projekt-str-org-aa.doc

(128 KB) Pobierz
CZĘŚĆ - III

Projektowanie struktury organizacyjnej

 

1)     Projektowanie struktury organizacyjnej polega na wykorzystaniu  tzw., zalążków;

 

2)     Są to stanowiska, w których wykonuje się najbardziej istotne dla projektowanych komórek organizacyjnych zadania;

 

3)     Zalążki wyznaczane  są przez zespół projektantów;

 

4)     Od projektanta struktury organizacyjnej wymagana jest pewna wizja przyszłej struktury, tj.:

 

-         liczby komórek na kolejnych poziomach struktury;

-         liczby zalążków;

-         obsady etatowej;

 

Ø      Organizowanie to jedna z podstawowych funkcji zarządzania, która skupia się przede wszystkim na odpowiedzi na pytanie, jak to robić?

 

Ø   Organizowanie  - to decydowanie o najlepszym grupowaniu działań                          i zasobów organizacji

 

* * * * *

Ø      Organizacje zbudowane są z wielu elementów konstrukcyjnych.

 

Ø      Menedżerowie mogą w różny sposób układać elementy konstrukcyjne organizacji,  wykorzystując przy tym sześć podstawowych działań  konstrukcyjnych, tj.:

 

¨      projektowanie stanowisk pracy,

¨      grupowanie stanowisk pracy, 

¨      ustalanie stosunków porządkowania,

(hierarchicznej zależności - stosunków służbowej podległości - pomiędzy stanowiskami);

 

¨      rozkład władzy (rozdzielanie uprawnień  decyzyjnych),

¨      koordynacja działań (czynności pomiędzy stanowiskami),

¨      oraz zróżnicowanie stanowisk.

A zatem:

 

Ø      struktura organizacyjna - zestaw POZIOMOW, które mogą być użyte do kształtowania organizacji,.

 

* * * * *

 

Ø      Pierwszym elementem  konstrukcyjnym struktury organizacyjnej jest projektowanie stanowiska pracy dla ludzi - członków  organizacji.

 

Ø      Projektowanie stanowisk -  pracy jest to określanie obowiązków poszczególnych jednostek w procesie pracy.

 

Najbardziej powszechną formą jest  specjalizacja stanowisk pracy.

 

Ø      Specjalizacja stanowisk pracy - to zakres, w jakim ogólne zadanie  organizacji zostaje podzielone na mniejsze części składowe.

 

Ø      Specjalizacja przynosi organizacji cztery korzyści:

·        Po pierwsze, robotnik wykonujący wąskie, proste zadanie osiągnie w tym dużą wprawę.

 

·        Po drugie, skraca się czas przechodzenia od jednego zadania do  drugiego.

 

 

Jeśli pracownicy wykonują kilka różnych zadań, zakończenie jednego i podjęcie do drugiego może powodować pewną stratę czasu.

·        Po trzecie, im węższe zadanie pracownika na danym stanowisku, tym łatwiej można opracować wyspecjalizowany sprzęt, którym będzie się on posługiwał.

 

·        Po czwarte, w  razie nieobecności lub odejścia z pracy pracownika wykonującego wysoce wyspecjalizowaną pracę, menedżer może stosunkowo niewielkim kosztem przyuczyć następnego kandydata.

 

Ø      Ze względu na różne niedostatki specjalizacji stanowisk, uwzględnia się:

¨      rotację stanowisk - zakładająca systematyczne przechodzenie  pracowników z jednego stanowiska do drugiego

 

¨      rozszerzanie i wzbogacenie pracy - zakładająca przydzielenie pracownikowi większej liczby zadań do wykonania

 

¨      podejście od strony cech stanowiska pracy - zakładająca zarówno  zwiększenie liczby zadań wykonywanych przez robotnika, jak i rozszerzenie  kontroli robotnika nad stanowiskiem pracy

 

¨      zespoły robocze jako alternatywne podejście - pozwalające całej grupie na zaprojektowanie systemu pracy, który będzie wykorzystywany do wykonywania wzajemnie powiązanych zadań.

 

* * * * *

Ø      grupowanie stanowisk – to Proces łączenia  w grupy stanowisk pracy zgodnie z pewnym  logicznym  układem

 

Ø      Najbardziej rozpowszechnione kryteria takiego grupowania to:

¨      wyrób,

¨      funkcja, 

¨      klient

¨      lokalizacja.

 

Grupowanie według wyrobów – zakłada grupowanie działalności  

i porządkowanie czynności wokół produktów lub grup produktów.

 

              Wady:

np.: nadmierna koncentracja menedżerów tylko nad swoim wyrobem oraz wzrost kosztów administracji – każdy wydział musi mieć własnych specjalistów 

oraz zalety:

np.: łatwość integracji i koordynacji, większa skuteczność decyzji, możliwość właściwej oceny pojedynczego wyrobu.

 

Ø      Grupowanie funkcjonalne – grupowanie stanowisk wymagających tych samych lub podobnych czynności (funkcja  w znaczeniu takim jak finanse, produkcja, itp.)

 

Ø      Grupowanie według klientów – grupowanie czynności w celu reagowania i wzajemnego oddziaływania ze specyficznymi klientami lub grupami klientów.

 

Ø      Grupowanie według lokalizacji – grupowanie stanowisk na podstawie określonych miejsc lub obszarów geograficznych

 

Większe organizacje stosują  wielopoziomowe podstawy grupowania na różnych szczeblach.

 

* * * * *

Ø      Kolejny element konstrukcyjny struktury organizacyjnej to ustalanie hierarchicznej zależności pomiędzy stanowiskami pracy

 

Ø      Ustalenie relacji służbowego podporządkowania rozpoczyna się od  wytycznych linii podległości.

 

Rozpiętość zarządzania – to liczba osób podległych jednemu menedżerowi

 

Ø      Rozpiętość zarządzania częściowo określa, czy  struktura organizacji jest względnie: wysmukła,  czy  spłaszczona.

 

Ø      Na idealną  rozpiętość wpływa wiele czynników sytuacyjnych. Są to, m.in.:

a)      Kompetencja przełożonych i podwładnych;

b)     Fizyczne rozproszenie podwładnych;

c)      Zakres pracy menedżera;

d)     Stopień współoddziaływania;

e)        Zakres występowania standardowych procedur;

f)       Podobieństwo nadzorowanych zadań;

g)     Częstość występowania nowych problemów;

h)     Preferencje przełożonych i podwładnych.

 

* * * * *

 

Ø      Kolejny element konstrukcyjny struktury organizacyjnej to określenie, w jaki sposób ma zostać rozłożona władza pomiędzy poszczególnymi stanowiskami?

 

Ø      Rozkład władzy polega na jej delegowaniu,

natomiast

Ø      Delegowanie jest procesem w toku którego menedżer przekazuje część swoich obowiązków innym.

 

Systematyczne delegowanie obowiązków i uprawnień w całej organizacji  to  decentralizacja władzy decyzyjnej.

 

Ø      Decentralizacja – to proces systematycznego delegowania władzy           i  autorytetu w ramach organizacji  ku  menedżerom średniego i niższego szczebla

 

Ø      Centralizacja - oznacza natomiast zachowanie władzy i autorytetu formalnego na najwyższym szczeblu organizacji.

Ø      Piątym głównym elementem konstrukcyjnym struktury organizacyjnej jest koordynacja.

 

Ø      Koordynacja - jest procesem wiązania czynności różnych wydziałów  organizacji.

 

Głównym powodem koordynacji jest istnienie pomiędzy wydziałami współzależności:

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin