gry i zabawy czytelnicze w skzole specjalnej - olga piś.pdf

(1411 KB) Pobierz
240817023 UNPDF
DZIAŁALNOŚĆ PEDAGOGICZNO-KESOCJAUZACYJNA MŁODZIEŻOWEGO OŚRODKA WYCHOWAWCZEGO
47
obowiązkowość, odpowiedzialność, w tym obowiązki w szkole i internacie, punk­
tualność, dokładność w pracy, przestrzeganie regulaminu - niektóre mają początko­
wo z tym trudności, szczególnie te, które "manipulowały" swoimi rodzicami.
Kultura osobista, kultura bycia i słowa, opanowywanie niewłaściwych postaw,
reakq'i, są to cechy, które nabywają dziewczęta po dłuższym pobycie w Ośrodku.
Duży procent dziewcząt uwalnia się od swoich uzależnień - alkoholu, narkotyku,
palenia papierosów, widzi inny sens życia, dużo lepszy. Dziewczęta, przebywając
w Ośrodku, odkrywają inny, piękniejszy i głębszy sens życia, które jest wielką
wartością. Chcą jak najlepiej pełnić w dorosłym życiu właściwą rolę w społeczeń­
stwie przez podjęcie pracy, kontynuację nauki. Każda z nich marzy o udanym
małżeństwie. Na ile to wszystko się im uda, zależy od nich samych i ich bliskich, na
których bardzo liczymy - my i one same.
Trzeba tu zaznaczyć, że przyszły los młodzieży resocjalizowanej w Ośrodku
uzależniony jest od społeczeństwa, od tego jak ono ją przyjmie, w jakim stopniu
okaże jej zaufanie, miłość, pomoc i życzliwość. W tej, tak pięknej pracy, bo przecież
w ratowaniu człowieka nie powinno zabraknąć nikogo. I tu, w tym miejscu rozpo­
czyna się nasze dzieło - charyzmat - "Aby szukać co było zginęło", charyzmat dla
ratowania dusz, które pogrążone są w nieszczęściu lub grzechu, utraciły niewin­
ność w oczach Boga, a w oczach ludzi zasłużyły na wielką pogardę. Dla tych
dziewcząt nasz Ośrodek jest jedynym schronieniem i miejscem, w którym odzysku­
ją wiarę we własne siły. Tutaj spotykają się ze szczególna życzliwością i zrozumie­
niem oraz z warunkami zaspokajającymi podstawową potrzebę poczucia bezpie­
czeństwa.
OLGA PIŚ
Leśnica
GRY I ZABAWY CZYTELNICZE W SZKOLE SPECJALNEJ
Zabawa - nie licząc uczenia się, to główna forma aktywności dzieci w młodszym
wieku szkolnym. Rola zabaw w życiu dzieci jest ogromna, dzięki nim bowiem
dziecko utrwala i pogłębia swoją wiedzę o świecie, wyrażając jednocześnie własny
stosunek do otaczającej rzeczywistości. Zabawy doskonalą sprawność dziecka, po­
budzają zainteresowania, rozwijają inwencję twórczą i wyobraźnię. Równocześnie
w młodszym wieku szkolnym coraz istotniejszą rolę zaczynają pełnić wszelkiego
rodzaju gry. Różnią się one od zabaw tym, że każda z nich toczy się według ściśle
określonych reguł. W pewnych grach wszystko zależy od "szczęścia", przypadku,
w innych - od umiejętności, sprawności, współzawodnictwa.
Szczególne znaczenie gier i zabaw uwidacznia się w nauczaniu dzieci upośle-
240817023.001.png
48
Oi.GA PIS
GRY 1 ZABAWY CZYTELNICZE W SZKOLE SPECJALNE!
49
dzonych umysłowo w stopniu lekkim. Umiejętnie wykorzystane i zastosowane uczą
poczucia odpowiedzialności. Uczą też dokładnego, rzetelnego wykonania podję­
tych zadarł oraz płynącego stąd poszanowania dla ludzkiego wysiłku. We wspól­
nych poczynaniach, wspólnych radościach i wysiłkach rodzi się zrozumienie ludz­
kich potrzeb i konieczność przychodzenia z pomocą. Zjawia się trudne dla dzieci
upośledzonych uświadomienie powiązania i zależności ludzi razem działających.
Kształtuje się umiejętność współpracy i współżycia. Powstaje odczucie piękna zbio­
rowego współdziałania. W ten sposób integrujemy ze społeczeństwem dziecko
umysłowo upośledzone, odizolowane od niego w wysokim stopniu na skutek ka­
lectwa. Gry i zabawy stwarzają sytuacje, w których dzieci upośledzone umysłowo
nie tylko mogą cieszyć się z wygranej, ale również uczą się przegrywać. Skłaniają
do rywalizacji, a jednocześnie uczą szacunku do pokonanego.
Gry i zabawy w nauczaniu upośledzonych odgrywają istotną rolę rewalidacyjną.
Pozwalają na kompensowanie i korygowanie różnych zaburzonych sfer dziecka.
Dają możliwość operowania zdobytymi informaqami i sprawdzenia swoich umie­
jętności. Pozwalają dzieciom na spontaniczność, dają poczucie przynależności do
grupy. Podnoszą wiarę we własne możliwości. Pozwalają zapomnieć o kalectwie i
inności. Dają szansę słabszym i mniej zaradnym cieszenia się ze wspólnych osią­
gnięć i sukcesów.
Opierając się na powyższych przesłankach, staram się w swojej pracy biblioteka­
rza korzystać jak najczęściej z gier i zabaw czytelniczych. Proponuję dzieciom upo­
śledzonym umysłowo gry i zabaw)' czytelnicze związane z twórczością poszczegól­
nych autorów, np. J. Tuwima, J. Brzechwy, M. Kownackiej, W. Badalskiej, J. Pora-
zińskiej itd. Gry i zabawy mogą być również związane ze znajomością kilku wybra­
nych książek, czasopism lub wiadomościami związanymi z biblioteką, czytelnic­
twem, pracą z książką i czasopismem.
Proponowane gry i zabawy czytelnicze związane są bezpośrednio z patronem
szkoły - Marią Konopnicką. Mają na celu utrwalenie wiadomości o twórczości pa­
tronki, sprawdzenie poprzez zabawę, znajomości przeczytanych książek, uczenie
kojarzenia tytułu książki z autorem, bohatera z treścią. Mają zapewnić przyjemną
rozrywkę, stworzyć możliwość nauki poprzez zabawę.
2. Rozwiąż Krzyżówkę
)
K
j
2
0
1. Wiosenny kwiat
2 i Ala z elementarza
3. Drzewo liściaste
4. Imię Krasnoludka kronikarza
5. Pomiędzy lekcjami
6. Tańcowała z igłą
7. Jedna z pór roku
8. Twój „zawód"
9. Trwa 45 minut
10. Inaczej „dwója"
3
N
4
0
5
6 N
P
7
1
8
C
9
K
W
A
3. Ułóż rozsypankę wyrazową - znany wierszyk M. Konopnickiej:
> uÄmwikü biała
Imjuu&im, öifc odziała
ab ua^t na/m jaHxi/yzka
IĄÓJIUL
miała
4. Ułóż osobno imiona krasnoludków i osobno uczniów szkoły pani Matusowej
1. Uzupełnij brakujące wyrazy w tytułach i przeczytaj je głośno.
SumcumiuJia -
3iwu0L J/Uda
wizkjd /iu
j
K
)
2
0
5
6
i k f
o
240817023.002.png
50
OLGA Pis
5. Który z bohaterów napisał ten list
Smreka mi iu ile w cvzJttfk.
Je/reii m/rut Jato - loocJia,
•fo do d/ma umrcić ux^!
TeAć ta dcy4 iKWotea maLtr,
oWtoA^wtd "ami trocka,
friódi, 'mmi Ma/rruja, IcacKa!
że- ^
mtw«(. zegnać «• llÛWiL.
6. Połącz imiona bohaterów rekwizytami
%ayzakk
7. Ułóż w całość imoiona bohaterów i przeczytaj j<
je
ßj/ua
OfiaCeJc
%tói
240817023.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin