FILOZOFIA grecka i rzymska.pdf

(141 KB) Pobierz
www.maturazpolskiego.pl
FILOZOFIA GRECKA I RZYMSKA
Filozofia
jak każda mądra dyscyplina wiedzy rozpoczęła się od zadawania prostych pytań:
jak wytłumaczyć zjawiska przyrody?
kim jest człowiek?
czym jest otaczający nas świat?
kiedy i jak on powstał?
czy istnieje jedna obiektywna prawda o świecie?
jakie prawa rządzą ogromnym bogactwem zjawisk nas otaczających?
filozofia grecka jako dyscyplina wiedzy przeżyła rozkwit w V i IV w p.n.e.
stworzyła system myślenia, który dał podwaliny europejskiej filozofii
Filozofia grecka
najwybitniejsi filozofowie
Tales z Miletu (ok. 620–540 p.n.e.)
zaliczany do siedmiu mędrców greckich
założyciel jońskiej szkoły filozofów przyrod y 1
uważał, że woda – otaczająca płaską Ziemię – jest praprzyczyną wszelkich zjawisk
bez niej nie istnieje życie
Sokrates (469–399 p.n.e.)
wybitna umysłowość, nauczyciel Platona
w oczach przeciętnego Ateńczyka zwykły dziwak
życie
w młodości rzeźbiarz
szybko porzucił ten zawód i zajął się bezpłatną uliczną działalnością jako nauczyciel
oskarżony przez władze o herezję, demoralizację młodzieży, krzewienie ateizmu
skazany na śmierć przez wypicie cykuty 2
ogromne poczucie wolności w głoszeniu własnych poglądów
w mowie obrończej jego oskarżyciele stali się oskarżonymi
poglądy
jego poglądy upowszechnił Platon (dialogi filozoficzne)
zachowały się też we wspomnieniach drugiego ucznia – Ksenofonta
jego zdaniem cnota jest dobrem bezwzględnym, a jej istotą jest poznanie – wiedza
uznawał istnienie absolutnego dobra (którym była według filozofa doskonałość osobista) i absolutnej prawdy ,
które można poznać za pomocą tzw. żywego dialogu ; cnotę utożsamiał ze sprawiedliwością, odwagą, panowaniem
nad sobą, świadomością dobra i zła
zachowywanie cnoty jest gwarancją doskonałości i moralnego postępowania
uzależniał możliwość rozpoznania cnoty od posiadanej wiedzy, utrzymywał tym samym, iż człowiek zdobywając
wiedzę osiąga dobro, a z nim szczęście i pożytek
uświadomienie sobie własnej niewiedzy jest początkiem wędrówki człowieka ku szczęściu i zdobyciu wiedzy
autor zdania: „Jedno wiem, że nic nie wiem” (tzw. wiedza sokratejska )
1 jońska filozofia przyrody – tradycyjna nazwa wspólna doktryn filozoficznych, których autorami byli członkowie pierwszej
szkoły filozoficznej starożytnej Grecji, działającej w VI–IV w. p.n.e. w Jonii, głównie w Milecie (Tales, Anaksymander,
Anaksymenes) i Efezie (Heraklit); badania jońskich filozofów przyrody cechowało dążenie do uzyskania odpowiedzi na pyta-
nie, co jest zasadą (arche), z której powstały rzeczy (wymieniano: wodę , bezkres – gr. apeiron , powietrze oraz ogień ); reflek-
sja jońskiej filozofii przyrody nie przekroczyła jednak granic zmysłowej obserwacji i dialektycznego przeciwstawiania cech, a
w wyniku dała koncepcje kosmologiczne w duchu materializmu i hylozoizmu; arche – (gr.), filozofia wg Teofrasta z Eresos
termin wprowadzony przez Anaksymandra z Miletu, u którego miał oznaczać element tworzący rzecz albo coś, co zapoczątko-
wuje serię rzeczy lub zjawisk w rozwoju czasowym; późniejsi filozofowie greccy (m.in. Arystoteles) rozumieli przez albo pra-
element materialny, z którego rozwinęła się przyroda; materializm – (łac.) stanowisko filozoficzne, głoszące, że jedynie ist-
niejącym, samoistnym bytem jest materia; hylozoizm – (gr.), filozoficzny pogląd przypisujący życie całej materii; hylozoizm
zapoczątkowali przedstawiciele jońskiej filozofii przyrody, hylozoistami byli także stoicy, G. Bruno, B. Telesio, niektórzy filo-
zofowie oświeceniowi, współcześnie – P. Teilhard de Chardin.
2 cykuta – (bot.) Cicuta , roślina trwała z rodziny baldaszkowatych, rosnąca na moczarach Europy Północnej i Środkowej, a tak-
że we wschodniej Azji; korzeń jej dostarcza silnej trucizny; szalej.
1 z 10
FILOZOFIA GRECKA I RZYMSKA
„Wszystko, co wiem, to to, że nic nie wiem, inni natomiast sądzą, że wiedzą to, czego nie wiedzą.”
uczył ludzi myślenia i dedukcji, aby dojść do prawdy
drogą dialogu doprowadzał do ostatecznych wniosków
metoda sokratejska
sposób prowadzenia rozmowy
na początku pozornie zgadzał się z rozmówcą i jego błędną teza (ironia sokratejska)
później, drogą umiejętnych pytań, doprowadzał swego partnera do samodzielnego wyciągnięcia wniosków po-
twierdzających jego własne błędne rozumowanie
ta metoda nauczania zbliżona jest do współczesnej heurezy
stworzył pojęcie Dajmoniona – wewnętrznego głosu, powstrzymującego człowieka przed niewłaściwymi czynami,
ostrzegawczy głos wewnętrzny powstrzymujący przed czynieniem zła, sumienie
Platon (427–347 p.n.e.)
postać zaiste renesansowa
znawca i twórca liryki, malarstwa, muzyki
założył Akademię zwaną Platońską , która przetrwała do VI w. n.e.
wyznawał pogląd o harmonii ducha i ciała
twórca systemu idealistycznego, tzw. idealizmu obiektywnego
badał swym intelektem idee oraz cienie idei
uważał świat postrzegany zmysłami za niestały i zmienny (względność świata), rzeczywistość to jedynie świat po-
zorów, zaś prawdziwy jest świat idealny, niedostępny zmysłom, którego należy mieć świadomość i do którego trze-
ba dążyć
najwyższą wartość poznawczą przypisywał duszy, która według niego obdarzona jest wrodzoną wiedzą o ideach
idealizm – kierunek filozoficzny, przeciwstawny materializmowi, gloszący tezę o pierwotności idealnego ducha
(np. boga) i wtórności materii
idealizm zakłada istnienie jakiegoś wyższego ideału i (obok niego) świata materialnego
jaskinia platońsk a 3
znajdują się w niej skuci łańcuchami ludzie
nie są w stanie odwrócić się za siebie
za ich plecami znajduje się płonące ognisko
widzą na ścianie przed sobą tylko ruchome cienie
nie wiedzą, jak wyglądają prawdziwe osoby poruszające się na tle ognia
wnioski
owo miejsce ma obrazować istotę bytu
jaskinia symbolizuje ograniczone możliwości ludzkiego poznania
jako obserwatorzy żyjemy niczym owi związani ludzie
to, co odbieramy, w rzeczywistości jest cieniem idei
prawdziwy świat idei, tzn. przedmiotów idealnych, istnieje ponad tym, co dostrzegamy zmysłami
świat idei
jest nam bezpośrednio niedostępny
według Platona jest jednak bardziej realny niż rzeczywistość materialna i doznania psychiczne, gdyż są one jedynie
odbiciem owego doskonałego świata
idea państwa (teoria państwa idealnego – doskonałego)
ludzie mniej rozwinięci intelektualnie muszą podlegać tym, którzy posiadają wiedzę
na czele państwa winni stanąć filozofowie, którym podlegają wojownicy, zaś trzecią warstwę społeczną stanowią
kupcy, rzemieślnicy i rolnicy
poetów należy wypędzić z państwa, gdyż jako zbyt zmienni w uczuciach mogliby doprowadzić do jego upadku
demokracja sprzyja anarchii
dzieła
„Uczta” – miłość platoniczna : miłość opisana w dziele, scharakteryzowana jako dążenie duszy do wiecznego po-
siadania dobra, które według Platona jest równocześnie pięknem (ideał kalokagathii ). Platon rozumował następują-
co:
3 Platońska metafora jaskini (jaskinia filozofów) – rodzaj poznania dostępny zmysłom. Obraz świata, który znamy to obraz po-
dobny do cieni tańczących na ścianach oświetlonej płomieniem jaskini. Nie wiemy, co rzuca te cienie, ani jakie kształty mają
naprawdę – poznajemy jedynie pozory i według nich kształtujemy nasz obraz świata.
2 z 10
FILOZOFIA GRECKA I RZYMSKA
miłość rozpoczyna się od uwielbienia pięknego ciała;
kolejnym etapem miłości jest uświadomienie sobie, że piękno ciała jest niczym wobec piękna duszy;
z tego powodu przedmiotem miłości staje się piękno duchowe;
ostatnim etapem miłości jest zrozumienie, że piękno pojedynczych przedmiotów wynika z piękna wspólnego
wszystkim przedmiotom, piękna wiecznego, idei piękna – w ten sposób rodzi się miłość idealna, miłość do idei;
piękna, która jest idealnym celem człowieka
„Obrona Sokratesa” – mowa obrończa oskarżonego o demoralizację młodzieży Sokratesa, opisał w niej dwa klu-
czowe dla filozofii antycznej pojęcia: cnotę i godność
„Państwo” – Platon jest pierwszym twórcą utopii (wizji idealnego społeczeństwa)
Arystoteles (384–322 p.n.e.)
zdobył gruntowne wykształcenie w Akademii Platona, uczeń Platona
zajmował się
metafizyką
psychologią
teorią literatury
logiką
etyką
historią naturalną zwierząt
fizyką (przyrodą)
poglądy
określał istotę szczęścia (eudajmonizm)
w życiu należy kierować się:
cnotą
prawością
rozumem
ważnymi cnotami są przyjaźń oraz sprawiedliwość
przedmiotem poznania jest realne istnienie rzeczywistości
stworzył koncepcję człowieka jako istoty społecznej
przekształcił i usystematyzował teorię idei Platona
w „Poetyce” określił:
normy rządzące gatunkami literackimi
pojęcia, m.in. eposu, tragedii
sposób konstruowania utworu tragicznego i kreowania fabuły
poezję jako sztukę naśladowania (sztukę mimetyczną)
w Atenach własną szkołę filozoficzną – Likejo n 4 (inna nazwa: Szkoła Perypatetyków)
w dziedzinie etyki wprowadził pojęcie eudaimonii 5 , czyli ideału, do którego człowiek powinien dążyć, za szczęście
uważał czynienie dobra i życie w cnocie
dzieła
„Metafizyka”
„O duszy”
„Etyka nikomachejska”
„Polityka”
„Poetyka” – traktat, w którym wyłożył najważniejsze zasady i normy, jakimi powinien kierować się artysta, two-
rzący dzieło literackie
„Retoryka”
4 Likejon , Liceum – gimnazjon na północno-wschodnich obrzeżach Aten, zbudowany w V w. p.n.e. przez Peryklesa w gaju
przy sanktuarium Apollina Likejosa (stąd nazwa); także szkoła filozoficzno-naukowa (335–269 p.n.e.) założona i kierowana
przez Arystotelesa, następnie przez jego uczniów; w Likejonie prowadzono po raz pierwszy w dziejach zorganizowane, zespo-
łowe badania naukowe, zwłaszcza w zakresie przyrodoznawstwa; działalność naukowa Likejonu kontynuowało Muzeum
Aleksandryjskie.
5 eudajmonia ( gr. eudaimonía ‘szczęście’) stan posiadania najwyższej miary dóbr (szczęścia); jedno z głównych pojęć starożyt-
nej etyki greckiej; doskonałość jednostki, osiągnięta dzięki posługiwaniu się rozumem, według Arystotelesa: „ usposobienie
zachowujące środek ”, tzn. odpowiedni stosunek do świata w konkretnej sytuacji, np. kiedy cos budzi w nas lęk odpowiednim
stosunkiem do tego czegoś jest męstwo. Ono staje się w tej sytuacji odpowiednią cnotą, środkiem na przezwyciężenie trudno-
ści i zachowanie godności. Arystoteles uważał, że pierwszą przyczyną życia jest miłość .
3 z 10
FILOZOFIA GRECKA I RZYMSKA
Demokryt (460–369 p.n.e.)
twórca filozofii materialistycznej (teoria materializmu atomistycznego)
najmniejszymi cząstkami świata (materii) są atomy
poruszają się w przestrzeni
z ich połączeń i kombinacji powstają ciała
choć atomy są wieczne, ciała umierają
w codziennym działaniu zalecał kierowanie się rozumem
oddzielał czyn moralny od działania pod przymusem
Heraklit z Efezu (540–480 p.n.e.)
związany z jońską szkołą filozofów przyrody
uważał, że istotą świata jest ruch – zmienność rzeczy i zjawisk
był prekursorem dialektyki
walka przeciwieństw powoduje rozwój świata
„panta rei” wszystko płynie , gdyż nie ma trwałych rzeczy
nic nie zdarza się dwa razy
wszystko ulega ciągłej zmianie
Empedokles z Agrygentu (490–430 p.n.e.)
istnieją cztery podstawowe żywioły świata
woda
powietrze
ziemia
ogień
Utrwal terminy
epikureizm – filozofia przyjemności, „carpe diem” – chwytaj dzień; do wszelkich przyjemności wiedzie rozwaga w
myśleniu i działaniu, warunkiem osiągnięcia szczęścia jest brak cierpień; rozumne korzystanie z radości proponowa-
nych przez los; dewiza Epikura. „Gościu, tutaj będzie ci dobrze, tutaj najwyższym dobrem jest przyjemność.”
eudajmonizm – pogląd oraz postawa etyczna polegająca na dążeniu do szczęścia osobistego, uznanego za najwyższe
dobro i motor postępowania moralnego ludzi
hedonizm (gr. hedone – przyjemność, rozkosz) – przekonanie, że przyjemność bądź unikanie przykrości są najwyż-
szym dobrem, celem życia; także nadrzędny bodziec ludzkiego działania
heureza – metoda nauczania polegająca na kierowaniu uczniów ku samodzielnym poszukiwaniom, wnioskom, roz-
wiązywaniu problemów; wymagana jest aktywna postawa obu stron w dążeniu do wiedzy
poetyka – dział teorii dzieła literackiego; opis i systematyka form literackich; także ogół środków artystycznych cha-
rakterystycznych dla danego autora, dzieła, kierunku artystycznego (np. poetyka wierszy Kochanowskiego, poetyka
baroku)
sceptycyzm – filozoficzne przekonanie, że nie pozna się w pełni prawdy, że wartości etyczne oraz estetyczne nie są
możliwe do sprawdzenia, zaś autorytety nie są wiarygodnym źródłem wiedzy pewnej
sofistyka – ruch umysłowy krytyczny w stosunku do uznanych wartości religijnych, społecznych, moralnych; używa-
nie pozornie poprawnej argumentacji w celu udowodnienia niepoprawnej tezy; inaczej: posługiwanie się fałszywymi
dowodami, aby wykazać nieprawdę
stoicyzm – twórcą był Zenon z Kition (III w. p.n.e.); kierowanie się umiarem i rozumem w dążeniu do szczęścia, za-
chowanie równowagi duchowej i dystansu zarówno wobec sukcesów, jak i klęsk (nieuleganie emocjom); postawa cha-
rakteryzująca się spokojem wewnętrznym i preferująca rytm życia zgodnego z naturą
W literaturze i sztukach pięknych
Nicolas Boileau, „Sztuka poetycka”
Rafael, Akademia „Platońska” (fresk)
Stanisław Wyspiański, witraże w kościele Franciszkanów w Krakowie („Żywioły”)
Filozofia rzymska
4 z 10
FILOZOFIA GRECKA I RZYMSKA
Tytus Lukrecjusz Karu s 6 (ok. 98–55 p.n.e.)
autor dzieła „O naturze wszechrzeczy” (6 ksiąg)
upowszechniał podstawy teorii atomistycznej
zwolennik filozofii epikurejskiej
Lucjusz Annaeus Senek a 7 (ok. 4 p.n.e. – 65 n.e.)
wychowawca Nerona 8 , później jego przeciwnik
po ujawnieniu spisku Pizon a 9 odebrał sobie życie, przecinając żyły
filozof i tragik
zwolennik filozofii stoickiej
zalecał życie:
zgodne z naturą
rozumne
pozbawione niepokojów
uwolnione od namiętności
6 Lukrecjusz , Titus Lucretius Carus – (ok. 97–ok. 55 p.n.e.), rzymski poeta i filozof; jeden z najwybitniejszych przedstawicie-
li epikureizmu; w poemacie „O rzeczywistości ksiąg 6” (polski przekład poetycki pt. „O naturze wszechrzeczy”); dał przystęp-
ny wykład nauki Epikura; celem poematu było uwolnienie ludzkości od strachu przed śmiercią i bogami; w księgach I i II
przedstawiających fizykę wykazał, że świat powstały przez łączenie się atomów nie wymaga ingerencji bogów, w księdze III
dowodził, że dusza jako materialna umiera wraz z ciałem, w księdze IV przedstawił teorię postrzegania, w księdze V – kosmo-
logię, w księdze VI – meteorologię; poemat Lukrecjusza jest ważnym źródłem poznania starożytnego materialistyczno-mecha-
nistycznego poglądu na świat.
7 Seneka Młodszy , zwany Seneka Filozof , Lucius Annaeus Seneca – (4 p.n.e.?–65 n.e.), syn Seneki Starszego, rzymski retor,
poeta i filozof, przedstawiciel późnego stoicyzmu; od 50 r. wychowawca Nerona, za jego małoletniości główny rządca impe-
rium rzymskiego; 56 r. konsul; wmieszany w spisek Pizona, z rozkazu cesarza popełnił samobójstwo; autor m.in. 12 ksiąg dia-
logów filozoficzno-moralnych, prac przyrodniczo-geograficznych („O zjawiskach natury”), „Listów moralnych do
Lucyliusza”; z utworów poetyckich zachowały się m.in. satyra menippejska „Udynienie boskiego Klaudiusza” – parodia apo-
teozy cesarza Klaudiusza, oraz 9 silnie zretoryzowanych tragedii: „Hercules furens”, „Trojanki”, „Phoenissae”, „Fedra”,
„Oedipus”, „Agamemnon”, „Thyestes”, „Hercules Oetaeus”, „Medea”; tragedie Seneki Młodszego wywarły wpływ m.in. na
twórczość W. Szekspira, P. Corneille’a i J.B. Racine’a; Pizon , Caius Calpurnius Piso – (?–65 r. n.e.), arystokrata rzymski,
mówca; przywódca spisku przeciw Neronowi (65 r. n.e.); po wykryciu spisku popełnił samobójstwo.
8 Neron , Nero Claudius Drusus Germanicus Caesar – (37–68), cesarz rzymski od 54 r.; syn Agrypiny Młodszej; adoptowany
przez Klaudiusza wstąpił na tron przy poparciu matki i pretorianów; początkowo pod wpływem dowódcy gwardii, Burrusa, i
Seneki Młodszego prowadził politykę przyjazną senatowi; po śmierci Seneki Młodszego, przy pomocy Tygellinusa, rozpoczął
despotyczne rządy i krwawe represje wobec senatu (spisek Pizona, 65 r.); 64 r. po wielkim pożarze Rzymu wszczął pierwsze
prześladowania chrześcijan; za panowania Nerona została zajęta Armenia (58–63 r.), stłumiono powstanie w Brytanii; 66 r.
wybuchło powstanie w Judei; 68 r., na wieść o buncie Galby, przeciw Neronowi wystąpili pretorianie i senat, co zmusiło cesa-
rza do samobójstwa; Agrypina Młodsza , Iulia Agrippina – (15–59 r.), córka Germanika i Agrypiny Starszej, matka Nerona,
żona cesarza Klaudiusza, którego otruła; usunąwszy Brytanika, wprowadziła na tron Nerona; zamordowana z jego rozkazu;
Brytanik , Tiberius Claudius Caesar Britannicus – (41–55), syn cesarza Klaudiusza i Mesaliny; na skutek intryg Agrypiny
Młodszej, odsunięty od życia politycznego; otruty na rozkaz Nerona; Klaudiusz , Tiberius Claudius Nero Germanicus – (10
r. p.n.e.–54 r. n.e.) cesarz rzymski od 41 r.; syn Nerona Klaudiusza Druzusa, bratanek Tyberiusza; wyniesiony na tron przez
pretorianów po śmierci Kaliguli; za panowania Klaudiusza nastąpiła dalsza rozbudowa administracji cesarskiej (zwłaszcza
kancelarii); duże znaczenie uzyskali wyzwoleńcy cesarza (Narcyz, Pallas, Kalistus); ulegał on również wpływowi swych kolej-
nych żon (Mesalina, Agrypina Młodsza); do państwa rzymskiego przyłączono część Brytanii (43 r.), Mauretanię (45 r.), Trację
(46 r.); wzniósł wiele budowli (m.in. przebudował port w Ostii); otruty przez Agrypinę Młodszą; pretorianie – (łac. milites
praetoriani ), w starożytnym Rzymie w okresie cesarstwa gwardia przyboczna utworzona przez Oktawiana Augusta; od czasów
Tyberiusza stacjonowali w Rzymie; korpus pretorian składał się z ok. 10 000 żołnierzy; pretorianie odgrywali często decydują-
cą rolę w rywalizacji o władzę, wynosząc na tron lub obalając cesarzy; stanowisko dowódcy pretorian należało do najbardziej
wpływowych w państwie rzymskim; od Septymiusza Sewera oddziały pretorian składały się z zasłużonych żołnierzy legiono-
wych; korpus pretorian został rozwiązany przez Konstantyna Wielkiego (312); Tygellinus , Ofonius Tigellinus – (?–69 r.), do-
wódca pretorianów od 62 r.; zaufany Nerona, 65 r. odkrył i udaremnił spisek Pizona; 68 r. poparł Galbę; zmuszony do samo-
bójstwa przez Otona; Brytania – Wielka Brytania, nazwa stosowana potocznie wobec królestw: Anglii (z Walią) i Szkocji;
Galba , Servius Sulpicius Galba – (3 r. p.n.e.–69 r. n.e.), cesarz rzymski; 33 r. konsul, 41 r. walczył z Germanami nad Renem,
45 r. namiestnik Afryki, 68 r. obwołany cesarzem po śmierci Nerona; radykalnie ograniczył wydatki na wojsko, co spowodo-
wało bunt pretorianów, którzy zamordowali Galbę i wynieśli na tron Otona; Oton , Marcus Salvius Otho – (32–69), cesarz
rzymski 15 I–19 IV 69 r.; przyjaciel Nerona, pierwszy mąż Poppei Sabiny, namiestnik Luzytanii od 58 r.; 68 r. poparł Galbę;
69 r. przy pomocy gwardii pretorianów doprowadził do jego zamordowania i został obwołany cesarzem; pokonany przez Wite-
liusza pod Bedriacum popełnił samobójstwo.
9 Pizon , Caius Calpurnius Piso – (?–65 r. n.e.), arystokrata rzymsi, mówca; przywódca spisku przeciw Neronowi (65 r. n.e.);
po wykryciu spisku popełnił samobójstwo.
5 z 10
Zgłoś jeśli naruszono regulamin