Listy pierwszego papieża.doc

(36 KB) Pobierz
11

11. Listy pierwszego papieża

 

Cele lekcji

Uczeń powinien:

·         wiedzieć, że w listach święty Piotr udziela rad dotyczących życia chrześcijańskiego;

·         rozumieć, że listy są wyrazem troski pierwszego papieża o wspólnotę Kościoła;

·         umieć podać przykłady zastosowania we własnym życiu rad, jakie święty Piotr daje wierzącym.

 

Metody:

metody słowne: praca z tekstem, niedokończone zdania, hierarchizowanie (uproszczone), rozmowa kierowana, dyskusja

 

Środki dydaktyczne:

podręcznik, zeszyt lub kartki A4

 

Przebieg lekcji

 

1. Modlimy się słowami przykazania miłości Boga i bliźniego. Pierwszy etap lekcji ma na celu ukazanie, iż w różnych dziedzinach naszego życia korzystamy z porad różnych osób.

 

2. Ukazujemy uczniom, że ludzie w różnych sytuacjach życiowych korzystają z rad wielu osób. Pytamy:

·         Kto udziela nam rad?

 

3. Dzielimy uczniów na 4 grupy. Zadaniem grup jest odpowiedź na pytania:

 

Grupa I

·         Jakich rad udzielają nam rodzice?

·         W jakich sprawach nam doradzają?

·         Dlaczego nam udzielają rad?

 

Grupa II

·         Jakich rad udzielają nam nauczyciele?

·         W jakich sprawach nam doradzają?

·         Dlaczego nam udzielają rad?

 

Grupa III

·         Jakich rad udzielają nam lekarze?

·         W jakich sprawach nam doradzają?

·         Dlaczego nam udzielają rad?

 

Grupa IV

·         Jakich rad udzielają, nam koledzy?

·         W jakich sprawach nam doradzają.?

·         Dlaczego nam udzielają rad?

Przedstawiciele grup prezentują wyniki pracy.

 

4. Podsumowując, stwierdzamy, że osoby nas otaczające udzielają nam rad niemal we wszystkich dziedzinach naszego życia. Podkreślamy, ze sami decydujemy, czy z tych rad skorzystamy. Sami osądzamy, czy ich rady są dla nas dobre. Najczęściej postępujemy zgodnie z radą innej osoby, gdy jest ona dla nas autorytetem w jakiejś dziedzinie. Taka osoba bowiem pragnie naszego dobra.

 

5. W kolejnym etapie lekcji uczniowie poznają rady, których udziela uczniom Jezusa święty Piotr.

 

Uczniowie indywidualnie czytają teksty zamieszczone w bloku biblijnym. Następnie indywidualnie lub w grupach kończą zdanie:

 

Święty Piotr radzi, aby...

 

lub

 

Święty Piotr zachęca...

Wybrane osoby przedstawiaj ą wyniki pracy. Uzupełnieniem lub podsumowaniem pracy może być odczytanie tekstu z bloku interpretacyjnego od stów. „Apostoł ukazał znaczenie...' do „...wlewając w serca nasze otuchę".

 

6. Prosimy uczniów, aby z listy rad, których udziela święty Piotr wybrali tę, którą uważająza najważniejszą.

Jako podsumowanie pracy uczniowie czytają pierwszy akapit tekst

z bloku interpretacyjnego i porównują z dokonanym wcześniej wyborem.

 

7. Zastanawiamy się:

·         Czy i dlaczego powinniśmy postępować zgodnie z radami świętego Piotra?

 

Podsumowaniem dyskusji może być odczytanie tekstu z bloku interpretacyjnego od słów: „Po uważnej lekturze..." do „...w historii Kościoła".

Podkreślamy, że święty Piotr troszczył się o Kościół, którym kle wał. Może zatem być dla nas autorytetem w dziedzinie wiary i w mściwego postępowania. Swoimi radami może nam pomóc miłować Boga i bliźniego. Święty Piotr natchniony przez Ducha Świętego ukazywał ludziom drogę miłości chrześcijańskiej.

 

8. Uczniowie w chwili refleksji zastanawiają się, czy postępują zgodnie z radami świętego Piotra.

 

9. W modlitwie spontanicznej prosimy Ducha Świętego o pomoc w wypełnianiu wskazań, które zostawił uczniom Pana Jezusa pierwszy papież.

 

 

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin