NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK 2005 DLA DZIECI
3 –4 LETNICH
TEMATYKA:
1. WSZYSCY LUBIMY WARZYWA I OWOCE 03.10 – 14.10.
2. PANI JESIEŃ ZA OKNEM I W NASZYM KĄCIKU PRZYRODY
17.10 – 28.10.
3. CO Z TĄ ZEBRĄ, CZYLI JAK PRZECHODZIĆ PRZEZ JEZDNIĘ
OPRACOWAŁA: IZABELA FRANKOWSKA
CEL GŁÓWNY: Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.
CEL KSZTAŁCĄCY: Kształcenie przekonania o konieczności jedzenia owoców i warzyw jako pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)
I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA
2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom I p. 1,2,5 s. 18; poziom II p. 3,13, s. 19
3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom I p. 2 s.22; poziom II p. 8 s.23
II. EDUKACJA ZDROWOTNA
1. Dbam o swoje bezpieczeństwo – poziom I p. 1 s.31; poziom II p. 2 s.31
2. Dbam o swoje zdrowie – poziom II p.3 d s.35
3. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom I p. 2a, 3 s. 37 –38; poziom II p. 2d, 3 s. 38
III. EDUKACJA RUCHOWA
1. Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41
2. Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47
IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA
2. Obserwuję, eksperymentuje i odkrywam przyrodę w okresie jesieni –poziom I p.1e, 4 s.54; poziom II p. 7, 8, 9 s.54 -55
V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA
2. Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom I p. 2,5, 8s.75-76; poziom II p. 2, 6 s. 76
3. Mam zawsze kontakt z książką – poziom I p. 4, s.79; poziom II p.2 s.80
4. Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom I p. 1, 2, 4 s. 83; poziom II p. 1,2, 8 s. 83
5. Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom I p.2, 3 s.86; poziom II p.2, 3 s. 86
VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA
VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNA
1. Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom I p. 1 s.128; poziom II p. 4, s.129
3. Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom I p. 2,3,6 s. 135; poziom II p. 6 s. 135
IX. EDUKACJA MUZYCZNA
1. Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom I p. 6 s. 139
2. Poznaję instrumenty muzyczne i próbuje na nich grać – poziom I p. 4 s. 140
3. Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom I p. 5,8 s.142; poziom II p. 4 s. 142
X. EDUKACJA TECHNICZNA
2. Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne – poziom I p. 1 s. 147; poziom II p. 1 s. 147
ZADANIA EDUKACYJNE:
„Spacer do ogródków działkowych” – dzieci powinny: zaznajomić się z niektórymi roślinami, owocami i warzywami w bezpośrednim kontakcie, zdobywać wiadomości drogą obserwacji.
„Spadła gruszka do fartuszka” – recytacja wiersza - dzieci powinny: podejmować próby recytacji, dopasowania słów wiersza do ich naturalnych owoców, przyswoić kolory żółty, czerwony i zielony.
„Co z ogrodu a co z sadu.” – owocowo warzywny teatrzyk w oparciu o opowiadanie I. Salach - dzieci powinny: podjąć próbę rozdzielenia warzyw i owoców jako dwóch źródeł witamin.
„Owoce” – rysowanie kredkami świecowymi – dzieci powinny: podjąć próbę rysowania na określony temat, wypełnić całą kartkę, rozwijać wrażliwość kolorystyczną. (3,4 l.)
”Owoce” – lepienie z masy solnej (3, 4 l.) – dzieci powinny: rozwijać sprawność manualną ręki, wyobraźnię odtwórczą.
„Jabłuszko” – wyklejanka – dzieci powinny: rozwijać sprawność manualną palców, dokładność, zapoznać się z nową techniką plastyczną (3, 4 l.).
„Warzywa” – malowanie - dzieci powinny: podjąć próbę dokładnego wypełnienie konturów warzyw, rozwinąć płynność ruchów. (3,4 l.)
„Urodziny marchewki” – słuchanie śpiewu nauczycielki – dzieci powinny: podjąć próbę wspólnego śpiewu, zabawy z piosenką, rozwijać wrażliwość muzyczną,.
„ Jabłuszko” - słuchanie piosenki – dzieci powinny: podjąć próbę zapamiętania treści i melodii prostej piosenki, klaskać miarowo z towarzyszeniem bębenka, rozpoznawać dźwięki w skrajnych rejestrach niski - wysoki.
Zajęcia z rytmiki prowadzone przez instruktora
„Moja głowa” „Moje ręce” – *oglądanie i nazywanie części własnego ciała; *oglądanie lalki i misia – nazywanie ich części ciała, *zabawy pantomimiczne – zagadki ruchowe – kształtowanie świadomości schematu własnego ciała.
„To ja” – rysunek człowieka – *kształcenie sprawności rąk oraz współpracy ręki i oka, *rysowanie zamkniętych kółek *rysowanie człowieka pod dyktando, *rozbudowanie głowonogów – dorysowanie postaci do ubrania.
Wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem:
- biegu pt. „Samochody wyjeżdżają z garażu” – ćw. orientacji oraz bieg bez potrącania się;
- orientacyjno – porządkowej pt. „Policjant” – reakcja na określony sygnał.
I i III CZĘŚĆ DNIA
„Czarodziejski worek” – zab dydaktyczna –dzieci powinny: rozpoznawać warzywa i owoce po dotyku, smaku itp.
„Co widzisz na obrazku” – praca z obrazkiem – dzieci powinny: wyróżnić na obrazku znane owoce i warzywa, umiejętnie rozdzielić warzywa i owoce jako dwa źródła witamin.
„W sadzie i ogrodzie” – prace społeczno-użyteczne – dzieci powinny: gromadzić owoce i warzywa w Kąciku Przyrody.
„Ćwiczenia oddechowe” – ćw. oddechowe – dzieci powinny: dmuchać na owoce wycięte z bibułki – sprawnie wciągać powietrze nosem i wypuszczać ustami. Wzmacniać narządy oddechowe.
„Kolor zielony i żółty” – zab. dyd.- dzieci powinny: gromadzić przedmioty mające wspólną cechę – kolor – utrwalić kolory, umiejętnie dopasować je do warzyw i owoców.
„Spacer” – rozmowa z małą grupą –dzieci powinny: nabyć swobodę w samorzutnym wyrażaniu myśli i przeżyć w zadawaniu pytań – wzbogacić słownik.
„Na straganie” J. Brzechwa - inscenizacja utworu – dzieci powinny: podjąć próbę dłuższego skupienia uwagi.
„Zgadnij jaki to owoc?” – zab. dyd. –dzieci powinny: posługiwać się nazwami drzew rozpoznanych po owocach (4 l.)
„Jesienią” - słuchanie wiersza połączone z oglądaniem ilustracji – dzieci powinny: wypowiadać się nt. wiersza oraz ilustracji związanej z wierszem M. Konopnickiej
„Kolorowe jabłuszka” rozmowa przy obrazku – dzieci powinny podjąć próbę rozróżniania kolorów.
„Sprzeczka jabłek” – słuchanie opowiadania – dzieci powinny: skupić uwagę i reagować na intonację głosową: głośno – cicho.
„Koszyk na owoce” – zab. konstrukcyjna –dzieci powinny: podjąć próby łączenia klocków, sprawnie sprzątać po zabawie.
„Co to?” – zab. słuchowa –dzieci powinny: rozszerzyć skalę rozpoznawania przez siebie odgłosów np. klaskania, tupania, szelest papieru, dźwięk kluczy itp.
„Kupujemy warzywa i owoce” – zabawa tematyczna –dzieci powinny: przestrzegać zasadę kupowania i sprzedawania.
CEL GŁÓWNY: Umożliwienie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu. Wykorzystanie i tworzenie okazji do poznania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.
CEL KSZTAŁCĄCY: Kształcenie spostrzegawczości podczas obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie, w związku ze zmianą pory roku.
2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom I p. 1,2,3,10 s. 18; poziom II p. 3,4,10, s. 19
3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom I p. 4 s.22; poziom II p. 4 s.23
2. Dbam o swoje zdrowie – poziom I p2a s.34 poziom II p.3 2d s.35
3. Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41
4. Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47
2. Obserwuję, eksperymentuje i odkrywam przyrodę w okresie jesieni –poziom I p.1,2 4,6,7 s.54; poziom II p. 1,2,5, 10, 11 s.54 -55
1. Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom I p. 1b,5 s.128; poziom II p. 7,8 s.129
1. Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom I p. 5,6 s. 139 poziom II p2,4 s.138-139
3. Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom I p. 4,5,8 s.142; poziom II p. 3,4,7 s. 142
„Jesienna wróżka” – słuchanie wiersza D. Gellner dzieci powinny: zapoznać się z charakterystycznymi zmianami zachodzącymi jesienią w przyrodzie, podjąć próbę recytacji wiersza (4 l.) lub jego fragmentów (3 l.)
„Spotkanie z Panią Jesienią” – blok integralny - dzieci powinny: słuchać wiersz „Jesień”, w zabawie dyd. „Koszyk Pani Jesieni” rozpoznać owoce poprzez dotyk, smak węch itp., ułożyć łamigłówkę nt Owoce jesieni.
„Tak to zwykle bywa” słuchanie opowiadania I. Salach - dzieci powinny: wzbogacić słownik m.in. o wyrazy: las, jarzębina, prowadzić obserwacje przyrodnicze w związku ze zmianą pory roku.
„Jesienny bukiet” – naklejanka z liści - dzieci powinny: zapoznać się ze sposobem wykorzystania materiałów przyrodniczych w pracach plastycznych (4 l.)
* „Jesienny obrazek” – układanie z tworzywa przyrodniczego - dzieci powinny wykazać się pomysłowością i wyobraźnią twórczą (3 l.)
„Koszyk Pani Jesieni” – wyklejanka - dzieci powinny: prawidłowo posługiwać się klejem, smarować po właściwej stronie papieru (3,4 l.)
„Kasztanowe ludziki” – kolorowanie - dzieci powinny: dokładnie wypełnić kontury, właściwie dobierać barwy, (3,4 l.)
„Kolory jesieni” – malowanie farbą plakatową żółtą i czerwoną - dzieci powinny: prawidłowo trzymać pędzel, operować różnymi formami plam i linii (3 l.)
...
aleksandra_zuz