FILOZOFIA grecka i rzymska.pdf
(
141 KB
)
Pobierz
www.maturazpolskiego.pl
FILOZOFIA GRECKA I RZYMSKA
Filozofia
•
jak każda mądra dyscyplina wiedzy rozpoczęła się od zadawania prostych pytań:
✔
jak wytłumaczyć zjawiska przyrody?
✔
kim jest człowiek?
✔
czym jest otaczający nas świat?
✔
kiedy i jak on powstał?
✔
czy istnieje jedna obiektywna prawda o świecie?
✔
jakie prawa rządzą ogromnym bogactwem zjawisk nas otaczających?
•
filozofia grecka jako dyscyplina wiedzy przeżyła rozkwit w V i IV w p.n.e.
✔
stworzyła system myślenia, który dał podwaliny europejskiej filozofii
Filozofia grecka
najwybitniejsi filozofowie
Tales z Miletu
(ok. 620–540 p.n.e.)
•
zaliczany do siedmiu mędrców greckich
•
założyciel
jońskiej szkoły filozofów przyrod
y
1
•
uważał, że
woda
– otaczająca płaską Ziemię – jest praprzyczyną wszelkich zjawisk
✔
bez niej nie istnieje życie
Sokrates
(469–399 p.n.e.)
•
wybitna umysłowość, nauczyciel Platona
•
w oczach przeciętnego Ateńczyka zwykły dziwak
•
życie
✔
w młodości rzeźbiarz
✗
szybko porzucił ten zawód i zajął się bezpłatną uliczną działalnością jako nauczyciel
✔
oskarżony przez władze o herezję, demoralizację młodzieży, krzewienie ateizmu
✔
skazany na śmierć przez wypicie cykuty
2
✔
ogromne poczucie wolności w głoszeniu własnych poglądów
✔
w mowie obrończej jego oskarżyciele stali się oskarżonymi
•
poglądy
✔
jego poglądy upowszechnił Platon (dialogi filozoficzne)
✔
zachowały się też we wspomnieniach drugiego ucznia – Ksenofonta
✔
jego zdaniem cnota jest dobrem bezwzględnym, a jej istotą jest poznanie – wiedza
✔
uznawał istnienie
absolutnego dobra
(którym była według filozofa doskonałość osobista) i
absolutnej prawdy
,
które można poznać za pomocą tzw.
żywego dialogu
; cnotę utożsamiał ze sprawiedliwością, odwagą, panowaniem
nad sobą, świadomością dobra i zła
✔
zachowywanie cnoty jest gwarancją doskonałości i moralnego postępowania
✔
uzależniał możliwość rozpoznania cnoty od posiadanej wiedzy, utrzymywał tym samym, iż człowiek zdobywając
wiedzę osiąga dobro, a z nim szczęście i pożytek
✗
uświadomienie sobie własnej niewiedzy jest początkiem wędrówki człowieka ku szczęściu i zdobyciu wiedzy
✔
autor zdania:
„Jedno wiem, że nic nie wiem”
(tzw.
wiedza sokratejska
)
1
jońska filozofia przyrody
– tradycyjna nazwa wspólna doktryn filozoficznych, których autorami byli członkowie pierwszej
szkoły filozoficznej starożytnej Grecji, działającej w VI–IV w. p.n.e. w Jonii, głównie w Milecie (Tales, Anaksymander,
Anaksymenes) i Efezie (Heraklit); badania jońskich filozofów przyrody cechowało dążenie do uzyskania odpowiedzi na pyta-
nie, co jest zasadą (arche), z której powstały rzeczy (wymieniano:
wodę
,
bezkres
– gr.
apeiron
,
powietrze
oraz
ogień
); reflek-
sja jońskiej filozofii przyrody nie przekroczyła jednak granic zmysłowej obserwacji i dialektycznego przeciwstawiania cech, a
w wyniku dała koncepcje kosmologiczne w duchu materializmu i hylozoizmu;
arche
– (gr.), filozofia wg Teofrasta z Eresos
termin wprowadzony przez Anaksymandra z Miletu, u którego miał oznaczać element tworzący rzecz albo coś, co zapoczątko-
wuje serię rzeczy lub zjawisk w rozwoju czasowym; późniejsi filozofowie greccy (m.in. Arystoteles) rozumieli przez albo pra-
element materialny, z którego rozwinęła się przyroda;
materializm
– (łac.) stanowisko filozoficzne, głoszące, że jedynie ist-
niejącym, samoistnym bytem jest materia;
hylozoizm
– (gr.), filozoficzny pogląd przypisujący życie całej materii; hylozoizm
zapoczątkowali przedstawiciele jońskiej filozofii przyrody, hylozoistami byli także stoicy, G. Bruno, B. Telesio, niektórzy filo-
zofowie oświeceniowi, współcześnie – P. Teilhard de Chardin.
2
cykuta
– (bot.)
Cicuta
, roślina trwała z rodziny baldaszkowatych, rosnąca na moczarach Europy Północnej i Środkowej, a tak-
że we wschodniej Azji; korzeń jej dostarcza silnej trucizny; szalej.
1 z 10
FILOZOFIA GRECKA I RZYMSKA
„Wszystko, co wiem, to to, że nic nie wiem, inni natomiast sądzą, że wiedzą to, czego nie wiedzą.”
✔
uczył ludzi myślenia i dedukcji, aby dojść do prawdy
✔
drogą dialogu doprowadzał do ostatecznych wniosków
•
metoda sokratejska
✔
sposób prowadzenia rozmowy
✗
na początku pozornie zgadzał się z rozmówcą i jego błędną teza (ironia sokratejska)
✗
później, drogą umiejętnych pytań, doprowadzał swego partnera do samodzielnego wyciągnięcia wniosków po-
twierdzających jego własne błędne rozumowanie
✔
ta metoda nauczania zbliżona jest do współczesnej heurezy
✔
stworzył pojęcie
Dajmoniona
– wewnętrznego głosu, powstrzymującego człowieka przed niewłaściwymi czynami,
ostrzegawczy głos wewnętrzny powstrzymujący przed czynieniem zła, sumienie
Platon
(427–347 p.n.e.)
•
postać zaiste renesansowa
•
znawca i twórca liryki, malarstwa, muzyki
•
założył
Akademię
zwaną
Platońską
, która przetrwała do VI w. n.e.
•
wyznawał pogląd o harmonii ducha i ciała
•
twórca systemu idealistycznego, tzw.
idealizmu obiektywnego
✔
badał swym intelektem idee oraz cienie idei
✔
uważał świat postrzegany zmysłami za niestały i zmienny (względność świata), rzeczywistość to jedynie świat po-
zorów, zaś prawdziwy jest świat idealny, niedostępny zmysłom, którego należy mieć świadomość i do którego trze-
ba dążyć
✔
najwyższą wartość poznawczą przypisywał
duszy,
która według niego obdarzona jest wrodzoną wiedzą o ideach
✔
idealizm
– kierunek filozoficzny, przeciwstawny materializmowi, gloszący tezę o pierwotności idealnego ducha
(np. boga) i wtórności materii
✔
idealizm zakłada istnienie jakiegoś wyższego ideału i (obok niego) świata materialnego
•
jaskinia platońsk
a
3
✔
znajdują się w niej skuci łańcuchami ludzie
✗
nie są w stanie odwrócić się za siebie
✗
za ich plecami znajduje się płonące ognisko
✗
widzą na ścianie przed sobą tylko ruchome cienie
✗
nie wiedzą, jak wyglądają prawdziwe osoby poruszające się na tle ognia
•
wnioski
✔
owo miejsce ma obrazować istotę bytu
✔
jaskinia symbolizuje ograniczone możliwości ludzkiego poznania
✔
jako obserwatorzy żyjemy niczym owi związani ludzie
✔
to, co odbieramy, w rzeczywistości jest cieniem idei
✔
prawdziwy świat idei, tzn. przedmiotów idealnych, istnieje ponad tym, co dostrzegamy zmysłami
✔
świat idei
✗
jest nam bezpośrednio niedostępny
✗
według Platona jest jednak bardziej realny niż rzeczywistość materialna i doznania psychiczne, gdyż są one jedynie
odbiciem owego doskonałego świata
•
idea państwa
(teoria państwa idealnego – doskonałego)
✔
ludzie mniej rozwinięci intelektualnie muszą podlegać tym, którzy posiadają wiedzę
✗
na czele państwa winni stanąć filozofowie, którym podlegają wojownicy, zaś trzecią warstwę społeczną stanowią
kupcy, rzemieślnicy i rolnicy
✗
poetów należy wypędzić z państwa, gdyż jako zbyt zmienni w uczuciach mogliby doprowadzić do jego upadku
✔
demokracja sprzyja anarchii
•
dzieła
✔
„Uczta” –
miłość platoniczna
: miłość opisana w dziele, scharakteryzowana jako dążenie duszy do wiecznego po-
siadania dobra, które według Platona jest równocześnie pięknem (ideał
kalokagathii
). Platon rozumował następują-
co:
3 Platońska metafora jaskini (jaskinia filozofów) – rodzaj poznania dostępny zmysłom. Obraz świata, który znamy to obraz po-
dobny do cieni tańczących na ścianach oświetlonej płomieniem jaskini. Nie wiemy, co rzuca te cienie, ani jakie kształty mają
naprawdę – poznajemy jedynie pozory i według nich kształtujemy nasz obraz świata.
2 z 10
FILOZOFIA GRECKA I RZYMSKA
✗
miłość rozpoczyna się od uwielbienia pięknego ciała;
✗
kolejnym etapem miłości jest uświadomienie sobie, że piękno ciała jest niczym wobec piękna duszy;
✗
z tego powodu przedmiotem miłości staje się piękno duchowe;
✗
ostatnim etapem miłości jest zrozumienie, że piękno pojedynczych przedmiotów wynika z piękna wspólnego
wszystkim przedmiotom, piękna wiecznego, idei piękna – w ten sposób rodzi się miłość idealna, miłość do idei;
piękna, która jest idealnym celem człowieka
✔
„Obrona Sokratesa” – mowa obrończa oskarżonego o demoralizację młodzieży Sokratesa, opisał w niej dwa klu-
czowe dla filozofii antycznej pojęcia: cnotę i godność
✔
„Państwo” – Platon jest pierwszym twórcą
utopii
(wizji idealnego społeczeństwa)
Arystoteles
(384–322 p.n.e.)
•
zdobył gruntowne wykształcenie w Akademii Platona, uczeń Platona
•
zajmował się
✔
metafizyką
✔
psychologią
✔
teorią literatury
✔
logiką
✔
etyką
✔
historią naturalną zwierząt
✔
fizyką (przyrodą)
•
poglądy
✔
określał istotę szczęścia (eudajmonizm)
✔
w życiu należy kierować się:
✗
cnotą
✗
prawością
✗
rozumem
✔
ważnymi cnotami są przyjaźń oraz sprawiedliwość
✔
przedmiotem poznania jest realne istnienie rzeczywistości
✔
stworzył koncepcję człowieka jako istoty społecznej
✔
przekształcił i usystematyzował teorię idei Platona
✔
w „Poetyce” określił:
✗
normy rządzące gatunkami literackimi
✗
pojęcia, m.in. eposu, tragedii
✗
sposób konstruowania utworu tragicznego i kreowania fabuły
✗
poezję jako sztukę naśladowania (sztukę mimetyczną)
•
w Atenach własną szkołę filozoficzną – Likejo
n
4
(inna nazwa: Szkoła Perypatetyków)
•
w dziedzinie etyki wprowadził pojęcie eudaimonii
5
,
czyli ideału, do którego człowiek powinien dążyć, za szczęście
uważał czynienie dobra i życie w cnocie
•
dzieła
✔
„Metafizyka”
✔
„O duszy”
✔
„Etyka nikomachejska”
✔
„Polityka”
✔
„Poetyka” – traktat, w którym wyłożył najważniejsze zasady i normy, jakimi powinien kierować się artysta, two-
rzący dzieło literackie
✔
„Retoryka”
4
Likejon
,
Liceum
– gimnazjon na północno-wschodnich obrzeżach Aten, zbudowany w V w. p.n.e. przez Peryklesa w gaju
przy sanktuarium Apollina Likejosa (stąd nazwa); także szkoła filozoficzno-naukowa (335–269 p.n.e.) założona i kierowana
przez Arystotelesa, następnie przez jego uczniów; w Likejonie prowadzono po raz pierwszy w dziejach zorganizowane, zespo-
łowe badania naukowe, zwłaszcza w zakresie przyrodoznawstwa; działalność naukowa Likejonu kontynuowało Muzeum
Aleksandryjskie.
5
eudajmonia (
gr.
eudaimonía
‘szczęście’) stan posiadania najwyższej miary dóbr (szczęścia); jedno z głównych pojęć starożyt-
nej etyki greckiej; doskonałość jednostki, osiągnięta dzięki posługiwaniu się rozumem, według Arystotelesa: „
usposobienie
zachowujące środek
”, tzn. odpowiedni stosunek do świata w konkretnej sytuacji, np. kiedy cos budzi w nas lęk odpowiednim
stosunkiem do tego czegoś jest męstwo. Ono staje się w tej sytuacji odpowiednią cnotą, środkiem na przezwyciężenie trudno-
ści i zachowanie godności. Arystoteles uważał, że pierwszą przyczyną życia jest
miłość
.
3 z 10
FILOZOFIA GRECKA I RZYMSKA
Demokryt
(460–369 p.n.e.)
•
twórca filozofii materialistycznej (teoria materializmu atomistycznego)
✔
najmniejszymi cząstkami świata (materii) są atomy
✗
poruszają się w przestrzeni
✗
z ich połączeń i kombinacji powstają ciała
✗
choć atomy są wieczne, ciała umierają
✔
w codziennym działaniu zalecał kierowanie się rozumem
✔
oddzielał czyn moralny od działania pod przymusem
Heraklit z Efezu
(540–480 p.n.e.)
•
związany z jońską szkołą filozofów przyrody
•
uważał, że istotą świata jest ruch – zmienność rzeczy i zjawisk
•
był prekursorem dialektyki
✔
walka przeciwieństw powoduje rozwój świata
•
„panta rei”
–
wszystko płynie
, gdyż nie ma trwałych rzeczy
✔
nic nie zdarza się dwa razy
✔
wszystko ulega ciągłej zmianie
Empedokles z Agrygentu
(490–430 p.n.e.)
•
istnieją cztery podstawowe żywioły świata
✔
woda
✔
powietrze
✔
ziemia
✔
ogień
Utrwal terminy
epikureizm
– filozofia przyjemności, „carpe diem” – chwytaj dzień; do wszelkich przyjemności wiedzie rozwaga w
myśleniu i działaniu, warunkiem osiągnięcia szczęścia jest brak cierpień; rozumne korzystanie z radości proponowa-
nych przez los; dewiza Epikura. „Gościu, tutaj będzie ci dobrze, tutaj najwyższym dobrem jest przyjemność.”
eudajmonizm
– pogląd oraz postawa etyczna polegająca na dążeniu do szczęścia osobistego, uznanego za najwyższe
dobro i motor postępowania moralnego ludzi
hedonizm
(gr.
hedone
– przyjemność, rozkosz) – przekonanie, że przyjemność bądź unikanie przykrości są najwyż-
szym dobrem, celem życia; także nadrzędny bodziec ludzkiego działania
heureza
– metoda nauczania polegająca na kierowaniu uczniów ku samodzielnym poszukiwaniom, wnioskom, roz-
wiązywaniu problemów; wymagana jest aktywna postawa obu stron w dążeniu do wiedzy
poetyka
– dział teorii dzieła literackiego; opis i systematyka form literackich; także ogół środków artystycznych cha-
rakterystycznych dla danego autora, dzieła, kierunku artystycznego (np. poetyka wierszy Kochanowskiego, poetyka
baroku)
sceptycyzm
– filozoficzne przekonanie, że nie pozna się w pełni prawdy, że wartości etyczne oraz estetyczne nie są
możliwe do sprawdzenia, zaś autorytety nie są wiarygodnym źródłem wiedzy pewnej
sofistyka
– ruch umysłowy krytyczny w stosunku do uznanych wartości religijnych, społecznych, moralnych; używa-
nie pozornie poprawnej argumentacji w celu udowodnienia niepoprawnej tezy; inaczej: posługiwanie się fałszywymi
dowodami, aby wykazać nieprawdę
stoicyzm
– twórcą był Zenon z Kition (III w. p.n.e.); kierowanie się umiarem i rozumem w dążeniu do szczęścia, za-
chowanie równowagi duchowej i dystansu zarówno wobec sukcesów, jak i klęsk (nieuleganie emocjom); postawa cha-
rakteryzująca się spokojem wewnętrznym i preferująca rytm życia zgodnego z naturą
W literaturze i sztukach pięknych
•
Nicolas Boileau, „Sztuka poetycka”
•
Rafael, Akademia „Platońska” (fresk)
•
Stanisław Wyspiański, witraże w kościele Franciszkanów w Krakowie („Żywioły”)
Filozofia rzymska
4 z 10
FILOZOFIA GRECKA I RZYMSKA
Tytus Lukrecjusz Karu
s
6
(ok. 98–55 p.n.e.)
•
autor dzieła „O naturze wszechrzeczy” (6 ksiąg)
•
upowszechniał podstawy teorii atomistycznej
•
zwolennik filozofii epikurejskiej
Lucjusz Annaeus Senek
a
7
(ok. 4 p.n.e. – 65 n.e.)
•
wychowawca Nerona
8
,
później jego przeciwnik
•
po ujawnieniu spisku Pizon
a
9
odebrał sobie życie, przecinając żyły
•
filozof i tragik
•
zwolennik filozofii stoickiej
✔
zalecał życie:
✗
zgodne z naturą
✗
rozumne
✗
pozbawione niepokojów
✗
uwolnione od namiętności
6
Lukrecjusz
,
Titus Lucretius Carus
– (ok. 97–ok. 55 p.n.e.), rzymski poeta i filozof; jeden z najwybitniejszych przedstawicie-
li epikureizmu; w poemacie „O rzeczywistości ksiąg 6” (polski przekład poetycki pt. „O naturze wszechrzeczy”); dał przystęp-
ny wykład nauki Epikura; celem poematu było uwolnienie ludzkości od strachu przed śmiercią i bogami; w księgach I i II
przedstawiających fizykę wykazał, że świat powstały przez łączenie się atomów nie wymaga ingerencji bogów, w księdze III
dowodził, że dusza jako materialna umiera wraz z ciałem, w księdze IV przedstawił teorię postrzegania, w księdze V – kosmo-
logię, w księdze VI – meteorologię; poemat Lukrecjusza jest ważnym źródłem poznania starożytnego materialistyczno-mecha-
nistycznego poglądu na świat.
7
Seneka Młodszy
, zwany
Seneka Filozof
,
Lucius Annaeus Seneca
– (4 p.n.e.?–65 n.e.), syn Seneki Starszego, rzymski retor,
poeta i filozof, przedstawiciel późnego stoicyzmu; od 50 r. wychowawca Nerona, za jego małoletniości główny rządca impe-
rium rzymskiego; 56 r. konsul; wmieszany w spisek Pizona, z rozkazu cesarza popełnił samobójstwo; autor m.in. 12 ksiąg dia-
logów filozoficzno-moralnych, prac przyrodniczo-geograficznych („O zjawiskach natury”), „Listów moralnych do
Lucyliusza”; z utworów poetyckich zachowały się m.in. satyra menippejska „Udynienie boskiego Klaudiusza” – parodia apo-
teozy cesarza Klaudiusza, oraz 9 silnie zretoryzowanych tragedii: „Hercules furens”, „Trojanki”, „Phoenissae”, „Fedra”,
„Oedipus”, „Agamemnon”, „Thyestes”, „Hercules Oetaeus”, „Medea”; tragedie Seneki Młodszego wywarły wpływ m.in. na
twórczość W. Szekspira, P. Corneille’a i J.B. Racine’a;
Pizon
,
Caius Calpurnius Piso
– (?–65 r. n.e.), arystokrata rzymski,
mówca; przywódca spisku przeciw Neronowi (65 r. n.e.); po wykryciu spisku popełnił samobójstwo.
8
Neron
,
Nero Claudius Drusus Germanicus Caesar
– (37–68), cesarz rzymski od 54 r.; syn Agrypiny Młodszej; adoptowany
przez Klaudiusza wstąpił na tron przy poparciu matki i pretorianów; początkowo pod wpływem dowódcy gwardii, Burrusa, i
Seneki Młodszego prowadził politykę przyjazną senatowi; po śmierci Seneki Młodszego, przy pomocy Tygellinusa, rozpoczął
despotyczne rządy i krwawe represje wobec senatu (spisek Pizona, 65 r.); 64 r. po wielkim pożarze Rzymu wszczął pierwsze
prześladowania chrześcijan; za panowania Nerona została zajęta Armenia (58–63 r.), stłumiono powstanie w Brytanii; 66 r.
wybuchło powstanie w Judei; 68 r., na wieść o buncie Galby, przeciw Neronowi wystąpili pretorianie i senat, co zmusiło cesa-
rza do samobójstwa;
Agrypina Młodsza
,
Iulia Agrippina
– (15–59 r.), córka Germanika i Agrypiny Starszej, matka Nerona,
żona cesarza Klaudiusza, którego otruła; usunąwszy Brytanika, wprowadziła na tron Nerona; zamordowana z jego rozkazu;
Brytanik
,
Tiberius Claudius Caesar Britannicus
– (41–55), syn cesarza Klaudiusza i Mesaliny; na skutek intryg Agrypiny
Młodszej, odsunięty od życia politycznego; otruty na rozkaz Nerona;
Klaudiusz
,
Tiberius Claudius Nero Germanicus
– (10
r. p.n.e.–54 r. n.e.) cesarz rzymski od 41 r.; syn Nerona Klaudiusza Druzusa, bratanek Tyberiusza; wyniesiony na tron przez
pretorianów po śmierci Kaliguli; za panowania Klaudiusza nastąpiła dalsza rozbudowa administracji cesarskiej (zwłaszcza
kancelarii); duże znaczenie uzyskali wyzwoleńcy cesarza (Narcyz, Pallas, Kalistus); ulegał on również wpływowi swych kolej-
nych żon (Mesalina, Agrypina Młodsza); do państwa rzymskiego przyłączono część Brytanii (43 r.), Mauretanię (45 r.), Trację
(46 r.); wzniósł wiele budowli (m.in. przebudował port w Ostii); otruty przez Agrypinę Młodszą;
pretorianie
– (łac.
milites
praetoriani
), w starożytnym Rzymie w okresie cesarstwa gwardia przyboczna utworzona przez Oktawiana Augusta; od czasów
Tyberiusza stacjonowali w Rzymie; korpus pretorian składał się z ok. 10 000 żołnierzy; pretorianie odgrywali często decydują-
cą rolę w rywalizacji o władzę, wynosząc na tron lub obalając cesarzy; stanowisko dowódcy pretorian należało do najbardziej
wpływowych w państwie rzymskim; od Septymiusza Sewera oddziały pretorian składały się z zasłużonych żołnierzy legiono-
wych; korpus pretorian został rozwiązany przez Konstantyna Wielkiego (312);
Tygellinus
,
Ofonius Tigellinus
– (?–69 r.), do-
wódca pretorianów od 62 r.; zaufany Nerona, 65 r. odkrył i udaremnił spisek Pizona; 68 r. poparł Galbę; zmuszony do samo-
bójstwa przez Otona;
Brytania
– Wielka Brytania, nazwa stosowana potocznie wobec królestw: Anglii (z Walią) i Szkocji;
Galba
,
Servius Sulpicius Galba
– (3 r. p.n.e.–69 r. n.e.), cesarz rzymski; 33 r. konsul, 41 r. walczył z Germanami nad Renem,
45 r. namiestnik Afryki, 68 r. obwołany cesarzem po śmierci Nerona; radykalnie ograniczył wydatki na wojsko, co spowodo-
wało bunt pretorianów, którzy zamordowali Galbę i wynieśli na tron Otona;
Oton
,
Marcus Salvius Otho
– (32–69), cesarz
rzymski 15 I–19 IV 69 r.; przyjaciel Nerona, pierwszy mąż Poppei Sabiny, namiestnik Luzytanii od 58 r.; 68 r. poparł Galbę;
69 r. przy pomocy gwardii pretorianów doprowadził do jego zamordowania i został obwołany cesarzem; pokonany przez Wite-
liusza pod Bedriacum popełnił samobójstwo.
9
Pizon
,
Caius Calpurnius Piso
– (?–65 r. n.e.), arystokrata rzymsi, mówca; przywódca spisku przeciw Neronowi (65 r. n.e.);
po wykryciu spisku popełnił samobójstwo.
5 z 10
Plik z chomika:
savanka17
Inne pliki z tego folderu:
TEATR.pdf
(140 KB)
MITOLOGIA.pdf
(206 KB)
KROL EDYP.pdf
(71 KB)
Homer bez streszczenia.pdf
(95 KB)
FILOZOFIA grecka i rzymska.pdf
(141 KB)
Inne foldery tego chomika:
02 Średniowiecze
03 Renesans
04 Barok
05 Oświecenie
06 Romantyzm
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin