Rodzice.doc

(60 KB) Pobierz

 

Drodzy rodzice!

 

W tym miejscu zebraliśmy dla was wiele pięknych rad i wskazówek dotyczących wychowania i rozwoju intelektualnego dzieci i młodzieży. Materiały publikujemy za:

Gordon Dryden, Jeanette Vos: Rewolucja w uczeniu, Wydawnictwo Moderski i S-ka, Poznań 2000. Część z nich pochodzi ze szkolenia Doskonalenie umiejętności wychowawczych nauczyciela – wychowawcy prowadzonego przez Panią Jolantę Biesok z Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Bielsku-Białej i publikowane jest za jej za zgodą. Zachęcamy do lektury!

GDYBYM MOGŁA OD NOWA WYCHOWAĆ DZIECKO…

 

-…częściej używałabym palca do malowania, a rzadziej do wytykania

-…mniej bym upominała, a bardziej dbała o bliski kontakt

-…zamiast patrzeć stale na zegarek, patrzyłabym na to, co robi

-…wiedziałabym mniej, lecz za to umiałabym okazać troskę

-…robilibyśmy więcej wycieczek i puszczali więcej latawców

-…przestałabym odgrywać poważną, a zaczęła poważnie się bawić

-…przebiegłabym więcej pól i obejrzała więcej gwiazd

-…rzadziej bym szarpała, a częściej przytulała

-…budowałabym najpierw poczucie własnej wartości, a dopiero potem dom

-…nie uczyłabym zamiłowania do władzy, lecz potęgi miłości

Diane Loomans, Full Esteem Ahead

                                                                                                                   Diane Loomans

 

 


JAK NAJLEPIEJ WYKORZYSTAĆ DECYDUJĄCY OKRES: OD URODZENIA DO DZIESIĄTEGO ROKU ŻYCIA

 

-Pięćdziesiąt procent zdolności człowieka do uczenia się rozwija się w pierwszych czterech latach życia

-Kolejne trzydzieści procent wykształca się do ósmego roku życia

-Podczas tych decydujących lat tworzą się drogi nerwowe, na których opiera się cała przyszła zdolność uczenia się

-  Po ukończeniu przez dziecko dziesięciu lat dendryty, które nie wytworzyły połączeń, obumierają

- Dzieci są najlepszymi pedagogami, a rodzice ich najlepszymi pierwszymi nauczycielami

- Dzieci uczą się najlepiej tego, czego doświadczają wszystkimi zmysłami, należy więc odpowiednio je stymulować

- Nasze domy, plaże, lasy, place zabaw, ogrody zoologiczne i muzea są najlepszymi szkołami

- Proste ćwiczenia fizyczne mogą ogromnie wspomóc umiejętność uczenia się małego dziecka.

-Dzieci rozwijają się według określonego schematu, należy więc nauczyć się go wykorzystywać

-Nauka, w tym także nauka czytania, pisania i liczenia, może i powinna być zabawą.

 

 

Mamo, Tato!

Możesz mi pomóc w prawidłowym rozwoju emocjonalnym, jeżeli…

-nie porównujesz mnie z moimi kolegami -chciałbym, abyś zrozumiał moje trudności

-nie zawstydzasz mnie przed kolegami/klasą - chciałbym być szanowany przez Ciebie i przez moich kolegów

-nie odbierasz mi nadziei - chciałbym wierzyć, że coś w życiu osiągnę

-nie lekceważysz moich uczuć - czasami potrzebuję twojego wsparcia

-nie oceniasz mnie - mam prawo dobrze myśleć o sobie

-nie moralizujesz - potrzebuję twojego zrozumienia

-nie przypisujesz mi złych intencji - wydaje mi się wtedy, że świat jest nieprzyjazny

-nie okazujesz dezaprobaty, gdy nie wszystko mogę zrozumieć i zapamiętać - wydaje mi się wtedy, że do niczego się nie nadaję

 

 

 

A oto, jak rozbudzić w dziecku zamiłowania czytelnicze:

 

 

 

   

 

,,Trudności w nauce w osiemdziesięciu procentach        związane są ze stresem. Usuńmy stres, a znikną problemy z nauką”.

                                                                                                                  GORDON STOKES

 

 

 

Na podstawie książki Forbesa Robinsa Look, Listen: Learning to Read is Incredibly Simple


 

,,UMYSŁ NIE JEST NACZYNIEM, KTÓRE NALEŻY NAPEŁNIĆ, LECZ OGNIEM, KTÓRY TRZEBA ROZNIECIĆ”.                                                   

                                                                             PLUTARCH

 

 

 


I na koniec Desiderata – najpiękniejsza chyba i najbardziej uniwersalna recepta na życie.

 

 

DESIDERATA

Przechodź spokojnie przez hałas i pośpiech i pamiętaj,

jaki spokój można znaleźć w ciszy.

 

O ile to możliwe, bez wyrzekania się siebie,

bądź na dobrej stopie ze wszystkimi.

 

Wypowiadaj swą prawdę jasno i spokojnie i wysłuchaj innych,

nawet tępych i nieświadomych, oni też mają swoją opowieść.

 

Unikaj głośnych i napastliwych, są udręką ducha.

 

Porównując się z innymi, możesz stać się próżny lub zgorzkniały,

zawsze bowiem znajdziesz gorszych i lepszych od siebie.

 

Niech twoje osiągnięcia, zarówno jak i plany,

będą dla ciebie źródłem radości.

 

Wykonuj swą pracę z sercem, jakkolwiek byłaby skromna,

ją jedynie posiadasz w zmiennych kolejach losu.

 

Bądź ostrożny w interesach, na świecie bowiem pełno oszustwa,

niech ci to, jednak nie zasłoni prawdziwej cnoty.

Wielu ludzi dąży do wzniosłych ideałów i wszędzie życie jest pełne heroizmu.

 

Bądź sobą, zwłaszcza nie udawaj uczucia,

ani nie podchodź cynicznie do miłości,

albowiem wobec oschłości i rozczarowań ona jest wieczna jak trawa.

 

Przyjmij spokojnie, co ci lata doradzają,

z wdziękiem wyrzekając się spraw młodości.

 

Rozwijaj siłę ducha, aby mogła cię osłonić w nagłym nieszczęściu.

 

Nie dręcz się tworami wyobraźni. Wiele obaw rodzi się ze znużenia i samotności.

 

Obok zdrowej dyscypliny bądź dla siebie łagodny.

 

Jesteś dzieckiem wszechświata nie mniej niż drzewa i gwiazdy.

Masz prawo być tutaj. I czy to jest dla ciebie jasne czy nie,

wszechświat jest bez wątpienia na dobrej drodze.

 

Tak wiec żyj w zgodzie z Bogiem, czymkolwiek się trudzisz

i jakiekolwiek są twoje pragnienia.

 

W zgiełku i pomieszaniu życia zachowaj spokój ze swą duszą.

 

Przy całej złudności i znoju i rozwianych marzeniach jest to piękny świat.

 

Bądź uważny. Dąż do szczęścia.

 

Desiderata została napisana przez Maxa Ehrmanna (1872+1945) w 1927 roku.
Ostatnio, prawa autorskie otrzymał Robert L. Bell w 1976 roku .
Tłumaczenia dokonał Andrzej Jakubowicz w książce Kazimierza Jankowskiego
"Hipisi w poszukiwaniu ziemi obiecanej", wyd. Książka i Wiedza, 1972

 

 


 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin