Anna Szatka
Szkoła Policealna Cosinus
kierunek: Organizacja Reklamy – rok I, semestr I
Opakowania towarów – wady, zalety,
charakterystyka pod kątem reklamy
3
1. Rodzaje opakowań, ich funkcje i zastosowanie
Opakowanie to zewnętrzna warstwa towaru, która ma spełniać określone funkcje, przede wszystkim chronić zawartość i promować go, oddziałując wizualnie na Klienta. Jest to dodatkowy wyrób z różnych tworzyw, stanowiący najczęściej nieodłączny element sprzedawanych towarów, które muszą po wyprodukowaniu zostać przewiezione do magazynu i następnie do sklepów. Opakowanie w dużej mierze kształtuje wizerunek produktów i nierzadko przesądza o jego kupnie.
Rodzaje opakowań ze względu na użyty materiał:
· Tworzywa syntetyczne
· Papier
· Szkło
· Tkaniny
· Drewno
· Ceramika
· Metal
Najczęściej spotykamy na rynku trzy pierwsze rodzaje opakowań: z tworzyw syntetycznych, papierowe i szklane. Dobór materiału na opakowanie jest zależny od wielkości i różnych cech towaru, które potrzeba opakować. Tak więc przykładowo sok jabłkowy można zapakować w szklaną butelkę, ale też w specjalny karton wielowarstwowy nieprzepuszczający wodę. Ponadto opakowanie musi spełniać określone funkcje, więc użycie danego materiału nie może być przypadkowe.
Funkcje opakowań towarów:
ü Informacyjna
ü Ochronna (przed zniszczeniem i przed kradzieżą)
ü Reklamowa
ü Promocyjna
ü Ułatwienie użytkowania towaru
ü Prezentacja towaru
ü Transportowa
ü Ekologiczna.
W głównej mierze opakowanie informuje nas o tym, czym jest dany produkt, z czego się składa, niekiedy o cenie. Ponadto opakowanie często jest elementem, bez którego produkt nie mógłby być sprzedawany – w przypadku płynów (mleko, śmietany, soki, dżemy, napoje i inne) oraz mięs, ryb czy serów. Nawet kupowane na wagę świeże produkty dostajemy w coś opakowane, najczęściej papier lub siateczkę. To, co widzimy na półkach marketu to w zdecydowanej większości produkty w przeróżnych opakowaniach. Reszta to takie towary, które mogą nie mieć opakowania, jednak i one wcześniej – podczas transportu – były odpowiednio opakowane ze względów bezpieczeństwa i ułatwienia transportu.
Rodzaje opakowań ze względu na ich zastosowanie:
§ Jednostkowe – przeznaczone dla poszczególnych towarów lub określonej ich ilości, które kieruje się do sprzedaży detalicznej
§ Zbiorcze – wykorzystywane jako ochrona produktów (np. karton z butelkami soków czy słoików dżemów)
§ Transportowe – wszystkie opakowania, które umożliwiają przewożenie towarów gotowych oraz surowców do produkcji.
Inne podziały opakowań:
v Bezpośrednie (wewnętrzne mające bezpośredni kontakt z towarem, np. butelka soku) i pośrednie (zewnętrzne – chronią towary opakowane w opakowania wewnętrze, ułatwiają transport, np. palety, skrzynie)
v Trwałe (np. beczki) i nietrwałe (np. torebki)
v Uniwersalne (można je wykorzystywać do opakowania towarów z różnych branż) i specjalne (konkretne przeznaczenie)
v Jednorazowe (np. puszki, słoiki) i wielokrotnego użytku (np. kontenery, skrzynie, palety)
v Hermetyczne (pozwalają na długotrwałe przechowywanie – chronią przed czynnikami chemicznymi), dozownicze (opakowania leków, „listki” z tabletkami czy kartony do soków) i aerozolowe (np. dezodoranty, inhalatory).
Poza tym opakowania mogą być sprzedawane za pobraniem kaucji i przyjmowane z powrotem, przy czym kaucja jest wtedy zwrotna, np. butelki po niektórych napojach. Nie mogą być jednak uszkodzone. Opakowania mogą być też wypożyczane, to znaczy właściciel opakowań wielokrotnego użytku wypożycza za opłatą opakowania, żądając zwrotu w ustalonym terminie. Oczywiście, wypożyczanie wiąże się z tym, że nie można w żaden sposób uszkodzić opakowania, np. palety czy kontenera, gdyż trzeba będzie zapłacić karę.
2. Wady i zalety poszczególnych materiałów opakowaniowych
Opakowanie to ważny element produktów. Dobór materiału, z którego ma być wykonane dane opakowanie musi być rozważnym krokiem – nie każdy surowiec nadaje się do opakowania produktów spożywczych czy kosmetyków. Oto najważniejsze zalety oraz wady poszczególnych materiałów wykorzystywanych do produkcji opakowań produktów.
ZALETY
WADY
TWORZYWA SYNTETYCZNE
Lekkie, stosunkowo tanie
Najbardziej nieprzyjazne środowisku ze wszytskich materiałów opakowaniowych, nieekologiczne – rozkładają się setki lat, trują środowisko
Duża elastyczność, plastyczność – różne formy i wzory, estetyczne
Wytrzymałość mechaniczna i na czynniki chemiczne
Mała odporność na wysokie temperatury – topnieją przy zbyt wysokiej temperaturze
Odporność na drobnoustroje, nieprzepuszczalność wody
Niestabilny kształt – mała sztywność
Długa żywotność
Duża rozszerzalność cieplna
PAPIER
Lekki (gramatura może być różna: papier 28-160 g/cm3, karton i tektura też są wykorzystywane i mają powyżej 160 g/cm3)
Makulatura nie może być przeznaczona do produkcji opakowań ani innych przedmiotów mających mieć kontakt z żywnością
Tani, bezwonny, łatwo dostępny
Nasiąkliwy, mięknie pod wływem wody, przepuszcza wodę
Nie przewodzi ciepła, izoluje
Łatwopalny i dość łatwy do zniszczenia (podatny na rozdarcia)
Można go przerabiać (makulatura)
Przepuszczalność gazów, tłuszczów
Można na nim drukować rozmaite wzory i napisy, sprzyja w promocji i reklamie, estetyczny
Wymaga poddania zabiegom uszlachetniejącym
SZKŁO
Odporne na substancje chemiczne, obojętne chemicznie
Kruche, łatwo się tłuką
Nieprzepuszalne dla wody, gazów
Wymagają dodatkowego opakowania ochronnego
Zdatne do recyklingu (ekologiczne), wielokrotnego użytku
Mała odporność na uszkodzenia mechaniczne oraz zmiany temperatury i inne czynniki atmosferyczne
Higieniczne, sztywne, odporne na mechaniczne ścieranie i zarysowania
Przezroczyste, przejrzyste, bezbarwne lub kolorowe, estetyczne i eleganckie
Dość ciężkie
TKANINY
Wielokrotnego użytku
Mała wytrzymałość mechaniczna
Dość lekkie, mogą być zdobione
Przemakalność, łatwo się brudzą
Przepuszczalne dla gazów (pozwalają produktom „oddychać”)
Wymagają częstego czyszczenia i trzepania
Brak odporności na wysokie temperatury i mała odporność na czynniki zewnętrzne
DREWNO
Nie przewodzi ciepła, prądu
Łatwopalne
Wytrzymałe mechanicznie
ania19raf