Wskazówki do realizacji GLOTTO.doc

(35 KB) Pobierz
Wskazówki do realizacji programu nauki czytania i pisania

Wskazówki do realizacji programu nauki czytania i pisania

(ROCŁAWSKI)

1.     Dokładne rozpoznawanie w czasie pierwszych miesięcy pobytu dziecka w przedszkolu stanu: sprawności komunikowania się, percepcji wzrokowej, wierności z zakresu pamiętania jednostek językowych odbieranych słuchem i wzrokiem, syntezy i analizy słuchowej i wzrokowej, sprawności manualnej, rozwoju społeczno-emocjonalnego, rozbudzenia poznawczego, zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego.

2.     Doskonalenie w każdej dogodnej sytuacji sprawność komunikowania się, zwracając szczególną uwagę na postać ortofoniczną używanych przez dziecko wyrazów. Wprowadzanie plansz ortofonicznych przedstawiających wymowę samogłosek oraz spółgłosek syczących i szumiących.

3.     Ćwiczenia sprawności analizatora słuchowego w zakresie syntezy i analizy sylabowej, zaczynając od wyrazów 2- i 3-sylabowych. Ćwiczenia syntezy morfemowej, logotomowej i logotomowo-fonemowej. Wykorzystanie rozsypanek obrazkowo-sylabowych i logotomowo-fonemowych.

4.     Wprowadzenie do zabaw konstrukcyjnych klocków LOGO.

5.     Rozwijanie pamięci fonetycznej i wzrokowej, posługując się elementarnymi jednostkami językowymi (sylabami, samogłoskami ustnymi, spółgłoskami: m,f,s,z,ś,ź,sz,ż,ch i literami o prostej budowie graficznej).

6.     Ćwiczenie umiejętności porównywania i identyfikowania liter.

7.     Uczenie właściwego posługiwania się przyborami do pisania i rysowania.

8.     Uczenie dzieci wskazywania lewej i prawej strony swojego ciała oraz pokazywania lewej i prawej ręki (serce stanowi punkt odniesienia dla lewej i prawej strony ciała).

9.     W pierwszych miesiącach pobytu dziecka w przedszkolu ustalić poziom przygotowania dziecka do nauki czytania i pisania oraz poziom czytania i pisania (wykonać wszystkie zadania podane w programie dla dzieci 3-letnich.).

10. Ćwiczenie syntezy i analizy sylabowej wyrazów 4- 5-sylabowych. Doskonalenie syntezy logotomowo fonemowej i wprowadzanie syntezy fonemowo-logotomowej. Ćwiczenie syntezy i analizy sylabowej z utrudnieniami.

11. Uczenie wskazywania od strony lewej do prawej sylab w rozsypankach obrazkowych sylabowych. (poznawanie linearnej budowy wyrazów).

12. Doskonalenie pamięci fonetycznej i wzrokowej.

13. Ćwiczenia w odczytywaniu z ust głosek i prostych wyrazów podawanych bez udziału głosu (obraz układu artykulatorów jako znak wizualny głoski).

14. Ćwiczenie umiejętności porównywania, rozpoznawania i identyfikowania pojedynczych liter oraz sylab zbudowanych z dwóch liter.

15. Doskonalenie umiejętności posługiwania się przyborami do pisania i rysowania. Uczenie kreślenia po śladach prostych liter, dbając od początku o właściwy kierunek kreślenia.

16. Wykonywanie wszystkich zadań podanych w programie dzieci 3- i 4-letnich w pierwszych miesiącach pobytu dziecka w przedszkolu. Ustalić poziom przygotowania do nauki czytania i pisania oraz poziom czytania i pisania.

17. Doskonalenie pamięci fonetycznej i wzrokowej.

18. Doskonalenie umiejętności wydłużania głosek w sylabach i wyrazach.

19. Doskonalenie syntezy logotomowo-fonemową i fonemowo logotomową. Wprowadzenie syntezy fonemowej.

20. Uczenie analizy fonemowej sylab o budowie CV (spółgłoska+samogłoska) i wyrazów o prostej budowie fonemowej. Wykorzystanie rozsypanek obrazkowych, fonemowych i klocków LOGO.

21. Doskonalenie odczytywania głosek, sylab i wyrazów z ust bez udziału głosu.

22. Uświadamianie związku między literami a fonemami (litera jako znak graficzny fonemu).

23. Uświadamianie istnienia 4 wariantów litery (drukowany, pisany, wielki, mały) na oznaczenie tego samego fonemu.

24. Ćwiczenie umiejętności porównywania, rozpoznawania i identyfikowania liter i grup literowych o podobnych kształtach.

25. Uświadamianie potrzeby ustalenia punktu odniesienia w przypadku kontaktu z literami p,b,d,u,n,M,W do właściwego wiązania tych liter z fonemami („nazywania” liter).

26. Ćwiczenie pisania liter po śladach z zachowaniem właściwej drogi kreślenia.

27. Otoczenie szczególną opieką dzieci mających trudności z syntezą i analizą fonemową wyrazów.

28. Zrealizowanie w ciągu I półrocza, jeśli dzieci nie były objęte dotychczas opieką przedszkolną, lub w pierwszych miesiącach jeśli dzieci były objęte opieką przedszkolna, wszystkie zadania programowe stawiane przed nauczycielem pracującym z dziećmi 3-, 4- i 5-letnimi. Ustalić poziom przygotowania dziecka do nauki czytania i pisania oraz poziom czytania i pisania.

29. Doskonalenie techniki syntezy i analizy fonemowej wyrazów. Wprowadzanie do syntezy i analizy utrudnień. Zwracanie uwagi na wyrazy o skomplikowanej budowie fonemowej. Posługiwanie sięzapisem ortograficznym wyrazu jako modelem jego struktury fonemowej.

30. Ćwiczenie syntezy i analizyfonemowej wyrazów zawierających litery niepodstawowe.

31. Ćwiczenie umiejętności szybkiego rozpoznawania pojedynczych liter i sylab.

32. Uczenie syntezy fonemowej na bieżąco, tj.dołączania nowo posłyszanego fonemu i tworzenia logotomu.

33. doskonalenie techniki kreślenia liter po śladach.

34. Sprawdzanie odpowiednimi testami stan gotowości do nauki czytania i pisania.

35. Ćwiczenie czytanie techniką „ślizgania się” z litery na literę. Zabranianie literowania (Głoskowania).

36. Nauka poprawnego pisania i łączenia wszystkich 44 liter małych i wielkich, grupując litery wedlug podobieństwa w kierunku kreślenia.

37. Wdrażanie do globalnego czytania wyrazów o dużej frekwencji w tekstach.

38. Dążenie do skracania czasu wymawiania głosek w czytaniu techniką „ślizgania się” z litery na literę.

39. Uczenie cichego czytania.

40. Wdrażanie do płynnego pisania sylab i wyrazów w liniaturze. Zwracanie uwagi na umieszczanie znaku diakrytycznego w momencie pisania danej litery lub po napisaniu litery sąsiedniej, jeśli jest to wygodniejsze.

41. Zachęcanie do czytania książek i czasopism dziecięcych.

42. Kształcenie wrażliwości i świadomości ortograficznej. Zapoznanie z niezbędną do wprowadzenia zasad ortograficznych klasyfikacją fonemów.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin