Cywilizacja indyjska - syllabus.doc

(27 KB) Pobierz
Cywilizacja indyjska

Cywilizacja indyjska

 

Prowadzący: dr Przemysław Piekarski

Forma: wykład 60 godz.

Warunki zaliczenia: egzamin

Warunki wstępne: nie ma

Termin: I semestr

Punktacja: 6 ECTS

 

Opis kursu:

Przedstawienie najważniejszych aspektów cywilizacji indyjskiej od najazdu Ariów do czasów współczesnych; religia, literatura, sztuka,
ze specjalnym uwzględnieniem ikonografii.

 

Zagadnienia:

1. Wedy i literatura wedyjska; cztery Wedy (Rig-, Jadżur-, Sama- / Atharwa-); brahmany, aranjaki, upaniszady; podział na objawienie (śruti)
i tradycję (smriti); wedanga.

2. Społeczeństwo wedyjskie: cztery warny (bramini, kszatriowie, wajśjowie, siudrowie)– geneza (ofiara Puruszy); cztery etapy życia; samskaras – hinduistyczne „sakramenty”.

3. Religie nieortodoksyjne – buddyzm, dżinizm (dżajnizm): podstawy buddyzmu – Gautama Siddharta Buddha i jego życie jako symbol; cztery szlachetne prawdy; ośmioraka ścieżka; odmiany buddyzmu; kanon; ikonografia i sztuka buddyjska.

4. Wielkie eposy: Mahabharata i Ramajana; purany.

5. Hinduistyczna Trójca (Brahma, Wisznu, Śiwa) – śakti – ikonografia.

6. Główne święta: Diwali, Holi, Ganeśaczaturthi, Kumbha mela – święte rzeki, miejsca pielgrzymkowe.

7. Indyjski mistycyzm – bhakti: saguna (kształt) Alwarowie, krisznaici, ramaici, mistycyzm pogranicza – nirguna (bezkształt) – Kabir i santowie, sufizm indyjski, sikhowie.

8. Odrodzenie indyjskie – Arja Samadż, Brahmo Samadż, Wiwekananda, Ramakriszna, Krisznamurti, rodzina Tagore.

9. Teatr indyjski; podstawy estetyki (teoria smaku – rasa); teatr tańca: kathakali, bharatantjam, kathak; dramat: klasyczny, raslila, Ramlila, jatra.

10. Architektura indyjska: konstrukcja świątyni (ardhamandapa – przedsionek, antaralaja – korytarz, mahamandapa – wielka sala – sanktuarium – garbhagriha), ewolucja wieży (piramida schodkowa, sikhara, sklepienie kolebkowe i drawidyjski pańczaram), Miniatury budowli głównej – świątynie-rzeźby (Kajlasanatha w Ellorze, rathy w Mahabalipuram); architektura muzułmańska.

11. Malarstwo: freski – Adżanta; miniatury (szkoły, technika, tematyka).

12. Muzyka: skala, rytm, instrumenty, raga.

 

Literatura podstawowa:

1. Auboyer J., Sztuka Indii, Warszawa 1975

2. Auboyer J., Życie codzienne w dawnych Indiach, Warszawa 1968

3. Basham L.A., Indie od początku dziejów do podboju muzułmańskiego, Warszawa 1973

4. Bhagawadgita, przekł. J. Sachse, Wrocław 1988 lub M. Kudelska, Kraków 1996

5. Brockington J., Święta nić hinduizmu, Warszawa 1990

6. Dhammapadam, przekł. S.F. Michalski-Iwieński, Warszawa 1924

7. Erman W., Tiomkin E., Mity starożytnych Indii, Bydgoszcz 1987

8. Frédéric. L., Słownik cywilizacji indyjskiej, Katowice 1999

9. Gandhi M.K., Autobiografia, Warszawa 1971

10. Glasenapp H., von, Religie niechrześcijańskie, Warszawa 1966

11. Hansen W., Pawi tron, Warszawa 1980

12. Justyński J., Myśl społeczna i polityczna renesansu indyjskiego, Warszawa 1985

13. Kalidasa, Śakuntala, czyli pierścień fatalny, przekł. S. Schayer, Warszawa 1924

14. Kania I., Muttawali, Kraków 1998

15. Kieniewicz J., Historia Indii, Wrocław 1980

16. Lange A., Dywan wschodni, Warszawa 1921

17. Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej, T. Herrmann et alli, Warszawa 1992

18. Manu Swajambhawa, Manusmryti, czyli traktat o zacności, przekł. M.K. Byrski, Warszawa 1985

19. Mejor M., Buddyzm, Warszawa 2001

20. Narayan R.K., Ramajana, Warszawa 1984

21. Narayan R.K., Bogowie, demony i inni, Kraków 1982

22. Pobożniak T., Języki indyjskie, [w:] Języki indoeuropejskie, Warszawa 1988

23. Radhakrishnan S., Filozofia indyjska, t. 1–2 Warszawa 1960

24. Schayer S., Braminizm, Buddyzm, [w:] Religie Wschodu, Warszawa 1938

25. Schayer S., Literatura indyjska, [w:] Wielka Literatura powszechna, t. 1 i 5, Warszawa 1930

26. Tagore R., Pieśni Kabira, Warszawa 1923

27. Upaniszady, przekł. M. Kudelskiej, Kraków 2000

28. Watsjajana Mallanaga, Kamasutra, przekł. M.K. Byrski, Warszawa 1988

29. Z hymnów Athrwawedy, przekł. C. Galewicz, H. Marlewicz, Kraków 2000

30. Z hymnów Rigwedy, przekł. C. Galewicz, H. Marlewicz, Kraków 1996

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin