Przy stole. Intuicje geometryczne- prostokąt..doc

(42 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 23

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 56 letnich do programu

Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

TEMAT: Przy stole

ZAGADNIENIE: Intuicje matematyczne prostokąt

 

„Zaczarowane imię” – zabawa słowna

CEL: autoprezentacja, rozwijanie słuchu fonematycznego

Przedstawiamy się i mówimy co lubimy sylabami, uderzamy klockiem o podłogę akcentując sylaby:

np. Je-stem Zu-zia. Lu-bię  lo-dy,

 

„Ręka wita się z…” – zabawa słowno ruchowa przy melodii

CEL: doskonalenie orientacji w schemacie ciała

Wyróżniamy części ciała (zarówno z prawej jak i z lewej strony) z którymi wita się prawa ręka (np. z prawym uchem, z lewym kolanem itp.),dzieci biegają po sali, na sygnał prowadzącego prawa ręka dotyka wymienianych części ciała.

 

„Maszerują dzieci drogą zabawa ruchowa przy piosence 

CEL: doskonalenie orientacji w schemacie ciała, utrwalanie prawej i lewej strony ciała

Dzieci śpiewają z równoczesnym ilustrowaniem treści piosenki nr 63, cz. II „W co się bawić z dziećmi” Piosenka i zabawa: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

Maszerują dzieci drogą, raz, dwa, trzy!

Prawą nogą, lewą nogą, raz, dwa, trzy!

A nad drogą słonko świeci

I uśmiecha się do dzieci, raz, dwa, raz, dwa trzy!

Maszerują dzieci drogą, raz, dwa, trzy!

Prawą nogą, lewą nogą, raz, dwa, trzy!

Naprzód zuchy, naprzód śmiało,,

Będzie przygód tu niemało, raz, dwa, raz ,dwa trzy!             

Dzieci ustawione gęsiego maszerują w koło.

Na słowa: raz, dwa, raz, dwa, trzy – wysuwają w bok prawą lub lewą nogę i tupią nią.

Treść ilustrują gestem lub ruchem.

 

„ Przy stole? – zabawa tematyczna

CEL: ustalanie na poziomie intuicji czym jest prostokąt, dostrzeganie jego cech, dostrzeganie prostokąta w różnych przedmiotach

zagadka 

1. Jestem prawie jak kwadrat…

Lecz nie taki sam

Bo dłuższe i krótsze

Pary boków mam                            

PROSTOKĄT

 

2. dzieci wypowiadają „PROSTOKĄT” cicho i głośno pokazując prostokąt – w przysiadzie, w półprzysiadzie,

3. wspólne budowanie prostokąta, ustalanie cech: 2 boki krótsze, 2 boki dłuższe, kąty proste (paski do demonstracji)

4. przeliczanie boków, kątów, wierzchołków, porównywanie z kwadratem

5. ćwiczenia praktyczne każde dziecko wyszukuje w sali klocek: kwadrat i prostokąt, opisuje cechy danej figury.

 

„Prostokąt jak…” – zabawa słowna

CEL: dostrzeganie kształtu prostokąta  w różnych sytuacjach

1. oglądanie różnych przedmiotów i wyszukiwanie podobieństw do prostokąta: np. stół, klocek, pudełko, okno, dywan itp.

2. zabawa przy piosence „Obiega pieśń wesoła dookoła koła” nr 1, cz. I „Ruch i piosenka  dla najmłodszych” Marty Bogdanowicz

Dzieci tworzą koło podczas śpiewania piosenki, jedno dziecko w kole ma  „prostokąt,” gdy piosenka się skończy dziecko musi powiedzieć co jest podobne do prostokąta?

3. kreślimy prostokąt  wg wzoru w powietrzu, na dywanie, na plecach kolegi mały i duży

 

„Ważny wyraz” ćwiczenia artykulacyjne

CEL: ćwiczenia narządów mowy, usprawnianie języka, utrwalenie głoski sz

Dzieci powtarzają za nauczycielem, wykonują ćwiczenia języka (podnoszenie

języka, mlaskanie itp.), powtarzają słowa wiersza z akcentowaniem głoski sz

Szara myszka

Szara myszka w szafie mieszka

A na imię ma Agnieszka.

Ma w szufladzie trzy  koszule

Kapelusze, szelki, sznurek.

Grywa w szachy, pisze wiersze,

Tuszem robi szlaczki pierwsze.

Chętnie szynkę je i groszek,

Kasze, gulasz, gruszek koszyk.                             

(Dorota Krupa „Rymowanki utrwalanki. Materiały do ćwiczeń logopedycznych. Oficyna Wydawnicza IMPULS Kraków 2005).

                           

Ćwiczenia grafomotoryczne

CEL: rozwijanie koordynacji wzrokoworuchowej, doskonalenie precyzji palców dłoni

Każde dziecko wyszukuje prostokąt na ilustracji z pośród innych figur, obrysowuje go, koloruje lub karta nr I23.

(„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).

 

POMOCE:

·         klocki

·         przedmioty codziennego użytku

·         piosenki

·         wiersz

·         karty pracy

 

 

 

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin