PLAN PRACY - 3 latki.doc

(71 KB) Pobierz
PLAN PRACY

 

 

 

 

 

 

 

 

PLAN PRACY

 

WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

 

NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK 2005 DLA DZIECI

 

3 –4 LETNICH

 

 

 

              TEMATYKA:

 

1.      WSZYSCY LUBIMY WARZYWA I OWOCE   03.10 – 14.10.

 

2.      PANI JESIEŃ  ZA OKNEM I W NASZYM KĄCIKU PRZYRODY

 

17.10 – 28.10.

 

3.              CO Z TĄ ZEBRĄ, CZYLI JAK PRZECHODZIĆ PRZEZ JEZDNIĘ

 

 

 

 

 

 

 

 

OPRACOWAŁA: IZABELA FRANKOWSKA

 

 

 

 

 

WSZYSCY LUBIMI OWOCE I WARZYWA

 

CEL GŁÓWNY: Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.

 

CEL KSZTAŁCĄCY: Kształcenie przekonania o konieczności jedzenia owoców i warzyw jako pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

 

OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)

I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA

2.       Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom I p. 1,2,5 s. 18; poziom II p. 3,13, s. 19

3.       Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom I p. 2 s.22; poziom II p. 8 s.23

II. EDUKACJA ZDROWOTNA

1.       Dbam o swoje bezpieczeństwo – poziom I p. 1 s.31; poziom II p. 2 s.31

2.       Dbam o swoje zdrowie – poziom II p.3 d s.35 

3. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom I p. 2a, 3 s. 37 –38; poziom II p. 2d, 3 s. 38

III. EDUKACJA RUCHOWA

1.       Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41

2.       Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47

IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA

2.  Obserwuję, eksperymentuje  i odkrywam przyrodę w okresie jesieni –poziom I p.1e, 4 s.54; poziom II p. 7, 8, 9 s.54 -55

V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA

2.  Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom I p. 2,5, 8s.75-76; poziom II p. 2, 6 s. 76

3.  Mam zawsze kontakt z książką – poziom I p. 4, s.79; poziom II p.2 s.80

4.  Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom I p. 1, 2, 4 s. 83; poziom II p. 1,2, 8 s. 83

5.  Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom I p.2, 3 s.86; poziom II p.2, 3 s. 86

VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA

VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNA

      1.   Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom I p. 1 s.128; poziom II p. 4, s.129

3.       Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom I p. 2,3,6 s. 135; poziom II p. 6 s. 135

IX. EDUKACJA MUZYCZNA

1.       Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom I p. 6 s. 139

2.       Poznaję instrumenty muzyczne i próbuje na nich grać – poziom I p. 4 s. 140

3.       Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom I p. 5,8 s.142; poziom II p. 4 s. 142

X. EDUKACJA TECHNICZNA

2. Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne – poziom I p. 1 s. 147; poziom II p. 1 s. 147

 

ZADANIA EDUKACYJNE:

              „Spacer do ogródków działkowych” – dzieci powinny: zaznajomić się z niektórymi roślinami, owocami i warzywami w bezpośrednim kontakcie, zdobywać wiadomości drogą obserwacji.

              „Spadła gruszka do fartuszka” –  recytacja wiersza - dzieci powinny: podejmować próby recytacji, dopasowania słów wiersza do ich naturalnych owoców, przyswoić kolory żółty, czerwony i zielony.

              „Co z ogrodu a co z sadu.” – owocowo warzywny teatrzyk  w oparciu o opowiadanie I. Salach - dzieci powinny: podjąć próbę rozdzielenia warzyw i owoców jako dwóch źródeł witamin.

              „Owoce” – rysowanie kredkami świecowymi – dzieci powinny: podjąć próbę rysowania na określony temat,  wypełnić całą kartkę, rozwijać wrażliwość kolorystyczną. (3,4 l.)

”Owoce” – lepienie z masy solnej (3, 4 l.) – dzieci powinny: rozwijać sprawność manualną ręki, wyobraźnię odtwórczą.

              „Jabłuszko” – wyklejanka – dzieci powinny: rozwijać sprawność manualną palców, dokładność, zapoznać się z nową techniką plastyczną (3, 4 l.).

              „Warzywa” – malowanie - dzieci powinny: podjąć próbę dokładnego  wypełnienie konturów warzyw, rozwinąć płynność ruchów. (3,4 l.)

              „Urodziny marchewki” – słuchanie śpiewu nauczycielki – dzieci powinny: podjąć próbę wspólnego śpiewu, zabawy z piosenką, rozwijać wrażliwość muzyczną,.

              „ Jabłuszko” -  słuchanie piosenki – dzieci powinny: podjąć próbę zapamiętania treści i melodii prostej piosenki, klaskać miarowo z towarzyszeniem bębenka, rozpoznawać dźwięki w skrajnych rejestrach niski - wysoki.

              Zajęcia z rytmiki prowadzone przez instruktora

              „Moja głowa” „Moje ręce” – *oglądanie i nazywanie części własnego ciała; *oglądanie lalki i misia – nazywanie ich części ciała, *zabawy pantomimiczne – zagadki ruchowe – kształtowanie świadomości schematu własnego ciała.

              „To ja” – rysunek człowieka – *kształcenie sprawności rąk oraz współpracy ręki i oka, *rysowanie zamkniętych kółek  *rysowanie człowieka pod dyktando,  *rozbudowanie głowonogów – dorysowanie postaci do ubrania.

              Wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem:

-          biegu pt. „Samochody wyjeżdżają z garażu” – ćw. orientacji oraz bieg bez potrącania się;

-          orientacyjno – porządkowej pt. „Policjant” – reakcja na określony sygnał.

 

 

              I i III CZĘŚĆ DNIA

 

„Czarodziejski worek” – zab dydaktyczna –dzieci powinny: rozpoznawać warzywa i owoce po dotyku, smaku itp.

„Co widzisz na obrazku” – praca z obrazkiem – dzieci powinny: wyróżnić na obrazku znane owoce i warzywa, umiejętnie rozdzielić warzywa i owoce jako dwa źródła witamin.

„W sadzie i ogrodzie” – prace społeczno-użyteczne – dzieci powinny: gromadzić owoce i warzywa w Kąciku Przyrody.

„Ćwiczenia oddechowe” – ćw. oddechowe – dzieci powinny: dmuchać na owoce wycięte z bibułki – sprawnie wciągać powietrze nosem i wypuszczać ustami. Wzmacniać narządy oddechowe.

„Kolor zielony i żółty” – zab. dyd.- dzieci powinny: gromadzić przedmioty mające wspólną cechę – kolor – utrwalić kolory, umiejętnie dopasować je do warzyw i owoców.

„Spacer” – rozmowa z małą grupą –dzieci powinny: nabyć swobodę w samorzutnym wyrażaniu myśli i przeżyć w zadawaniu pytań – wzbogacić słownik.

„Na straganie” J. Brzechwa  - inscenizacja utworu – dzieci powinny: podjąć próbę dłuższego skupienia uwagi.

„Zgadnij jaki to owoc?” – zab. dyd. –dzieci powinny: posługiwać się nazwami drzew rozpoznanych po owocach (4 l.)

„Jesienią” - słuchanie wiersza połączone z oglądaniem ilustracji – dzieci powinny: wypowiadać się nt. wiersza oraz ilustracji związanej z wierszem M. Konopnickiej

„Kolorowe jabłuszka” rozmowa przy obrazku – dzieci powinny podjąć próbę rozróżniania kolorów.

„Sprzeczka jabłek” – słuchanie opowiadania – dzieci powinny: skupić uwagę i reagować na intonację głosową: głośno – cicho.

„Koszyk na owoce” – zab. konstrukcyjna –dzieci powinny: podjąć próby łączenia klocków, sprawnie sprzątać po zabawie.

„Co to?” – zab. słuchowa –dzieci powinny: rozszerzyć skalę rozpoznawania przez siebie odgłosów np. klaskania, tupania, szelest papieru, dźwięk kluczy itp.

„Kupujemy warzywa i owoce” – zabawa tematyczna –dzieci powinny: przestrzegać zasadę kupowania i sprzedawania.


 

JESIENNA WRÓŻKA

 

CEL GŁÓWNY: Umożliwienie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu. Wykorzystanie i tworzenie okazji do poznania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.

 

CEL KSZTAŁCĄCY: Kształcenie spostrzegawczości podczas obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie, w związku ze zmianą pory roku.

 

OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)

I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA

2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom I p. 1,2,3,10 s. 18; poziom II p. 3,4,10, s. 19

3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom I p. 4 s.22; poziom II p. 4 s.23

II. EDUKACJA ZDROWOTNA

1.       Dbam o swoje bezpieczeństwo – poziom I p. 1 s.31; poziom II p. 2 s.31

2.       Dbam o swoje zdrowie – poziom I p2a s.34  poziom II p.3 2d s.35 

3. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom I p. 2a, 3 s. 37 –38; poziom II p. 2d, 3 s. 38

III. EDUKACJA RUCHOWA

3.       Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41

4.       Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47

IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA

2.  Obserwuję, eksperymentuje  i odkrywam przyrodę w okresie jesieni –poziom I p.1,2 4,6,7 s.54; poziom II p. 1,2,5, 10, 11 s.54 -55

V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA

2.  Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom I p. 2,5, 8s.75-76; poziom II p. 2, 6 s. 76

3.  Mam zawsze kontakt z książką – poziom I p. 4, s.79; poziom II p.2 s.80

4.  Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom I p. 1, 2, 4 s. 83; poziom II p. 1,2, 8 s. 83

5.  Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom I p.2, 3 s.86; poziom II p.2, 3 s. 86

VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA

VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNA

      1.   Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom I p. 1b,5 s.128; poziom II p. 7,8 s.129

3.       Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom I p. 2,3,6 s. 135; poziom II p. 6 s. 135

IX. EDUKACJA MUZYCZNA

1.       Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom I p. 5,6 s. 139 poziom II p2,4 s.138-139

2.       Poznaję instrumenty muzyczne i próbuje na nich grać – poziom I p. 4 s. 140

3.       Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom I p. 4,5,8 s.142; poziom II p. 3,4,7 s. 142

X. EDUKACJA TECHNICZNA

2. Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne – poziom I p. 1 s. 147; poziom II p. 1 s. 147

 

ZADANIA EDUKACYJNE:

              „Jesienna wróżka” – słuchanie wiersza D. Gellner  dzieci powinny: zapoznać się z charakterystycznymi zmianami zachodzącymi jesienią w przyrodzie, podjąć próbę recytacji wiersza (4 l.) lub jego fragmentów (3 l.)

              „Spotkanie z Panią Jesienią” – blok integralny - dzieci powinny: słuchać wiersz „Jesień”, w zabawie dyd. „Koszyk Pani Jesieni” rozpoznać owoce poprzez dotyk, smak węch itp., ułożyć łamigłówkę nt Owoce jesieni.

              „Tak to zwykle bywa” słuchanie opowiadania I. Salach - dzieci powinny: wzbogacić słownik m.in. o wyrazy: las, jarzębina, prowadzić obserwacje przyrodnicze w związku ze zmianą pory roku.

              „Jesienny bukiet” – naklejanka z liści - dzieci powinny: zapoznać się ze sposobem wykorzystania materiałów przyrodniczych w pracach plastycznych (4 l.)

              * „Jesienny obrazek” – układanie z tworzywa przyrodniczego - dzieci powinny wykazać się pomysłowością i wyobraźnią twórczą (3 l.)

              „Koszyk Pani Jesieni” – wyklejanka - dzieci powinny: prawidłowo posługiwać się klejem, smarować po właściwej stronie papieru (3,4 l.)

              „Kasztanowe ludziki” – kolorowanie - dzieci powinny: dokładnie wypełnić kontury, właściwie dobierać barwy, (3,4 l.)

              „Kolory jesieni” – malowanie farbą plakatową  żółtą i czerwoną - dzieci powinny: prawidłowo trzymać pędzel, operować różnymi formami plam i linii (3 l.)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin