projektowanie celów dydaktycznych.pdf

(118 KB) Pobierz
733961100 UNPDF
Chmielewski Piotr
Michalak Łukasz
Eti 5.4
Dydaktyka zajęć komputerowych i
informatyki
ćw 4
Temat jednostki
metodycznej
Cele operacyjne
Wiedza Umiejętności Postawy
Szkoła podstawowa – I etap kształcenia
1. Zasady BHP
pracowni
komputerowej
Uczeń zna zasady
posługiwania się sprzętem
w pracowni komputerowej,
zna zagrożenia wynikające
z nieprawidłowego
użytkowania komputera
Uczeń potrafi bezpiecznie
korzystać z komputera.
Uczeń wykonuje
polecania prowadzącego,
dba o porządek swojego
stanowiska.
2. Start komputera
– zadania
Uczeń zna sposób włączania
komputera,
Uczeń wie jakie czynności
wykonuje się przy
wyłączaniu komputera
Uczeń potrafi bezpiecznie
uruchomić i wyłączyć
komputer
Uczeń wykonuje
polecenia prowadzącego
3. Zasady pracy z
klawiaturą i myszą
Uczeń zna ogólną budowę
klawiatury, uczeń wie jak
posługiwać się myszą
Uczeń potrafi wymienić i
nazwać obszary klawiatury,
uczeń potrafi dostosować
ustawienia myszy
Uczeń bierze udział w
pokazie, uczeń wykonuje
polecenia prowadzącego
4. Możliwości i
ograniczenia
funkcji komputera
Uczeń zna miejsca
zastosować komputerów,
uczeń wie jakie funkcje
może wykonać komputer
Uczeń potrafi wymienić
obszary zastosowań
komputerów, uczeń potrafi
wymienić funkcje jakie może
wykonać komputer
Uczeń wykonuje
polecenia prowadzącego,
bierze udział w dyskusji,
podaje zastosowania
komputera
5. Podstawowe
elementy zestawu
komputerowego
zna główne elementy
zestawu komputerowego
popraw nie nazywa główne
elementy zestawu
komputerowego
Bierze udział w pokazie,
podaje własne definicje
elementów budowy
komputera
6. Sprawdzenie
nabytych
wiadomości( test
wyboru)
Uczeń potrafi wypełnić test
wyboru
Uczeń wykonuje
polecenia prowadzącego,
rozwiązuje test
7. Poznajemy
programy
edukacyjne ( Logo)
Uczeń wie jak wygląda
program, uczeń zna główne
elementy programu
Uczeń potrafi poruszać się w
oknie programu
Uczeń obserwuje
czynności prowadzącego,
powtarza czynności
przekazane przez
prowadzącego, sporządza
notatki w zeszycie
8. Zadania i
ćwiczenia w Logo
Uczeń zna podstawowe
komendy,
Uczeń wie jak wpisywać
komendy, wie jak rysować
kształty
Uczeń potrafi wprowadzać
komendy w linii poleceń,
rysuje proste figury
geometryczne, posługuje się
prostymi figurami i tworzy
bardziej złożone kształty
Uczeń obserwuje
czynności prowadzącego,
notuje definicje komend
do zeszytu, korzystając z
notatek wprowadza
komendy do linii poleceń,
rysuje i modyfikuje figury
i kształty
9. Sprawdzenie
nabytych
wiadomości ( test
wyboru)
Uczeń potrafi wypełnić test
wyboru
Uczeń rozwiązuje test z
zagadnień programu logo
10. Wyszukiwanie
informacji na
podanych stronach
internetowych
Uczeń wie jak posługiwać
się wyszukiwarkami
internetowymi
Uczeń potrafi odnaleźć
informacje wskazane przez
nauczyciela na danych
stronach
Uczeń korzysta z
wyszukiwarek
internetowych, znajduje
informacje wskazane
przez nauczyciela
11. Ćwiczenia w
nawigowaniu się na
stronach
internetowych( ele
menty aktywne,
hiperłącza)
Uczeń zna definicje
hiperłącza, wie co to są
elementy aktywne na
stronach internetowych
Uczeń potrafi wskazać
elementy aktywne stron
internetowych, potrafi
poruszać się po stronach
używając hiperłączy
Uczeń wykonuje
polecania prowadzącego,
notuje definicje pojęć,
wskazuje elementy i
stara się je nazwać
733961100.028.png 733961100.029.png 733961100.030.png 733961100.031.png 733961100.001.png 733961100.002.png
12. Sprawdzenie
nabytych
wiadomości( ćwicze
nia praktyczne)
Uczeń potrafi wykonać
polecone zadania
Uczeń wykonuje zadania
powierzone przez
nauczyciela
13. Zapoznanie z
programem mistrz
klawiatury
Uczeń wie do czego służy
program mistrz klawiatury,
uczeń zna podstawowe
zasady pisania na
klawiaturze
Uczeń potrafi dostosować
stanowisko do prawidłowej
pracy
Uczeń zapoznaje się z
programem, czyta i
zapoznaje się z treści
lekcji pisania na
klawiaturze
14. Ćwiczenia we
wprowadzaniu
tekstów
Uczeń zna zasady pracy z
klawiaturą, uczeń wie jak
wprowadzać teksty
Uczeń potrafi w sposób
prawidłowy korzystać z
klawiatury, uczeń wprowadza
i modyfikuje teksty
Uczeń korzystając z
programu wykonuje
podane w nim zadania
ćwicząc umiejętność
wprowadzania tekstów
15. Tworzenie
prostych obrazów z
gotowych narzędzi
programu Paint
Uczeń zna budowę
programu paint,
Uczeń zna działanie funkcji
programu,
Uczeń wie jak posługiwać
się narzędziami
Uczeń rysuje proste obrazy
korzystając z narzędzi
programu
Uczeń wykonuje
polecenia prowadzącego,
sporządza notatki,
posługuje się narzędziami
programu
16. Sprawdzian
wiadomości( ćwicze
nia praktyczne
wykonanie kartki
świątecznej z
życzeniami)
Uczeń potrafi wykonać kartkę
świąteczną wykorzystując
narzędzia programu paint
Wykonuje rysunek kartki
w programie paint
według swojego pomysłu
17. Bezpieczna
praca z
komputerem.
Bezpieczeństwo w
sieci
zna zagrożenia wynikające
z korzystania z komputera,
Internetu i multimediów,
wie, że praca przy
komputerze męczy wzrok,
nadweręża kręgosłup,
ogranicza kontakty
społeczne, ma świadomość
niebezpieczeństw
wynikających z anoni
mowości
kontaktów i po dawania
swojego adresu,
Uczeń korzysta bezpiecznie z
komputera, potrafi dobrać
odpowiednie ustawienie
komputera. Stosuje się do
zasad bezpieczeństwa w sieci
stosuje się do ograniczeń
dotyczących korzystania
z komputera, Internetu
i multimediów.
18. Sprawdzenie
wiadomości ( test
wyboru)
Uczeń potrafi rozwiązać test
przygotowany przez
nauczyciela
Rozwiązuje test
dotyczący
bezpieczeństwa w sieci
Szkoła podstawowa – II etap kształcenia
1. Programy
antywirusowe ich
rola i działanie
Uczeń zna programy
antywirusowe, wie jak
unikać zagrożenia ataków z
sieci, zna ogólne działanie
programów antywirusowych
Potrafi wymienić kilka
znanych programów
antywirusowych, potrafi
opisać działanie programu
antywirusowego,
Zna role programów
antywirusowych w
komputerze
Sporządza notatki ,
wyszukuje i zapisuje
nazwy programów
antywirusowych, podaje
swoimi słowami opis
działania programu
antywirusowego
2. Zasady
zgodnego z
prawem
wykorzystania
komputera
( prawo
autorskie,
licencja,
piractwo)
Zna pojęcia prawa
autorskiego, licencji i
piractwa, wie jakie
konsekwencje mogą
wyniknąć z niezgodnego z
prawem korzystania z
komputera
Potrafi podać definicję prawa
autorskiego, licencji i
piractwa,
Potrafi wymienić złe
przeznaczenie komputera
Sporządza notatki, bierze
udział w dyskusji, podaje
przykłady zastosowań
komputerów
Bezpieczeństw
o i
komunikacja
w sieci(chaty,
komunikatory,
portale
społecznościow
e, itd.)
Wie jakie są sposoby
komunikacji w Internecie,
zna zasady netkiety, zna
zagrożenia wynikające z
korzystania z portali
społecznościowych i
chatów.
Komunikuje się z innymi
uczniami w Sali przy pomocy
komunikatorów, potrafi podać
definicje portalu
społecznościowego,
Posługuje się prostymi
komutatorami w sieci
lokalnej, wykonuje
polecenia nauczyciela,
bierze udział w dyskusji,
podaje swoimi słowami
definicje
Sprawdzian
Rozwiązuje zadania
733961100.003.png 733961100.004.png 733961100.005.png 733961100.006.png 733961100.007.png 733961100.008.png 733961100.009.png
wiadomości( test
otwarty)
podane przez
prowadzącego
Efektywne
posługiwanie się
wyszukiwarkami
internetowymi,
przechowywanie
znalezionych
informacji
Wie jak efektywniej
korzystać z wyszukiwarek
internetowych, wie jak
przechowywać informacje,
wyszukuje informacje w
różnych źródłach
elektronicznych (słowniki,
encyklopedie, zbiory
biblioteczne, dokumentacje
techniczne i zasoby
Internetu, selekcjonuje,
porządkuje i gromadzi
znalezione informacje
Wykonuje ćwiczenia
podane przez
nauczyciela, stosuje się
do wskazówek i poleceń
nauczyciela, wyszukuje
informacje w różnych
postaciach analizuje je i
zapisuje
Przetwarzanie
wyszukanych
informacji ( arkusz
kalkulacyjny)
Zna zasady pracy z
arkuszem kalkulacyjnym,
wie jak wprowadzać dane
do arkusza
Tworzy zbiory z wyszukanych
informacji, korzystając ze
znalezionych materiałów
wprowadza dane do arkusza i
je przetwarza
Wykorzystując swoje
znalezione dane
wprowadza je do arkusza
kalkulacyjnego,
przetwarza je w postaci
tabel, stosuje się do
wskazówek i poleceń
prowadzącego
Analiza informacji,
opis graficzny
tworzenie
prezentacji
multimedialnej
Wie jak tworzyć wykresy w
arkuszu kalkulacyjnym, zna
podstawowe typy
wykresów, wie jak tworzyć
proste prezentacje
multimedialne
Wprowadza dane do arkusza
i analizuje je tworząc
wykresy, sporządza różne
wykresy danych i umieszcza
je w prezentacji
Posługuje się arkuszem
kalkulacyjnym, wykonuje
polecenia prowadzącego,
tworzy prezentacje
multimedialna
wykorzystując utworzone
wykresy
Sprawdzian wiedzy
(ćwiczenia)
Wykonuje ćwiczenia
podane przez nauczyciela
z zakresu przetwarzania
danych
Tworzenie animacji
i edycja obrazów
(Paint)
Wie jak posługiwać się
programem paint, zna
funkcje narzędzi, wie jak
tworzyć i edytowac obrazy
tworzy rysunki i motywy przy
użyciu edytora grafi ki
(posługuje się
kształtami, barwa mi,
przekształcaniem obrazu,
fragmentami innych
obrazów);
Tworzy proste animacje w
programie paint, otwiera
podane obrazy i dokonuje
ich edycji, wykonuje
polecenia nauczyciela,
Tworzenie i edycja
tekstów
(zaproszenia,
ogłoszenia,
wypracowania,)
MS Word
Zna funkcje programu MS
word, wie jak zmieniać i
formatować tekst, zna
zasady tworzenia i
formatowania tekstów
Potrafi napisać zaproszenie,
ogłoszenie z zachowaniem
zasad formatowania,
modyfikuje i poprawia
formatowanie dłuższych
tekstów, łączy grafikę z
tekstem
Wykonuje polecenia
nauczyciela, tworzy
krótkie formy tekstowe,
stosuje zasady
formatowania tekstów
Praca w arkuszu
kalkulacyjnym
( formuły i
obliczenia)
Wie jak wprowadzać dane
liczbowe do arkusza, wie
jak wykonywać proste
obliczenia, wie jak
wprowadzać formuły
obliczeniowe
wykonuje w arkuszu
kalkulacyjnym proste
obliczenia, przedstawia je
graficznie i interpretuje
Tworzy nowy arkusz
kalkulacyjny, stosuje się
do poleceń nauczyciela,
wprowadza dane
liczbowe, stosuje formuły
obliczeniowe, dokonuje
obliczeń
Sprawdzian
praktyczny
(Word,Excel)
Korzystając z arkusza
kalkulacyjnego
wprowadza dane liczbowe
wykorzystuje formuły do
obliczeń tworzy wykresy,
tworzy krótkie notatki
tekstowe w ms Word
łączy grafike z tekstem,
formatuje tekst
Tworzenie
prezentacji
multimedialnych
Zna zasady tworzenia
prezentacji
, wie jak korzystać z
programu Power point, wie
jak tworzyć motywy
prezentacji
Uczeń posługuje się
narzędziami programu Power
point, tworzy nowe
prezentacje, dodaje elementy
slajdów, modyfikuje i tworzy
motywy prezentacji
Bierze udział w dyskusji,
obserwuje prezentacje
nauczyciela, wykonuje
polecenia prowadzącego,
sporządza notatki.
Samodzielnie dokonuje
modyfikacji i zmian
Sprawdzian
praktyczny
( prezentacja
multimedialna)
Tworzy na zaliczenie
prezentacje
multimedialna na
dowolnie wybrany przez
733961100.010.png 733961100.011.png 733961100.012.png 733961100.013.png 733961100.014.png 733961100.015.png
siebie temat
wykorzystując zdobyta
wiedzę
Poszerzanie wiedzy
w oparciu o zasoby
encyklopedyczne i
słownikowe
dostępne w sieci
globalnej
Wie jak wyszukiwać
informacje w sieci
globalnej, zna zasady
wyszukiwania informacji
korzysta z zasobów
(słowników, encyklopedii,
sieci Internet) i programów
multimedialnych (w tym
programów edukacyjnych) z
różnych
przedmiotów i dziedzin
wiedzy.
Wykonuje podane przez
nauczyciela ćwiczenia,
wyszukuje podane
zagadnienia i definicje,
sporządza notatki
Programy
edukacyjne
ćwiczenia
Wie jak korzystać z
programów edukacyjnych i
zasobów komputera
korzysta z komputera, jego
oprogramowania i zasobów
elektronicznych
(lokalnych i w sieci) do
wspomagania i wzbogacania
realizacji
zagadnień z wybranych
przedmiotów;
Pracuje na stanowisku
komputerowym w oparciu
o dostarczone programy
edukacyjne zapoznaje się
z ich treściami
Sprawdzian
wiadomości ( test
wyboru)
Rozwiązuje test z
zagadnień wyszukiwania
informacji
Wyszukiwanie
informacji w sieci
globalnej
korzystając z
wyszukiwarek
internetowych
Wie jak wyszukiwać
informacje w sieci
globalnej, zna zasady
wyszukiwania informacji,
wie jak efektywnie
korzystać z wyszukiwarek
wyszukuje informacje w
różnych źródłach
elektronicznych (słowniki,
encyklopedie, zbiory
biblioteczne, dokumentacje
techniczne i zasoby Internetu
Wykonuje ćwiczenia
podane przez
nauczyciela, stosuje się
do wskazówek i poleceń
nauczyciela, wyszukuje
informacje w różnych
postaciach
Przykłady
wykorzystania
komputera i
Internetu w życiu
codziennym
Wie jak wykorzystywać
komputer do wspomagania
pracy w codziennym życiu,
opisuje przykłady
wykorzystania komputera i
sieci Internet w życiu
codziennym, ocenia możliwe
zagrożenia
Bierze udział w dyskusji,
podaje swoje
zastosowania komputera,
sporządza notatki
Zasady netykiety
oraz prywatności
innych
użytkowników
Zna zasady bezpieczeństwa
i kultury w sieci, wie jak
przestrzegać zasad
prywatności innych osób
przestrzega zasad etycznych i
prawnych związanych z
korzystaniem
z komputera i Internetu,
szanuje prywatność i pracę
innych osób;
Bierze udział w dyskusji,
sporządza notatki
Sprawdzian
wiadomości ( test
wyboru)
Rozwiązuje test z
wykorzystania komputera
w życiu codziennym
Gimnazjum - III etap kształcenia
Bezpieczne
posługiwanie się
komputerem, sieci
komputerowe
Zna zasady bezpieczeństwa
w sieci i bezpiecznego
korzystania z komputera
Potrafi wyszukac i uruchomić
programy, porządkuje i
archiwizuje dane i programy;
stosuje profilaktykę
antywirusową,
samodzielnie i bezpiecznie
pracuje w sieci lokalnej i
globalnej;
Wykonuje podane przez
nauczyciela zadania,
wyszukuje i instaluje
programy antywirusowe,
kataloguje pliki,
Budowa
komputera,
urządzenia
multimedialne
Uczeń zna modułową
budowę komputera, zna
podstawowe elementy
budowy komputera, zna
multimedialne urządzenia
zewnętrzne
opisuje modułową budowę
komputera, jego podstawowe
elementy
i ich funkcje, jak również
budowę i działanie urządzeń
zewnętrznych
opisuje modułową
budowę komputera, jego
podstawowe elementy
i ich funkcje, jak również
budowę i działanie
urządzeń zewnętrznych
Sposoby
przetwarzania i
prezentacji
informacji
Zna sposoby prezentacji
danych przez człowieka i
komputer
Potrafi przedstawić dane w
różnych postaciach
przedstawia typowe
sposoby reprezentowania
i przetwarzania informacji
przez człowieka i
komputer
Wyszukiwanie i
przetwarzanie
informacji
Wie jak wyszukiwać
informacje w sieci,
Potrafi dobrać system
wyszukiwania do potrzeb,
potrafi nawigować po różnych
typach danych, umie
znajdywać i przetwarzać
znalezione dane
posługując się
odpowiednimi systemami
wyszukiwania, znajduje
informacje
w internetowych
zasobach danych,
733961100.016.png 733961100.017.png 733961100.018.png 733961100.019.png 733961100.020.png 733961100.021.png
katalogach, bazach
danych;
Korzystanie z
informacji i ocena
ich przydatności
Zna różne źródła informacji,
wie jak wyszukiwać
informacje stosując kryteria
ocen prydatności
Potrafi pobierać informacje i
dokumenty z różnych źródeł,
potrafi ocenić przydatność
zebranych materiałów
pobiera informacje i
dokumenty z różnych
źródeł, w tym
internetowych,
ocenia pod względem
treści i formy ich
przydatność do
wykorzystania
w realizowanych
zadaniach i projektach
Sprawdzian
wiadomości (test
on-line)
Odnajduję podaną przez
nauczyciela stronę i
wykonuje na niej test po
którym od razu widzi
wynik pracy
Zakładanie konta
pocztowego
Wie jak założyć konto
pocztowe, wie jak
komunikować się przy
pomocy poczty
elektronicznej
Potrafi samodzielnie założyć
bezpłatne konto pocztowe na
dowolnym portalu
zakłada konto pocztowe
w portalu internetowym i
konfiguruje je
zgodnie ze swoimi
potrzebami;
Zakładanie for
internetowych
Wie jak założyć forum
internetowe, wie jak
komunikować się przy
pomocy forum
Potrafi założyć proste forum
internetowe
bierze udział w
dyskusjach na forum
Komunikacja i jej
sposoby w grupach
dyskusyjnych
Zna zadania grup
dyskusyjnych, zna sposoby
komunikacji w internecie
Zakłada grupy dyskusyjne,
używa komunikatorów do
porozumiewania się z
członkami grupy
komunikuje się za
pomocą technologii
informacyjno-
komunikacyjnych
z członkami grupy współ
pracującej nad projektem
Sprawdzian
wiadomości –
zadania praktyczne
Uczeń wykonuje zadania
przedstawione przez
nauczyciela z zakresu
zakładania konta
pocztowego i forum
Tworzenie
kompozycji z figur
Wie jak korzystać z
edytorów grafiki, zna
zasady przetwarzania
obrazów,
Potrafi modyfikować obrazy,
tworzy i komponuje obrazy
korzystając z elementów
rysunków i figur, potrafi
dodać napisy do obrazów
przy użyciu edytora
grafiki tworzy
kompozycje z figur,
fragmentów
rysunków i zdjęć,
umieszcza napisy na
rysunkach,
Edycja zdjęć
Zna zasady edycji zdjęć,
wie jak posługiwać się
programem w celu
polepszenia jakości zdjęć
Potrafi modyfikować zdjęcia,
potrafi posługiwać się
programami do edycji i
obróbki zdjęć
Przy użyciu edytora
grafiki dokonuje edycji
zdjęć, wykonuje
polecenia nauczyciela
Tworzenie animacji
Zna zasadę tworzenia i
powstawania animacji, wie
jakie są etapy tworzenia
animacji, wie jakie jest
przeznaczenie plików z
animacjami
Potrafi obsługiwać program
do tworzenia animacji,
posługując się programem
potrafi stworzyć krótką
animacje
tworzy animacje
korzystając z edytorów
graficznych
Konwersja plików
graficznych
Zna rodzaje plików
graficznych, wie jakie są
zalety i wady
poszczególnych formatów
graficznych, wie jak
przekonwertować pliki
Potrafi wymienić kilka
znanych rozszerzeń plików
graficznych i podać ich
właściwości, potrafi zamienić
jeden rodzaj pliku na drugi
przekształca formaty
plików graficznych;
Sprawdzian
wiadomości
zadania praktyczne
Uczeń wykonuje
samodzielnie zadania
podane przez nauczyciela
tworząc i edytując pliki
graficzne
Tworzenie
publikacji z
zachowaniem zasad
formatowania.
Zna zasady tworzenia
publikacji w internecie, wie
jak formatować dokument
ustawić nagłówki stopki,
wie jak posługiwać się
Potrafi sporządzić publikacje,
potrafi stosować
formatowanie tekstu
wstawianie przypisów, potrafi
tworzyć i modyfikować teksty
przy użyciu edytora
tekstu tworzy
kilkunastostronicowe
publikacje,
z nagłówkiem i stopką,
733961100.022.png 733961100.023.png 733961100.024.png 733961100.025.png 733961100.026.png 733961100.027.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin