srk1-2.docx

(3917 KB) Pobierz

Sterowanie ruchem kolejowym I

Część2

 

twsk_rys21

rys_5_1twsk_rys89

 

twsk_rys90twsk_rys91ab

twsk_rys91podpis

rys_1_10

rys_1_11twsk_rys26

twsk_rys34twsk_rys38

rys_5_2a

twsk_rys33

twsk_rys41

twsk_rys49

twsk_rys27twsk_rys28

sk_rys165b

Rys.165. Blokada stacyjna w urządzeniach ręcznych z zależnościami kluczowymi

1 - pręt przyciskowy, 2 - pręt zatrzaskowy, 3 - pręt ryglowy, 4 - oś zębatki (półoś), 5 - języczek zatrzaskowy, 6 - tarczka barwna, 7 - kotwica,

8 - elektromagnes, 9 - zastawka przyciskowa, 10 - źródło prądu przemiennego,

11 - zestyk pręta przyciskowego, 12 - okienko blokowe.

 

twsk_rys52

tw_rys2

Naprężacz zapewnia:

-          korygowanie zmian długości pędni, występujących przy zmianach temperatury,

-          utrzymywanie stałego naprężenia obu ciągów pędni (ok.750N),

-          w przypadku zerwania pędni:

zwrotnicowej - przestawienie zwrotnicy do położenia końcowego i/lub utrzymywanie jej w tym położeniu oraz rozprzęgnięcie dźwigni zwrotnicowej,

ryglowej - zaryglowanie zwrotnicy i/lub utrzymywanie jej rygla w tym stanie,

sygnałowej - nastawienie sygnału zabraniającego jazdy na sygnalizatorze i/lub utrzymywanie tego sygnału.

twsk_rys102b

Rys.102. Dźwignia zwrotnicowa

1 - tarcza linkowa,

2- tron dźwigniowy,

3 - pręt zapadkowy z uchwytem,

4 - dźwignia kątowa,

5 - dźwigienka sprzęgająca,

6 - podstawa,

7 - poprzeczka dźwigni,

8 - śruby mocujące

Zwrotnicowy zespół nastawczy:

1) utrzymuje zwrotnicę w położeniu krańcowym (z siłą około                             2000N), 2) realizuje zamknięcie zwrotnicy w przebiegu przez zamknięcie               dźwigni nastawczej w nastawnicy,

3) jest rozpruwalny,

4) zapewnia brak zmiany położenia zwrotnicy przy zerwaniu                             jednego ciągu pędni, 5) sygnalizuje w nastawni rozprucie zwrotnicy oraz zerwanie                             jednego ciągu pędni.

Napęd zwrotnicowy ma za zadanie przeniesienie ruchu pędni na pręt nastawczy zwrotnicy.

W razie zerwania pędni napęd powinien uniemożliwić przestawienie zwrotnicy znajdującej się w położeniu końcowym oraz zapewnić możliwość doprowadzenia zwrotnicy do położenia końcowego – jeżeli zerwanie nastąpiło w trakcie przestawiania zwrotnicy.

twsk_rys98

twsk_rys99twsk_rys100a

Rys.100. Napęd mechaniczny z kontrolą iglic

1 - segment kontrolujący iglice,

2 - pręt napędny,

3- suwaki kontrolne

Kontrolę iglic należy stosować do zwrotnic:

1) przejeżdżanych przez pociągi pasażerskie, gdy nie jest                             wymagane ich ryglowanie, 2) przejeżdżanych na ostrze wyłącznie przez pociągi                                           towarowe z prędkością większą od 40km/h, jeżeli nie                             są ryglowane, 3) po których przewiduje się w sytuacjach awaryjnych                                           przejazd na ostrze pociągów pasażerskich.

Rygiel mechaniczny jest urządzeniem umożliwiającym zamykanie w określonym położeniu iglic zwrotnic, wykolejnic, mostów zwodzonych, obrotnic itp. urządzeń wchodzących w drogę przebiegu.

Ryglować należy zwrotnice:

1) w obu położeniach, gdy przejeżdżane są na ostrze przez                             pociągi pasażerskie z prędkością przekraczającą 40km/h, 2) nastawiane z odległości większej niż 350m, gdy są                                           przejeżdżane przez pociągi na ostrze lub stanowią                             ochronę boczną dla pociągów pasażerskich,

3) przestawiane za pomocą pędni sztywnej,

4) przestawiane za pomocą napędów elektrycznych lub ręcznie,               gdy nie są uzależnione w inny sposób,

5) przejeżdżane z ostrza z prędkością przekraczającą 120km/h,

6) przejeżdżane na ostrze przez pociągi towarowe z prędkością               przekraczającą 50km/h.

Ryglowy zespół nastawczy:

1) umożliwia zaryglowanie zwrotnicy tylko przy prawidłowym                             położeniu iglic zwrotnicy, przy czym rygiel umożliwia                             ryglowanie zwrotnicy znajdującej się w jednym lub w obu               położeniach końcowych, 2) realizuje zamknięcie rygla w przebiegu przez zamknięcie                             dźwigni nastawczej w nastawnicy,

3) umożliwia włączenie w jedną pędnię kilku rygli,

4) sygnalizuje w nastawni zerwanie jednego ciągu pędni,

5) zapewnia brak wpływu strat w przesuwie pędni na prawidłowe               ryglowanie zwrotnicy.

twsk_rys113twsk_rys120

Wykolejnicowy zespół nastawczy:

1) ustala wykolejnicę w położeniach krańcowych, tak aby zmiana               jej położenia mogła nastąpić tylko poprzez przełożenie               dźwigni nastawczej w nastawni, 2) realizuje zamknięcie wykolejnicy w przebiegu przez                             zamknięcie dźwigni nastawczej w nastawnicy, 3) nie powoduje zmiany położenia wykolejnicy w razie zerwanie               jednego ciągu pędni,

4) sygnalizuje w nastawni zerwanie jednego ciągu pędni,

5) zapewnia brak wpływu strat w przesuwie pędni na prawidłowe               nastawianie wykolejnicy.

twsk_rys112

Sygnałowy zespół nastawczy:

1) ustala elementy sygnalizacyjne w położeniach krańcowych, tak aby zmiana ich położenia mogła nastąpić tylko poprzez przełożenie dźwigni nastawczej w nastawni, 2) zamyka elementy sygnalizacyjne w ustalonych położeniach przez zamknięcie dźwigni nastawczej w nastawnicy, 3) powoduje ustawienie elementów sygnalizacyjnych w położenie odpowiadające sygnałowi bardziej bezpiecznemu dla ruchu, przy zerwaniu jednego ciągu pędni, na odcinku na którym znajduje się naprężacz, 4) umożliwia włączenie dwóch napędów w jedną pędnię, a przy zerwaniu jednego ciągu pędni na drugim odcinku między napędami umożliwia podawanie w dalszym ciągu sygnałów na pierwszym sygnalizatorze, 5) zapewnia brak wpływu strat w przesuwie pędni na prawidłowość               wskazań sygnalizatora,

6) umożliwia  nastawianie elementów sygnalizacyjnych przy współudziale sprzęgieł elektrycznych, powodujących samoczynne ustawienie tych elementów w położenie zasadnicze.

mg_rys180

twsk_rys131

Nastawnica mechaniczna stanowi zespół wewnętrznych urządzeń nastawczych i blokowych.

Urządzenia nastawcze służą do nastawiania urządzeń zewnętrznych oraz do uzależniania czynności nastawczych we własnym okręgu nastawczym.

Urządzenia blokowe służą do uzależniania czynności związanych z utwierdzaniem i zwalnianiem przebiegu we własnym okręgu nastawczym oraz do uzależniania czynności nastawczych pomiędzy różnymi nastawniami. Blokada stacyjna jest uzależnieniem czynności nastawczych pomiędzy nastawniami tej samej stacji. Blokada liniowa jest uzależnieniem czynności nastawczych pomiędzy nastawniami sąsiadujących posterunków ruchu.

tw_rys2

twsk_rys158tw_rys2

twsk_rys175

tw_rys2

Blokada stacyjna:

-          - uzależnia sygnały zezwalające na jazdę na semaforach                             nastawianych z nastawni wykonawczej od otrzymaniu               nakazu z nastawni dysponującej, - uzależnia sygnały zezwalające na jazdę na semaforach                             nastawianych z nastawni dysponującej, jeżeli przy                             nastawianiu przebiegu bierze udział inna nastawnia, od               otrzymania zgody z tej nastawni, - umożliwia wykorzystanie tylko jeden raz otrzymanego nakazu               lub zgody na podanie sygnału zezwalającego, umożliwia awaryjne zwolnienie bloku zamykającego dźwignie               zwrotnicowe, wykolejnicowe lub ryglowe za pomocą                             zwalniacza ręcznego,

-          umożliwia zwrot niewykorzystanej zgody lub nakazu.

tw_rys2twsk_rys190

twsk_rys191

tw_rys2

tw_rys2

twsk_rys192

Blokada liniowa półsamoczynna (blokada półsamoczynna), jest zespołem urządzeń uzależniających czynności nastawcze między dwoma posterunkami ruchu, przy czym urządzenia te nie kontrolują czy pociąg opuścił w całości odstęp blokowy, funkcję tę musi realizować personel sterujący ruchem.

Ruch zasadniczo prowadzony:

w jednym kierunku - blokada jednokierunkowa.

w obu kierunkach - blokada dwukierunkowa.

Blokada półsamoczynna jednokierunkowa powinna:

• umożliwiać podanie na semaforze ustawionym na początku odstępu blokowego (szlaku) sygnału zezwalającego na jazdę dopiero po zwolnieniu tego odstępu (szlaku) przez poprzedni pociąg i osłonięciu tego pociągu sygnałem zabraniającym jazdy podanym na semaforze ustawionym               na końcu odstępu (szlaku),

• umożliwiać podanie na semaforze ustawionym na początku odstępu blokowego sygnału zezwalającego na jazdę tylko jeden raz do czasu zwolnienia odstępu (szlaku) przez personel nastawni umieszczonej na końcu odstępu (szlaku),

• nastawiać na semaforze samoczynnie w wyniku przejazdu pociągu sygnał zabraniający jazdy w przypadku, gdy brak tego sygnału mógłby spowodować wyprawienie następnego pociągu na zajęty odstęp blokowy (szlak),

zwalniać samoczynnie przy współpracy z pociągiem urządzenie umożliwiające zwolnienie odstępu blokowego (szlaku) przez personel.

tw_rys2

twsk_rys1200

twsk_rys1204

Blokada półsamoczynna dwukierunkowa powinna:

         spełniać wszystkie wymagania blokady jednokierunkowej,

         wykluczać jazdy z przeciwnego kierunku (wyjazdy z sąsiedniego               posterunku zapowiadawczego) przed podaniem sygnału                             zezwalającego na wyjazd na szlak i w czasie zajęcia                             szlaku przez pociąg.

tw_rys2

twsk_rys1210

Zgłoś jeśli naruszono regulamin