PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ NA GRUDZIEŃ GRUPA II
TEMAT
CAŁOŚCIOWY
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECI
POMÓŻMY GŁODNYM ZWIERZĘTOM
„Zima w lesie” – rozmowa przy tablicy graficznej połączona z zabawą dydaktyczną „Zwierzęce przysmaki”.
Ćwiczenia gimnastyczne.
„Sarenki” – słuchanie wiersza E. Barczewskiej. „przy pasniku” – odrysowywanie i wycinanie. Zapoznanie z obrazem graficznym liczby 6 – cyfrą 6.
„W ptasiej stołówce” – zabawa dydaktyczna „w karmniku” połączona z układaniem karmnika z figur geometrycznych. „Którego ptaka brakuje?” – doskonalenie spostrzegawczości
„Wiemy, jak pomóc głodnym ptakom” – opowiadanie treści obrazka. „Wróbel” – wykonanie ptaka z papieru metodą orgiami.
„Bajka o gilu” - słuchanie wiersza W. Grodzieńskiej. Opowiadanie treści obrazka sytuacyjnego. Zapoznanie dzieci z obrazem graficznym głoski g – litery g, G. Malowanie farbami sylwety gila.
- rozumienie potrzeby dokarmiania zwierząt leśnych w
czasie zimy
- poznawanie pokarmów różnych zwierząt
- posługiwanie się określeniami: w lewo, w prawo
- określanie prawdy i fałszu w zdaniach
- utrwalenie wiadomości o życiu saren
- przeliczanie w zakresie 1-6
- utrwalenie wiadomości dotyczących poznanych ptaków
(wygląd, sposób odżywiania)
- posługiwanie się nazwami figur geometrycznych
- rozróżnianie i nazywanie wybranych gatunków ptaków
- określanie sposobów dokarmiania ptaków zimą
- zwracanie uwagi na poprawne budowanie zdań
- rozwijanie umiejętności manualnych
- wyodrębnianie litery g spośród innych liter
- rozwijanie umiejętnego wypowiadania się na temat
- dobieranie odpowiednich kolorów farb
LUDZIE I ZWIERZĘTA DALEKIEJ PÓŁNOCY
„Odarpi syn Egigwy” – słuchanie wybranych fragmentów książki A. i Cz. Centkiewiczów. Zapoznanie dzieci z życiem ludzi na Dalekiej Północy. Ćwiczenia gimnastyczne.
„Jakie zwierzęta mieszkają na Dalekiej Północy?” - oglądanie filmu edukacyjnego. Zabawa dydaktyczna „Jakie to zwierzę?” – składanie pociętego obrazka w całość.
„Eskimosi” – zabawy z elementem dramy. „Ubranko dla Eskimosa” – ćwiczenie graficzne.
„Eskimosi łowią ryby” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem wędek z magnesami i sylwet ryb ze spinaczami. Zabawa badawcza: „co przyciąga magnes?”
„Odarpi” – słuchanie wiersza H. Szayerowej. Tworzenie makiety „Na Dalekiej Północy”
- zapoznanie dzieci z charakterystycznymi cechami
wyglądu ludzi z zimnych krajów, ich sposobem życia
- wypowiedzi na temat usłyszanego opowiadania
- globalne czytanie imion Eskimosów
- zapoznanie dz. ze zwierzętami żyjącymi na Grenlandii,
ich wyglądem, sposobem odżywiania
- czytanie globalne nazw zwierząt
- wzbogacanie słownika dzieci
- rozwijanie inwencji twórczej dzieci
- naśladowanie różnych czynności Eskimosów
- ozdabianie sylwety ubrania wzorami literopodobnymi oraz
futerkiem
- zapoznanie z właściwościami magnesu
- przeliczanie rybek
- konstruowanie wędki z kredki
- nazywanie przedmiotów, które przyciąga magnes
- utrwalenie wiadomości o zwierzętach i ludziach żyjących
na Grenlandii
- wycinanie sylwet, ozdabianie
- wdrażanie do zgodnej pracy w zespole
NIEDŁUGO BOŻE NARODZENIE. MIKOŁAJU, CZEKAMY!
„Mikołajki” – słuchanie wiersza D. Gellner. Zapoznanie dzieci z obrazem graficznym liczby 7 – cyfrą 7. „Prezent dla Mikołaja” – rysowanie, wycinanie, kolorowanie.
„Bombki choinkowe” – porównywanie i przeliczanie w zakresie 7. wykorzystanie wiersza G. Koby „Bombki”. Ćwiczenia gimnastyczne.
„Komu potrzebne jest Boże Narodzenie?” – wypowiedzi dzieci na temat opowiadania A. Galicy. Zapoznanie z tradycją i zwyczajami Świat Bożego Narodzenia. „Dzwony i dzwoneczki” – zabawa dydaktyczna.
„Ubieramy choinkę” – ubieranie choinki w sali. Rozwiązywanie zagadki M. Platy.
„Przy choince” – historyjka obrazkowa połączona z wykonaniem zdania w kartach pracy. „Ozdoby świąteczne” – wykonanie ozdób na choinkę.
- posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi
- wypowiedzi na temat wiersza oraz Mikołaja
- estetyczne wykonanie pracy
- rozwijanie umiejętności porównywania różnych zbiorów
- zachęcanie dzieci do aktywnego udziału w
przygotowaniach świątecznych
- wypowiedzi na temat różnorodności wzorów i kształtów
bombek
- dzielenie się spostrzeżeniami i doświadczeniami
wyniesionymi z domu
- wyodrębnianie ze zbioru dzwonków bombek w kształcie
dzwonka
- rozpoznawanie kształtu cyfr 1-7
- nazywanie ozdób choinkowych, określanie ich wielkości,
kształtu, koloru
- posługiwanie się pojęciami: na górze, na dole, z lewej, z
prawej, wyżej, niżej itp.
- rozwijanie logicznego myślenia
- budowanie poprawnych zdań
- uchwycenie zależności przyczynowo-skutkowych
pomiędzy obrazkami
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
ROZWIJANIE SPRAWNOŚCI RUCHOWEJ
Ćwiczenia poranne według przewodnika metodycznego
Ćwiczenia gimnastyczne według przewodnika
Opowieści ruchowe
Zabawy ruchowe:
- „Zwierzęta przy paśniku” – nasladowcza
- „Spłoszone ptaszki” – orient-porządkowa
- „Wróbelki” – z elem. Podskoku
- „Orszak Mikołaja” – orient- porządkowa
- „Zaprzęgi” – bieżna
KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH
Tworzenie zbiorów różnolicznych – porównywanie ich liczebności.
Segregowanie, przeliczanie, dopasowywanie symboli cyfrowych – praca na materiale związanym z tematem globalnym.
Utrwalanie nazw i wyglądu figur geometrycznych.
Wprowadzenie cyfry 6 i 7 oraz ich schematu graficznego.
PRZYGOTOWANIE DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA
Uwzględnianie dowolnych motywów dekoracyjnych w pracach plastycznych.
Kreślenie szlaczków literopodobnych po śladzie. Kalkowanie dowolnych obrazków.
Stosowanie ćwiczeń według P. Dennisona – wykonywanie ruchów naprzemiennych, kreślenie leniwych ósemek.
Doskonalenie orientacji przestrzennej.
Kształtowanie umiejętności dokonywania analizy, syntezy słuchowo-wzrokowej, ćwiczenia słuchu fonematycznego.
Wzbogacanie słownika dzieci w oparciu o literaturę.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Pomoc rodziców w organizacji Kiermaszu Bożonarodzeniowego.
Współudział rodziców w przygotowywaniu przedstawienia teatralnego „Jasełek”, dekoracji i strojów.
Wspólna organizacja Wieczerzy Wigilijnej.
PRACA INDYWIDUALNA Z DZIEĆMI O SZCZEGÓLNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
1. Praca z dziećmi wymagającymi pracy wyrównawczej
- zajęcia usprawniające mowę, myślenie, sprawność ruchową i manualną
- wyrównywanie zaległości powstałych z powodu nieobecności dziecka w przedszkolu
2. Praca z dzieckiem zdolnym
- proponowanie dzieciom dodatkowych zajęć na interesujące je tematy
- dostarczanie dzieciom zadań o podwyższonym stopniu trudności
- rozszerzanie zakresu prowadzonych zajęć
Opracowała: Agnieszka Lewandowska
lewandosia