psychologia-rozwojowa-final.doc

(173 KB) Pobierz
Wczesne dzieciństwo

Wczesne dzieciństwo.

 

1. Wiek niemowlęcy- do 1 r.ż.

2. Wiek poniemowlęcy- od 2 do 3 r.ż.

 

Faza noworodka.

 

1. 1 m.ż.- okres przystosowawczy, tzw. "Stadium noworodka", dziecko przystosowuje się do zmian temperatury, nowego sposobu oddychania i przyjmowania pokarmu oraz wydalania.

 

2. Przeciętna waga noworodka- 3,37 kg, wzrost 51,2 cm, głowa stanowi ok. 30% masy ciała, tułów długi, kończyny krótkie.

 

3. Włóknisto- kostne spojenia kośćca czaszki:

a)      ciemiączko duże (zarasta do 15 miesiąca)- spojenie kości czołowych i ciemieniowych,

b)     ciemiączko małe (zarasta w pierwszym kwartale życia)- spojenie kości ciemieniowych i potylicznych.

 

4. Postawa leżąca asymetryczna- głowa w jedną stronę, kończyny z tej strony, w którą skierowana jest głowa wyprostowane a z przeciwnej skrzywione też w stronę, w którą położona jest głowa..

 

5. Odruchy.

a) wspólne dla noworodka i dla człowieka dojrzałego:

·         odruch źrenicowy,

·         mruganie,

·         ssanie,

·         połykanie,

·         wydalanie moczu i kału.

 

b) charakterystyczne tylko dla noworodka:

·         odruch Babińskiego (unoszenie dużego palca przy podrażnianiu stopy),

·         odruch toniczno- szyjny (czyli przybieranie postawy asymetrycznej),

·         odruch Moro (unoszenie kończyn i przyciąganie ich do ciała),

·         odruch chwytny,

·         odruch marszu automatycznego.

Utrzymanie się tych odruchów w 2 półroczu życia jest sygnałem nieprawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.

 

6. Rytm aktywności: snu i czuwania

 

a) P. Wolf- 6 poziomów pobudzenia- od głębokiego snu po krzyk,

·         głęboki sen- regularny oddech, zamknięte oczy, brak ruchu gałek ocznych- 8-9h/dobę,

·         sen lekki- szybkie ruchy gałek ocznych, nieregularny oddech- 8-9h/dobę,

·         drzemka- otwarte, ale nieprzytomne oczy,

·         bierne czuwanie- otwarte i przytomne oczy, spowolniona reakcja- 2-3h/dobę,

·         aktywne czuwanie- otwarte oczy, reaguje na bodźce,

·         aktywne czuwanie + krzyk- 1-4h/dobę.

 

b) noworodki śpią 16-18h/dobę, niemowlęta 13-14,

c) stan czuwania pojawią się 1 na 3-4h, głęboki sen co 50-60 min.

 

7. Zdolności sensoryczne noworodka.

 

·         równowaga- podniesione, kiedy płacze- uspokaja się,

·         dotyku- dotknięcie okolicy ust wywołuje znieruchomienie,

·         smak- rozróżnia smaki, preferuje słodki,

·         węch- rozpoznaje zapach mleka matki, odwraca się od nieprzyjemnych zapachów,

·         słuch- preferuje dźwięki o czystych tonach, odwraca się w kierunku dźwięku,

·         wzrok- akomodacja oczu i widzenie kolorów są ograniczone.

 

8. Poziom rozwoju narodzonego dziecka:

 

·         skala Apgar- częstość uderzeń serca, reakcja na ból,

·         skala Oceny Zachowania Noworodka wg Braselthona- reakcja na stres, kontrola pobudzenia, napięcię mięśniowe.

·         skala Farra- kolor skóry, kształt małżowiny usznej, podeszwowych pofałdowań skóry,

·         skala Dubrowitza- zgięcie dłoni, sprężystość kończyn górnych, zdolność utrzymywania głowy,

·         skala Ballarda- meszek płodowy, brodawki piersiowe, małżowiny uszne, narządy płciowe, ułożenie ramion.

 

9. A. Meltzoff i A.Moore- dzieci w 2-3 dobie życia są zdolne do naśladowania wyrazów mimicznych swoich opiekunów.

 

Zmiany rozwojowe niemowlęcia.

 

1) Rozwój morfologiczny i zmiany fizjologiczne.

 

·         1 r.ż.  procesy anaboliczne przeważają nad katabolicznymi- wzrost zwiększa się 50%, waga podwaja się po 3-4 miesiącach,

·         do 6 miesiąca "faza bierności"- ustrój dziecka i parametry biochemiczne są takie jak w okresie płodowym,

·         od 5-7 miesiąca "fizjologiczne urodziny"- po nich "faza ekspansji" prowadząca do homeostazy,

·         z pierwotnej kifozy ok. 3-4 wyodrębnia się lordoza szyjna a około 9-12 lordoza lędźwiowa, powstająca w efekcie pionizacji ciała,

·         szybki przyrost masy tkanki mózgowej, mielinizacja włókien nerwowych, nerwów czaszkowych oraz rozrost pól i okolic kory,

·         od 6 miesiąca rozpoczyna się proces wyżynania zębów mlecznych i trwa do 3 r.ż.,

 

2. Rozwój postawy ciała, lokomocji, chwytania i manipulacji.

 

Rozwój psychoruchowy- powiązanie psychiki i motoryki.

3 kierunki (prawa) rozwoju:

 

·         cefalokaudalny- od części głowowej, przez tułów po część nożną,

·         proksymodystalny- od osi podłużnej ciała na boki,

·         łokciowo- promieniowy- w osi poprzecznej ciała od 5 małego ciała:

 

a)      wcześniej przyswaja ruchy cykliczne (dwufazowe, np. poruszanie ręką z grzechotką) niż acykliczne (trójfazowe, np. spostrzeganie, sięganie i chwytanie),

b)     w 3 miesiącu dziecko podniesione do pozycji pionowej zdolne jest sztywno trzymać głowę, w 8 miesiącu samodzielnie siedzieć, w 10 stać, trzymając się oparcia,

1. Rozwój lokomocji:

 

·         3 m. obrót z pleców na bok

·         5 m. z brzucha na plecy

·         6 m. z pleców na brzuch

·         8 m. samodzielne siadanie i pełzanie

·         10-11 m. raczkowanie

·         12-13 m. chodzenie

 

2. Rozwój umiejętności dowolnego chwytania:

 

·         4-5 m. ruch wahadłowy, chwyt dłoniowo- łokciowy, sięga jedną ręką, postukiwanie, potrząsanie,

·         5-6 m. ruch łukowaty, chwyt prosty całą dłonią do góry, wykonuje symetryczne ruchy ku przedmiotowi obiema rękami,

·         6-8 m. ruch łukowaty, pochylenie całego ciała ku przedmiotowi, chwyt nożycowy, przywodzenie kciuka do pozostałych palców, sięga jedną ręką, przedmioty przekłada z ręki do ręki,

·         8-9 m. uruchomiony staw nadgarstka, chwyt pensetkowy, chwytanie opuszkami palców, angażuje obie ręce.

 

3. Koordynacja wzrokowo- ruchowa: chwytanie i sięganie przebiega pod kontrolą wzroku od okresu chwytu dowolnego tj. od 4 m. Pod koniec okresu niemowlęcego dziecko manipuluje przedmiotem używając obu rąk.

 

4. W 1 r.ż. dziecko manipuluje w sposób specyficzny, stosuje schematy czynnościowe. Dopiero pod koniec 1 r.ż działania dziecka stają się specyficzne.

 

Rozwój poznawczy, czynności eksploracyjne.

 

1. Percepcja- zdaniem E.J. Gibson dziecko od 1st dni życia identyfikuje bodźce, które są ważne dla jego orientacji w otoczeniu. Uczy się dostrzegać tożsamość obiektów. Noworodek reaguje na zmianę intensywności światła: otwiera oczy w ciemności i zamyka je przy ostrym świetle. Do ok. 3 m. proces akomodacji soczewek nie zachodzi prawidłowo, Co powoduje, że niemowlę widzi obiekty oddalone od niego do około 21 cm. W 12 m. ostrość wzroku dziecka dorównuje ostrości wzroku dorosłego. Po urodzeniu dziecko rozróżnia jednolicie szarą powierzchnię od powierzchni pokrytej biało- czarnymi pasami o szerokości 2,5 cm. Między 1-3 m. dziecko dostrzega organizację obrazu. Między 3-5 m. pojawia się, a około 13 m. rozwija widzenie stereoskopowo- binokularne, zapewniające widzenie głębi.

 

Ruchy gałek ocznych niemowlęcia są podobne jak u człowieka dorosłego, u noworodka pojawiają się ruchy skakkadowe przy przenoszeniu wzroku z obiektu na obiekt. Niemowlęta wykazują skłonność do skupiania wzroku na brzegach przedmiotów, a następnie, przy jego poruszeniu się, przenoszą wzrok ku części środkowej i poszukują wyróżniających się cech. Stwierdzono, że dzieci patrzą dłużej na twarz osoby mówiącej lub uśmiechniętej.

 

Noworodki odróżniają kolor czerwony od zielonego a w wieku 3 m. rozróżniają 4 podstawowe barwy, przy czym preferują żółtą i czerwoną w stosunku do zielonej
i niebieskiej. Percepcja ma charakter intermodalny. Współdziałanie słuchu i wzroku pojawią się ok. 2 m.ż., następnie znów zaznacza swoje istnienie koło 5. Niemowlęta od 2-4 m. reagują na odpowiedniość miny i tonu głosu.

 

Zdaniem Schumana każdy akt percepcji ma dwufazową strukturę. Składa się z fazy inicjującej, w której jednostka zostaje pobudzona przez jakiś bodziec i finalizującej, która niesie uspokojenie związane z osiągnięciem efektu poznawczego.

 

Rozwój przechodzi przez 3 etapy:

 

a)      spostrzegania monosensorycznego pierwotnego- znajduje się tu faza inicjująca, nastawiająca i aktywizująca, zostają pobudzone peryferyczne części receptora, np. obrzeża siatkówki, zewn. części dłoni tu następuje chwilowe zawieszenie głosu po czym filozoficzna sentencja: YyyDupa… kurwa, przepraszam”- (cyt. z Agi J)
W następnych fazach: uspokajającej i odprężającej zostają pobudzone centralne części receptora a w fazie efektu poznawczego mamy mozaikę pojedynczych wrażeń.

b)     spostrzeganie polisensoryczne- tu też faza inicjująca, nastawiająca i aktywizująca, zostaje pobudzony jeden zmysł. W następnych fazach uspokajającej i odprężającej zostaje zaangażowany zwykle dotyk, a w fazie efektu poznawczego mamy identyfikację przedmiotu i stwierdzenie jego realności.

c)      spostrzeganie monosensoryczne wtórne- zgadnijcie jakie ma fazy :-D, następuje
w nich pobudzenie jakiegoś zmysłu, lub odbiór znaku, np. słowa. W następnych fazach, też już wiecie jakich ;-) mamy aktualizację notacji przedmiotu a w efekcie poznawczym powstanie umysłowego obrazu przedmiotu.

 

2. Czynności eksploracyjne- prowadzą do zaspokajania potrzeb poznawczych jednostki, występują w formie nastawienia receptorów, zbliżenia się do przedmiotu, manipulowania nim. Zdaniem Piageta pojawienie się eksplorowania przedmiotów znamionują dwa zjawiska:

 

a)      dziecko stosuje wiele różnych schematów czynnościowych do jednego przedmiotu,

b)     przejawia tendencję do modyfikowania czynności w celu wykrycia właściwości przedmiotu.

 

Podejmowane przez dziecko działania badawcze są zwykle krótkie, nie tak pewne jak wykonawcze i nie towarzyszą im negatywne emocje. Czynności eksploracyjne prowadzą do zdobycia informacji i doświadczeń poznawczych, dzięki którym dziecko może przejść na wyższy etap rozwoju.

 

Czynności eksploracyjne zależą od pewnych cech działającego podmiotu, a także własności samego obiektu. Badania J. Kaisera wykazały, że dzieci od 9- 12 m.ż. wychowywane np. w domu dziecka przejawiały aktywność kierowaną na osoby, w porównaniu z dziećmi ze środowisk optymalnych, które zajmowały się badaniem przedmiotów. W skupieniu uwagi małego dziecka większą rolę odgrywają strategie fizyczne (wskazywanie, postukiwanie, kierowanie ręką dziecka) niż werbalne.

 

Na początku 2 r.ż. coraz większą rolę odgrywa badanie za pomocą słów. W tym czasie kształtuje się podstawowa reprezentacja świata przedmiotów fizycznych. Wtedy również rozpoczyna się proces odkrywania umysłu, następuje to stopniowo:

 

a)      3 m.- społeczny uśmiech,

b)     5 m.- różnicowanie emocji,

c)      7-8 m.- lęk społeczny,

d)     9 m.- zabawy „daj- masz (wpierdol J)”.

 

Stanowi to zalążek dziecięcej teorii umysłu, czyli fragmentu dziecięcej reprezentacji świata, która dotyczy stanów psychicznych innych osób.

 

Przedwerbalne formy komunikacji.

 

Po urodzeniu dziecko rozpoznaje głos matki i odróżnia go od głosu innej kobiety, w pierwszym miesiącu dziecko różnicuje dwa syntetyczne dźwięki mowy, które różnią się początkową spółgłoską, np. p - b. W ciągu 3- 4 m.ż. większość kontaktów z matką ma formę interakcji twarzą w twarz. Do komunikowania się z otoczeniem dziecko wykorzystuje zachowania niewerbalne: płacz, spojrzenia, ruchy ciała, gesty. Wyróżniono kilka form płaczu w zależności od barwy, siły i ciągłości krzyku. Płacz podstawowy charakteryzuje się monotonnym, przerywanym krzykiem. Płacz z bólu cechuje krzyk z nagłym początkiem, którego siła narasta, jest głośny i ostry. Płacz gniewny odznacza się poczerwienieniem twarzy, przerywanymi łkaniami i długim czasem trwania.

 

S. Wolter i R. Eryting przedstawili kategoryzację gestów, wyróżniając dwie ich grupy:

 

a)      gesty wskazujące, pojawiają się między 9 a 13 m.ż., wyrażają prośbę o przedmiot,

b)     gesty reprezentujące, tworzą względnie trwałe układy ruchów ciała, rąk, mimiki, występują powyżej 14 m.ż.,

 

Dla porozumiewania się dziecka w okresie prewerbalnym charakterystyczna jest komunikacja ostensywna, polegająca na zwracaniu uwagi w otoczeniu przez ich wskazywanie. Kiedy dziecko zaczyna posługiwać się językiem, łączy wyrażenia deiktyczne (wskazujące np. „tu, tam”) z gestami.

 

Rozwój wokalizacji wg Starka:

 

a)      stadium odruchowego krzyku i życiowych odgłosów (od 0-8 tydzień), dźwięki krzyku są wskaźnikiem zdrowia dziecka, uwarunkowane są strukturą anatomiczną, istnieje mała możliwość zmian dźwięków,

b)     stadium gruchania i śmiechu (8-20 tydzień), wydaje dźwięki w społecznej interakcji, sygnalizuje dyskomfort, przywołuje, prosi, pojawia się śmiech,

c)      stadium zabaw wokalnych (16-30 tydzień), wypowiada proste sylaby z przedłużaniem dźwięków, wydawane dźwięki są czymś pośrednim między gruchaniem a gaworzeniem (paplaniem),

d)     stadium samonaśladującego gaworzenia (od 25-50 tygodnia), częściej gaworzy gdy jest samo, niż gdy są przy nim dorośli, produkcja dźwięków zaczyna spadać, zmniejsza się liczba spółgłosek,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin