15.09.2009
KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO
W KLASIE VI „c”
Imię i nazwisko prowadzącego: Małgorzata Cmela
Czas przeznaczony na realizację tematu: 45 minut.
TEMAT LEKCJI: Recytacja „Roty” M. Konopnickiej.
CELE LEKCJI:
Na poziomie umiejętności:
· Uczeń potrafi pięknie recytować.
· Uczeń potrafi obiektywnie siebie ocenić.
Na poziomie wiadomości:
· Uczeń zna tekst „Roty” na pamięć.
· Uczeń zna podstawowe zasady pięknej recytacji.
Na poziomie postaw:
· Uczeń jest wdrażany i motywowany do dbałości o estetykę i etykę komunikacji językowej.
MATERIAŁY: podręcznik (kl.VI „Między nami”)
METODA: pogadanka heurystyczna, burza mózgów.
FORMA PRACY: praca zbiorowa i indywidualna.
Etapy lekcji
Czynności
Nauczyciela
Ucznia
Umiejętności
Kluczowe
Zaangażowanie
-Nauczyciel wita się z klasą i informuje o celach lekcji;
- Nauczyciel pyta: Z czym Wam się kojarzy recytacja?
-Proponowane odpowiedzi: Recytacja kojarzy mi się z wierszami, z uczeniem się na pamięć itp., konkursy.
-umiejętność kreatywnego, logicznego myślenia
Badanie
- Na dzisiejszej lekcji będziemy recytować tekst M. Konopnickiej. Zanim jednak to zrobimy zapiszmy sobie temat lekcji: RECYTACJA „ROTY” M. KONOPNICKIEJ.
-Jakie są zasady pięknej recytacji?
- Uczniowie zapisują temat lekcji w zeszycie.
-Proponowane odpowiedzi: Należy: stać prosto, ale swobodnie, mówić głośno i wyraźnie, mówić w odpowiednim tempie i z odpowiednią intonacją.
- umiejętność kreatywnego, logicznego myślenia
Prezentacja
-Przy recytacji należy stać prosto, ręce mają być opuszczone wzdłuż ciała.
-Recytujemy stojąc na środku. Patrzymy w jeden wybrany punkt.
- Mówimy głośno i wyraźnie. Tempo i intonacja dostosowujemy do tekstu.
- Prosi ucznia o rozdanie notatek.
- Przeczytajcie sobie to po cichu.
-Wszystko jasne? Do dzieła.
- Uczeń rozdaje notatki (w załączniku).
- Uczniowie czytają notatki.
- Uczniowie zadają ewentualne pytania.
- nauka recytacji
Przekształcanie
- Oceniać będę ja i wasza Pani. Oceny poznacie później. Nie przeszkadzamy, gdy ktoś recytuje.
-Nauczyciel wywołuje do odpowiednich kolejnych uczniów.
- Uczniowie recytują utwór.
- stosowanie zdobytej wiedzy w praktyce
Podsumowanie
- Zapiszcie zadanie domowe. Uzupełnij zdanie: Moją recytację oceniam na…, ponieważ….
- Uczniowie zapisują zadanie.
-samorealizacja
Przy recytacji należy:
Ø Stać prosto, ale swobodnie.
Ø Mieć wzorowo opanowany tekst.
Ø Mówić głośno i wyraźnie.
Ø Mówić w odpowiednim tempiei odpowiednią intonacją.
kapulinka