21
STATYSTYKA WYKŁADY
WYKŁAD 1 30.09.2006
dr ZYGMUNTA BARAŃSKA
Literatura:
L. Hryniewicka „Ćw statystyczne w naukach ekonomicznych” ODDK, 2003
A. Komosa „Statystyka zbiór zadań”
PODSTAWOWE POJĘCIA
Statystyka:
1. Zestaw liczb zebranych i zinterpretowanych do przedstawienia określonego problemu
2. Wartości (parametry) wyliczane na podstawie badań próbnych
3. Nauka zajmująca się zbieraniem, prezentacją i analizą zebranego materiału (przeważnie liczbowego)
STATYSTYKA
Utworzony przez Ania Marzec
Statystyka opisowa proste przeliczenia arytmetyczne, nie wymagające znajomości rachunku prawdopodobieństwa; dotyczy sytuacji gdy badane są wszystkie występujące zdarzenia
Statystyka matematycznaprocedury oparte na matematyce, a w szczególności na rachunku prawdopodobieństwa, stosowana w sytuacji gdy badamy przedstawicieli określonej grupy biorącej udział w badaniu
Zbiorowość statystyczna – ogół osób lub rzeczy, które podlegają badaniu, składa się z jednostek statystycznych
Zjawiska masowe – służą do zauważenia prawidłowości statystycznych
ANALIZA ETAPÓW BADAŃ STATYSTYCZNYCH
I. PROGRAMOWANIE BADANIA
1. Określenie celu badania:
§ cele ogólne
§ cele szczególne (hipotezy szczegółowe)
2. Określenie przedmiotu badana – tj. określenie zbiorowości statystycznej i jednostki statystycznej; zbiorowość statystyczną określamy trzema stałymi cechami:
a) kto jest badany (cecha rzeczowa)
b) kiedy jest badany (cecha czasowa)
c) gdzie jest badany (cecha przestrzenna)
Zbiorowości:
§ statyczne – badane w pewnym momencie
§ dynamiczne – badane w pewnym okresie czasu
§ przeliczalne – zawierają konkretną liczbę jednostek
§ nieprzeliczalne – nie można określić liczby jednostek
§ jednorodne
§ niejednorodne – dzielimy na podzbiorowości jednorodne
3. Określenie zakresu badania (wyodrębnienie cech badanych u jednostek statystycznych)
Każda jednostka statystyczna różni się od pozostałych pewnymi właściwościami cech (poziomem cech)
CECHY ZMIENNE
Ilościowemożna przedstawić w formie liczb, mierzalne
Jakościowewłaściwości, które można określić tylko słownie
Skokowaz pewnego przedziału liczbowego przyjmuje tylko określone wartości liczbowe; np. {2,4,5,7,8}
Ciągłaz pewnego przedziału liczbowego może przyjmować dowolną liczbę wartości; np. (2,8)
Dwudzielnamoże przyjmować tylko dwie kategorie; np. płeć = kobieta lub mężczyzna
Wielodzielnamoże przyjmować więcej niż dwie kategorie; np. ukończona szkoła średnia = liceum lub technikum lub zawodówka, it
4. Wybór zakresu obserwacji / wybór typu badania:
a) badanie całkowite (pełne) – do badania bierzemy wszystkie jednostki wchodzące w skład zbiorowości (np. spis ludności, spis gospodarstw rolnych, rejestracja urodzeń i zgonów, inwentaryzacja środków trwałych w przedsiębiorstwie)
b) badanie częściowe – badamy tylko część jednostek zbiorowości▪ dobór jednostek w sposób losowy (każda jednostka ma znane prawdopodobieństwo wejścia do grupy badanej; stosowany odpowiedni schemat losowania)▪ dobór jednostek w sposób nielosowy (przeprowadzający badanie sam decyduje kto bierze udział w badaniu)badanie monograficzne – jedna wybrana jednostka zostaje opisana wszechstronnie
5. Organizacja obserwacji statystycznej:
a) jednorazowa
b) powtarzalna
c) ciągła
6. Wybór techniki zbierania danych
a) wywiad osobisty
b) samospisywanie (ankieta pocztowa)
c) bezpośrednia obserwacja lub pomiar
d) rejestry i dane sprawozdawcze
II. OBSERWACJA STATYSTYCZNA
1. Gromadzenie danych statystycznych
Materiał pierwotnyzebrany ściśle do celów badania
Materiał wtórnyzebrany do innych celów, a wykorzystywany m.in. do danego badania
2. Kontrola materiału statystycznego
a) ilościowa (kompletności)
b) merytoryczna (poprawnosci)
III. OPRACOWANIE DANYCH
1. Ustalenie zasad klasyfikacji:
a) porządkowanie
b) grupowanie statystyczne:
§ wariancje – dla cech ilościowych wyodrębniamy warianty liczbowe
§ typologie – dla cech jakościowych wyodrebniamy grupy typologiczne
2. Budowa szeregów statystycznych – powstają w wyniku grupowania i porządkowania
Szereg statystyczny – ciąg wartości licznowych i nieliczbowych badanej cechy uporządkowany wg określonych kryteriów
Rodzaje szeregów statystycznych:
a) szczegółowe (wyliczające)
b) rozdzielcze z cechą jakościową (strukturalne)
c) rozdzielcze z cechą ilościową (punktowe = jednostopniowe, przedziałowe = wielostopniowe)
d) kumulacyjne
e) geograficzne (przestrzenne)
f) czasowe (dynamiczne, chronologiczne)
♦ szereg rozdzielczy strukturalny
poziom wykształcenia
liczba osób
podstawowe
zasadnicze zawodowe
średnie
...
6
26
19
♦ szereg rozdzielczy punktowy
liczba dzieci na utrzymaniu xi
liczba osób ni
0
1
34
♦ szereg rozdzielczy jednopunktowy (np. odziały banku wg ilości stanowisk)
ilość stanowisk
ilość oddziałów
♦ szereg rozdzielczy przedziałowy
wiek w latach <xi0,xi1)
15,0 – 25,0
25,0 – 35,0
14
32
o stosowany dla cechy ciągłej lub dla cechy skokowej gdy jest duża liczba wariantów i duża liczba obserwacji
o <xi0,xi1): xi0 – dolna granica przedziału czasowego; xi1 – górna granica przedziału czasowego
o szeregi zamknięte: 15,0 – 25,0; 25,0 – 35,0...45,0 – 55,0
o szeregi otwarte: poniżej 25,0; 25,0 – 35,0; ...; 45,0 – 55,0; powyżej 55,0
♦ szereg geograficzny
województwo
przeciętne miesięczne wynagrodzenie
♦ szereg dynamiczny
grupy wiekowe
ludnoś...
ziutek71117