu można powiedzieć, że jest dobry [Mar. 10,18),

a jednak prowadzi nas często drogami cierpienia, co budzi bunt

w naszym sercu Job 30,20-23). Jak rozwiązać problem cierpie-

nia? Rozwiązaniem jest "niepewne, a jednak wyzwalające ryzyko

wiary. W wierze pełnej ufności nie można cierpienia wytłumaczyć,

natomiast można - i to jest ważne - je przemóc" (Hans Kung: 868

i cerpienie. Przezwyciężenie to jest możliwe w ufnej miłości ku

Panu (Rzym. 8,281.

Bóg budzi grozę w sercu (Job 23,15-16), a zarazem jest miłoś-

cią II Jana 4,7-81. Jest On nieustępliwym sędzią, dochodzi spra-

wiedliwości do trzeciego i czwartego pokolenia (II Mojż. 20,5),

a jednocześnie jest miłosierny i łaskawy, bardzo cierpliwy i pełen

dobroci (Ps. 103,8-9; Jan 3,161. Bóg jest święty, nieskalany i nie

znosi nieprawości, a jednak ma serce dla grzeszników (Łuk. 15)

I Syna swego uczynił za nas grzechem ( I I Kor. 5,21 ), aby nas

usprawiedliwić. Luter powiedział, iż "miłość Boża jest jak piec

rozpalony, którego żar sięga od ziemi do niebios". Jest to miłość

szczera i wierna.

Łaska i miłość łączą pozorne sprzeczności w istocie Bożej-

sprawiedliwość i łaskawość, grozę sądu i usprawiedliwienie, troskę

o doczesność i królowanie w wieczności, święty majestat i nie-

zgłębione miłosierdzie. Bóg jest Ojcem (Mat. 6,9).

Syn Boży

"Wierzę, że Jezus Chrystus, prawdziwy Bóg z Ojca w wiecz-

ności zrodzony, a zarazem prawdziwy człowiek z Marii Panny

narodzony, jest moim Panem" - Mały Katechizm M. Lutra.

Mówiąc o Synu Bożym wskazujemy często na Jego ludzką

postać - w Jezusie z Nazaretu. Biblia natomiast przypomina Jego

Boską istotę. Syn Boży jest wszechwieczny. Ewangelia nazywa Go

Słowem, które było na początku u Boga i było Bogiem. On jest

źródłem i dawcą życia. "W Nim było życie, bez Niego nic nie

powstało" (Jan 1,1-3). Jest On obrazem niewidzialnego Boga

(Kol. 1,15), kto na Niego patrzy, widzi Ojca (Jan 14,9-10). Jest

On praprzyczyną wszystkich rzeczy - "w Nim zostało stworzone

wszystko, co jest na niebie i na ziemi (...), jest przed wszystkimi

rzeczami i wszystko w Nim jest ugruntowane" (Kol. 1,17-181.

I oto Syn Boży stał się w postaci Jezusa z Nazaretu Bogiem

wśród ludzi. Żyjąc wśród nich, wziął na siebie ich dolę, walczył

z pokusami (Mat. 4,1-11), leczył choroby, uwalniał od cierpie-

nia i śmierci Mar. 1). Stał się nauczycielem, przekazał ludziom

słowa, które trwają wiecznie (Mat. 24,35). Jego słowa były czy-

nami, a czyny słowami, mówiły o Jego mocy i chwale (Mar. 2,5;

4,35-41; Hebr. 2,12-131. Jego współcześni poznali w Nim pro-

roka, który objawił im Królestwo Boże. Mówił jak ten, który ma

moc Bożą (Mat. 7,29), więcej - Królestwo Boże urzeczywistniło

się w Jego działaniu i w Jego osobie (Łuk. 4,21;17,21 ).

Jego świętość i dostojeństwo onieśmielały przeciwników (Łuk.

4,29-30), a Jego życzliwość dla ubogich w duchu pociągała ich

(Mat. 9,10-131.

Żyjąc wśród ludzi, doświadczał wszystkiego, co znosi człowiek,

oprócz grzechu (Hebr. 4,15). Miał całkowitą świadomość jedności

z Ojcem i zupełną pewność Jego pełnomocnictwa (Mat. 11,27).

Jednocześnie Syn Boży był tak bardzo otwarty dla ludzi (Mat.

11,28-30). Jest w Nim chwała Boża i Boska miłość, jest Sędzią

(Mat. 251 i Dobrym Pasterzem (Jan 10).

Stojąc po stronie Boga i zarazem po stronie człowieka, jest

Chrystus początkiem nowej ludzkości (I Kor. 15,45-49; Rzym.

5,12-19; 8,29; Hebr. 2,10 i n.l. Jest jednocześnie naszym Panem

i naszym bratem (Fil. 2,11; Hebr. 2,13 i n.l. Jest drugim Adamem,

odnowicielem upadłej ludzkości (Rzym.5,18-19;I Kor.15,21 in.)

Jego cielesne niepokalane narodzenie w mocy Ducha Świętego

jest cudem (Łuk: 1,35). Chrzest Jezusa jest stwierdzeniem Jego

Boskości, a nie jej nabyciem.

Zbawcze znaczenie ma przede wszystkim śmierć Jezusa. Obraz

jej zawarty jest w proroctwie Izajasza r. 53. Męka Chrystusa jest

ofiarą. Tak wykładał jej znaczenie sam Pan (Mat. 20,28; Łuk.

24,25; Jan 14,26; 16,141. Jest to ofiara oczyszczająca, niepowta-

rzalna, mająca znaczenie wieczne (Rzym. 3,25; Hebr. 10,10).

Kościół Ewangelicki akcentuje bardzo mocno niepowtarzalność

ofiary Pana Jezusa w związku z katolicką nauką o mszy. Słowo

o krzyżu stało się centralnym punktem chrześcijańskiego zwiasto-

wania (I Kor. 1,181. Krzyż Jezusa jest jednocześnie sądem i dzie-

łem miłości Boga III Kor. 5,19I, jest potępieniem grzechu, a zara-

zem usprawiedliwieniem grzesznika, ubłaganiem za winy (Rzym.

3,21; 5,19; Hebr. 9,14.24;10,5-10).

Śmierć Jezusa wraz ze zmartwychwstaniem zbawia człowieka

Rzym. 4,25; I Kor. 15,13; Hebr. 7,24-25; I Jana 2,1-2). Zmar-

twychwstanie związane z krzyżem jest również cudem. W zmar-

twychwstaniu Chrystus objawił i potwierdził to, czego dokonał

na krzyżu - zwycięstwo nad grzechem, śmiercią i szatanem ( Rzym.

10,9; Dz. Ap. 2,36). Zmartwychwstały Pan objawia się w przemie-

nionym ciele chwały. Ukazuje, co jest przeznaczone wierzącym

w Niego, gdy wypełnią się rzeczy ostateczne (Fil. 3,21; I Kor.15,

44 i n.; II Kor. 5,1 i n.; Kol. 3,3).

Wniebowstąpienie przedstawia odejście historycznego Jezusa

w ponadświatowe życie z Bogiem (Hebr. 1,2-41. Odtąd działa

On jako Pan wywyższony, na prawicy Bożej (Łuk. 24,51), nasza

społeczność z Bogiem jest związana z Nim (Rzym. 8,34; i Jana

2,1 i n.l. Modlimy się do Boga zawsze w imieniu Jezusa.

Chrześcijanie ciągle utrzymują społeczność ze swoim Panem.

Obcowanie z Nim następuje przez Słowo budzące wiarę i przez

Sakramenty. W wierze oglądamy ukryte Królestwo Chrystusa

i oczekujemy Jego objawienia w chwale. Ewangelia o krzyżu

i zmartwychwstaniu Pana Jezusa stanowi według nauki Kościoła

Ewangelickiego jądro Ewangelii i jest centralną prawdą naszego

Kościoła. Melanchton powiedział, że poznać Jezusa to nie znaczy

pojąć sprawę Jego dwóch natur, sposób wcielenia, lecz oznacza to

dostąpić błogosławieństwa krzyża i zmartwychwstania. Luter

zaś rzekł, iż prawdziwe poznanie Chrystusa polega na tym, by

dostrzec w Nim otwarte serce Boga i Jego łaskawą wolę.

Duch Święty

Poznanie Boga w wierze następuje przez Ducha Świętego

II Kor. 2,10 i n.). Duch Święty oświeca Chrześcijanina, wskazuje

na Chrystusa i przekonuje, iż jest On Zbawicielem (Mat. 16,17;

I Kor.12,3; Jan 6,44,65).

Duch Święty działa przede wszystkim przez Słowo Boże (Jan

6,63). Jest ono natchnione Duchem (II Piotra 1,211.

Przez wiarę w Chrystusa jesteśmy powołani do społeczności

z Bogiem i dostępujemy godności synostwa Bożego (Rzym. 8,14;

Gal. 4,6). Duch Święty kształtuje w nas obraz Chrystusa (Rzym.

8,291.

Obecność Ducha Świętego to obecność Boga lub wywyższo-

nego Chrystusa. Określenia te są w Piśmie Św. wymienne (Rzym.

8,9 i n.; Jan 14,16 i n.;18,23; II Kor. 3,16), a jednak należy od-

różniać Ducha Świętego od Boga Ojca i Syna.

Duch Święty uświęca chrześcijanina. Naprzód przekonuje go,

czym jest grzech, doprowadza do tego, że chrześcijanin sam go

potępia, odkrywa grzech w swoim życiu (Jan 16,81, a następnie

Duch Święty sprawia narodzenie się w nas nowego wewnętrznego

człowieka, ukazuje nam Królestwo Boże i wprowadza nas w nie

(Jan 3,3-6).

Duch Święty przekonuje chrześcijanina o prawdzie Ewangelii

i upewnia, że Chrystus jest Panem (Jan 15,26; 16,8-11; I Kor.

12,3).

Duch Święty uświęca nas - gdy w nas działa, stajemy się

Jego świątynią (I Kor. 6,19). On nas strzeże od grzechu, zachowuje

w wolności (II Kor. 3,17) i czyni zdolnymi do nowego życia.

Duch Święty obdarza nas swymi darami, które umożliwiają

życie w społeczności. Dary te to miłość braterska, szacunek dla

innych, cierpliwość, gościnność, zdolność przebaczania I Rzym.

12,9-131. Pod wpływem Ducha Świętego powstaje w nas nowy

człowiek, stworzony znów na obraz Boży Efez. 4,25-32; Kol.

3,8-17).

Duch Święty rodzi też owoce, które również mają znaczenie

scalające chrześcijan w jedno. Są to: miłość, radość, pokój,

cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność, łagodność, wstrze-

mięźliwość IGal. 5,22-23/.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin