Wyróżnić się z tłumu.pdf

(113 KB) Pobierz
121172465 UNPDF
e-Biznes , SEO Pozycjonowanie
WyróĪniü siĊ z táumu
Zbudowanie wáasnego serwisu to zaledwie początek, wszak trzeba
przyciągnąü do niego uĪytkowników. Z jakich technik moĪemy skorzystaü, by serwis zostaá
zauwaĪony bez napadania na bank?
Karl Hodge
Teraz serwis wygląda Ğwietnie. Dziaáa na kaĪdej platformie, pomyĞlnie przeszedá walidacjĊ
W3C, a zawartoĞü jest aktualna. Potrzebujemy jedynie rzeki odwiedzających. Bez nich
nasze perfekcyjne dzieáo pozostanie igáą w stogu siana.
JeĞli nie mamy budĪetu Google'a i bezdennych kieszeni Microsoftu, nie moĪemy pozwoliü
sobie na billboardy. Tradycyjne narzĊdzia marketingowe pozwalające dziaáDü na maáą skalĊ
w rodzaju Google AdWords lub informacji prasowych umoĪliwiają rozpoczĊcie
dziaáalnoĞci marketingowej, jednak takĪe pocháaniają niewielkie sumy pieniĊdzy. JeĞli
natomiast zdecydujemy siĊ na zaangaĪowanie agencji marketingowej, bĊdzie to nas
kosztowaü fortunĊ.
Na szczĊĞcie nie trzeba korzystaü z tradycyjnych kanaáów, nie potrzebujemy takĪe
marketingowej agencji. PamiĊtajmy, Īe to internet, w którym królują wáasne publikacje i
domorosáe produkty mediowe. To samo medium, które pomaga tworzyü strony i pokazywaü
je Ğwiatu, pomoĪe w dziaáaniach marketingowych i promocji.
Na kilku nastĊpnych stronach sprawdzimy metody, którymi skutecznie moĪna prowadziü
dziaáania marketingowe, koncentrując siĊ na najnowszych metodach, wymagających
bardziej wiedzy i kreatywnoĞci, niĪ zasobnego portfela.
Grypa markowa
Zacznijmy od czegoĞ, co znają wszyscy - marketing wirusowy. Gáównym problemem jest tu
prostota - porcja marketingu wirusowego jest czymĞ, co z racji swojej natury
rozprzestrzenia siĊ poĞród ludzi. Przesyáamy go do kogoĞ i ten ktoĞ czuje przymus, by
wysáDü go innym.
- Idea polega na tym, by byá on zabawny, aktualny i wyróĪniaá siĊ - mówi Richard Spalding,
dyrektor zarządzający "wirusowym" katalogiem http://www.kontraband.com. - Nikt nie
EĊdzie zainteresowany czymĞ, co po prostu reklamuje twoją stronĊ.
Wirusowe wiadomoĞci - wirale, moĪna rozsyáDü na wiele sposobów: moĪe to byü e-mail z
dowcipem, gry online, które sprawiają, Īe gracze wracają po wiĊcej, odnoĞniki do
wciągających stron, czy teĪ tajemnicze fragmenty treĞci ukryte w internecie. Są to wideo i
odnoĞniki do gier, które otrzymaliĞmy w e-mailu lub pojawiáy siĊ na blogu.
121172465.002.png 121172465.003.png
Wirtualne listy i katalogi zaczĊáy siĊ mnoĪ\ü jak grzyby po deszczu, wiele z nich zaczĊáo
pobieraü opáaty za wyeksponowane miejsca na stronach.
- MoĪemy wykupiü miejsce na Kontrabadzie, Lycosie, Ebaumsworldzie i innych - mówi
Spalding. - Alternatywą jest stworzenie fantastycznej reklamy wirusowej, która z pewnoĞcią
trafi tam za darmo!
SzczĊĞliwie ostatnie produkcje online uáatwiają rozsyáanie wirusowych reklam. Przeáomem
Vą YouTube i Google Video. Na obydwu serwisach kaĪdy moĪe wgraü i podlinkowaü swoje
klipy bez wydawania nawet grosza. Wszystko, czego potrzebujemy to kamera i dobry
pomysá. WeĨmy na przykáad serwis http://www.davideodesign.co.uk/pepsigirl.htm. Wideo
wykorzystuje "wirusowy" trend - rodzina wideoklipów pokazująca, Īe Mentosy i Pepsi
tworzą wybuchową mieszankĊ. Jak na ironiĊ, do ostatniej wersji tego "wirusa" doáączono na
koĔcu reklamĊ DVD. Początek filmu jest amatorski, jednak sam wiral staá siĊ tak waĪny, Īe
zawodowi marketingowcy zdecydowali siĊ uĪ\ü swoich wáasnych metod promocyjnych.
Wirusowy marketing to jednak nie tylko klipy wideo i pingwiny strzelające z armat. To
kaĪda metoda, która zachĊca uĪytkownika do dziaáDĔ marketingowych na rzecz naszej
strony. Jej zawartoĞü moĪe byü czĊĞcią wirala, jeĞli zasugerujemy uĪytkownikom sposób
jego rozpowszechnienia.
Google uczyniáo to za poĞrednictwem swojego Gmaila, dając uĪytkownikom záudzenie, Īe
jest to system zamkniĊty. MoĪemy zaáRĪ\ü konto, tylko wtedy, gdy otrzymaliĞmy
zaproszenie. Na początku istnienia Gmaila uĪytkownicy mieli do dyspozycji jedynie piĊü
zaproszeĔ. UĪytkownicy, zwáaszcza ci o profilu technologicznym, uwaĪali posiadanie
takiego konta za oznakĊ ekskluzywnoĞci. I choü Gmail oficjalnie wystartowaá wiele
miesiĊcy temu, doáączyü do niego moĪna nadal jedynie za zaproszeniem.
SpoáecznoĞciowa skrzynka
Gmail i inne serwisy, które zachĊcają do przesyáania znajomym prowadzących do nich
linków, wykorzystują coĞ, co od lat umyka wielkiemu biznesowi. Ludzie nie zawsze wchodzą
do internetu jednie w poszukiwaniu treĞci zamieszczonych na stronach. Robią to, by áączyü
siĊ z innymi ludĨmi. Wchodzą w social networking.
Pionierem na tym polu byá Friendster, jednak zastąpiáy go stosunkowo nowe LiveJournal i
MySpace. Fora internetowe to takĪe wspaniaáe media. Dają ludziom moĪliwoĞü budowania
spoáecznoĞci zgodnych z ich zainteresowaniami. Dla kogoĞ, kto chce zająü siĊ marketingiem
swojej strony, są idealnym miejscem do promocji, o ile przestrzegamy panujących na nich
reguá. Spam jest tu tak samo mile widziany, jak w naszej skrzynce pocztowej, tak wiĊc
najlepszą strategią są maáe kroczki. To lekcja, której zatwardziali marketingowy dobrze siĊ
nauczyli.
- Szanujmy spoáecznoĞü, blog z którym wspóápracujemy i nie rozpoczynajmy od razu
wielkich dziaáDĔ promocyjnych i marketingowych - mówi Eremy Spiller, dyrektor w White
Hat Media. - JeĞli to zrobimy, jesteĞmy skoĔczeni. O ile nie lubimy potoku zniewag online,
najlepiej tego unikaü.
Jako eksperci w swojej niszy, mamy przewagĊ nad agencjami online, które byáyby bardziej
niĪ szczĊĞliwe mogąc wydaü mnóstwo naszych pieniĊdzy skierowanych do tych samych
spoáecznoĞci. Mamy moĪliwoĞü zostania "liderem opinii" - w marketingowym Īargonie to
zaufane osoby, które rozprzestrzeniają informacje o produkcie w wytworzonych
spoáecznoĞciach. W tym przypadku produktem jest nasza strona.
Jednak by to dobrze dziaáDáo, konieczne jest aktywne i wartoĞciowe uczestnictwo. Doáączmy
do MySpace czy LiveJournal, odnajdĨmy spoáecznoĞci odpowiadające naszej grupie
docelowej i po prostu zaangaĪujmy siĊ. Kto wie, moĪe nawet zdobĊdziemy nowe kontakty.
Reklama w blogach
Blogowanie w swojej istocie moĪe byü potĊĪnym promocyjnym narzĊdziem. Policzmy: blog
umoĪliwia regularną aktualizacjĊ zawartoĞci witryny, co jest poradą numer jeden, jeĞli
chcemy mieü dobrą stronĊ. Prócz tego blogi są teraz przedmiotem aktywnego
znacznikowania, indeksowania i Ğledzenia ich zawartoĞci za pomocą takich narzĊdzi jak
Delicious, Technorati i Digg, w których áatwiej odnaleĨü treĞü blogów, niĪ w "normalnym"
internecie.
Nie zapominajmy teĪ, Īe gdy korzystamy z systemu przeznaczonego dla blogów, takiego, jak
TypePad lub Blogger, nasza strona pojawi siĊ na krótko na stronie gáównej serwisu
blogowego za kaĪdym razem, gdy zaktualizujemy naszego bloga. LiveJournal takĪe ma
wydzielone miejsce, gdzie kaĪdy ma moĪliwoĞü zamieszczenia swojego bloga. W sumie caáe
te budowanie spoáecznoĞci moĪe siĊ naprawdĊ opáaciü, gdy blogerzy dodadzą odnoĞniki do
naszej strony lub zamieszczą informacjĊ o niej w swoich blogach.
- W wymienianiu siĊ odnoĞnikami naprawdĊ tkwi duĪa siáa - mówi Richard Spalding. -
Zwáaszcza w przypadku Google'a, gdzie popularnoĞü jest kluczowym czynnikiem w
okreĞlaniu miejsca naszej strony w rankingu stron.
Jednym z piĊkniejszych aspektów blogowania jest áatwoĞü i zasiĊg dystrybucji treĞci strony.
Za pomocą RSS-ów ludzie mogą zamieszczaü nasze nagáówki na swoich stronach i pulpitach.
Plik RSS to dokument XML opisujący treĞü zamieszczoną na naszej stronie. Dodatkowo
zawiera listĊ pozycji lub nagáówki wraz z tytuáem, a takĪe opis i adres. WiĊkszoĞü narzĊdzi do
blogowania online automatycznie tworzy RSS-y. RSS-y dla naszej strony moĪemy utworzyü
sami, korzystając z takich narzĊdzi, jak choüby RSS Publisher ( http://www.rsspublisher.com )
- dziĊki czemu umoĪliwimy zamieszczenie treĞci z naszej strony w innych serwisach.
W ostatnim roku zwáaszcza rozwój podcastingu zasáuguje na uwagĊ. Choü dystrybucja plików
audio w internecie byáa moĪliwa od zawsze, rozpowszechniony na masową skalĊ dostĊp
szerokopasmowy uczyniá z niego waĪny nurt.
W rzeczywistoĞci podcasting jest rodzajem audioblogowania. Standardy róĪnią siĊ znacznie,
od audycji bez budĪetu, do programów o jakoĞci radiowej. Tutaj tkwi sekret - moĪna
podcastowaü caákowicie za darmo. Skorzystajmy z wielokanaáowego open source'owego
programu Audacity ( http://audacity.sourceforge.ne... ) do tworzenia swoich dzieá oraz Internet
Audio Archive ( http://www.archive.org ) do hostowania nagraĔ, jednoczeĞnie zaopatrując
pliki w licencjĊ Creative Commons. Finaáowy etap polega na utworzeniu RSS-a dla podcastu
- ponownie przyda siĊ RSS Publisher - i nastĊpnie wgraniu kanaáu do iTunes i innych
narzĊdzi gromadzących podcasty.
JeĞli jest jakaĞ kwestia, na którą naleĪy zwróciü uwagĊ, to jest to ustalenie grupy odbiorców
dla naszych przekazów. Tradycyjny marketing sieciowy dąĪy do tego, by naszą stronĊ
obejrzaáo tak duĪo osób, jak to tylko moĪliwe; nowa fala ma na celu przekazanie informacji
do konkretnych odbiorców. Chodzi o to, by ich znaleĨü i sprawiü, by nasz przekaz do nich
przemówiá. Obecnie, bardziej niĪ kiedykolwiek, sieü udostĊpnia gamĊ tanich i skutecznych
metod umoĪliwiających dziaáanie we wáasnym zakresie.
Dobre narzĊdzia - wypróbujmy je w marketingu online
FeedForAll
htpp://www.feedforall.com
RSS-y to marzenie nowoczesnych marketingowców online. UĪyjmy ich do publikacji naszych
stron i podcastów, a takĪe blogowania w blogach prowadzonych przez innych.
JeĞli nasz system zarządzania treĞcią nie umoĪliwia generowania RSS-ów, moĪemy utworzyü
je rĊcznie lub skorzystaü z niedrogich narzĊdzi w rodzaju FeedForAll. DostĊpna jest wersja
testowa.
Dr Divx
Dr Divx byá wczeĞniej komercyjnym oprogramowaniem, obecnie staá siĊ open source'owym
pakietem z kodekami wideo i funkcjami edycyjnymi.
WeĨmy jakikolwiek surowy plik wideo i odkodujmy go z wykorzystaniem kodeków DivX
wraz z dĨwiĊkiem w MP3. W rezultacie otrzymamy idealny plik
Klient LiveJournal
121172465.004.png 121172465.005.png
LiveJournal po czĊĞci sáXĪy do budowania spoáecznoĞci, po czĊĞci do pisania blogów. Jest
idealnym sposobem obecnoĞci online.
MoĪemy zdecydowaü siĊ na páatne konto (19,95 $ rocznie) i za pomocą jednego z
bezpáatnych klientów LiveJournala aktualizowaü blogi z peceta lub przenoĞnego komputera, a
nawet z telefonu.
Stara kontra nowa szkoáa
Które podejĞcie sprawdza siĊ najlepiej - tradycyjne metody marketingowe czy techniki Web
2.0? PrzyjrzeliĞmy siĊ wybranym narzĊdziom promocyjnym i porównaliĞmy je opierając siĊ
na kosztach, które musielibyĞmy ponieĞü w agencji, caáRĞciową skutecznoĞcią i, co
najwaĪniejsze, jak proste jest to do wykonania we wáasnym zakresie.
Stara szkoáa
x Reklamy banerowe JeĞli czĊĞciej páacimy niĪ siĊ wymieniamy, reklamy banerowe
nie naleĪą do tanich. Páacimy hurtem za odsáony. Jednak nadal taĔsze jest ich
przygotowanie niĪ wynajĊcie agencji, by zrobiáa to za nas.
WskaĨnik sukcesu: 5/10
x Wymiana odnoĞników Dni popularnoĞci bezpáatnej wymiany odnoĞników minĊáy, a
webringi oficjalnie zamkniĊto. JednakĪe pozostaáy komercyjne alternatywy.
Przykáadowo, http://linkexchanged.com liczy sobie 9,95 $ miesiĊcznie.
WskaĨnik sukcesu: 4/10
x Katalogi Doáączamy do jednego z duĪych Ğwiatowych katalogów, takich jak Yahoo!,
MSN lub Open Directory Project. Wprowadzenie swoich danych jest zazwyczaj
bezpáatne, choü nigdy nie jest gwarantowane.
WskaĨnik sukcesu: 6/10
x Marketing za poĞrednictwem e-maila Tania i radosna technika marketingowa, stara
jak Ğwiat. Upewnijmy siĊ, Īe nie wprawimy w zakáopotanie potencjalnych klientów
nielegalnym spamem.
WskaĨnik sukcesu: 6/10
Nowa szkoáa
x Wirale Marketing wirusowy to marzenie osób przygotowujących dziaáania
marketingowe wáasnym sumptem. Filmy są proste do wykonania - wszystko, czego
potrzebujemy to kamera, mnóstwo czasu, trochĊ wyobraĨni i odrobinĊ talentu.
WskaĨnik sukcesu: 6/10
x Uliczne zespoáy Uliczne zespoáy (Street Teams) to aktywni uĪytkownicy serwisu i
czáonkowie spoáecznoĞci, których moĪna zachĊciü do promowania serwisu. Istnieje
121172465.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin