Spowiedź.pdf

(80 KB) Pobierz
7627263 UNPDF
Spowiedź
Sakrament nawrócenia, przebaczenia, pokuty i pojednania. Intymne
przybliżenie się do szczerej prawdy o świecie i sobie samym. Sposób na
rozwój najgłębszych pokładów świadomości i duszy. Przywrócenie właściwej
relacji do Boga, siebie i świata.
W Kościele katolickim sakrament, w którym wyznaje się grzechy w celu
nawrócenia i dostąpienia łaski przebaczenia
Podstawy w Piśmie Świętym i dokumentach
Zasady, reguły, wątpliwości
Historia
Problemy i pytania
Podstawy w Piśmie Świętym i dokumentach
Sakrament "Zbawiciel nasz Jezus Chrystus ustanowił w swoim Kościele
Sakrament Pokuty, aby wierni, którzy popełnili grzech po Chrzcie, mogli
otrzymać łaskę i pojednać się z Bogiem" (Adhortacja Reconsilatio et
Peonitentia)
Z Pisma Świętego
" Tobie dam klucze Królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi,
będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w
niebie " (Mt 16, 19) . " Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy,
są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane " (Jn 20.22-23) .
" Dar związywania i rozwiązywania dany Piotrowi udzielony został także
Kolegium Apostołów pozostającemu w łączności z Głową swoją " (Mt 18,18;
28,16-20) .
Sobór Watykański II
Ci, którzy przystępują do Sakramentu Pokuty, otrzymują od miłosierdzia
Bożego przebaczenie zniewagi wyrządzonej Bogu i równocześnie dostępują
pojednania z Kościołem, któremu grzesząc zadali ranę, a który przyczynia się
do ich nawrócenia miłością, przykładem i modlitwą.
Czym jest pokuta
1
7627263.003.png 7627263.004.png
" ...pokuta oznacza wewnętrzną przemianę serca pod wpływem Słowa Bożego
i w perspektywie królestwa Bożego[9]. Ale pokuta oznacza również przemian
życia zgodnie z przemianą serca... " (Adhortacja Reconciliatio et Poenitentia).
Nawrócenie wewnętrzne
" wezwanie Jezusa do nawrócenia i pokuty nie ma na celu najpierw czynów
zewnętrznych, "wora pokutnego i popiołu", postów i umartwień, lecz
nawrócenie serca, pokutę wewnętrzną " (KKK Art. 1430)
Dwa rodzaje nawrócenia
Święty Ambroży mówi o dwóch rodzajach nawrócenia w Kościele: " Kościół ma
wodę i łzy: wodę chrztu i łzy pokuty ".
Wybaczanie
Już w Starym Testamencie miłosierdzie Boga jest, wbrew obiegowej opinii,
Jego najczęstszym atrybutem. " On jednak litując się odpuszczał winę, a nie
wytracał " (Ps.78.38)
Zasady, reguły, wątpliwości
Trzy formy sakramentu pokuty Istnieją trzy formy pokuty i pojednania z
Bogiem
·
- jedyna forma wyznania i otrzymania
rozgrzeszenia za grzechy ciężkie.
·
- Ogólne rozgrzeszenie po ogólnej spowiedzi.
Stosowane w wypadkach szczególnych (bariera językowa, przed śmiercią),
Nie zwalnia to z obowiązku odbycia spowiedzi szczegółowej (np. po
powrocie z podróży).
·
- jest to
dopuszczalna forma do zastosowania w szczególnych warunkach (np. brak
2
Spowiedź indywidualna
Rozgrzeszenie ogólne
Absolucja wielu penitentów bez uprzedniej spowiedzi
7627263.005.png 7627263.006.png 7627263.001.png
kapłanów), nie może jednak zastąpić spowiedzi indywidualnej, nie może
stać się praktyką, lecz zawsze jest formą zastępczą, wyjątkową.
Dostrzec swój grzech Warunkiem nieodzownym jest dostrzeżenie grzechu.
Nie chodzi jednak o trwożliwe poniżanie się. Jeśli uda się dostrzec, że dany
grzech sprzeciwia się normie etycznej, oznacza to, że ową normę się zna.
Człowiek jest słaby i w naszej naturze leży popełnianie grzechów. Grzech jest
uczynkiem świadomym i odpowiedzialnym. Przypomnienie właściwego
stosunku do świata jest prawdziwym nawracaniem, jest przywróceniem
wspólnoty z Bogiem. Nie chodzi więc o to, by stwierdzić, że wg jakiegoś
kodeksu to jest grzech, lecz aby potwierdzić, że wierzy się, że pewna postawa
jest właściwa, a my ulegliśmy naszej słabości.
Żal Nie można szczerze uznać pewnej etyki za właściwą i jednocześnie nie
chcieć postępować wg niej. Dlatego postawa chęci poprawy wynika z żalu, że
nie potrafiło się wytrwać. Żal jest odrzuceniem postawy słabości.
Jednocześnie opowiedzenie się po stronie etyki przybliża człowieka do
świętości Boga. Prawdziwy żal daje więc radość z pełniejszego stawania się i
większej komunii z Bogiem.
Pokuta to nie tylko kara " Pragnę leczyć, a nie oskarżać " (św. Augustyn) .
Konfesjonał nie jest trybunałem, lecz osądem miłosierdzia. Bogu chodzi o
dobro człowieka, a nie o odegranie się. Szczerość wypowiedzenia grzechów
jest potrzebna również po to, aby kapłan mógł w pełni rozeznać duszę i aby
przez to spowiedź stała się miejscem duchowego leczenia.
Zadośćuczynienie Wyrównanie za grzech ludziom nie jest zapłatą za
odpuszczenie. Jest to gotowość do podjęcia pracy na rzecz bycia bliżej Boga.
Uczynki miłości i miłosierdzia zwrócone powinny być w szczególności do
tych, którym ów grzech wyrządził zło, poczynając od Boga, a kończąc na
bliźnich i samym sobie. Dlatego godne są oprócz zwyczajowej pokuty akty
czci Bożej, uczynki miłosierdzia i modlitwa.
Dwa aspekty grzechu Wymiar indywidualny pokuty zawiera się w stawaniu
w prawdzie przed Bogiem. Drugi wymiar to szkoda wobec wspólnoty
Kościoła, która obecna jest w każdym grzechu. Kapłan występuje więc jako
zastępca Chrystusa, ale też jako przedstawiciel Kościoła. Dlatego spowiedź
nie może być jedynie indywidualną modlitwą (aby obecny był aspekt drugi) i
nie może być publicznym wyznaniem grzechów (aby nie zatracić
indywidualnego charakteru relacji z Bogiem).
Rachunek sumienia Ponieważ w Internecie jest kilka naprawdę dobrych
rachunków sumienia, podajemy linki do nich:
** Wzór rachunku sumienia - podstawowy
** Typowy rachunek sumienia
** Trochę bardziej filozoficzny
** Dla bardziej rozwiniętych duchowo - codzienny Ignacego Loyoli
** Rozwinięty Ignacego Loyoli
** Benedyktyński - choć bardzo prosty, to dobry dla rozwoju duchowego
3
7627263.002.png
** Szczegółowy - bardzo rozbudowany
Historia
Wykluczanie W IV wieku zarówno na wschodzie jak i w Rzymie ustaliły się
dwa kanony penitencjałów - zasad pokuty po spowiedzi. W ich myśl, człowiek
był wykluczany na jakiś czas z życia Kościoła i nie mógł przystępować do
spowiedzi. Szczególnie na wschodzie rygorystycznie traktowano poszczególne
grzechy przyporządkowując je do różnych okresów wykluczenia - od dni aż
do lat. W praktyce rzymskiej okresy nie były wyszczególnione tak wyraźnie.
Spowiedź wówczas była jawna.
Spowiedź uszna W VI wieku rozprzestrzenia się w Europie za sprawę
mnichów irlandzkich spowiedź uszna; do tego czasu spowiedź na ogół
odbywano publicznie i to bardzo rzadko w ciągu całego życia.
Penitencjały irlandzkie W praktyce anglosaskiej w VII wieku ukształtowały
się penitencjały, które za grzechy wyznaczały pokutę związaną przede
wszystkim z postami, modlitwami, pielgrzymkami, również z
zadośćuczynieniem. Pokuty były dobrane tak, aby grzesznik mógł pracować
nad własnym rozwojem w danej dziedzinie, w której przedtem objawił
słabość. Ta praktyka spowiedzi rozprzestrzeniła się na całą Europę, lecz
wkrótce przestano używać penitencjałów na korzyść bardziej indywidualnego
podejścia.
Pokutnicy - flagellaci W średniowieczu obok zakonów pokutnych pojawił się
zwyczaj pokutników. Praktyka biczowania, stosowana czasem do dzisiaj w
klasztorach, została przyjęta jako zabobon oczyszczania, lepszy niż modlitwa
i sakramenty. Pojawiały się coraz bardziej histeryczne grupy biczowników,
uważające za jedyną możliwość oczyszczenia chrzest krwią. Głosili, że
biskupi nie mają ważnych święceń bez takiego oczyszczenia, a zbawienie
możliwe jest dopiero po krwawym chrzcie. Dochodziło do publicznych kaźni,
gdzie grupy nagich biczowników obojga płci uprawiały krwawą flagellację,
która czasem przeradzała się w "orgię świętych". Z tego powodu na terenach
4
 
szczególnie objętych tą praktyką sprawę musiała przejąć Inkwizycja .
Męczennicy konfesjonału Spowiedź traktowana jest zawsze bardzo
poważnie, jest trudna psychicznie i duchowo. Wielu księży osiągnęło poprzez
długotrwałe i wrażliwe słuchanie spowiedzi szczególną świętość. Najbardziej
znani "męczennicy konfesjonału" to św. Jan Nepomucen, św. Jan Maria
Vianney, św. Józef Cafasso, św. Leopold z Castelnuovo.
Problemy i pytania
Czy Bóg jest tak ograniczony, że musi działać jedynie poprzez
sakramenty?
Zbawiciela nie wiążą sakramenty. Jednakże On sam ustanowił prosty
sposób, w który możemy otrzymać łaskę odkupienia. Zarozumialstwem
byłoby omijać ten sposób i arbitralnie wymyślać inny na to, jak lepiej o tę
łaskę się ubiegać.
Grzeszny ksiądz Niektórych razi, że ksiądz, sam grzeszny, odpuszcza
grzechy może nawet "mniej" grzeszącemu penitentowi. Kościół jest wspólnotą
ludzi grzesznych, w której każdy jest powołany do pewnej funkcji. Kapłani są
powołani m.in. do udzielania rozgrzeszenia. Jednak sakrament ów ulega
wypaczeniu, jeśli kapłan sam nie korzysta sumiennie z sakramentu pokuty.
Ksiądz spowiada się jak każdy, co również pomaga mu rozumieć jak czuje się
penitent. W takim świetle spowiedź staje się otwartością wobec osoby, która
ową otwartość potrafi zrozumieć.
Spowiedź przez Internet Nie jest możliwa spowiedź przez Internet, przez
telefon, listownie itp. W każdym z owych przypadków spotkanie dwóch
rozmawiających osób jest jedynie spotkaniem w wyobraźni. Choć faktyczne
nie jest osobiste. Jakiekolwiek przybliżenie (mikrofon, kamera itp.) służą
jedynie lepszemu wyobrażeniu, a nie powodują, że spotkanie staje się
bardziej osobiste. To ten drugi, obecny w konfesjonale człowiek, jest
przekazicielem bożej łaski. Nie może jej przekazywać żaden sprzęt, ani nawet
5
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin