Zarabianie na stronie WWW reklama kontekstowa.pdf

(88 KB) Pobierz
121162045 UNPDF
Reklama w internecie , AdSense , AdKontekst , OnetKontekst
Zarabianie na stronie WWW: reklama kontekstowa
Jedną z metod zarabiania na maáej, jak i wiĊkszej stronie WWW, jest reklama
kontekstowa. WyĞwietlanie reklam pozwala generowaü zyski z hobbistycznie
prowadzonych stron, ale staje siĊ takĪe czĊĞcią modelów biznesowych duĪych portali
internetowych.
Bartáomiej Dymecki
Czym jest reklama kontekstowa? Jest to typ reklam tekstowych i graficznych, które
dostosowują siĊ do treĞci serwisu. Oznacza to, Īe jeĞli prowadzisz stronĊ na temat
samochodów sportowych, to ukaĪą siĊ na niej reklamy firm motoryzacyjnych lub firm
oferujących ubezpieczenia samochodowe. Reklamy zostaną automatycznie dobrane na
podstawie treĞci serwisu (chociaĪ mechanizm ten nie zawsze dziaáa idealnie).
To rozwiązanie ma istotne zalety. WyĞwietlane reklamy są na ogóá dostosowane do
zainteresowaĔ czytelników serwisu. Dla reklamodawców oznacza to wiĊkszą szansĊ na
zainteresowanie ich ofertą, a dla wydawców wiĊcej klikniĊü w reklamĊ.
Webmaster chcący wyĞwietlaü reklamy kontekstowe musi tylko zarejestrowaü siĊ w jednej
z kilku sieci reklamowych i umieĞciü na stronie odpowiedni kod. O resztĊ zadba sieü
przyjmująca rolĊ poĞrednika miĊdzy wydawcami reklam, a reklamodawcami.
W systemach reklamy kontekstowej obowiązują inne zasady, niĪ w typowych sieciach
reklamowych. Przede wszystkim nie są wyĞwietlane inwazyjne reklamy, które np.
zasáaniają póá okna przeglądarki (albo i caáe). Nie są wiĊc one tak irytujące dla
XĪytkowników i nie generują przypadkowych klikniĊü podczas prób ich zamkniĊcia.
Reklamy rozliczane są w modelu Pay Per Click (w skrócie PPC), czyli páatnoĞci za kaĪde
klikniĊcie. W tradycyjnych kampaniach reklamowych prowadzonych np. w duĪych
portalach horyzontalnych pod uwagĊ brana jest liczba wyĞwietleĔ. W modelu PPC
reklamodawca páaci tylko i wyáącznie za faktyczne zainteresowanie jego ofertą.
Google AdSense
Najpopularniejszym w Polsce i na Ğwiecie systemem reklamy kontekstowej jest Google
AdSense. Swoją popularnoĞü w naszym kraju zawdziĊcza duĪej bazie reklamodawców.
Konkurencja miĊdzy nimi wpáywa na wyĪsze ceny oferowane za klikniĊcia w reklamy.
Strony na których wyĞwietlamy reklamy nie są od razu weryfikowane. Jedynie pierwszy
serwis musi zostaü rĊcznie zaakceptowany. PóĨniej moĪesz wyĞwietlaü reklamy, gdzie tylko
masz na to ochotĊ.
PowaĪQą wadą AdSense jest nie najlepiej dziaáający dziaá pomocy. CzĊsto uĪytkownikom
nie udaje siĊ uzyskaü odpowiedzi na pytania lub wymaga to dáugiego czekania. Google
121162045.006.png 121162045.007.png
pomimo pozytywnego wizerunku swojej wyszukiwarki nie buduje takiego samego
wizerunku sieci AdSense. Na webmasterskich forach pojawia siĊ wielu uĪytkowników
twierdzących, Īe ich konta w AdSense zostaáy zamkniĊte pomimo przestrzegania
regulaminu.
To jednak Google daje dostĊp do najbardziej zaawansowanych statystyk z moĪliwoĞcią
generowania szczegóáowych raportów oraz kanaáów. DziĊki nim moĪesz dokáadnie Ğledziü
klikalnoĞü poszczególnych reklam. ĩadna z polskich sieci reklamy kontekstowej nie
dorównuje AdSense pod tym wzglĊdem.
SmartContext
Ilustracja 1. Przykáadowa reklama sieci
SmartContext w serwisie LuxLux.pl Model reklam proponowany przez SmartContext
mocno wyróĪnia siĊ na tle konkurencji. Firma oferuje system SmartLink wyĞwietlający tzw.
reklamy intekstowe. Musimy przyznaü, Īe okreĞlenie nie jest najfortunniej dobrane. W
systemie SmartLink wybrane sáowa z tekstu zostają podkreĞlone, a gdy uĪytkownik skieruje
na nie kursor myszy, to wyĞwietlany jest specjalny dymek reklamowy. Jest to pomysáowe
rozwiązanie.
W przeciwieĔstwie do zwykáych odnoĞników, sáowa wyróĪnione w ramach SmartLink
oznaczane są podwójnym podkreĞleniem. Zmniejsza to dezorientacjĊ uĪytkowników, którzy
w przeciwnym razie mogliby myliü reklamy z normalnymi linkami.
AdKontekst
Ilustracja 2. Przykáadowe reklamy sieci AdKontekst
w serwisie Instalki.pl Sieü reklamowa AdKontekst zostaáa uruchomiona przez
121162045.008.png 121162045.009.png 121162045.001.png
wyszukiwarkĊ NetSprint.pl oraz portal Wirtualna Polska. Nie kaĪdy serwis moĪe naleĪHü do
tej sieci. Po dokonaniu weryfikacji, uczestnik otrzymuje indywidualną propozycjĊ stawki
SáatnoĞci za klikniĊcia. AdKontekst róĪni siĊ wiĊc znacząco od AdSense, gdzie cena
klikniĊü uzaleĪniona jest od zainteresowania reklamodawców.
We wrzeĞniu br. w AdKontekst wprowadzono takĪe system Intertext dziaáający na tej samej
zasadzie,co SmartLink w sieci SmartContext. AdKontekst znany jest takĪe z szybkiego
dziaáania pomocy technicznej, co jest waĪQą zaletą. WaĪniejszy jest jednak szeroki wybór
dostĊpnych form reklamowych i moĪliwoĞci lepszego niĪ w AdSense dostosowania reklam
do wyglądu strony. AdKontekst posiada takĪe kanaáy, które okreĞlają od razu tematykĊ
reklamy, jak i pozwalają na Ğledzenie ich popularnoĞci.
OnetKontekst
OnetKontekst to sieü reklamowa naleĪąca do portalu Onet.pl. Tak jak w przypadku
AdKontekstu, zarobki osiągane w tej sieci na ogóá nie są tak wysokie, jak w przypadku
AdSense. Wadą systemu jest takĪe utrudnione zgáaszanie stron. NaleĪy w tym celu podaü
adres witryny, charakteryzujące ją sáowa kluczowe i poczekaü na ich akceptacjĊ. Liczba
formatów reklam w OnetKontekst jest przyzwoita, chociaĪ nie wyróĪnia siĊ iloĞcią. Nie
otrzymujesz jednak dostĊpu do kanaáów, ani bardzo zaawansowanych statystyk.
DuĪą zaletą OnetKontekstu (ale takĪe innych polskich sieci reklamy kontekstowej) w
stosunku do AdSense jest fakt podpisania pisemnej umowy. Upraszcza to rozliczenia
podatkowe. Obecnie AdSense zdaje siĊ ignorowaü problemy polskich uĪytkowników z
urzĊdami skarbowymi.
Jeden z kontrowersyjnych zapisów w regulaminie OnetKontekstu mówi, Īe boks
reklamowy musi znaleĨü siĊ na kaĪdej stronie serwisu. CzĊsto webmasterzy nie chcą
umieszczaü reklam na wszystkich stronach z powodu architektury serwisu lub wzglĊdów
marketingowych. A niekiedy jest to trudne do realizacji od strony technicznej.
adSearch
Sieü adSearch zostaáa stworzona przez portal Interia.pl i zintegrowana z boksami
reklamowymi w wyszukiwarce portalu. Oznacza to, Īe reklamodawcy wyĞwietlający
reklamy w wyszukiwarce mogąáatwo zacząü wyĞwietlaü je takĪe w serwisach naleĪących
do sieci. Od strony oferowanych funkcjonalnoĞci adSearch nie jest tak zaawansowaną siecią
jak Google AdSense, czy nawet OnetKontekst. Do dyspozycji wydawców oddano jedynie
trzy formaty reklamowe, co jest bardzo skromną liczbą i nie sprzyja nawiązaniu konkurencji
z innymi sieciami.
Którą sieü wybraü?
W obecnych warunkach najpowaĪniejszym wyborem - mimo problemów z obsáugą - jest
wciąĪ Google AdSense. Na drugie miejsce coraz wyraĨniej zdaje siĊ wysuwaü sieü
AdKontekst. PamiĊtaj jednak, Īe wybór jest uzaleĪniony od twoich indywidualnych
warunków.
Tylko testując kaĪGą z sieci reklamowych bĊdziesz na pewno wiedzieü, która z nich da
najwyĪsze zarobki. OczywiĞcie regulaminy sieci nie pozwalają na wykorzystywanie wiĊcej
niĪ jednej z nich w tym samym momencie. Daj kaĪdej z nich minimum 2 tygodnie czasu, a
EĊdziesz mógá podjąü racjonalną decyzjĊ.
Zawsze przed skorzystaniem z danej sieci reklamowej przeczytaj jej regulamin. NiezaleĪnie
od tego, z jakiej sieci korzystasz, nie namawiaj takĪe internautów odwiedzających serwis do
klikania w reklamy. MoĪe siĊ to skoĔczyü usuniĊciem twojego konta. Szczególnie wiele
takich przypadków ma miejsce w przypadku programu AdSense.
Co wpáywa na sukces?
JeĪeli chcesz dobrze zarabiaü na wyĞwietlaniu reklam kontekstowych, powinieneĞ poznaü
kilka istotnych zasad.
Pierwszym i tak naprawdĊ najwaĪniejszym czynnikiem jest odpowiedni ruch na stronie.
:áDĞciciele serwisu odwiedzanych przez maáą liczbĊ osób na pewno nie zarobią na
reklamie kontekstowej. Kilkuset unikalnych uĪytkowników dziennie to minimum, od
którego moĪna zacząü myĞleü o zarobieniu pieniĊdzy wartych zachodu.
Nie jest áatwo okreĞliü, jaki dokáadnie ruch jest potrzebny w przypadku kaĪdego serwisu.
Na ogóá 200-300 unikalnych uĪytkowników dziennie to podstawa. JeĞli okazuje siĊ, Īe taki
ruch nie generuje zysków, nie warto wyĞwietlaü reklam irytujących uĪytkowników, a lepiej
EĊdzie pomyĞleü o innych formach monetyzacji ruchu.
Zarobki są w duĪej mierze uzaleĪnione od poziomu klikalnoĞci. WysokoĞü wskaĨnika CTR,
czyli liczby klikniĊü w stosunku do liczby wyĞwietleĔ danej reklamy, jest z kolei
uzaleĪniona od takich czynników, jak kolorystyka i poáRĪenie reklamy, a takĪe jej
dopasowanie do grupy docelowej. Te czynniki przenikają siĊ z elementem pierwszym,
albowiem im wiĊkszy ruch na stronie, tym mniejszej klikalnoĞci potrzebujemy, aby zarobiü
przyzwoite pieniądze.
Ilustracja 3. Reklamy AdSense w serwisie
Gramy.org są dobrze dopasowane i nie przeszkadzają uĪytkownikom, jednak ich
umiejscowienie w dolnej czĊĞci strony zapewne mocno zmniejsza klikalnoĞü Tak samo ma
siĊ sprawa ze stawką za klikniĊcia. Im wyĪsza stawka, tym mniej klikniĊü jest nam
niezbĊdnych i tym mniejszy ruch jest nam potrzebny. W systemie AdKontekst otrzymujemy
121162045.002.png 121162045.003.png
staáą stawkĊ za klikniĊcia. Natomiast w pozostaáych sieciach zaleĪy ona od treĞci witryny,
poniewaĪ reklamy automatycznie dostosowują siĊ do zawartoĞci naszej strony. Reklamy z
wysoko konkurencyjnych branĪ, np. z branĪy kredytów, są droĪsze niĪ reklamy
popularnych serwisów blogowych albo aukcyjnych. Im wiĊcej firm w danej branĪy chce
wyĞwietlaü swoje reklamy, tym stają siĊ one droĪsze i tym wiĊcej pieniĊdzy páynie do
ZáDĞcicieli stron internetowych.
WaĪnym czynnikiem jest takĪe dopasowanie reklam. Reklamy dobrze wkomponowane w
stronĊ i nie przywoáujące na myĞl tradycyjnych reklam mają wiĊksze szanse na
zainteresowanie uĪytkowników. Reklama kontekstowa nie powinna przypominaü zwykáego
bannera reklamowego ze wzglĊdu na zjawisko zwane banner blindness czyli ĞlepotĊ
bannerową. Internauci tak bardzo przyzwyczaili siĊ do reklam, Īe automatycznie omijają je
wzrokiem! Dlatego reklamy w sieciach kontekstowych powinny byü wkomponowane w
stronĊ tak, aby przypominaáy jej czĊĞü.
Reklama kontekstowa, a podatki
Ilustracja nr 4. Reklamy wyĞwietlane na stronie
Zgry.pl zostaáy bardzo dobrze dopasowane do wyglądu serwisu. Sprawiają wraĪenie, Īe są
jego integralną czĊĞcią Kwestia podatków wcale nie jest prosta. Zacznijmy od tego, Īe
niepáacenie podatków od pieniĊdzy o których nie wie fiskus, nie jest rozsądne. MoĪe siĊ to
udawaü nawet przez lata, ale w koĔcu skoĔczyü bardzo, bardzo Ĩle. Nie warto podejmowaü
takiego ryzyka.
Niestety kaĪdy urząd skarbowy zarobki osiągane poprzez reklamĊ kontekstową moĪe
interpretowaü inaczej. Zdarza siĊ np. zakwalifikowanie tego typu zarobków, jako
dziaáalnoĞci gospodarczej, co oczywiĞcie naraĪa na káopoty podatników takiej dziaáalnoĞci
nie prowadzącej.
JeĪeli prowadzisz dziaáalnoĞü gospodarczą, to rozliczenie podatków bĊdzie dla ciebie
bardzo proste. W przeciwnym razie istnieją dwie popularne metody. Po pierwsze,
wyĞwietlanie reklam moĪesz zakwalifikowaü, jako wynajem powierzchni reklamowej. Na
przykáad podczas rejestracji w systemie adSearch od razu zapoznajemy siĊ z "regulaminem
najmu powierzchni reklamowej". Tą samą metodĊ stosuje OnetKontekst.
JeĪeli sieü nie okreĞla z góry formy rozliczenia, musisz sam podjąü odpowiednią decyzjĊ.
Tak jest w przypadku AdSense. Drugą opcją jest zakwalifikowanie wyĞwietlania reklam,
jako "dziaáalnoĞci wykonywanej osobiĞcie", co opisuje autor bloga poĞwiĊconego
zarabianiu na blogach w swoim tekĞcie: http://zarabianie-na-blogu.pl/... . Warto takĪe czytaü
Zątki na forum http://forum.optymalizacja.com , gdzie wielu uĪytkowników dzieli siĊ
swoimi doĞwiadczeniami.
121162045.004.png 121162045.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin