KonspektySpotkanKatechetycznych(1).doc

(249 KB) Pobierz
Rekolekcje wielkopostne dla młodzieży szkół średnich

Jak przygotować młodzież do rekolekcji?

...I co po rekolekcjach?

 

 

 

Szkolne rekolekcje wielkopostne trwają zazwyczaj 3 dni. W tak krótkim czasie młodzież otrzymuje wiele bodźców i informacji, których czasami nie jest w stanie dobrze przemyśleć, przeżyć i przyjąć lub... odrzucić. W ten sposób niektóre istotne treści po prostu umykają uwadze biorących udział w rekolekcjach lub zostają szybko zapominane. Nowością tej propozycji są pomoce dla katechetów i duszpasterzy, które mogą służyć przygotowaniu młodzieży do dobrego przeżycia rekolekcji i przeprowadzeniu refleksji porekolekcyjnej. Pomocami tymi są konspekty do pracy w grupie lub prowadzenia katechezy, opatrzone w materiały audio i inne metody aktywizujące, mające na celu pogłębienie refleksji nad tematem rekolekcji. Materiały audio skierowane są zarówno do młodzieży jak i do duszpasterzy głoszących rekolekcje, jako materiał stanowiący inspirację do przygotowania nauk rekolekcyjnych, ale również jako wzorzec tego, jak można w interesujący i atrakcyjny sposób mówić młodym o rzeczach najważniejszych.

Na kolejnej stronie znajduje się schemat katechez nawiązujących do poszczególnych tematów.

 


Rekolekcje wielkopostne dla młodzieży szkół średnich

W dialogu z tajemnicą

 

Schemat

 

Dzień 0

„Zrozumieć Tajemnicę”

 

1. Katecheza

„Msza święta i TY” czyli Eucharystia w oczach młodzieży

 

2. Katecheza

„Tajemnica, która prosi byś ją odkrył”

 

1 Dzień

„Dialog- 1 krok do zrozumienia tajemnicy

3. Katecheza

„Grzechy główne w dialogu, czyli...”

 

4. Katecheza

„Jak Bóg mówi do mnie?”

 

2. Dzień

„Dialog, który może zmienić Twoje życie- spowiedź”

 

5.Katecheza

„Trudna rozmowa”- dobre przygotowanie i  przeżycie spowiedzi

 

6. Katecheza

„Świętość- alternatywa dla bezsensu życia”

 

3. Dzień

„Dialog, który prowadzi do poznania samego Jezusa- Eucharystia

 

7. Katecheza

„Komunia- znaczy wspólnota”

8. Katecheza

„Świętuj swoje życie”

 


















SPOTKANIE 1

 

TEMAT: „Msza święta i Ty”, czyli Eucharystia w oczach młodzieży.

CZAS TRWANIA: 45 min.

 

1.CELE SPOTKANIA:

-Przedstawienie różnych sposobów rozumienia i przeżywania Eucharystii przez młodego człowieka na przykładzie własnym uczestników spotkania;

-Próba ustosunkowania się i odnalezienia sposobów doskonalenia przeżywania własnej relacji do Boga w spotkaniu eucharystycznym.

2.ŚRODKI POTRZEBNE DO PRZEPROWADZENIA SPOTKANIA:

-audycja pt. „Msza święta” z CD „Spragnieni Chleba”;

-dużych rozmiarów brystol z naszkicowanymi konturami kościoła lub symboli eucharystycznych (kielich lub hostia);

-brystol do zapisywania wniosków;

-flamastry (kolory: czarny, czerwony, zielony).

 

TOK SPOTKANIA:

 

1.Przywitanie.

2.Modlitwa na rozpoczęcie: „Ojcze Nasz”

3.Wprowadzenie do tematu spotkania - dialog z uczestnikami:

1.Prowadzący wiesza w centralnym punkcie sali brystol z naszkicowanymi konturami kościoła lub symbolami Eucharystii (kielich lub hostia)

2.Dialog prowadzącego z uczestnikami na temat: Z czym kojarzy ci się msza święta?

-Uczestnicy wypowiadają swoje opinie i skojarzenia związane z Eucharystią. Następnie esencję swojej wypowiedzi, w postaci „słowa- klucza”, zapisują na brystolu: refleksje pozytywne - kolorem czarnym, negatywne - czerwonym, a obojętne czy też neutralne - zielonym.

(Przykładowe hasła do zapisania: modlitwa, niedziela, święto, spotkanie ze znajomymi, nuda, stracona godzina)

 

3.Podsumowanie dyskusji - pogadanka prowadzącego na temat subiektywnego postrzegania Eucharystii.

 

Każdy z nas ma swoje doświadczenia związane z przeżywaniem Eucharystii. Dla jednych jest ona piękną, najważniejszą modlitwą chrześcijaństwa, z której czerpią duchowe energie, dla innych cotygodniowym obowiązkiem, a dla jeszcze innych nudną, straconą godziną życia. Opinii jest wiele, jak wielu jest ludzi. Jako podsumowanie dyskusji, która ukazała nam, jak odmiennie możemy postrzegać tę samą rzeczywistość, niech posłuży audycja na temat Eucharystii, jej celu, istoty i sensu.

 

4.Wspólne słuchanie audycji pt. „Msza święta” z CD „Spragnieni Chleba”.

5.Dyskusja na temat: Czego oczekujesz od niedzielnej mszy świętej? Jak powinna wyglądać msza święta, w której chętnie byś uczestniczył?

-Uczestnicy, po wypowiedzeniu swoich pragnień i postulatów, zapisuję je na wcześniej przygotowanym brystolu, tak, aby zapisane stwierdzenia utworzyły listę.

(Przykładowe zdania: Na mszy powinna być dobra muzyka, ksiądz powinien odprawiać mszę z większym zaangażowaniem, dobre kazanie itd.)

 

6.Podsumowanie spotkania - pogadanka prowadzącego zachęcająca do częstszej refleksji nad mszą świętą, jej przeżywaniem i istotą.

 

Eucharystia jest źródłem i sercem chrześcijańskiego życia. To, że czasem wydaje się nudna i mało interesująca, często wynika z naszych negatywnych doświadczeń lub braku zrozumienia, po co w ogóle chodzimy do kościoła na mszę. Jedynym wyjściem, aby zmienić taki stan rzeczy, jest przede wszystkim uporządkowanie naszego stosunku do tego sakramentu, oddzielenie istoty od spraw drugorzędnych, a następnie sukcesywne poznawanie tajemnicy i głębi Eucharystii. Pomyśl, co możesz zrobić, aby Twoje przeżywanie mszy świętej stało się jeszcze lepsze, głębsze i bardziej odpowiadające twoim oczekiwaniom.

 

7.Modlitwa na zakończenie:

Panie Jezu Chryste, Ty z miłości do nas oddałeś swoje życie. Tymczasem my nie mamy czasem siły i ochoty, aby choć jedną godzinę w tygodniu spędzić w miejscu, gdzie objawiasz się w swoim Ciele i swojej Krwi. Ześlij do naszych serc Ducha Świętego, abyśmy  potrafili ukochać tajemnicę Eucharystii, tak jak Ty ukochałeś nas. Pozwól nam dostrzegać jej wartość i odnajdywać w niej pocieszenie i umocnienie na dalsze dni naszego życia tu i w niebie. Amen.
SPOTKANIE 2

 

TEMAT: „Tajemnica, która prosi byś ją odkrył”

CZAS TRWANIA: 45 min.

 

1.CELE SPOTKANIA:

-celem spotkania jest pobudzenie uczestników do pogłębionej refleksji nad rzeczywistością mszy świętej

2.ŚRODKI POTRZEBNE DO PRZEPROWADZENIA SPOTKANIA:

-audycje pt. „Liturgia Słowa” i „Liturgia Eucharystyczna” z CD „Spragnieni Chleba”;

-uprzednio powielone testy ;

-tablica lub brystol do zapisywania pytań powstałych w czasie spotkania.

 

TOK SPOTKANIA

 

3.Przywitanie

4.Modlitwa na rozpoczęcie: Psalm 123 (Czytany przez prowadzącego lub odmawiany wspólnie przez wszystkich uczestników spotkania)

5.Wprowadzenie do tematu spotkania - pogadanka prowadzącego na temat, czy Eucharystia może być dla nas tajemnicą?

 

Czy Eucharystia, czyli msza święta w której powinniśmy uczestniczyć obowiązkowo raz w tygodniu może być dla nas jakąś tajemnicą? Czy rzeczywistość, którą przeżywamy regularnie od dzieciństwa, może mieć dla nas jeszcze jakieś nieodkryte strony, ukryte treści. W pierwszym odruchu takie stwierdzenie wydaje się wręcz paradoksalne. Jednak kiedy obserwujemy ludzi w kościele lub, słyszymy wypowiedzi związane z Eucharystią, szybko orientujemy się, że wielu ludzi nie rozumie słów, gestów i symboli, z jakimi spotykają się na mszy świętej.

 

6.Test - moja znajomość Eucharystii.

-Prowadzący zachęca uczestników spotkania do wypełnienia testu, podkreślając, że każdy będzie sprawdzał swój test osobiście, a więc nie trzeba się niczego obawiać, oczywiście poza własną niewiedzą.

 

TEST:

ROZGRZEWKA:

Uzupełnij i dokończ zdanie

1. Eucharystia to dla chrześcijan...................................................................................................

2. Eucharystia dzieli się na........części. Są to................................................................................

 

Jeśli odpowiedziałeś na dwa powyższe pytania, to próbuj Twoich sił dalej, jeśli nie, to i tak wytęż swój umysł i walcz dalej.

 

Część pierwsza: Wokół Słowa

-Jak zaczyna się msza święta....................................................................................................

-Co znaczą słowa „Pan z wami?”.............................................................................................

-Jakimi słowami na pozdrowienie kapłana „Pan z wami” odpowiadają wierni?......................................................

-Jak nazywa się moment mszy świętej, w którym wyznajemy i przepraszamy za nasze grzechy?....................................................................................................................................

-Co to jest „Kolekta”?..............................................................................................................

-Jakie słowa wypowiada lektor lub kapłan po przeczytaniu Pisma świętego?.................................................................................................................................

- Dlaczego po czytaniach wierni wypowiadają słowa „Bogu niech będą dzięki”?

.......................................................................................................................................................

 

Część druga: Wokół Eucharystii

1. Podczas mszy świętej do ołtarza przynoszone są wino i chleb. Następnie kapłan modli się nad tymi darami ołtarza, jak myślisz, o co ?.................................................................................

2. Po co kapłan mówi do wiernych „w górę serca”?.....................................................................

3. Czy potrafisz teraz odpowiedzieć na zawołanie kapłana „oto wielka tajemnica wiary”? ......................................................................................................................................................

4.Czym jest dla nas modlitwa Ojcze Nasz?...............................................................................

7.Jaki znak przekazujemy sobie w czasie Eucharystii?.........................................................

8.Co on symbolizuje i do czego nas obowiązuje?................................................................................. ..........................................................................................................................................................

9.Dokończ zdanie. Komunia to................................................................................................

10.Ostatnie słowa, jakie wypowiada podczas mszy kapłan, to....................................................... ......................................................................................................................................................

 

KONIEC

Jeśli wypełniłeś wszystkie wolne miejsca, możesz być z siebie zadowolony!

Gratulujemy!

 

5. Podsumowanie i sprawdzanie testu - słuchanie audycji pt. Liturgia słowa i Liturgia Eucharystyczna z CD „Spragnieni Chleba”

-Prowadzący zachęca do wspólnego wysłuchania audycji i jednoczesnego ocenienia poprawności udzielonych w teście odpowiedzi. Audycja nie daje konkretnych, kompletnych odpowiedzi na podane pytania, ale je sugeruje i potwierdza lub neguje intencje odpowiadającego.

-W pierwszej kolejności uczestnicy słuchają audycji pt. „Liturgia słowa” i sprawdzają I część testu. Po wysłuchaniu audycji prowadzący pyta uczestników o stopień poprawności ich odpowiedzi lub ich podobieństwo do wypowiedzi zawartych w audycji

-Następnie, prowadzący powtarza czynność z drugą audycją

 

6.Dialog prowadzącego z uczestnikami na temat: Inne tajemnice Eucharystii?

-Prowadzący pyta uczestników, czy są momenty mszy świętej, gesty, słowa, których nie rozumieją?

-Wszelkie podane hasła zostają zapisane na tablicy lub brystolu

-Jeśli w spotkaniu uczestniczy kapłan, wyjaśnia na bieżąco wszelkie wątpliwości. Jeśli go nie ma, prowadzący lub wybrana osoba postara się znaleźć odpowiedzi na postawione pytania i wątpliwości do następnego spotkania.

 

7.Podsumowanie spotkania - pogadanka prowadzącego.

 

Eucharystia, chociaż wszyscy znamy ją od dzieciństwa, kryje przed nami wiele tajemnic. Ci, którzy nie rozumieją podstawowych słów, gestów i symboli z nią związanych, są dopiero na początku drogi do poznania jej tajemnicy. Osoby bardziej zaangażowane w życie wiary szukają głębi Eucharystii w jej modlitwach, czytaniach, śpiewie liturgicznym, gestach kapłana. Są i tacy, którzy poznają jej tajemnice, odkryte tylko dla nielicznych - należą do nich choćby mistycy.  Wszyscy jednak wiemy, że w czasie mszy świętej spotykamy się przede wszystkim z Jezusem Chrystusem, a tylko od nas zależy, czy te spotkania z nim będą mniej lub bardziej owocne. Jeśli tylko zechcesz, Jezus sam poprowadzi Cię na głębię swojej tajemnicy - tajemnicy Eucharystii. A więc najpierw odpowiedz sobie na pytanie, czy chcesz?

 

8 Modlitwa na zakończenie: „Chwała Ojcu...”

 



SPOTKANIE 3

 

TEMAT: „Grzechy główne w dialogu, czyli uczmy się rozmawiać ze sobą”

 

-CELE SPOTKANIA:

- Zdobycie praktycznej umiejętności dialogu, poznanie jego zalet i błędów.

- ŚRODKI POTRZEBNE DO PRZEPROWADZENIA SPOTKANIA:

- Pismo święte

- brystol, najlepiej formatu A0 w kształcie wieży leżący lub stojący na środku sali, na każdym piętrze wieży odpowiedni symbol danego piętra: III – usta: ble, ble, ble; II – przekreślone ucho; I – zaciśnięta pięść; PARTER – znaczek zapytania

- małe karteczki w czterech kolorach (dla każdego ucznia)

- klej

- długopis lub mazak dla każdego ucznia (każdy we własnym zakresie)

- czysta kartka

- nagranie „Wieża Babel” ze spektaklu „Metro”

- audycja pt. „Samobójstwo” z CD „Spragnieni Chleba”

- „złote myśli” na temat dialogu napisane na małych karteczkach (obok czy z tyłu umieszczone trzy symbole „grzechów głównych w dialogu”: usta - ble, ble, ble, przekreślone ucho, pięść)

- salę przygotować w następujący sposób: stoliki są niepotrzebne, krzesła rozstawione w jak największym okręgu, jak najdalej od siebie, zwrócone na zewnętrz okręgu

 

 

TOK SPOTKANIA

1. Przywitanie

2. Modlitwa na rozpoczęcie: „Zdrowaś Maryjo”

3. Wprowadzenie do tematu spotkania - przeczytanie lub żywe opowiedzenie fragmentu z Pisma świętego o wieży Babel: Rdz 11, 1-9.

 

4. Dialog z uczestnikami na temat: dlaczego Bóg ukarał mieszkańców ziemi i pomieszał im języki?

- Prowadzący konkluduje dyskusję następującym wnioskiem: Bóg nie ukarał mieszkańców ziemi, aby nie mogli się ze sobą porozumiewać; była to kara za pychę ludzi, którzy chcieli być jak Bóg.

 

5. Praca w grupie:

4.Prowadzący prosi uczestników, aby usiedli na krzesłach zwróceni do siebie plecami i w oddaleniu. Każdy uczestnik na czas zabawy zabiera ze sobą tylko długopis lub mazak.

5.Następnie prowadzący tłumaczy, że właśnie wszyscy jesteśmy na szczycie wieży Babel: nie patrzymy na siebie, nie możemy się porozumieć, jesteśmy od siebie daleko, nie umiemy prowadzić dialogu. Prowadzący pyta: Czego nam brakuje, żeby móc się porozumiewać?

-Po wysłuchaniu kilku odpowiedzi prowadzący wyjaśnia, że celem zabawy jest zejście na dół przez poszczególne piętra wieży, zapoznanie się z „grzechami głównymi w dialogu” i nauczenie się rozmowy ze sobą. Na poszczególnych piętrach znajdują się bowiem wskazówki uczące, jak należy się porozumiewać.

 

6.Prowadzący włącza piosenkę pt. „Wieża Babel”, po której rozpoczyna się „schodzenie w dół”.

-Wieża ma trzy piętra, a każde piętro przedstawia jakiś grzech w dialogu. Wszyscy siedzą odwróceni do siebie plecami w znacznej odległości. W czasie piosenki prowadzący rozdaje uczniom po trzy kolorowe kartki.

 

 

I Etap – III piętro

Trzecie piętro to grzech gadulstwa, który zostaje przedstawiony w krótkim ćwiczeniu.

- Prowadzący prosi jedną osobę o pomoc: ochotnik staje na środku, dostaje czystą kartkę i ma za zadanie jak najwięcej zrozumieć i zapisać z tego, co usłyszy. Natomiast inne osoby w klasie mówią głośno lub krzyczą – każdy coś innego - bez żadnej przerwy, nie słuchając innych. Każda chce za wszelką cenę coś przekazać pozostałym, ale jest straszenie głośno i nikt nic nie może zrozumieć. Nie mogą przestać gadać.  Prowadzący pyta ochotnika, czy zrozumiał coś, ile zrozumiał, a potem pyta o to pozostałych uczestników. Wszyscy siedzą tak jak na początku spotkania.

-Pogadanka prowadzącego: Prowadzący tłumaczy uczniom, na czym polega pierwszy grzech w dialogu, czyli gadulstwo.

 

Gadulstwo polega na mówieniu bez przerwy wielu rzeczy, jednocześnie nie słuchając osoby, z którą się rozmawia. Może prowadzić do tego, że ludzie szybko się sobą znudzą, ponieważ w zgiełku nie można zrozumieć podstawowych informacji. W tej sytuacji nie ma mowy o prawdziwym dialogu.

 

- Prowadzący informuje, że poznaliśmy już pierwszy grzech i wiemy, jak go unikać. To, czego się nauczyliśmy na tym piętrze, może nas do siebie zbliżyć i nauczyć, jak ze sobą rozmawiać. Uczestnicy przekręcają krzesełka do środka okręgu, ale siedzą ciągle plecami do siebie.

- Prowadzący zadaje pytanie: Czego nauczyliśmy się na tym piętrze? Każdy uczestnik zapisuje odpowiedź na pierwszej, otrzymanej wcześniej, kolorowej kartce i zachowuje dla siebie.

 

II Etap – II piętro

Drugie piętro to grzech niesłuchania, przedstawiony za pomocą audycji pt. „Samobójstwo” lub „Narkotyki” z CD „Spragnieni Chleba”.

-Prowadzący włącza audycję pt. „Samobójstwo” lub „Narkotyki”, a po wysłuchaniu tłumaczy grzech braku słuchania oraz konsekwencje, do jakich może doprowadzić taka postawa (samobójstwo, narkotyki...).

- Dialog z uczestnikami na temat: Czy twoi rodzice cię słuchają? Czy m...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin