Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub
„Projekt i raz…i dwa…” dla dzieci 5 – 6 letnich do programu
Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”
TEMAT: Przy stole
ZAGADNIENIE: Intuicje matematyczne – prostokąt
„Zaczarowane imię” – zabawa słowna
CEL: autoprezentacja, rozwijanie słuchu fonematycznego
Przedstawiamy się i mówimy co lubimy sylabami, uderzamy klockiem o podłogę akcentując sylaby:
np. Je-stem Zu-zia. Lu-bię lo-dy,
„Ręka wita się z…” – zabawa słowno – ruchowa przy melodii
CEL: doskonalenie orientacji w schemacie ciała
Wyróżniamy części ciała (zarówno z prawej jak i z lewej strony) z którymi wita się prawa ręka (np. z prawym uchem, z lewym kolanem itp.),dzieci biegają po sali, na sygnał prowadzącego prawa ręka dotyka wymienianych części ciała.
„Maszerują dzieci drogą” – zabawa ruchowa przy piosence
CEL: doskonalenie orientacji w schemacie ciała, utrwalanie prawej i lewej strony ciała
Dzieci śpiewają z równoczesnym ilustrowaniem treści piosenki nr 63, cz. II „W co się bawić z dziećmi” Piosenka i zabawa: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz
Maszerują dzieci drogą, raz, dwa, trzy!
Prawą nogą, lewą nogą, raz, dwa, trzy!
A nad drogą słonko świeci
I uśmiecha się do dzieci, raz, dwa, raz, dwa trzy!
Naprzód zuchy, naprzód śmiało,,
Będzie przygód tu niemało, raz, dwa, raz ,dwa trzy!
Dzieci ustawione gęsiego maszerują w koło.
Na słowa: raz, dwa, raz, dwa, trzy – wysuwają w bok prawą lub lewą nogę i tupią nią.
Treść ilustrują gestem lub ruchem.
„ Przy stole? – zabawa tematyczna
CEL: ustalanie na poziomie intuicji czym jest prostokąt, dostrzeganie jego cech, dostrzeganie prostokąta w różnych przedmiotach
zagadka
1. Jestem prawie jak kwadrat…
Lecz nie taki sam
Bo dłuższe i krótsze
Pary boków mam
PROSTOKĄT
2. dzieci wypowiadają „PROSTOKĄT” cicho i głośno pokazując prostokąt – w przysiadzie, w półprzysiadzie,
3. wspólne budowanie prostokąta, ustalanie cech: 2 boki krótsze, 2 boki dłuższe, kąty proste (paski do demonstracji)
4. przeliczanie boków, kątów, wierzchołków, porównywanie z kwadratem
5. ćwiczenia praktyczne – każde dziecko wyszukuje w sali klocek: kwadrat i prostokąt, opisuje cechy danej figury.
„Prostokąt jak…” – zabawa słowna
CEL: dostrzeganie kształtu prostokąta w różnych sytuacjach
1. oglądanie różnych przedmiotów i wyszukiwanie podobieństw do prostokąta: np. stół, klocek, pudełko, okno, dywan itp.
2. zabawa przy piosence „Obiega pieśń wesoła dookoła koła” nr 1, cz. I „Ruch i piosenka dla najmłodszych” Marty Bogdanowicz
Dzieci tworzą koło podczas śpiewania piosenki, jedno dziecko w kole ma „prostokąt,” gdy piosenka się skończy dziecko musi powiedzieć co jest podobne do prostokąta?
3. kreślimy prostokąt wg wzoru w powietrzu, na dywanie, na plecach kolegi mały i duży
„Ważny wyraz” – ćwiczenia artykulacyjne
CEL: ćwiczenia narządów mowy, usprawnianie języka, utrwalenie głoski sz
Dzieci powtarzają za nauczycielem, wykonują ćwiczenia języka (podnoszenie
języka, mlaskanie itp.), powtarzają słowa wiersza z akcentowaniem głoski sz
Szara myszka
Szara myszka w szafie mieszka
A na imię ma Agnieszka.
Ma w szufladzie trzy koszule
Kapelusze, szelki, sznurek.
Grywa w szachy, pisze wiersze,
Tuszem robi szlaczki pierwsze.
Chętnie szynkę je i groszek,
Kasze, gulasz, gruszek koszyk.
(Dorota Krupa „Rymowanki – utrwalanki. Materiały do ćwiczeń logopedycznych. Oficyna Wydawnicza IMPULS Kraków 2005).
Ćwiczenia grafomotoryczne
CEL: rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej, doskonalenie precyzji palców dłoni
Każde dziecko wyszukuje prostokąt na ilustracji z pośród innych figur, obrysowuje go, koloruje lub karta nr I – 23.
(„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).
POMOCE:
· klocki
· przedmioty codziennego użytku
· piosenki
· wiersz
· karty pracy
1
pissi11