„POSIADAŁ ON ZASŁUŻONĄ SŁAWĘ NAJBYSTRZEJSZEGO CHŁOPCA W CAŁEJ SZKOLE...” – czyli o głównym bohaterze powieści „Szatan z VII klasy”.
I. Adam w szkole i w domu.
1. Przedstawienie postaci:
-
2. Wygląd Adama.
„Był to nieforemny chłopak ...” – s. ........
3. Historia przezwiska.
Kto nazwał Adama „szatanem” i w jakich okolicznościach?
..........................
Niektóre epizody z życia bohatera potwierdzające jego „szatańskie” cechy charakteru:
4. Adam na tle swojej rodziny:
II. W Bejgole – Adam jako młody detektyw.
CECHA BOHATERA
WYDARZENIA, CZYN BOHATERA
Zaradność
Oddał Francuzowi swoją derkę.
Spryt
Naprowadza rzezimieszków na fałszywy trop.
Inteligencja
Przegląda wszystkie dokumenty znalezione na strychu.
III. Uporządkuj cechy bohatera:
Dobry przyjaciel, szczery, otwarty, życzliwy, zawsze służy pomocą, umysłowość niezwykła, ma dobre serce, cierpliwy, umie okazywać swoje uczucia, jasno, precyzyjnie myślący, nie traci głowy w najtrudniejszej sytuacji, nie zraża się trudnościami, uczuciowy, szczerze się zakochuje, dociekliwy, ma dużą wiedzę z różnych dziedzin, dużą kulturę literacką, wytrwały w dążeniu do celu, serdeczny, ma znakomitą pamięć, pracowity, sympatyczny, nad podziw pojętny, z natury powolny, myślał powoli bez pośpiechu.
Cechy charakteru
Cechy usposobienia
Cechy intelektu
IV . Ocena postaci.
Makuszyński wyposażył swego bohatera w te cechy, które uznał za najlepsze i najbardziej przydatne w życiu. Adaś Cisowski może być wzorem dla młodzieży, szczególnie dla chłopców. Imponuje sprytem, ale jest też dobry i szlachetny.
Stworzony przez pisarza po to, aby odnosić sukcesy, przechodzi też trudne chwile: wpada w pułapki, przeżywa strach, nie może poradzić sobie z rozwiązaniem zagadek.
Praca domowa
Wykorzystując zebrane informacje, napisz:
- charakterystykę Adama Cisowskiego (dla chętnych),
- własną ocenę postaci „szatana” (dla wszystkich).
paprotnik