Opakowania_towarow.doc

(209 KB) Pobierz

Anna Szatka

 

Szkoła Policealna Cosinus

kierunek: Organizacja Reklamy – rok I, semestr I

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opakowania towarów

wady, zalety,

charakterystyka pod kątem reklamy

3

 


1. Rodzaje opakowań, ich funkcje i zastosowanie

 

              Opakowanie to zewnętrzna warstwa towaru, która ma spełniać określone funkcje, przede wszystkim chronić zawartość i promować go, oddziałując wizualnie na Klienta. Jest to dodatkowy wyrób z różnych tworzyw, stanowiący najczęściej nieodłączny element sprzedawanych towarów, które muszą po wyprodukowaniu zostać przewiezione do magazynu i następnie do sklepów. Opakowanie w dużej mierze kształtuje wizerunek produktów i nierzadko przesądza o jego kupnie.

              Rodzaje opakowań ze względu na użyty materiał:

·         Tworzywa syntetyczne

·         Papier

·         Szkło

·         Tkaniny

·         Drewno

·         Ceramika

·         Metal

Najczęściej spotykamy na rynku trzy pierwsze rodzaje opakowań: z tworzyw syntetycznych, papierowe i szklane. Dobór materiału na opakowanie jest zależny od wielkości i różnych cech towaru, które potrzeba opakować. Tak więc przykładowo sok jabłkowy można zapakować w szklaną butelkę, ale też w specjalny karton wielowarstwowy nieprzepuszczający wodę. Ponadto opakowanie musi spełniać określone funkcje, więc użycie danego materiału nie może być przypadkowe.

 

Funkcje opakowań towarów:

ü      Informacyjna

ü      Ochronna (przed zniszczeniem i przed kradzieżą)

ü      Reklamowa

ü      Promocyjna

ü      Ułatwienie użytkowania towaru

ü      Prezentacja towaru

ü      Transportowa

ü      Ekologiczna.

 

W głównej mierze opakowanie informuje nas o tym, czym jest dany produkt, z czego się składa, niekiedy o cenie. Ponadto opakowanie często jest elementem, bez którego produkt nie mógłby być sprzedawany – w przypadku płynów (mleko, śmietany, soki, dżemy, napoje i inne) oraz mięs, ryb czy serów. Nawet kupowane na wagę świeże produkty dostajemy w coś opakowane, najczęściej papier lub siateczkę. To, co widzimy na półkach marketu to w zdecydowanej większości produkty w przeróżnych opakowaniach. Reszta to takie towary, które mogą nie mieć opakowania, jednak i one wcześniej – podczas transportu – były odpowiednio opakowane ze względów bezpieczeństwa i ułatwienia transportu.

 

Rodzaje opakowań ze względu na ich zastosowanie:

§        Jednostkowe – przeznaczone dla poszczególnych towarów lub określonej ich ilości, które kieruje się do sprzedaży detalicznej

§        Zbiorcze – wykorzystywane jako ochrona produktów (np. karton z butelkami soków czy słoików dżemów)

§        Transportowe – wszystkie opakowania, które umożliwiają przewożenie towarów gotowych oraz surowców do produkcji.

 

Inne podziały opakowań:

v     Bezpośrednie (wewnętrzne mające bezpośredni kontakt z towarem, np. butelka soku) i pośrednie (zewnętrzne – chronią towary opakowane w opakowania wewnętrze, ułatwiają transport, np. palety, skrzynie)

v     Trwałe (np. beczki) i nietrwałe (np. torebki)

v     Uniwersalne (można je wykorzystywać do opakowania towarów z różnych branż) i specjalne (konkretne przeznaczenie)

v     Jednorazowe (np. puszki, słoiki) i wielokrotnego użytku (np. kontenery, skrzynie, palety)

v     Hermetyczne (pozwalają na długotrwałe przechowywanie – chronią przed czynnikami chemicznymi), dozownicze (opakowania leków, listki” z tabletkami czy kartony do soków)  i aerozolowe (np. dezodoranty, inhalatory).

 

Poza tym opakowania mogą być sprzedawane za pobraniem kaucji i przyjmowane z powrotem, przy czym kaucja jest wtedy zwrotna, np. butelki po niektórych napojach. Nie mogą być jednak uszkodzone. Opakowania mogą być też wypożyczane, to znaczy właściciel opakowań wielokrotnego użytku wypożycza za opłatą opakowania, żądając zwrotu w ustalonym terminie. Oczywiście, wypożyczanie wiąże się z tym, że nie można w żaden sposób uszkodzić opakowania, np. palety czy kontenera, gdyż trzeba będzie zapłacić karę.

 

2. Wady i zalety poszczególnych materiałów opakowaniowych

 

              Opakowanie to ważny element produktów. Dobór materiału, z którego ma być wykonane dane opakowanie musi być rozważnym krokiem – nie każdy surowiec nadaje się do opakowania produktów spożywczych czy kosmetyków. Oto najważniejsze zalety oraz wady poszczególnych materiałów wykorzystywanych do produkcji opakowań produktów.

 

 

ZALETY

WADY

TWORZYWA SYNTETYCZNE

Lekkie, stosunkowo tanie

Najbardziej nieprzyjazne środowisku ze wszytskich materiałów opakowaniowych, nieekologiczne – rozkładają się setki lat, trują środowisko

Duża elastyczność, plastyczność – różne formy i wzory, estetyczne

Wytrzymałość mechaniczna i na czynniki chemiczne

Mała odporność na wysokie temperatury – topnieją przy zbyt wysokiej temperaturze

Odporność na drobnoustroje, nieprzepuszczalność wody

Niestabilny kształt – mała sztywność

Długa żywotność

Duża rozszerzalność cieplna

PAPIER

Lekki (gramatura może być różna: papier 28-160 g/cm3, karton i tektura też są wykorzystywane i mają powyżej 160 g/cm3)

Makulatura nie może być przeznaczona do produkcji opakowań ani innych przedmiotów mających mieć kontakt z żywnością

Tani, bezwonny, łatwo dostępny

Nasiąkliwy, mięknie pod wływem wody, przepuszcza wodę

Nie przewodzi ciepła, izoluje

Łatwopalny i dość łatwy do zniszczenia (podatny na rozdarcia)

Można go przerabiać (makulatura)

Przepuszczalność gazów, tłuszczów

Można na nim drukować rozmaite wzory i napisy, sprzyja w promocji i reklamie, estetyczny

Wymaga poddania zabiegom uszlachetniejącym

SZKŁO

Odporne na substancje chemiczne, obojętne chemicznie

Kruche, łatwo się tłuką

Nieprzepuszalne dla wody, gazów

Wymagają dodatkowego opakowania ochronnego

Zdatne do recyklingu (ekologiczne), wielokrotnego użytku

Mała odporność na uszkodzenia mechaniczne oraz zmiany temperatury i inne czynniki atmosferyczne

Higieniczne, sztywne, odporne na mechaniczne ścieranie i zarysowania

Przezroczyste, przejrzyste, bezbarwne lub kolorowe, estetyczne i eleganckie

Dość ciężkie

TKANINY

Wielokrotnego użytku

Mała wytrzymałość mechaniczna

Dość lekkie, mogą być zdobione

Przemakalność, łatwo się brudzą

Przepuszczalne dla gazów (pozwalają produktom „oddychać”)

Wymagają częstego czyszczenia i trzepania

Brak odporności na wysokie temperatury i mała odporność na czynniki zewnętrzne

DREWNO

Nie przewodzi ciepła, prądu

Łatwopalne

Wytrzymałe mechanicznie

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin